afvangsystemen van collega's
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
afvangsystemen van collega's
Nu ben ik redelijk benieuwd naar jullie manieren en methoden.
Ik werk zelf al jaren lang bij klein en groot afvangwerk met een Port-A-Wrap ISC afvangblok. Dit zit d.m.v. een dyneema whoopiesling 16 mm om de stam.
Boven een zwaar ISC katrol en die wordt afgebonden met een mastworp bij kleiner afvangwerk en een whoopiesling bij zwaar afvangwerk.
De takken knoop ik veelal met een mastworp en halve steek vast en gebruik soms een lopende paalsteek.
Bij stamblokken voornamelijk een mastworp met een halve steek en een extra halve steek om de hele stam. Zoals in amerika veel wordt gedaan. Dit geeft mijn inziens een betere verspreiding van schokbelasting (ook al wordt er dynamisch afgevangen) op de knoop en zorgt ervoor dat je lijn beter pakt op gladde stamstukken.
Bij licht afvangwerk wil ik ook wel eens met bandslingen en stalen karabiners werken, maar bij zwaar afvangwerk geen karabiners in mijn systeem ! Die fluiten akelig langs de oren als het mis gaat (eigen ervaring...)
groeten wouter
- climb fast, move slow -
- treespotter
- Prinses Irene
Re: afvangsystemen van collega's
Laat die collega maar lullen Wouter. De enige discussies die wij zouden kunnen hebben zijn dat:
1. Dyneemaa en warmteontwikkeling in knopen/steken een twijfelachtige combinatie is.
2. Ik persoonlijk een mastworp niet zo'n lekker ding vind. Ik werk liever alleen met de paalsteek, lopende paalsteek, timmersteek en halve steek.
Voor 'het grote werk' maar vaak toch ook voor het kleine gebruiken wij de GRCS.
De afvangblokken zijn bij ons ook allemaal van ISC.
De afvanglijnen die wij gebruikten waren een tijdje van kevlar, maar daar zijn wij weer van afgestapt (i.v.m. de dynamiek of beter gezegd het ontbreken ervan in deze lijn).
Deze lijn is wel handig als je iets statisch van een dak wilt lichten (iets dat wel handig is wanneer je een GRCS hebt).
Voor het afvangwerk zonder liftwerk gebruik ik altijd het onderstaande rvs boldertje (bij gebrek aan een mooie port-a-wrap
).
1. Dyneemaa en warmteontwikkeling in knopen/steken een twijfelachtige combinatie is.
2. Ik persoonlijk een mastworp niet zo'n lekker ding vind. Ik werk liever alleen met de paalsteek, lopende paalsteek, timmersteek en halve steek.
Voor 'het grote werk' maar vaak toch ook voor het kleine gebruiken wij de GRCS.
De afvangblokken zijn bij ons ook allemaal van ISC.
De afvanglijnen die wij gebruikten waren een tijdje van kevlar, maar daar zijn wij weer van afgestapt (i.v.m. de dynamiek of beter gezegd het ontbreken ervan in deze lijn).
Deze lijn is wel handig als je iets statisch van een dak wilt lichten (iets dat wel handig is wanneer je een GRCS hebt).
Voor het afvangwerk zonder liftwerk gebruik ik altijd het onderstaande rvs boldertje (bij gebrek aan een mooie port-a-wrap

hej wouter,
wij gebruiken een bolder DTS en afvang blokken van ISC.
over het algemeen gebruiken we altijd slings en een biner om de boel aan elkaar te knopen.
maar bij het zwaardere werk sling direct aan het blok.
maar altijd de tak of stam met een sling aan de lijn.
groetjes!
wij gebruiken een bolder DTS en afvang blokken van ISC.
over het algemeen gebruiken we altijd slings en een biner om de boel aan elkaar te knopen.
maar bij het zwaardere werk sling direct aan het blok.
maar altijd de tak of stam met een sling aan de lijn.
groetjes!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
he die Wolter,
comisch dat jij net als mijn vaste collega de mastworp niet zo'n fijne knoop vind.....
Ik heb in het verleden namelijk wel eens een ongelukje gehad met de timmersteek en gebruik sind altijd de mastworp .... maar ook daar kan met een stugge lijn en ZONDER halve steek afgrendeling ook een blok hout uitrollen...
weet ik uit ervaring.
In amerika wordt veel gebruik gemaakt van een combinatie van mastworp en timmersteek de zogenaamde cowhitch with a beter half....of zoiets.
Kortom
wat is volgens jou voordeel van timmersteek t.o.v. de mastworp en wat zijn dan je praktische ervaringen
grtn wouter
comisch dat jij net als mijn vaste collega de mastworp niet zo'n fijne knoop vind.....

Ik heb in het verleden namelijk wel eens een ongelukje gehad met de timmersteek en gebruik sind altijd de mastworp .... maar ook daar kan met een stugge lijn en ZONDER halve steek afgrendeling ook een blok hout uitrollen...

In amerika wordt veel gebruik gemaakt van een combinatie van mastworp en timmersteek de zogenaamde cowhitch with a beter half....of zoiets.
Kortom
wat is volgens jou voordeel van timmersteek t.o.v. de mastworp en wat zijn dan je praktische ervaringen
grtn wouter

Wij gebruiken bij echt lichte werkjes een stalen acht en een 13 mm lijn en bij de rest de bolder of de winch van de GRCS. Voornamelijk met 13, 16 of 19 mm lijnen. Port-a-wraps zijn gevaarlijke dingen. Ik heb er al te veel mee zien misgaan om het zelf te gebruiken.Ook knallen ze meestal met enorme kracht tegen de schors aan bij het op spanning komen van de lijn dat die erg hard beschadigd kan geraken. Ook ben je bijna verplicht ltijd de lijn erg strak aan te trekken of je hele lijn kan van je wrap afflikkeren. Dat gebeurd meestal in die enkele moment dat je lijn even ontspant wanneer de tak net los is. de wrap valt dan slap naar onderen omdan vervolgens bij het op spanning komen tegen de boom aan te slaan. als je geluk hebt zit je lijn er dan nog in.
Alle vangblokken zijn van ISC en we doen meestal aan knotless rigging, omdat dat gewoon veel sneller en makkelijker gaat. Knopen zoals paalsteek en dergelijke verzwakken je lijn met dertig procent, dus bij ons een splits erin met stalen karabijnhaak van 70Kn (voorkomt ook dat je lijn bij perongeluk doorhalen door je blok kan gaan waardoor je weer helemaal tot aan je blok moet klimmen) en dan als sling een hijsstrop met WLL van 500 of 1000 kg in verschillende lengtes.Een aanrader is ook je afvanglijn aan twee kanten te laten splitsen zodat je ze kan omdraaien en je lijn aan twee kanten kan verslijten. ook handig met het pendulesysteem. Dus waneer je tak naar beneden wordt gelaten en neergelegd wordt kan je de lijn volledig doortrekken zodat de andere kant reeds kan worden vastgemaakt. Die eindloze stroppen grijpen echt goed op een tak omdat ze zo zacht zijn, zelfs bij nat weer.Ze hebben ook een breukstertefactor van 5 of 7 dus het zijn eigenlijk beresterke dingen.
Bij het speedlinen gebruiken we meestal de slings in dyneema , omdat je er daar veel meer van aan je gordel kan hangen zonder echt overlast te veroorzaken.Dit dan in combinatie met een katrol met dubbele loopblokken achter elkaar voor extra stabiliteit en snelheid
Alle vangblokken zijn van ISC en we doen meestal aan knotless rigging, omdat dat gewoon veel sneller en makkelijker gaat. Knopen zoals paalsteek en dergelijke verzwakken je lijn met dertig procent, dus bij ons een splits erin met stalen karabijnhaak van 70Kn (voorkomt ook dat je lijn bij perongeluk doorhalen door je blok kan gaan waardoor je weer helemaal tot aan je blok moet klimmen) en dan als sling een hijsstrop met WLL van 500 of 1000 kg in verschillende lengtes.Een aanrader is ook je afvanglijn aan twee kanten te laten splitsen zodat je ze kan omdraaien en je lijn aan twee kanten kan verslijten. ook handig met het pendulesysteem. Dus waneer je tak naar beneden wordt gelaten en neergelegd wordt kan je de lijn volledig doortrekken zodat de andere kant reeds kan worden vastgemaakt. Die eindloze stroppen grijpen echt goed op een tak omdat ze zo zacht zijn, zelfs bij nat weer.Ze hebben ook een breukstertefactor van 5 of 7 dus het zijn eigenlijk beresterke dingen.
Bij het speedlinen gebruiken we meestal de slings in dyneema , omdat je er daar veel meer van aan je gordel kan hangen zonder echt overlast te veroorzaken.Dit dan in combinatie met een katrol met dubbele loopblokken achter elkaar voor extra stabiliteit en snelheid
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
wij gebruiken een homemade 8 wat helemaal super werkt! zal wel ff een foto maken morgen. verder een 11mm semi statische lijn en een 16 voor het wat zwaardere werk.
de semi statische lijn is om echte schokken boven te voor komen.
boven een 25kn sling met een 35kn katrol voor het normale vang werk. ( even er bij zeggen dat wij eigenlijk nooit echt lomp vangen omdat het gewoon niet handig is. de grondman loopt zich dan het zweet uit het lijf terwijl de klimmer boven onnodig veel wacht.) en de slingen worden elk jaar vervangen.
de semi statische lijn is om echte schokken boven te voor komen.
boven een 25kn sling met een 35kn katrol voor het normale vang werk. ( even er bij zeggen dat wij eigenlijk nooit echt lomp vangen omdat het gewoon niet handig is. de grondman loopt zich dan het zweet uit het lijf terwijl de klimmer boven onnodig veel wacht.) en de slingen worden elk jaar vervangen.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ik vang zelf ook niet graag lompe stukken hout af Thijs,
maar als je een metasequioa van 1 meter doorsnede naar beneden moet halen met vanglijnen dan kom je op een gegeven moment toch met vrij zwaren blokken te zitten wil je er dan ook nog een fatsoenlijke knoop omheen leggen dan weegt zo'n blokje al snel een 300 tot 500 kilo !!!
En wat betreft de post van Kimme over de nadelen van een Port-A-Wrap....
Ik weet niet hoe je er mee aan het werken bent geweest, maar ik vind het allemaal een beetje lariekoek. Ik werk er al jaren mee en alles wat jij zonet noemt zul je eerder bij de planthugs.nl zien gebeuren oftewel de hoveniers, die nog nooit hebben afgevangen.
Een port-a-wrap III is een heel handig en bruikbaar stuk gereedschap dat je met 1 hand kunt bedienen en waarbij de stam nooit wordt beschadigd zoals jij schrijft, maar ik denk dat je er zelf te weinig mee hebt gewerkt en je hier gewoonweg je persoonlijke idee en duidelijke afkeer hebt geventileerd. Da's prima, maar zet dat er dan gewoon bij.
Ik heb persoonlijk een hekel aan zware bolders, puur vanwege het feit dat ik ze lastig vind om aan de stam vast te zetten en daarnaast zijn ze gewoonweg zwaar en nemen te veel plek in mijn super strak georganiseerde auto in !! Maar dat neemt niet weg dat ze net als een port-a-wrap uitstekend het werk aan kunnen waarvoor ze gemaakt zijn en niet tegen stamstukken aanstuiteren en zo. En de breuksterkte van een zware DTS en een Port-A-Wrap is naar mijn laatste info uit een catalogus identiek !!
Dus maakt 't niet zoveel uit qua krachten e.d. Wel is het natuurlijk zo dat een bolder een grotere doorsnede heeft en dus de lijn minder doet rollen bij afvangwerk.
Maar zeker in ieder geval bedankt voor je reactie, want ik heb al wel een beetje door dat iedereen toch lekker met een eigen systeem werkt en ben benieuwd wat er zoal gebruikt wordt. daarnaast ben ik trouwens veel te eigenwijs om ineens van systeem te wisselen zoals de meeste klimmers, anders ben je geen echte klimmer toch
grtn wouter
maar als je een metasequioa van 1 meter doorsnede naar beneden moet halen met vanglijnen dan kom je op een gegeven moment toch met vrij zwaren blokken te zitten wil je er dan ook nog een fatsoenlijke knoop omheen leggen dan weegt zo'n blokje al snel een 300 tot 500 kilo !!!
En wat betreft de post van Kimme over de nadelen van een Port-A-Wrap....
Ik weet niet hoe je er mee aan het werken bent geweest, maar ik vind het allemaal een beetje lariekoek. Ik werk er al jaren mee en alles wat jij zonet noemt zul je eerder bij de planthugs.nl zien gebeuren oftewel de hoveniers, die nog nooit hebben afgevangen.
Een port-a-wrap III is een heel handig en bruikbaar stuk gereedschap dat je met 1 hand kunt bedienen en waarbij de stam nooit wordt beschadigd zoals jij schrijft, maar ik denk dat je er zelf te weinig mee hebt gewerkt en je hier gewoonweg je persoonlijke idee en duidelijke afkeer hebt geventileerd. Da's prima, maar zet dat er dan gewoon bij.
Ik heb persoonlijk een hekel aan zware bolders, puur vanwege het feit dat ik ze lastig vind om aan de stam vast te zetten en daarnaast zijn ze gewoonweg zwaar en nemen te veel plek in mijn super strak georganiseerde auto in !! Maar dat neemt niet weg dat ze net als een port-a-wrap uitstekend het werk aan kunnen waarvoor ze gemaakt zijn en niet tegen stamstukken aanstuiteren en zo. En de breuksterkte van een zware DTS en een Port-A-Wrap is naar mijn laatste info uit een catalogus identiek !!
Dus maakt 't niet zoveel uit qua krachten e.d. Wel is het natuurlijk zo dat een bolder een grotere doorsnede heeft en dus de lijn minder doet rollen bij afvangwerk.
Maar zeker in ieder geval bedankt voor je reactie, want ik heb al wel een beetje door dat iedereen toch lekker met een eigen systeem werkt en ben benieuwd wat er zoal gebruikt wordt. daarnaast ben ik trouwens veel te eigenwijs om ineens van systeem te wisselen zoals de meeste klimmers, anders ben je geen echte klimmer toch

grtn wouter
- treespotter
- Prinses Irene
Een timmersteek of lopende paalsteek zitten redelijk vast zonder dat de lijn 'wringt'.-WOUTER- wrote:he die Wolter,
Kortom
grtn wouter
Wanneer er aan een mastworp wordt getrokken dan draait de lijn door het op spanning zetten en hierdoor ontstaat op de kruisende lijnen veel wrijvingswarmte.
Bij een timmersteek en lopende paalsteek schuiven de lijnen minder langs elkaar waardoor er minder wrijvingswarmte ontstaat (je moet natuurlijk wel een halve steek gebruiken waar ook wrijvingswarmte ontstaat, maar waar de buighoek van de lijn minder is).
Kimme,
Het is zeker waar dat de knopen de lijn verzwakken, maar hou er wel rekening mee dat de enorm kleine bocht die de lijn maakt om de karabijnhaak zeker zoveel verzwakt.
Pas je materiaal aan aan het werk aan wat je doet en de krachten die er op vrij komen.
Ik zie het Port-A-Wrap probleem ook niet echt Kimme.
Tijdens het afvangen moet je altijd met aangespannen lijnen werken en het voordeel van een Port-A-Wrap of het ankertje wat ik gebruik is dat hij los naar boven tegen de boom omhoog 'hangt'. Hierdoor heb je de mogelijkheid om ook bij het vrij vallen van het hout (bij toproping) de lijn strak te houden door het anker van de boom af naar buiten te trekken.
Als ik weer een ankertje zou moeten kopen dan zou het zeker ook een Port-A-Wrap zijn.
Licht in gebruik, makkelijk te plaatsen en makkelijk te gebruiken, maar vooral.....
De lijnen maken GEEN scherpe bochten in het apparaat.
home-made bolder onderaan
klimtouw dat enkel dient om af te vangen
woopy sling (of hoe noemt dat ding) bovenaan met katrol aan
bandsling rond de af te vangen tak
et voila. zo doe ik het
et voila. zo doe ik het

jef wrote:home-made bolder onderaan
et voila. zo doe ik het
klimtouw om af te vangen???? Kijk maar uit dat je grondman niet het verkeerde "klimtouw"vastmaakt aan je afvangbolder!!!

tja... liever geen systemen bij ons waar een lijn ongewild uit kan.En bij een port-a wrap kan dat wel degelijk. Als je bijvoorbeeld een situatie tegenkomt waarbij een tak of een zwaar stuk de klimmer echt wel voorbij moet vallen voor de remwerking op de lijn kan worden toegepast of wanneer er bijvoorbeeld een grote vrije val noodzakelijk is, dan hangt je hele zaak slap tegen die stam en klapt er vervolgens weer als een hamer tegenaan.Wouter ,er zijn wereldwijd mensen die veeeeel meer ervaring hebben dan jij en ik die er reeds ongevallen mee gehad hebben, dus even openstaan voor FEITEN is misschien niet slecht. Of ga je beweren dat iedereen die wat aan de hand heeft gehad met een stuk gereedschap een stuk onbenul is?Er zijn natuurlijk altijd idioten bij die er de voor- of achterkant niet van kennen maar daar horen jij en ik denk ik niet bij. Port-a-wraps hebben hun nut misschien, maar er is in de bestaande modellen te veel mogelijkheid om ongewild voor situaties te komen staan die niet zo prettig zijn. Ik heb em ook een paar jaar gebruikt in alle mogelijke situaties. En drie keer is dat echt mooi misgegaan. Wolter,er zit bij mijn splitsen altijd een stalen puntkous in de splits, dus geen enorm kleine bochten hoor.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
De dag dat mijn vanglijn uit mijn Port-A-Wrap III valt kom ik je een kratje bier brengen.
Ik denk echter dat die kans net zo groot is als dat tijdens een klus een vrachtschip aan je boom-bolder komt aanleggen...
maar ja...ik weet natuurlijk ook nog lang niet alles....en dan kost het me een kratje bier...whatever...
grtn wouter
p.s. 't valt me wel op dat er al 2 doe-het-zelf afvangsystemen zijn gepost. hoe ga je de verzekering uitleggen dat je die bolder echt goed hebt gelast als dat stuk boom in de woonkamer op de koffie ligt ??
Ik zou voor die paar centen voor een echte bolder het risico niet willen lopen.
Ik denk echter dat die kans net zo groot is als dat tijdens een klus een vrachtschip aan je boom-bolder komt aanleggen...

maar ja...ik weet natuurlijk ook nog lang niet alles....en dan kost het me een kratje bier...whatever...
grtn wouter
p.s. 't valt me wel op dat er al 2 doe-het-zelf afvangsystemen zijn gepost. hoe ga je de verzekering uitleggen dat je die bolder echt goed hebt gelast als dat stuk boom in de woonkamer op de koffie ligt ??
Ik zou voor die paar centen voor een echte bolder het risico niet willen lopen.
dan zeg ik gewoon dat ik geen bolder gebruikt heb!
nee serieus, als ze daar over struikelen zullen ze heus niet betalen, want dan zullen ze wel zoeken tot ze iets anders hebben gevonden dat niet 100% in orde was...

nee serieus, als ze daar over struikelen zullen ze heus niet betalen, want dan zullen ze wel zoeken tot ze iets anders hebben gevonden dat niet 100% in orde was...

- treespotter
- Prinses Irene
Maar Jef, het gaat er toch niet om of 'ze' wel of niet betalen. Het gaat er volgens mij om of je je werk veilig kan (en wil) uitvoeren.
wees gerust, die bolder is méér dan stevig genog gemaakt.
- treespotter
- Prinses Irene
Ha ha, dat ben ik wel hoor. Reken maar dat ik gerust ben. Ik hoef er per slot van rekening niet in de buurt te staan 

Ok, nog een afvangsysteem.
Licht werk: dynamisch (alpine) klimtouw 8mm en 11mm met een stalen HMS haak en een HMS-knoop (halve mastworp). Kettingzaag voorzagen en de laatste mm velsnede met de handzaag en zelf afvangen.
Iets minder licht werk:
datzelfde oude alpineklimtouw, 55KN katrol, Yale beneden met een grote acht (alu)
Groter afvangwerk niet afvangen maar een goede dropzone maken.
Pietje
Licht werk: dynamisch (alpine) klimtouw 8mm en 11mm met een stalen HMS haak en een HMS-knoop (halve mastworp). Kettingzaag voorzagen en de laatste mm velsnede met de handzaag en zelf afvangen.
Iets minder licht werk:
datzelfde oude alpineklimtouw, 55KN katrol, Yale beneden met een grote acht (alu)
Groter afvangwerk niet afvangen maar een goede dropzone maken.

Pietje
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
En Peter....als je gewoonweg geen dropzone hebt ?
natuursteen bestrating, tuinhuisje, zwembad en dan een peppel van 30 meter en stammetje van dikke meter doorsnede en de telekraan kan er echt niet bij....... dropzone in zwembad....of...wat doe je dan....
Ben benieuwd.
Ik ben het wel met je eens dat er meestal een goede dropzone te vinden is, maar soms moet je echt alles wegvangen en dan is het wel handig om iets zwaarders te hebben dan een alu acht en een oude alpine lijn die na zoveel valfactoren eigenlijk al is afgeschreven.
Of heb je een stukje op de trekbank gezet om te checken...
grtn wouter
natuursteen bestrating, tuinhuisje, zwembad en dan een peppel van 30 meter en stammetje van dikke meter doorsnede en de telekraan kan er echt niet bij....... dropzone in zwembad....of...wat doe je dan....

Ben benieuwd.
Ik ben het wel met je eens dat er meestal een goede dropzone te vinden is, maar soms moet je echt alles wegvangen en dan is het wel handig om iets zwaarders te hebben dan een alu acht en een oude alpine lijn die na zoveel valfactoren eigenlijk al is afgeschreven.

grtn wouter
Dan laat ik een "echte" boomverzorger komen...-WOUTER- wrote:En Peter....als je gewoonweg geen dropzone hebt ?

Het is me in die tijd nog niet voorgekomen.
Natuurstenen bestrating: Al je takken als een bed neerleggen, en kleine blokjes zagen.
Of in een border eerst wat vaste planten er uit steken in en kuipen wegzetten. Dat lijkt veel werk, maar het afvangen van zware blokken is ook veel werk (steeds je katrol verplaatsen, knopen etc). Dan zaag ik gewoon liever wat meer kleine blokjes.
En er is nog iets. De echt zware blokken zijn in de onderste meters. En daar is zo weinig ruimte om dynamisch af te vangen (mooi voorbeeld dat blokje van Alex...) dat ik veel liever iets bedenk om een goede dropzone te maken.
Met blokken tot 100Kg en een valfactor van vele malen groter dan 1 raakt deze zeer elastische lijn niet overbelast/afgeschreven. Eerder wordt 'ie vervangen (of nog verder ingekort) omdat er beschadigingen in komen.-WOUTER- wrote:... en een oude alpine lijn die na zoveel valfactoren eigenlijk al is afgeschreven...

Peter
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
duidelijk
maar als je toch een keertje echt moet afvangen, dan weet je me te vinden
.
Ik maak het regelmatig mee dat het echt nodig is om blokken af te vangen en je met je takkenbedje alleen niet zonder schade kunt werken. Nadeel van blokken gooien is dat ze wel eens lekker wegspringen en zeker als er al volop blokken op de grond liggen.
Ik zaag zelf ook liever blokken en vang niets af, maar soms kan het niet zoals het gaat maar gaat het alleen maar zoals het kan.
groeten wouter

maar als je toch een keertje echt moet afvangen, dan weet je me te vinden

Ik maak het regelmatig mee dat het echt nodig is om blokken af te vangen en je met je takkenbedje alleen niet zonder schade kunt werken. Nadeel van blokken gooien is dat ze wel eens lekker wegspringen en zeker als er al volop blokken op de grond liggen.
Ik zaag zelf ook liever blokken en vang niets af, maar soms kan het niet zoals het gaat maar gaat het alleen maar zoals het kan.
groeten wouter
Vaak lijkt het echt nodig omdat je het gewoon weg kan!
laatst een grote peppel(1,7m onderaan 34 meter hoog) weg gehaald stond zonder gekheid 3 cm van een schuurtje met Leie dakpannen!
toch maar voor gekozen om de stenen er uit te halen en een dropzone te maken.
stammetjes tegen de schuurdeur opstapelen als bescherming.
laatst een grote peppel(1,7m onderaan 34 meter hoog) weg gehaald stond zonder gekheid 3 cm van een schuurtje met Leie dakpannen!
toch maar voor gekozen om de stenen er uit te halen en een dropzone te maken.
stammetjes tegen de schuurdeur opstapelen als bescherming.
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
ook recent nog ergens gezien: sommigen weten waar
sling rond de tak aan de stam, stalen carabiner eraan hier dan het afvangtouw met een halve achtknoop aan,
einde afvangtouw met een mastworp zonder halve steek of stopknoop
touw in het ene hand, kettingzaag in de andere en zagen maar!
De mens stond wel in de bak van een hoogtewerker en niet in de boom maar het lijkt me toch geen sluitend systeem.
Heren, en dames natuurlijk, uw gedachten hierover??
grts
Joris
tot op de LB!

De mens stond wel in de bak van een hoogtewerker en niet in de boom maar het lijkt me toch geen sluitend systeem.
Heren, en dames natuurlijk, uw gedachten hierover??
grts
Joris
tot op de LB!
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ik heb net als vele anderen met mij ooit tijdens de europese klimwedstrijden, tussen de klimonderdelen door, een film gezien van een australier die giga eucalyptussen naar beneden haalde en op een soortgelijke manier werkte. Die wikkelde zijn lijn enkele keren om de kroondelen die afgevangen moesten worden en zaagde deze vanuit hoogwerker of klimmend af. Daarbij was er geen grondman om af te vangen en deed hij alles zelf vanuit de kroon d.m.v. enorme scheepsdikke vanglijnen naar beneden. Kabelbaansystemen werkte hij met staalkabel en stalen karabiners inklikken en zonder rem o.i.d. naar beneden laten vallen via de karabiner en staaldraad. Deze man versleet wel kilometers vanglijn per jaar en zoveel stalen karabiners e.d. per jaar. maar hij telde deze ook per klus bij de aanneemsom op.
Volgens hem was dit de veiligste manier van werken met dergelijk zwaar hout. Terwijl ik persoonlijk graag een grondman heb om af te vangen die een tak net effe wat sneller kan laten zakken als je zelf in de risisco zone zit te zagen waar je met een vast afvangpunt je knieen/enkels zomaar met een blok hout kan verbrijzelen.
Je moet natuurlijk niet blind varen op de kunde van je grondman, maar een goede grondman helpt je wel enorm met vakkundig vangwerk.
wel zijn de boompjes hier een stuk dunner en lager dan in aus. maar toch liever een perfect systeem waarmee je, zonder struggellingen van foute materialen en slechte technieken, veilig kunt werken.
grtn wouter
Volgens hem was dit de veiligste manier van werken met dergelijk zwaar hout. Terwijl ik persoonlijk graag een grondman heb om af te vangen die een tak net effe wat sneller kan laten zakken als je zelf in de risisco zone zit te zagen waar je met een vast afvangpunt je knieen/enkels zomaar met een blok hout kan verbrijzelen.
Je moet natuurlijk niet blind varen op de kunde van je grondman, maar een goede grondman helpt je wel enorm met vakkundig vangwerk.
wel zijn de boompjes hier een stuk dunner en lager dan in aus. maar toch liever een perfect systeem waarmee je, zonder struggellingen van foute materialen en slechte technieken, veilig kunt werken.
grtn wouter

wouter,...dat was volgens mij ook degene die met dynamiet werkte om bomen te toppen,.... volgens mij