boomkeuze

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
jef
Treehugger
Treehugger

boomkeuze

Post by jef »

ik heb gisteren bij een koppel geweest die in een kleine tuin 2 noten (+-10m) en een kastanje hebben staan (+-7m staat echt te dicht naast huis)
aangezien deze bomen nog een eindje moeten groeien vroegen ze mij om deze drastisch terug te snoeien (candelaberen), wat ik afgeraden heb.
ik heb deze mensen voorgesteld om een noot en de kastanje te vellen en een andere boom te planten die niet zo groot wordt, en dan nadien de 2e noot ook te vellen als de nieuwe boom volume genoeg heeft.

ze zouden graag een boom hebben waar je een terrasje kan onder zetten, die niet té groot wordt.
ik zat zo een beetje te denken aan:
1: een Gleditsia triacanthos "sunburst" vanwege de frisgroene luchtige kruin
2: een kleinere soort esdoorn (zo heb ik er zelf een staan maar zou niet weten welke variant het is)
3: misschien gewoon een vruchtdragende boom (appel, kers, ...)
4: een catalpa
of misschien zelfs een groene hazelaar, die kan je ook perfect opsnoeien tot een laagstammige boom.

iemand nog een andere mogelijkheid in gedachte?
laat maar iets weten... :wink:
jef
Treehugger
Treehugger

Re: boomkeuze

Post by jef »

of een beetje kritiek op mijn eerste gedacht mag ook :D
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ehm, wil je alle 248 mogelijkheden horen...?

:wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

is die kastanje niet min of meer om te vormen naar leiboom?

aangezien kastanje wel redelijk laag vertakken met veel takken
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

1. Als er één boomsoort is waaronder het goed toefen is dan is het wel een noot. Noten schijnen muggen en vliegen op afstand te houden (dat is één van de redenen dat deze bomen veel bij oude boerderijen staan).
2. Als de bomen verder dan 2 meter van het huis af staan dan staan ze echt niet te dicht bij het huis. Een vuistregel is dat de stabiliteitswortels hun werk vervullen tot 4x de stamdiameter buiten de boom. Dus zolang die bomen nog geen 50 centimeter zijn dan zijn ze zeler nog niet te groot.
3. 'Te groot' is relatief, zit vaak tussen de oren en kan zeker aangepraat worden.

Waarom bied je niet aan om de bomen netjes kleiner te snoeien en deze actie iedere 4 jaar te herhalen. Dan kunnen de mensen blijven 'genieten' van de bomen en dan kan het weghalen van de bomen nog jaren uitgesteld worden. In die tussentijd kunnen zij er nog over nadenken om er één of twee te laten vervallen om er twee of één verder uit te laten groeien.

Mijn motto is wees zuinig op wat je (of jou klant) hebt. Weg is weg en dat kan best een enorm 'kapitaal' zijn.
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

wat voor boom willen ze een boom met mooie herfst kleuren of juist ene met weinig afval
dan kan ik u verder helpen

greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

persoonlijk zou ik voor de bol liquidambar kiezen dat is de liquidambar styraciflua gumball
mooi bol vormige boom zeer mooie herfst kleuren en wordt niet al te groot
STIHL timbersports hope to get like jason
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Meidoorn doet het heel goed in kleine tuinen: sommigen (monogyna) zitten heel vroeg in blad, wat meteen een lentegevoel geeft.
cr X lavallei komt wat later in blad, blijft klein, bloeit en geeft bessen. Herfstkleur valt tegen, maar bessen blijven bijna de hele winter aan de boom.
Cr. x persimilis echt een prachtig klein boompje, bloeit wit, rode bessen die tot lang aan de boom, aardige hefstkleur. Mooie vorm, blijft lekker klein. Oh ja, lange doorns... :-)

De bessen van de persimilis worden graag gegeten door vogels.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

roelce wrote:persoonlijk zou ik voor de bol liquidambar kiezen dat is de liquidambar styraciflua gumball
mooi bol vormige boom zeer mooie herfst kleuren en wordt niet al te groot
weet niet hoe het zit met de winterhardheid van die leuke boompjes heb ze op het tuicentrum gezien van de herfst schitterende herfstkleur

en nu dooier dan dood staan er gewoon ook nog voor de verkoop en ze zijn niet verdroogt
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

een noot terugsnoeien vind ik niet echt een oplossing omdat je dit te hard ziet vind ik, en naar mijn gevoel heeft een noot dat ook niet echt graag, of zie ik dit verkeerd?
je kan natuurlijk de laatste meter van de takken gaan weghalen, maar op langere termijn vind ik dat niet echt een oplossing.
daarom heb ik dan ook voorgesteld om de bomen systematisch weg te halen en al direkt een nieuwe te planten...
natuurlijk moet je geen schrik hebben dat die bomen een echt gevaar gaan vormen zolang ze in goede gezondheid verkeren, maar het gaat ook een beetje over het feit dat ze ook bij de buren overhangen richting huis, en dit nog veel harder gaan doen met de jaren.
En wat de kastanje betreft, ik snap niet dat de vorige eigenaar dat boompje naast het huis heeft gezet, ook al is er maar 3meter tussen huis en scheiding. daar wordt hij toch wel echt iets te groot voor...
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

O ja het gaat hier om een droge zandgrond.
ik weet niet of die liquidambar dat lust
maar een meidoorn vind ik ook nog wel kunnen...
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

Nog eens : O ja,
als ervaringsdeskundige, weet ik dat notenbomen GEEN muggen weghouden. :D
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

jef wrote:Nog eens : O ja,
als ervaringsdeskundige, weet ik dat notenbomen GEEN muggen weghouden. :D
Zie je nou wel. Dat praatje had ik niet moeten doorvertellen. 'K heb ooit in een noot gezeten en de muggen zoemden om mijn kop. En ik maar denken 'die is wel heeeeeel erg de weg kwijt'.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Een noot kunstmatig klein houden/serugsnoeien houd je 1 of 2 snoeibeurten vol, zelfs ziet het er nog niet uit. Boompje zal zijn uiterste best doen uit de kluiten te groeien anders bezwijkt hij wel op termijn. Heb je de keuze in advies te geven aan je klant kies dan duurzaam. Waar je inderdaad na enkele jaren niet aan hoef te knoeien, er zijn tal van soorten te combineren bij bebouwing. Die gleditia is erg mooi ja, die kan ook flink worden trouwens. What about a Aesculus pavia of Cercis siliquastrum. Of een Magnolia soort. Malus Florentina ook prachtig of een Pyris Comunis/cordata. En die groenblijvende eik, Quercus Suber,in het begin gevoelig voor vorst, met wat beschutting wordt ie in Nederland rond de 10 meter(er zijn vast uitzonderingen ja).
Die eerste gedachte van je zitten in de goede richting.Ik zou het ook zo doen stuk voor stuk.

P.s.Zeg Wolter dat verhaal van die vliegen en muggen, waar komt dat vandaan en hoe zou ze dat weg houden dan? Ik vind het blad naar pinda ruiken, wat zou een vlieg daar van zeggen :lol:
ik klim liever ... dan werken
Post Reply