Japanse snoeischaar

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
db.
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 12 Dec 2008, 14:19

Japanse snoeischaar

Post by db. »

Ik kwam enkele japanse snoeischaren tegen en vroeg me af of iiemand er ervaring mee heeft. Is natuurlijk meer iets voor kleine bomen/ struikjes etc,....maar ik ben benieuwd naar de kwaliteit. En dus gebruikers gemak.

Even wat linkjes:

Japanse snoeischaar met open springveer

Japanse snoeischaar met weggewerkte veer.

Een iets robustere variant
ImageEen iets robustere variant
jantje
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2008, 18:53
Location: helmond

Re: Japanse snoeischaar

Post by jantje »

ik werk veel met de overbekende Felco 2 snoeischaar. Naar mijn mening is er geen betere. Als het mes bot is, kan je het probleemloos loshalen en scherpen of vervangen. Ook het 'aambeeld' is te vervangen. Ervaring leert, dat dat aambeeld vrijwel niet verslijt.
Heb ook de Takkenschaar van Gardena. Enorm sterk ding met bekrachtiging. Ik had ervaring met zo'n ding van Sandvic. Helemaal niks, takken van 3 cm of dikker schuiven gewoon uit de 'bek'. De Gardena schaar knipt zoveel als je zelf kracht hebt.
http://www.gardena.com/INT/NL/nl/conten ... 4_NLnl.jsp (rechterkant. let op de nieuwe garantieperiode!)
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: Japanse snoeischaar

Post by jef »

idd felco rules :D
jantje
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2008, 18:53
Location: helmond

Re: Japanse snoeischaar

Post by jantje »

jullie kennen de silky zagen natuurlijk al...
http://www.silky-europe.com/nederlands/vouwzagen.htm
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Japanse snoeischaar

Post by treespotter »

Ik denk dat de meeste boomverzorgers op dit forum een zaag aan hun gordel hebben hangen vanonder de volgende knop. De Holsterzagen.
Als ik aan het lei- en vormbomen knippen ben dan gebruik ik een Felco 2, al 10 jaar dezelfde met het zelfde snijmes (gebruik hem in het voorjaar 4 weken 'volcontinu'). Ik heb dan een Gomboy bij me voor de 'te dikke takken'.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: Japanse snoeischaar

Post by Harrie »

Ken dit soort scharen wel, Japanners zijn wat gereedschap en alles wat snijd betreft meesters in hun vak, alleen ergonomie kennen ze dan weer niet.
Dus als je na dag knippen geen carpaal tunnel wil hebben dan kies mooi voor een felco.

Gr. harrie
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Japanse snoeischaar

Post by treespotter »

Probeer toch maar eens een Felco. Als deze uit je broek vallen dan blijven ze tenminste heel. Koop voor het 'smeren' van je schaar een flesje/potje grafietpoeder. Ik hoorde je namelijk 'klagen' over zand in je schaar. Dit aankleven van het zand komt door het gebruik van olie. Door grafietpoeder te gebruiken in al je gereedschap/materiaal/karabiners zal dit probleem verleden tijd zijn en blijven je bewegende delen beter 'draaien'.
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Japanse snoeischaar

Post by Roel »

Heb gisteren mijn felco even uit elkaar gehaald om schoon te maken en om meteen te slijpen. Normaal gebruikte ik ook olie maar dan krijg je inderdaad last van zand. Ik in de schuur gezocht naar grafietpoeder en gelukkig vond ik nog een klein flesje.

Ik moet zeggen dat het nou erg mee valt met het zand en dat het ook zo blijft. Bedankt voor de tip Wolter!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Japanse snoeischaar

Post by treespotter »

Roel wrote:Ik moet zeggen dat het nou erg mee valt met het zand en dat het ook zo blijft. Bedankt voor de tip Wolter!!
Fijn he, dat Treehugs forum :wink:
Patrick
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 52
Joined: 26 Jul 2007, 21:29
Location: Doorn

Re: Japanse snoeischaar

Post by Patrick »

ja stel je nou toch eens voor dat wolter dit via pm gedaan had dan had roel het nooit geweten en gedaan. uitwisseling van kennis he :wink: :wink: :wink:
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Re: Japanse snoeischaar

Post by Roel »

Jep, altijd makkelijk z'n forum :D
db.
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 12 Dec 2008, 14:19

Re: Japanse snoeischaar

Post by db. »

Waar hebben jullie dat grafiet poeder vandaan ?

Ik heb inmiddels een felco 2 gekocht. Koste 64 euro is dit de gangbare prijs ?

Wie weet trouwens een goed adres in Amsterdam voor gereedschap ? of bestellen jullie meestal online ?

De japanse snoeischaar zal er ook wel komen maar ik wil eerst even kijken hoe de felco bevalt. Bedankt voor de tips !

Struikrover heb jij nog verder gekeken naar de Japanse snoeischaar ?
User avatar
Freerk
Treehugger
Treehugger
Posts: 353
Joined: 11 Mar 2007, 13:47
Location: Zwolle

Re: Japanse snoeischaar

Post by Freerk »

db. wrote:Waar hebben jullie dat grafiet poeder vandaan ?

Meestal heeft de leverancier waar je je klimspullen vandaan hebt dit spul wel liggen. Je kunt er ook heel goed je schroefzekering (mocht je deze gebruiken) van je karabijnhaken mee smeren, of de sloten van de deuren in je huis, enz. enz. Ideaal spul dus. Je zou het ook nog kunnen proberen bij een hobbyzaak.
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Japanse snoeischaar

Post by treespotter »

Voor mijn snoeischaar heb ik een holster van Felco. Misschien is dat ook iets voor jou Struikrover.
Ik hoor jou 'klagen' over het leren riempje. Zo had ik altijd ruzie met het borghaakje op mijn F2. Op een gegeven moment was ik dat haakje zo zat dat ik het eraf heb geschroefd. Doordat de schaar prima opgeborgen zit in de holster en direct 'gebruiksklaar' paraat zit ben ik prima tevreden zo.
db.
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 12 Dec 2008, 14:19

Re: Japanse snoeischaar

Post by db. »

Op de tweede link. Die van de weggewerkte veer, is ook een oplossing te zien een houten kapje wat over de snijdende delen gaat.

Ik was ook op zoek naar een alternatief voor de veiligheids pal. Ik ben wel benieuwd of er nog meer sluitingen voorkomen. Op goede snoeischaren dan wel te verstaan.
Post Reply