Takelsystemen
Takelsystemen
Een tijdje geleden was er ergens in een topic een discussie over takels vs tirfors e.d. Dat zette me aan het denken. Ik vraag me af of jullie telkens een takel opnieuw maken, uit het trektouw zelf. Ik gebruik een aparte takelset met 25m touw erin en bevestig hem met een prussik aan de lijn. Dit is snel en efficiënt, maar er zijn zoveel manieren om een takel te maken. Sowieso lijkt het me niet echt verstandig om een prussik op een dyneema touw te zetten (dat ik overigens niet gebruik), om verglazing tegen te gaan. Of ben ik dan te voorzichtig?
Nu vroeg ik me af wat jullie doorgaans doen. Foto's?
Nu vroeg ik me af wat jullie doorgaans doen. Foto's?
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Takelsystemen
Ik heb ook een kant en klaar systeem in een tasje zitten, maar ik maak dit systeem aan de lijn met een lijnklem (zonder tandjes). Het nadeel van een prussic is dat wanneer het er echt op aankomt dat hij kan gaan glijden.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
- Posts: 1645
- Joined: 28 May 2010, 20:04
- Location: Den Dungen
- Contact:
Re: Takelsystemen
Hoi Mathia,
zoveel boomverzorgers....zoveel ideeën en afwijkende standpunten en ervaringen !
Dus....voor wat t waard is mijn idee:
Tirfor....prachtig apparaat, vaak vergruist hier maar ik kan er uitstekend mee werken, betrouwbaar, sterk ( veel sterker als een touw) en oer degelijk.
Heb er zelf destijds een gekocht via een veilingsite dan is het een heel betaalbaar apparaat.
tuurlijk.....Wolter zijn Lijnklem werkt...een touwlier ook.....een tractor.....laatste getrokken met een heftruck.....werkt ook / check..... four wheel drive/ check
Als je naar Rome gaat zijn er vele wegen te vinden. Doen wat kan en verantwoord is en wat je tot je beschikking hebt, dat vind ik ook de lol van ons werk. En als dat alleen een prusik is....so be it .
zoveel boomverzorgers....zoveel ideeën en afwijkende standpunten en ervaringen !
Dus....voor wat t waard is mijn idee:
Tirfor....prachtig apparaat, vaak vergruist hier maar ik kan er uitstekend mee werken, betrouwbaar, sterk ( veel sterker als een touw) en oer degelijk.
Heb er zelf destijds een gekocht via een veilingsite dan is het een heel betaalbaar apparaat.
tuurlijk.....Wolter zijn Lijnklem werkt...een touwlier ook.....een tractor.....laatste getrokken met een heftruck.....werkt ook / check..... four wheel drive/ check
Als je naar Rome gaat zijn er vele wegen te vinden. Doen wat kan en verantwoord is en wat je tot je beschikking hebt, dat vind ik ook de lol van ons werk. En als dat alleen een prusik is....so be it .

- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
- Posts: 2391
- Joined: 17 Dec 2009, 20:41
- Location: leuven (BE)
- Contact:
Re: Takelsystemen
wij hebben een kant en klaar setje met dubbele katrollen en lijnklem in de auto staan en een prussik om op de lijn te zetten werkt perfect.
laat een oen niet zomaar doen !
Re: Takelsystemen
hier heb ik na mijn korte vakantie ook een bijdehand meninkje over:
- het is geen Tirfor (is merknaam) maar staaldraadlier
- prusik kan veel lijnen zoals veel afvanglijnen beschadigen omdat mantel niet met kern verbonden is en daardoor mantel kan gaan opstropen (gebruik bv vlinderknoop)
- staaldraadlier is veiliger dan bv voertuig omdat je voor het moment van overbelasting de breukpal zal breken. Je kan na de breuk van de pal wel de lijn weer ontspannen.
- prusik is met 1 s (http://en.wikipedia.org/wiki/Prusik" onclick="window.open(this.href);return false;)
- imho is het geluid ook beter dan dat van een diesel /imho
- het is geen Tirfor (is merknaam) maar staaldraadlier
- prusik kan veel lijnen zoals veel afvanglijnen beschadigen omdat mantel niet met kern verbonden is en daardoor mantel kan gaan opstropen (gebruik bv vlinderknoop)
- staaldraadlier is veiliger dan bv voertuig omdat je voor het moment van overbelasting de breukpal zal breken. Je kan na de breuk van de pal wel de lijn weer ontspannen.
- prusik is met 1 s (http://en.wikipedia.org/wiki/Prusik" onclick="window.open(this.href);return false;)
- imho is het geluid ook beter dan dat van een diesel /imho
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Takelsystemen
Maak je niet druk Geert. Half Nederland roept Jeep wanneer ze een terreinwagen bedoelen of M&M wanneer het gaat om nootjes in een chocolade jasje.
Sterker nog, wanneer jij hier staaldraadlier roept dan weet waarschijnlijk niemand waar jij het precies over hebt. Roep jij Tirfor, dan weet iedereen dat je het hebt over een veel te zwaar, enorm onhandig traag apparaat waarvan je weet wat hij moet doen.
Sterker nog, wanneer jij hier staaldraadlier roept dan weet waarschijnlijk niemand waar jij het precies over hebt. Roep jij Tirfor, dan weet iedereen dat je het hebt over een veel te zwaar, enorm onhandig traag apparaat waarvan je weet wat hij moet doen.
Re: Takelsystemen
even een klein tipje mbt het vellen van holle bomen, bij een boom en zeker 1 die zo hol is als deze NOOIT spint snedes zetten. je hebt al weinig breuklijst en dan heb je elke cm hard nodig.
Re: Takelsystemen
@bigbird, Ja, klopt, ik zeg inderdaad in het filmpje dat ik zeer ondiepe spintsnedes zet (en dat deed ik ook). Dat is meer voor gewoonte & markering dan nut ivm formaat breuklijst/breuklijsten. Had ook vertikale markeringen gemaakt. Vertikale markering en spintsnede geven mij een indicatie waar ik zagen moet. De boom was eigenlijk 8 bomen of 8 ronde palen, een soort eiffeltoren met 8 poten. Dan raak je zomaar je gevoel voor richting kwijt. Bovendien waren de kronen er al uit en lierde ik de boom om, dus geen trillingen of krachten door wiggen. Ik heb hiermee de breuklijsten minimaal belast.
Wel leuk dat het filmpje zo besproken wordt.
Wel leuk dat het filmpje zo besproken wordt.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Re: Takelsystemen
- ne kodak (fototoestel)
- ne hakselaar (versnipperaar)
- nen cecemel (chocomelk)
- ne spa (water)
- nen tomtom (een navigatie-apparaat)
en dus ook
- nen tirfor
- ne hakselaar (versnipperaar)
- nen cecemel (chocomelk)
- ne spa (water)
- nen tomtom (een navigatie-apparaat)
en dus ook
- nen tirfor
Last edited by Gertdc on 04 Mar 2015, 19:33, edited 1 time in total.
Re: Takelsystemen
Goh, best wel wat respons. Had ik niet verwacht
Wat betreft de keus tussen een prussik en een lijnklem; Ik zet na mijn prussik
altijd nog een slipknoop, zodat het probleem van de schuivende prussik wordt opgevangen.
Aan een lijnklemmetje had ik nog niet gedacht. Heb je het dan over een Ropeman of een Kong Duck?
Een vlinderknoop lijkt me geen goed idee, omdat ik die knoop er toch nog liever uit krijg na de velling.
Plus dat je toch geen vlinderknoop in je afvanglijn kan leggen, zo vlak boven de bolder? Dan doe ik
dat ook gewoon met een prussik.
@Geert: Bij beide bevestigingsmethoden van de takel is er toch sowieso geen contact met de kern? Het is de druk die ervoor moet zorgen dat de kern en de mantel zoveel mogelijk samen blijven. Het is een beetje zoals een 'Chinese fingertrap'; de mantel rekt op, waardoor de kern wordt vastgeklemd.
[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=aQNightCWZE[/BBvideo]
Sowieso werk ik liever met touw dan met staalkabel. Het voelt anders, en geef toe, al die touwtjes samen waar niemand orde in ziet, maar jij wel. het heeft toch iets hé
Ik neem binnenkort eens wat foto's om het boeltje wat te illustreren
Wat betreft naamgeving e.d., zelfs Shakespeare wist het al:
What’s in a name? that which we call a rose by any other name would smell as sweet;
So Romeo would, were he not Romeo call’d, retain that dear perfection which he owes.

Wat betreft de keus tussen een prussik en een lijnklem; Ik zet na mijn prussik
altijd nog een slipknoop, zodat het probleem van de schuivende prussik wordt opgevangen.
Aan een lijnklemmetje had ik nog niet gedacht. Heb je het dan over een Ropeman of een Kong Duck?
Een vlinderknoop lijkt me geen goed idee, omdat ik die knoop er toch nog liever uit krijg na de velling.
Plus dat je toch geen vlinderknoop in je afvanglijn kan leggen, zo vlak boven de bolder? Dan doe ik
dat ook gewoon met een prussik.
@Geert: Bij beide bevestigingsmethoden van de takel is er toch sowieso geen contact met de kern? Het is de druk die ervoor moet zorgen dat de kern en de mantel zoveel mogelijk samen blijven. Het is een beetje zoals een 'Chinese fingertrap'; de mantel rekt op, waardoor de kern wordt vastgeklemd.
[BBvideo 560,340]https://www.youtube.com/watch?v=aQNightCWZE[/BBvideo]
Sowieso werk ik liever met touw dan met staalkabel. Het voelt anders, en geef toe, al die touwtjes samen waar niemand orde in ziet, maar jij wel. het heeft toch iets hé

Ik neem binnenkort eens wat foto's om het boeltje wat te illustreren
Wat betreft naamgeving e.d., zelfs Shakespeare wist het al:
What’s in a name? that which we call a rose by any other name would smell as sweet;
So Romeo would, were he not Romeo call’d, retain that dear perfection which he owes.
Last edited by Mathia on 04 Mar 2015, 18:28, edited 1 time in total.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
- Posts: 1645
- Joined: 28 May 2010, 20:04
- Location: Den Dungen
- Contact:
Re: Takelsystemen
pffff.......zeg GeertGeert7 wrote:hier heb ik na mijn korte vakantie ook een bijdehand meninkje over:
- het is geen Tirfor (is merknaam) maar staaldraadlier
- prusik kan veel lijnen zoals veel afvanglijnen beschadigen omdat mantel niet met kern verbonden is en daardoor mantel kan gaan opstropen (gebruik bv vlinderknoop)
- staaldraadlier is veiliger dan bv voertuig omdat je voor het moment van overbelasting de breukpal zal breken. Je kan na de breuk van de pal wel de lijn weer ontspannen.
- prusik is met 1 s (http://en.wikipedia.org/wiki/Prusik" onclick="window.open(this.href);return false;)
- imho is het geluid ook beter dan dat van een diesel /imho

maar kan me geen niks schelen, blijft een topapparaat die TIRFOR !
Ha ha......

- ludovanmil
- Diehard Treehugger
- Posts: 1645
- Joined: 28 May 2010, 20:04
- Location: Den Dungen
- Contact:
Re: Takelsystemen
Gertdc wrote:- ne kodak (fototoestel)
- ne hakselaar (versnipperaar)
- nen cecemel (chocomelk)
- ne spa (water)
- nen tomtom (een gps)
en dus ook
- nen tirfor


kijk dat is een man naar mijn mijn hart !!
Re: Takelsystemen
dan ook geen gps maar navigatie, er is immers ook glonass en galileo
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Re: Takelsystemen
De klimgeitebreier vertelde dat je geen schuifknopen moet gebruiken op afvanglijnen, maar of dat ook geldt voor statisch gebruik (niet schuivende schuifknopen) weet ik niet. Kom ik op terug als ik het gevraagd heb.Mathia wrote: @Geert: Bij beide bevestigingsmethoden van de takel is er toch sowieso geen contact met de kern? Het is de druk die ervoor moet zorgen dat de kern en de mantel zoveel mogelijk samen blijven.
boom7 - advies - verwijderen - snoeien - stormhout - wij zijn de aap
Re: Takelsystemen
Maar geert, is een treklijn een vanglijn?Geert7 wrote:De klimgeitebreier vertelde dat je geen schuifknopen moet gebruiken op afvanglijnen, maar of dat ook geldt voor statisch gebruik (niet schuivende schuifknopen) weet ik niet. Kom ik op terug als ik het gevraagd heb.Mathia wrote: @Geert: Bij beide bevestigingsmethoden van de takel is er toch sowieso geen contact met de kern? Het is de druk die ervoor moet zorgen dat de kern en de mantel zoveel mogelijk samen blijven.
Als het goed is word jouw treklijn nooit met shock loading belast!
Je kern mantel verhaal slaat helemaal nergens op! Het heeft domweg met de materiaal en knoop eigenschappen te maken.
Een lijn kan uit veel verschillende samenstelling bestaan, en zowel de mantel als kern kunnen ook nog uit een mix bestaan. Ook de soort knoop met je stropje kan veel verschil maken.
Even simpel en gemiddeld genomen
Stropje op dyneema

Polyester stropje op polyester treklijn, door dat beide lijnen ongeveer het zelfde smeltpunt (tussen 200 en 300 graden)hebben. plakken ze over het algemeen aan elkaar bij hoge belasting.
Mix polyester met Vectran of Technora, Dit zijn hittebestendige (tussen 400 en 600 graden) para aramide vezels, die allebei voor en nadelen hebben, het grootste nadeel is dat ze door UV (zonlicht) beschadigen. (donker opbergen dus

Dus wat kan je nou het beste gebruiken: Geen idee, voor jou treklijn.
Waar op te letten.
-Soort lijn , combinatie
-Soort knoop.
-Diameter lijn en stropje combi
-Krimp "veranderen diameter" treklijn en stropje (onder een bepaalde spanning)
Ik kan je uit mijn ervaring, werk en testen voor nieuwe producten vertellen dat als je zwaarder dan 1000kg je beter met een stropje met een aramide vezel polyester mix kan gaan werken.
Diverse soorten zijn er in de handel.
Over het algemeen genomen grijpt je stropje zelfs beter als je mantel iets losser zit, je knoop "dress't" dan beter onder hoge spanning.
Re: Takelsystemen
Ohja Wolter klemmen hebben ook een zeer nadelig zeer plaatselijk knijp effect trouwens, Daar komt het werkwoord afklemmen vandaan
Stropjes hebben nog altijd een grotere oppervlakte om kracht (het klemmen) uit te oefenen op een lijn. Met de juiste combi ook als het er op aankomt!
Bij statische belasting kan je zelfs beter een klem met tandjes gebruiken! Deze hebben daardoor vaak een grotere opervlake knijpvlak, dan het plaatselijke knip vlak effect van een klem zonder tandjes. Dynamisch fungeren die tandjes als kleine mesjes die je lijn overhoop trekken.
En ineens heb je het "Scrabble! "

Stropjes hebben nog altijd een grotere oppervlakte om kracht (het klemmen) uit te oefenen op een lijn. Met de juiste combi ook als het er op aankomt!
Bij statische belasting kan je zelfs beter een klem met tandjes gebruiken! Deze hebben daardoor vaak een grotere opervlake knijpvlak, dan het plaatselijke knip vlak effect van een klem zonder tandjes. Dynamisch fungeren die tandjes als kleine mesjes die je lijn overhoop trekken.
En ineens heb je het "Scrabble! "

Re: Takelsystemen
Dus in het kort (om te zien of het allemaal goed begrijp), kun je beter een aramide/ aramide combi poly stropje gebruiken op een treklijn om een takel aan te bevestigen.
Nu vraag ik me toch af wat dan het voordeel is van die dyneema lijn als je er toch geen takel of iets dergelijks aan kan bevestigen (gesteld dat we het hier over bomen van een gemiddeld tot groot kaliber hebben).
Aan de kleine hoeveelheid rek heb je dan toch niet veel?
Nu vraag ik me toch af wat dan het voordeel is van die dyneema lijn als je er toch geen takel of iets dergelijks aan kan bevestigen (gesteld dat we het hier over bomen van een gemiddeld tot groot kaliber hebben).
Aan de kleine hoeveelheid rek heb je dan toch niet veel?
- treespotter
- Prinses Irene
- Posts: 6044
- Joined: 24 Apr 2006, 23:47
- Location: Houten (NL)
- Contact:
Re: Takelsystemen
Met de beste wil van de wereld Tamil, komt dat afknellen niet verder dan pak hem beet 6x82kg of als wij daar samen aan gaan trekken het dubbele. 

Re: Takelsystemen
Zie een dyneema treklijn lijn als een lichtgewicht staalkabel, die je met behulp van een lier of winch onder spanning kan zetten!Mathia wrote:Dus in het kort (om te zien of het allemaal goed begrijp), kun je beter een aramide/ aramide combi poly stropje gebruiken op een treklijn om een takel aan te bevestigen.
Nu vraag ik me toch af wat dan het voordeel is van die dyneema lijn als je er toch geen takel of iets dergelijks aan kan bevestigen (gesteld dat we het hier over bomen van een gemiddeld tot groot kaliber hebben).
Aan de kleine hoeveelheid rek heb je dan toch niet veel?
Re: Takelsystemen
treespotter wrote:Met de beste wil van de wereld Tamil, komt dat afknellen niet verder dan pak hem beet 6x82kg of als wij daar samen aan gaan trekken het dubbele.
Wolter hoe hard kan jij knijpen met een nijptang om een staaldraadje door te knippen

Re: Takelsystemen
Ohja ik leg gewoon een butterfly knoop in mn trek/vanglijn met 2 % rek en haal daarmee ongeveer 40% van de kracht van mijn treklijn af! Daarna gebruik ik 2 big spiders voor een 1:6 systeem 10 mm polyester lijn en een klein 6mm polyester stropje als rem. Dit is voor licht trekwerk tot 500kg , als ik zwaarder wil gebruik ik een machine oid
