Ik gebruik momenteel een kleine elektrische hakselaar (plet-wals systeem, 2500 W) om takjes te snipperen.
Ik heb een tuin met een 20-tal bolacacia/catalpa's, een aantal knotwilgen, laagstam fruitbomen, een treurbeuk en lindeboom, wat vlinderstruiken en een vlindertuin (en een lange beukenhaag). Elk jaar levert dit een hoop takken die ik wil snipperen. Alles groter dan 3 à 4 cm zaag ik in stukken wat dan dienst doet als brandhout.
Mijn huidige hakselaar raakt hier wel door (behalve bij veel groen) maar dit neemt tamelijk wat tijd in beslag. De snippers die ik nu heb zijn eerder blokjes, deze mogen wat kleiner om beter de bodem te kunnen bedekken. Vandaar mijn zoektocht naar een andere machine. Ik prefereer elektrisch (230V) omdat de hakselaar soms mee moet in de koffer van de auto (ik haksel soms ook bij mijn ouders). Ik wil ook op zondag hakselen (lawaai) en er zijn voldoende stopcontacten in de buurt.
Mijn huidige top 3 is volgende:
1 Caravaggi BIO 50 E - volledig metaal, grote invoer, 1 mes met 6 klepels (messen), uitwerp met richter
2 Eliet neo 2 - volledig plastic (excuseer kunststof-composiet), 12 messen, opvang in plastic bakje
3 Jo Beau E100 - metaal/plastic, kleine vernauwde invoer, trommel met 2 messen, uitwerp met richter
Ik heb op dit forum al veel geleerd/gelezen over grote hakselaars: Jo Beau M300, R-Go CV, eliet pro 2000, Haecksler, ... dus ik hoop niet onmiddellijk afgeschoten te worden met het klein pruts die ik hier voorstel. Ik haksel frequent, dus huren vind ik geen optie.
Wil iemand me helpen bij mijn keuze?
Gelijkaardige alternatieven zijn natuurlijk welkom

Alvast bedankt!
Jerom.