Als je maar hard genoeg trekt...
Als je maar hard genoeg trekt...
Een tijdje terug had ik gemeld dat ik wat ringen ga trekken, dat gaat over een week of twee (2e week maart) gebeuren. Van Wouter heb ik een TreeMotion-ring + een frictionsaver ring met een vreemde coating gekregen, zelf nog wat andere ringen.
Maar, als we toch bezig zijn, kunnen we natuurlijk gewoon nog wat meer kapot trekken. Dus: wie heeft er nog iets waarvan je denkt: "nou, ben benieuwd hoe sterk dit nu nog is?", dan kunnen wij binnenkort daar het antwoord op geven. Stuur dus maar op!
Peter Simons
Ellenaar 17
5731JA Mierlo
Maar, als we toch bezig zijn, kunnen we natuurlijk gewoon nog wat meer kapot trekken. Dus: wie heeft er nog iets waarvan je denkt: "nou, ben benieuwd hoe sterk dit nu nog is?", dan kunnen wij binnenkort daar het antwoord op geven. Stuur dus maar op!
Peter Simons
Ellenaar 17
5731JA Mierlo
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Geweldige Peter,
Ik had al een paar keer gedacht aan de ringen en ben benieuwd naar enkele resultaten.
Ik zou graag zien dat er ook een paar van die dyneema bergsportslingen worden getest aangezien hiervan wordt beweerd dat deze na enkele jaren door de invloed van zonlicht zwakker worden. Zelf heb ik deze niet meer in gebruik en kan er je dus geen toesturen. Ik heb ze allemaal vervangen door oude polyester? slings.
Dus als er lezers / collega's zijn die nog wel dyneema slings hebben en ze willen testen stuur ze naar Peter !!
succes groeten wouter.

Ik had al een paar keer gedacht aan de ringen en ben benieuwd naar enkele resultaten.
Ik zou graag zien dat er ook een paar van die dyneema bergsportslingen worden getest aangezien hiervan wordt beweerd dat deze na enkele jaren door de invloed van zonlicht zwakker worden. Zelf heb ik deze niet meer in gebruik en kan er je dus geen toesturen. Ik heb ze allemaal vervangen door oude polyester? slings.
Dus als er lezers / collega's zijn die nog wel dyneema slings hebben en ze willen testen stuur ze naar Peter !!
succes groeten wouter.
- climb fast, move slow -
Re: Als je maar hard genoeg trekt...
Nou, vandaag was het zo ver.
Samen met Ed en Thomas lekker wat aluminium en touw aan stukken getrokken, met leuke en interessante resultaten!
Het belangrijkste wat we ondervonden was een cambiumsaver-ring die we van een flat afgegooid hadden op een stenen ondergrond. Er zat een flinke verzameling putjes in. Toen we deze ring stuktrokken, bleek deze geen 22KN (nieuwe ring) maar 16KN te weerstaan. Dat was een groot verschil. Voorzichtig dus met het naar beneden laten vallen van je cambuimsaver!
Voor de rest allerlei afkeur stukgetrokken: mooi om te zien hoe en waar de haken breken. Een verslag komt in Bomen van de KPB.
Samen met Ed en Thomas lekker wat aluminium en touw aan stukken getrokken, met leuke en interessante resultaten!
Het belangrijkste wat we ondervonden was een cambiumsaver-ring die we van een flat afgegooid hadden op een stenen ondergrond. Er zat een flinke verzameling putjes in. Toen we deze ring stuktrokken, bleek deze geen 22KN (nieuwe ring) maar 16KN te weerstaan. Dat was een groot verschil. Voorzichtig dus met het naar beneden laten vallen van je cambuimsaver!
Voor de rest allerlei afkeur stukgetrokken: mooi om te zien hoe en waar de haken breken. Een verslag komt in Bomen van de KPB.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
het is wel een verschil maar het is nog steeds 16kn!! voor iets wat je dubbel gebruikt! dus echt eng vind ik het niet. maar ben benieuwd naar jullie resultaten
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
- treespotter
- Prinses Irene
Mmmm. Dat zeg jij nou wel, maar dan moet dat stukje wel eerst goedgekeurd zijn door MIJPietje wrote:Een verslag komt in Bomen van de KPB.

Dus als jij begint met het vermelden van het toepassingsgebied van de stukgetrokken materialen (worden zij in een klimsysteem gebruikt, enkel of dubbel, wat zegt de fabrikant wanneer er mee gegooid is, maximale levensduur, gebruik van staal op aluminium aangaande piekbelastingen i.p.v. stroppen enz. enz.) dan zal ik eens kijken of ik het door de ballotagecommissie kan worden geloodst. Met andere woorden. Geen gelul in de ruimte maar gedegen beredenering. Denk inderdaad even aan de enkele ring uit een dubbele ring cambiumsaver. 1600 kg is volgens mij meer dan voldoende toch?
Oh, dan komt het goedtreespotter wrote:Mmmm. Dat zeg jij nou wel, maar dan moet dat stukje wel eerst goedgekeurd zijn door MIJ![]()

Nou, als die belasting mooi gelijk verdeeld is, dan wel. Maar het is niet moeilijk een cambiumsaver zo in een vork te steken dat de ene ring alles draagt en de andere niets.treespotter wrote:Denk inderdaad even aan de enkele ring uit een dubbele ring cambiumsaver. 1600 kg is volgens mij meer dan voldoende toch?
Dus: nee, niet sterk genoeg!
het is toch ook de bedoeling dat de ringen van de camiumsaver gelijk zitten en mooi op elkaar aansluiten. anders zou bij afstand tussen de ringen nog een weerstand geven wat juist niet de bedoeling ervan is. een hijsband doe je toch ook zo ergens aan vast maken dat ook beide zeide gelijke belasting belast worden.
Klopt helemaal Patrick, maar zelfs als je de ringen tegen elkaar laat aansluiten is het mogelijk om de ene ring volledig en de andere ring nauwelijks te belasten. Dat lukt als de band heel veel wrijving heeft en schuin belast wordt, bijvoorbeeld in een steile takaanzet bij het uitlopen.
En de norm is geloof ik 22KN, en 16KN is misschien ruim genoeg om aan te hangen, het is niet genoeg als we onze norm aanhouden...
En de norm is geloof ik 22KN, en 16KN is misschien ruim genoeg om aan te hangen, het is niet genoeg als we onze norm aanhouden...

- treespotter
- Prinses Irene
22 kN bij correct gebruik met een klimlijn door beide ringen die met elkaar verbonden zijn door een sling. Dat is toch iets anders dan kapot trekken met een stalen haak in één ring. Of mis ik nu iets?
In theorie heb je gelijk. Maar de ring vervormt enorm voordat 'ie breekt, en hij breekt niet op de plek waar de haak vast zit. Dus ik verwacht weinig verschil met een test waarbij klimlijn en band gebruikt zijn.
(Overigens verwacht ik dat de klimlijn eerder breekt dan de ring)
- treespotter
- Prinses Irene
Daar is niets theorie aan...Pietje wrote:In theorie heb je gelijk. Maar de ring vervormt enorm voordat 'ie breekt, en hij breekt niet op de plek waar de haak vast zit. Dus ik verwacht weinig verschil met een test waarbij klimlijn en band gebruikt zijn.
Door met een puntbelasting te trekken, trek je relatief verder van de 'wangen' van de ring. Hierdoor is de kracht die op de binnenzijkant van de ring ontstaat veel groter dan wanneer je met een bandsling de kracht meer laat uitvloeien naar buiten. Ik heb geen foto's gezien van de getrokken ringen, maar ik neem aan dat de scheur is begonnen aan de zijkant (en naar alle waarschijnlijkheid van binnenuit).
Vergis je ook niet in het eerder breken van de klimlijn. Zolang je cambiumsaver niet te veel bodemcontact maakt en je klimlijn ook zandvrij is zal de kracht van een lijn groter zijn dan 22 kN.
Daar komt nog bij dat de 'klimlijn' die gebruikt wordt in een verstelbare cambiumsaver en de klimlijn in je klimsysteem dubbel gebruikt worden. Dus, maak je echt geen zorgen over het eerder breken van je lijntjes.
zegt misschien eerder wat over zijn klimlijn 

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- treespotter
- Prinses Irene
Liggend in een gordel 'breken' wij volgens mij al bij een klap van 800 kg.
Je hoeft je in dit vak echt geen zorgen te maken over het verzaken van de gekeurde en voor het doel bestemde materialen.
Human error is the thing to be worried about.
Je hoeft je in dit vak echt geen zorgen te maken over het verzaken van de gekeurde en voor het doel bestemde materialen.
Human error is the thing to be worried about.
Nou, maar denk ook even aan de olifanten...? Met mijn gewicht breekt de ring bij een schok van 33g, de wat zwaardere klimmers onder ons moeten voorzichtig in de lijn gaan hangen...Silversan wrote:Pfff, 2 ton (of dan nog 1,6) op mijn lijf, nee, bedankt...

piet, als jij 33G op je lijf krijgt vlieg jij in stukken en brokken uit elkaar.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
- treespotter
- Prinses Irene
Eh Kimme, volgens mij bedoel jij stukjes en brokjes. Toch? Klein mannetje, kleine stukjesKIMME wrote:piet, als jij 33G op je lijf krijgt vlieg jij in stukken en brokken uit elkaar.

- treespotter
- Prinses Irene
Jup. Splinters, maar wel hele lieve hoor.....