nieuwe bedrijfsauto
nieuwe bedrijfsauto
Ik moet in juni een andere auto hebben. Tot dan rijdt ik in de Landrover Defender die ik als leaseauto had bij mijn laatste werkgever. Als ondersteuning voor mijn starten mocht ik die auto een jaar door blijven rijden waarbij ik alleen de bijtelling heb moeten betalen. (Ik werk nog een aantal uren voor mijn ex-baas). Ik kan hem over nemen maar hij heeft erg veel km's en nog wat zaken waarom ik waarschijnlijk toch naar iets anders uit wil kijken.
Dus ik ben aan het kijken naar een andere auto. Maar welke. Weer een Landrover Defender? (Ik ben landrover liefhebber) Of een pick-up, een busje, een gesloten terreinauto? Ik weet het niet. Vroeger was het makkelijk gewoon een landrover. Maar nu moet ik een verstandige keuze maken. Mijn nieuwe auto mag tussen de 5000 en 10000 kosten.
Ik dacht laat ik het hier maar eens polsen. Welke auto's rijden jullie in? En waarom?
Of moet ik een landrover met een hoogwerker erop aanschaffen? http://link.marktplaats.nl/224110955. Nehhh Het moet ook voor dagelijks gebruik praktisch zijn
Gr Paulo
Dus ik ben aan het kijken naar een andere auto. Maar welke. Weer een Landrover Defender? (Ik ben landrover liefhebber) Of een pick-up, een busje, een gesloten terreinauto? Ik weet het niet. Vroeger was het makkelijk gewoon een landrover. Maar nu moet ik een verstandige keuze maken. Mijn nieuwe auto mag tussen de 5000 en 10000 kosten.
Ik dacht laat ik het hier maar eens polsen. Welke auto's rijden jullie in? En waarom?
Of moet ik een landrover met een hoogwerker erop aanschaffen? http://link.marktplaats.nl/224110955. Nehhh Het moet ook voor dagelijks gebruik praktisch zijn
Gr Paulo
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Rij zelf een verlengde Patrol 2.8 GR TD uit 1995 met 120 dkm.
Een onbeschoft sterke auto met zeer weinig smoesjes en problemen (landrovers zijn een ramp wat dat betreft).
Een verlengde patrol kan veel klim en zaagspul in en je mag er rustig 3500 kilo achter hangen, tuft lekker weg en no problemo !
Enige minpuntje : hij zuipt als een tierelier (tussen 1 op 5 en 1 op 7 afhankelijk van aanhanger, rechtervoet, soort schoenen enzo..
Ik zou niet graag een andere auto op de zaak rijden als boomverzorger en als ik dan mag kiezen zou ik gaan voor een vette dikke toyota landcruiser HDJ80 met een 4.2 VX blok. Die zijn nog sterker..
Maar ja ik ben dan ook een echte terreinauto liefhebber.
Zo'n busje op pickupje is niks voor mij en doet me veel te veel aan een doorsnee aannemer denken......
grtn wouter

Een onbeschoft sterke auto met zeer weinig smoesjes en problemen (landrovers zijn een ramp wat dat betreft).
Een verlengde patrol kan veel klim en zaagspul in en je mag er rustig 3500 kilo achter hangen, tuft lekker weg en no problemo !
Enige minpuntje : hij zuipt als een tierelier (tussen 1 op 5 en 1 op 7 afhankelijk van aanhanger, rechtervoet, soort schoenen enzo..

Ik zou niet graag een andere auto op de zaak rijden als boomverzorger en als ik dan mag kiezen zou ik gaan voor een vette dikke toyota landcruiser HDJ80 met een 4.2 VX blok. Die zijn nog sterker..

Maar ja ik ben dan ook een echte terreinauto liefhebber.
Zo'n busje op pickupje is niks voor mij en doet me veel te veel aan een doorsnee aannemer denken......
grtn wouter
- climb fast, move slow -
- treespotter
- Prinses Irene
Ik was ook een Laro gek, maar als je alles op een rijtje zet dan is een busje toch echt ideaal.
Ik heb een dubbele cabine (o.a. voor de familie en voor de koffiepauze met collega's) transporter en ik moet er niet aan denken om al die laadruimte en het rijcomfort te moeten inruilen voor een Laro. Mijn off road kilometers beperken zich tot het rijden op slechte bospaden tijdens het verzorgen van klimcursussen en een enkele Nadere Inspectie boomcontrole voor Natuurmonumenten. 4x4 Hoeft dus niet echt maar de tekst synchro achterop de bus zou natuurlijk wel stoer staan. Maar ja, bos en heidegebieden bedwingen vraagt toch echt om iets met een zwaarder onderstel
Zo zie je maar. Ik zal altijd wel een doorsnee aannemertje blijven
Ik heb een dubbele cabine (o.a. voor de familie en voor de koffiepauze met collega's) transporter en ik moet er niet aan denken om al die laadruimte en het rijcomfort te moeten inruilen voor een Laro. Mijn off road kilometers beperken zich tot het rijden op slechte bospaden tijdens het verzorgen van klimcursussen en een enkele Nadere Inspectie boomcontrole voor Natuurmonumenten. 4x4 Hoeft dus niet echt maar de tekst synchro achterop de bus zou natuurlijk wel stoer staan. Maar ja, bos en heidegebieden bedwingen vraagt toch echt om iets met een zwaarder onderstel

Zo zie je maar. Ik zal altijd wel een doorsnee aannemertje blijven

- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Nou Wolter,
zo tragisch is het nu ook weer niet......
Ik heb voor mijn werk ook niet echt een 4x4 nodig, maar vind zoals ik eerder al schreef het gewoonweg mooi om met een terreinwagen te rijden. daarnaast is 4x4 vaak wel handig zowieso vanwege grip op de weg wat je goed merkt met sneeuw en zo.
Ik heb trouwens zelf ook nog een VW transporter met dubbele cabine
maar daar staat wel heel stoer achterop : SYNCRO !!!!
en het is een ex staatsbosbeheer met een 5 cylindertje op LPG ! dus ook nog eens "beter" voor het milieu en natuurlijk de portemonnee (moet je wel effe de inbouwkosten wegslikken maar ja...)
Zo zie je maar weer dat zelfs al je een dikke Patrol rijd je ook het gemak van een simpele maar zeer degelijke en handige transporter wilt !
groeten
wouter
zo tragisch is het nu ook weer niet......

Ik heb voor mijn werk ook niet echt een 4x4 nodig, maar vind zoals ik eerder al schreef het gewoonweg mooi om met een terreinwagen te rijden. daarnaast is 4x4 vaak wel handig zowieso vanwege grip op de weg wat je goed merkt met sneeuw en zo.
Ik heb trouwens zelf ook nog een VW transporter met dubbele cabine

maar daar staat wel heel stoer achterop : SYNCRO !!!!
en het is een ex staatsbosbeheer met een 5 cylindertje op LPG ! dus ook nog eens "beter" voor het milieu en natuurlijk de portemonnee (moet je wel effe de inbouwkosten wegslikken maar ja...)
Zo zie je maar weer dat zelfs al je een dikke Patrol rijd je ook het gemak van een simpele maar zeer degelijke en handige transporter wilt !
groeten
wouter

- treespotter
- Prinses Irene
Tsja, LPG is zo gek nog niet. Ik heb afgelopen zomer voor de diesel € 1,46 betaald ergens langs de snelweg. Toen zat ik inderdaad wel eens te wensen dat ik zo'n 6 cilinder benzine had waar je dan gas in kon proppen. Nou hou ik de laatste tijd niet meer zo bij wat schoner is, maar volgens mij is het ook zelfs beter voor het milieu om met een (G3) gastank rond te blazen. Ik denk alleen wel dat ik dan de karrevrachten newtonmeters zou gaan missen. Blijf nog wel even rondhobbelen in die oliestoker totdat er een serieuze wind/zonne/waterkracht aangedreven elektrische versie op de markt komt van om het even wat voor bedrijfswagen.
- treespotter
- Prinses Irene
Mmmm. Hoeveel 'waarop's wil je horen.Grasshopper wrote:Waarop te letten bij de aanschaf?
*Is hij voor jou (ook in de toekomst) te betalen.
*Neem je veel zooi mee.
*Wil je tijdens de pauze lekker ruim zitten.
*Lekker ruim zitten in een door een standkachel verwarmde ruimte.
*Moet??? het echt 4x4 zijn of is het alleen maar leuk. Ga je voor de 'leuk', laat je dan in niets beperken. Een hobby mag geld kosten. Een bedrijfswagen moet geld opleveren.
*Hoeveel kilometers denk je te gaan rijden.
Toen ik voor mijzelf begon wilde ik in eerste instantie beginnen met een oude Lada Niva. Na een paar slapeloze nachten heb ik toch gekozen voor een kleine lening bij de familie en heb een nieuwe (meest kale) Transporter gekocht. Zekerheid boven alles. Door in een nieuwe bus te gaan rijden heb ik geen dag hoeven afzeggen bij een klant en hierdoor hen ik een paar jaar later (voor de leuk) er een oude Niva bij kunnen kopen. Ik weet zeker (denk ik) dat dit in de andere volgorde niet was gelukt.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ga bij aanschaf van een 2e hands auto met een officiele monteur kijken of laat de auto bij je eigen garage een aankoopkeuring ondergaan.
Dat is de allerbeste tip en daarmee weet je gelijk meer van de auto.
Indien een verkoper hier niet aan wil meewerken weet je ook meteen dat er iets niet klopt !!
Ik heb een eigen monteur die altijd met mij mee gaat kijken en die ook meteen ziet wat ik koop en of het een mechanisch en technisch goede auto is.
Ik koop altijd 2e hands auto's want een nieuwe vind ik een onnodige investering die toch nagenoeg niets opbrengt.
Een 2e hands is financieel veel aantrekkelijker en in ons vak slijt een auto ook behoorlijk snel qua interieur en is snel veel minder waard.
Een auto kost over het algemeen alleen maar geld en brengt echt niets op.
Wel is zaak dat ie 't altijd doet en ik heb met mijn huidige auto nog nooit stilgestaan door een technisch mankement.
Een kapotte accu is het enige, maar dat mag wel als je accu al 13 jaar meegaat.
Verder moet je er rekening mee houden dat als je bijtelling hebt (de auto ook prive gaat gebruiken) je het beste en goedkoopste af bent met een kale uitvoering. Alle opties en extra's op een auto tellen mee bij de bijtelling en kost je op jaarbasis veel.
Als je een auto koopt van 15 jaar of ouder geldt alleen bijtelling over de marktwaarde en dat maakt het ook weer veel leuker om er zowel zakelijk als prive mee te rijden. Tot 15 jaar betaal je namelijk per jaar 12% van 25% van de dagwaarde aan BTW en ook nog eens extra inkomstenbelasting over 20% van de dagwaarde bovenop je winst uit onderneming.
Succes ermee
.
grtn wouter
Dat is de allerbeste tip en daarmee weet je gelijk meer van de auto.
Indien een verkoper hier niet aan wil meewerken weet je ook meteen dat er iets niet klopt !!
Ik heb een eigen monteur die altijd met mij mee gaat kijken en die ook meteen ziet wat ik koop en of het een mechanisch en technisch goede auto is.
Ik koop altijd 2e hands auto's want een nieuwe vind ik een onnodige investering die toch nagenoeg niets opbrengt.
Een 2e hands is financieel veel aantrekkelijker en in ons vak slijt een auto ook behoorlijk snel qua interieur en is snel veel minder waard.
Een auto kost over het algemeen alleen maar geld en brengt echt niets op.
Wel is zaak dat ie 't altijd doet en ik heb met mijn huidige auto nog nooit stilgestaan door een technisch mankement.
Een kapotte accu is het enige, maar dat mag wel als je accu al 13 jaar meegaat.
Verder moet je er rekening mee houden dat als je bijtelling hebt (de auto ook prive gaat gebruiken) je het beste en goedkoopste af bent met een kale uitvoering. Alle opties en extra's op een auto tellen mee bij de bijtelling en kost je op jaarbasis veel.
Als je een auto koopt van 15 jaar of ouder geldt alleen bijtelling over de marktwaarde en dat maakt het ook weer veel leuker om er zowel zakelijk als prive mee te rijden. Tot 15 jaar betaal je namelijk per jaar 12% van 25% van de dagwaarde aan BTW en ook nog eens extra inkomstenbelasting over 20% van de dagwaarde bovenop je winst uit onderneming.
Succes ermee

grtn wouter
Deze regeling gaat het niet lang meer maken ben ik bang. Mijn vorige baas liet mij een artikel lezen dat de regeling misschien afgeschaft zou worden. Bij mijn vorige baas kreeg al het personeel een auto onder deze regeling. Van Mercedes S tot Landrover defender. (Defender 120 euro p/m bijtelling) Het artikel heb ik niet meer terug gevonden, overigens. Maar ik zal nog eens googlen.-WOUTER- wrote: Als je een auto koopt van 15 jaar of ouder geldt alleen bijtelling over de marktwaarde en dat maakt het ook weer veel leuker om er zowel zakelijk als prive mee te rijden. Tot 15 jaar betaal je namelijk per jaar 12% van 25% van de dagwaarde aan BTW en ook nog eens extra inkomstenbelasting over 20% van de dagwaarde bovenop je winst uit onderneming.
Succes ermee.
grtn wouter
Verder is een aankoop keuring voor mij vanzelfsprekend.
gr Paulo
Dan is er nog een leuke regeling voor ondernemers die veel prive-km rijden:
Koop een grijs-kenteken-auto prive (helaas geen BTW-aftrek, maar daardoor is een marge-auto ook prima!). Omdat je de auto voor je bedrijf nodig hebt, mag je:
- km zakelijk verkopen aan het bedrijf (administratie bijhouden dus)
- grijs kenteken rijden (ondanks je prive-bezit)
- BTW van brandstof en onderhoud als kostenn aftrekken (in de verhouding zakelijk/prive km)
Dus opeens is een oude marge-auto van Marktplaats een prima bedrijfsauto.
Ik rij nu een Scudo dubbele cabine uit 2001 (4500.- marge), de snipperaar + klimspul past er in. Prima auto! Rijdt als een personenauto. In combinatie met een 750Kg aanhanger met huif voor de snippers kan ik de klusjes in woonwijken perfect zelf aan. Voor groter werk bij gemeentes, bouwkavels en parken en zo heb ik een collega met groter materiaal. Verbruik 1:15 (heb lichte schoenen).
Dus: genoeg mogelijkheden...!
Peter
Koop een grijs-kenteken-auto prive (helaas geen BTW-aftrek, maar daardoor is een marge-auto ook prima!). Omdat je de auto voor je bedrijf nodig hebt, mag je:
- km zakelijk verkopen aan het bedrijf (administratie bijhouden dus)
- grijs kenteken rijden (ondanks je prive-bezit)
- BTW van brandstof en onderhoud als kostenn aftrekken (in de verhouding zakelijk/prive km)
Dus opeens is een oude marge-auto van Marktplaats een prima bedrijfsauto.
Ik rij nu een Scudo dubbele cabine uit 2001 (4500.- marge), de snipperaar + klimspul past er in. Prima auto! Rijdt als een personenauto. In combinatie met een 750Kg aanhanger met huif voor de snippers kan ik de klusjes in woonwijken perfect zelf aan. Voor groter werk bij gemeentes, bouwkavels en parken en zo heb ik een collega met groter materiaal. Verbruik 1:15 (heb lichte schoenen).
Dus: genoeg mogelijkheden...!
Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Nou Peter,
Ik heb in 2001 het jaar dat ik voor mezelf begon meteen al de verplichting van de belastingdienst gekregen om deze regeling niet langer toe te passen en een auto op de zaak aan te schaffen. Dit omdat ik meer dan 60 % van de gereden kilometers declareerden vanuit de zaak. Als je een beetje profi in dit vak bezig bent is het niet aannemelijk dat je met een bedrijfsauto minder zakelijk dan prive rijdt en dan wordt deze zeer lucratieve regeling niet gedoogd door de Bela dienst.
Dus bezint eer ge er aan begint......kan een behoorlijk financieel staartje krijgen Peter.
grtn wouter
Ik heb in 2001 het jaar dat ik voor mezelf begon meteen al de verplichting van de belastingdienst gekregen om deze regeling niet langer toe te passen en een auto op de zaak aan te schaffen. Dit omdat ik meer dan 60 % van de gereden kilometers declareerden vanuit de zaak. Als je een beetje profi in dit vak bezig bent is het niet aannemelijk dat je met een bedrijfsauto minder zakelijk dan prive rijdt en dan wordt deze zeer lucratieve regeling niet gedoogd door de Bela dienst.
Dus bezint eer ge er aan begint......kan een behoorlijk financieel staartje krijgen Peter.
grtn wouter

Ik heb in november controle gehad, en deze regeling besproken, en gewoon geaccepteerd gekregen.
Maar ik hoor vaker dat verschillende controleurs er verschillende meningen op na houden. Dus, tja...?
Maar ik hoor vaker dat verschillende controleurs er verschillende meningen op na houden. Dus, tja...?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Het wordt toch weer een Landrover. Een Discovery uit 2000 deze keer. Ik kan gewoon niet in een Hushibushi Outcast gaan rijden
. En een busje? Ik weet het, heel handig, maar niet echt mijn ding. Daarbij heb ik al verschillende keren profijt van mijn zware terrein auto gehad. Zo ook vanochtend, toen ik een Auracaria van een meter of /6 met wortel en al uit de grond heb getrokken. Eitje, en dat lijkt me met een busje niet zo handig. En mijn Jo Beau M400 (binnenkort) hang ik wel achter aan mijn aanhanger. Ik heb gehoord dat dat mogelijk is met een beugel. Nog ff uitzoeken hoe dat precies zit.
En nu heb ik dus een hele mooie Disco 2 gevonden. Als er niks tussen komt (de huidige eigenaar moet er een vervanger vinden. Disco 3) een week of 3 moet ik nog wachten.
Gr Paulo

En nu heb ik dus een hele mooie Disco 2 gevonden. Als er niks tussen komt (de huidige eigenaar moet er een vervanger vinden. Disco 3) een week of 3 moet ik nog wachten.
Gr Paulo
- treespotter
- Prinses Irene
Tsjonge jonge. Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben
Ga vooral lekker voor die Disco als jij je daar goed bij voelt. Ik heb mijn portie Disco wel gehad na mijn Camel avontuur.
Stobbetje trekken lukt ook met een bussie hoor. En daar kan ik de Jo Beau in mijn eentje lekker achterin proppen samen met al mijn ander materiaal

Ga vooral lekker voor die Disco als jij je daar goed bij voelt. Ik heb mijn portie Disco wel gehad na mijn Camel avontuur.
Stobbetje trekken lukt ook met een bussie hoor. En daar kan ik de Jo Beau in mijn eentje lekker achterin proppen samen met al mijn ander materiaal

Laten we hopen dat je geen gelijk gaat krijgen! Het word mijn 3de Landrover. 1 camel trophy serie3 88, defender 90 uit 91 en nu dan een disco uit 2000. Ik heb nooit problemen gehad met die landrovers. Kwestie van onderhoud denk ik. (en een beetje geluk)treespotter wrote:Tsjonge jonge. Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben![]()
Met jou opmerking over het camel avontuur wek je de indruk dat je aan de Camel trophy hebt mee gedaan. Of dat je dat heel graag wilde maar niet geselecteerd werd?

Paulo
- treespotter
- Prinses Irene