Een paar maanden geleden heb ik de computer van mijn zoon geformatteerd. Twee harde schijven en beide propvol zodat het ding niet meer goed functioneerde. Ja ja, ik weet het. Jullie denken nu allemaal schoenmaker blijf bij je leest, maar soms denk ik echt dat ik ook wel iets anders kan dan bomen snoeien

Al mijn computers waren en zijn apparaten waarbij een cd was bijgeleverd om de boel (op een heel moeizame manier) weer op de rit te krijgen. Deze van mijn zoon was dat dus niet. Bij deze laptop hadden wij een recovery cd moeten maken tijdens het in gebruik nemen (en dat doe je natuuuuuuurlijk) NOT. Ach dacht ik, die cd van HP moet een Acer toch ook wel aan de praat kunnen krijgen en wat blijkt. Het werkt. En daar heb je dat verrotte drieletterwoord weer. NOT.
De computer draaide, had geen draadloos netwerkverbinding meer (hardware werd niet herkend) en na een tijdje werd er 'gevalideerd' of zo en moest er worden geregistreerd (wat natuurlijk niet kan zonder netwerkverbinding).
PFFFFFFFF...... Was ik maar gewoon lekker aan het snoeien.
Kotsziek begon ik ervan te worden en mijn zoon begon er ook niet vriendelijker op te worden omdat hij geen mail en internet meer had.
Ik dacht, zou het misschien ook anders kunnen en heb de stoute schoenen aangetrokken. Het leed was tenslotte al geschied en het kon eigenlijk niet erger worden dacht ik.
Via mijn eigen laptop heb ik software gedownload en een ISO cd gemaakt van Linux (Ubuntu) en heb die in de Acer gestopt.
Weet je wat het gevolg was????????
EEN VOLLEDIG WERKENDE EN GOED DRAAIENDE SUPERSNELLE LAPTOP MET EEN ENORME HOEVEELHEID VRIJE HARDE SCHIJFRUIMTE IN EEN HALF UUR TIJD
Zelfs het draadloze netwerk installeren was een fluitje van een cent (op die enorme lange code invullen na dan

Van alle software waarvoor je veel geld moet neertellen en waardoor je bijna iedere week wel een lange update moet doen op een Windows computer zit bij Ubuntu een zeker zo goed werkende variant. De laptop start binnen no time op en is even zo snel weer afgesloten. De programma's werken razendsnel en die wachtmomenten (omdat er achter de schermen weer een update bezig is) zijn verleden tijd.
Geweldig. Dit had ik echt veel en veel eerder moeten doen.
Toch ben ik ook al twee nadelen tegengekomen. Ik heb een hele snelle Xerox wasprinter en daarvoor bestaat geen Linux driver. Het ander probleem is een navigatieprobleem. Voor de kaartupdates van TomTom gebruik ik hun "Home" software. Ook hiervoor is (nog) geen Linux versie (terwijl notabene de TomTom apparaatjes werken op een Linux platform) beschikbaar.
Zijn er hier al meer boomaapjes die de grote overstap van het 'rammelende raam' naar de pinguïn hebben ondernomen?