Ik heb vandaag mijn nog bijna splinternieuwe (denk 10 werkuren) Dolmar motorzaag weer eens gebruikt na lang stilstaan. De zaag starte - met het in acht nemen van de 4 jaar dat ie stil heeft gestaan - goed.
Het probleem is alleen dat je zodra je met de zaag in de aanslag staat om een stam in stukken te zagen dat je snel wat gas moet geven omdat hij anders afslaat. Geeft je eenmaal gas, dan doet ie het prima. Ook even neerzetten met stationair draaiende motor is geen probleem. Pak je 'm vervolgens weer op, dan begint ie een beetje te sputteren. De benzine is van Aspen, dus die kan niet verouderd zijn. Zat nog een klein beetje oude benzine in en voordat ik begon heb ik het tankje afgevuld met verse benzine.
Typisch is ook dat de zaag niet aan wil slaan zonder eerst te choken, ook al is ie warm. Na een 10 minuten zagen zou je toch denken dat de zaag wel warm (genoeg) is, maar toch moest ik de choke steeds even openzetten totdat ie bij het aantrekken even een grom gaf. Daarna choke dicht, twee keer aantrekken en dan liep de motor weer.
Wat kan dit zijn? De zaag is bij aflevering helemaal afgesteld. Zou de motor opnieuw afgesteld moeten worden? Veranderd de afstelling o.i.d. als de zaag niet gebruikt wordt?
Dolmar PS43 slaat makkelijk / snel af
Re: Dolmar PS43 slaat makkelijk / snel af
een zaag moet inlopen en dan weer afstellen ik kan me voorstellen dat na tien uur en 4 jaar dit zeker geen kwaad kan
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
kan ook zijn omdat hij zolang heeft stil gestaan dat er condens in de carburateur is zit en dat is gaan roesten. trek de carb. maar eens los en kijk of de membraampjes verroest zijn
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
- treespotter
- Prinses Irene
Huh? Membraampjes zijn van 'rubber'/kunststof Thijs! Verzin maar iets andersThijs wrote:membraampjes verroest

daar zit een metalen hulsel om heen en een soms ook in het midden iets van ijzer. dat wil wel eens rotten maar goed ik ben geen monteur ik weet het ook niet precies 

Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.