Hars verwijderen uit klimmateriaal

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
De houtmaai
Nieuw
Nieuw

Hars verwijderen uit klimmateriaal

Post by De houtmaai »

Wie kan mij vertellen wat de beste manier is om Hars van een Abies amabilis uit mij klimmateriaal te halen. Bij deze soort zilverspar zitten er op de schors overal blaasjes vol hars.
Ik heb gisteren zulk een boom gaan afbreken en nu zit mijn klimgordel en leeflijnen vol met hars. Ook enkele slings en een afhangtouw zit vol.
De metalen gereedschappen maak ik altijd zuiver met wasbenzine, maar dat vertrouw ik niet goed op mijn klimspullen. Zijn er ander produkten of trukjes?
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Hars verwijderen uit klimmateriaal

Post by Pietje »

Wasbenzine graat prima hoor, het is niet agressief genoeg om klimlijnen aan te tasten. Maar Poel Bosbouw of Safety Green hebben speciaal schoonmaakmiddel in het assortiment, als je je daar prettiger bij voelt... :D
Heel veel bomen hebben van die harsbelletjes, in in de zomer kan er zoveel druk op staan dat bij het aanraken met een handzaagje van zo'n blaasje de hars in je ogen spuit. Oh nee, ik heb altijd een bril op... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

GELIEVE GEEN WASBENZINE TE GEBRUIKEN VOOR HET REINIGEN VAN KLIMLIJNEN!!!!
Het materiaal waaruit klimlijnen en gordels zijn opgebouwd is en blijft kunststof-textielvezel en het kan wel degelijk de kwaliteiten van het materiaal aantasten.
We hebben producten om dergelijke problemen op te lossen, maar deze zijn niet agressief genoeg om in 1 keer hars uit een lijn te wassen. Ik heb een extra klimsetje voor naaldhout in de bus liggen waaruit ik heb kunnen opmaken dat het hars vanzelf weer uit een klimlijn komt nadat het hard wordt en in kleine stukjes breekt die geen of weinig hechting meer hebben.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

NNNNNNNNNNNNnnnnnnnnnnnnnnnnnnneeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.

Even naar de Colruijt gaan om daar een flacon/jerrycan koolzaad olie te kopen.
Smeer hier je lijn en andere materialen mee in en de hars verdwijnt als sneeuw voor de zon. Neem het niet van mij aan, maar van de wereldkampioen boomklimmen. Bernd Strasser plukt ontzettend veel zaad voor kwekerijen en is geen onbekende met het gebruik van olie voor de klimlijnen.

Volgens mij is er in het verleden onderzoek gedaan naar stoffen die schadelijk zijn voor klimlijnen Kimme. Uit dit onderzoek kwam naar voren (en ook ik was zeer verbaast) dat benzine absoluut geen overmatig negatief effect heeft op de klimlijnen (water heeft ook een negatief effect, vandaar dat ik spreek over overmatig).

Koolzaadolie :lol: het wondermiddel :wink:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Vandaar dat "Beddes" altijd door die kronen vliegt...die smeert z'n klimlijnen met koolzaadolie :lol: :lol: :lol:

ga ik volgende keer ook doen.. hoor :mrgreen:

alleen met footlocken moet je dan effe een droge lijn pakken, lijkt me.

pas wel op met koolzaadolie en natuurrubber, want dat lost compleet op !!
dus niet de stiek van je big-shot en de benzine leidingen van je MS200 mee reinigen...

maar ja dat doe ik zowieso al niet en niemand op dit forum lijkt me, dus weer compleet overbodige informatie.

Let wel op met wasbenzine en je handen/huid. komt in je bloedsomloop terecht via porien en vergiftigd je nieren e.d. dus niet slecht voor je lijn, wel voor jezelf.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
De houtmaai
Nieuw
Nieuw

Post by De houtmaai »

Ik heb intusssen mijn leeflijn met stalen kern een nachtje in de diepvries gelegd en de hars brokkelde bijna volledig weg als ik ze plooide.
De rets van mijn materiaal zal ik maar gaan schoonmaken met een speciaal daarvoor gmaakt produkt denk ik.
Bedankt allemaal.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

De houtmaai wrote:De rets van mijn materiaal zal ik maar gaan schoonmaken met een speciaal daarvoor gmaakt produkt denk ik.
Bedankt allemaal.
Ik zou het maar doen. Er zal vast wel een 'speciaal daarvoor gemaakt product' zijn.
Jammer hoor dat er geen vertrouwen meer is in eerlijke natuurproducten :roll: maar ja, een speciaal daarvoor gemaakt product moet natuurlijk wel veel beter zijn :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

De houtmaai wrote:De rets van mijn materiaal zal ik maar gaan schoonmaken met een speciaal daarvoor gmaakt produkt denk ik.
Bedankt allemaal.
Ik zou het maar doen. Er zal vast wel een 'speciaal daarvoor gemaakt product' zijn.
Jammer hoor dat er geen vertrouwen meer is in eerlijke natuurproducten :roll: maar ja, een speciaal daarvoor gemaakt product moet natuurlijk wel veel beter zijn :lol: Al was het maar voor de portemonnee van de fabrikant en leverancier (niet persoonlijk of lullig bedoeld hoor Kimme).Image
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

neenee ik snap het wel wolter... :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
roel58
Nieuw
Nieuw

Post by roel58 »

Suprimo (Kruidvat) lost ook de hars op,bv versnipperaar, kettingzaag,e.a hulpmiddelen
worden weer schoon als nieuw, voor t-shirts even inspuiten en dan wassen
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Weet je ook wat dat doet met de integriteit van de klimlijn? In hoeverre tast dit de materialen aan waarvan onze klimlijnen gemaakt zijn? Ik weet in ieder geval zeker dat ik dat niet weet van dat product (en van koolzaadolie weet ik dat wel).
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Als dat spul van het Kruidvat in een plastic fles zit, dan heeft het waarschijnlijk weinig invloed om klimlijnen, omdat die gemaakt zijn van verwante materialen....

Er is een klimlijn-goeroe die je kan vragen of een bepaald goedje lijnen aantast: hij gaat dan een proefje doen met een aantal normvallen en geeft de uitslag. Bijv. iemand had aan de verkeerde kant van zijn tent staan piesen en dat bleek over de klimlijnen gegaan te zijn. Proefje wees uit dat ze gewoon konden verderklimmen. Dito zonnebrand etc. Volgens mij is deze vent eerder in dit forum aan bod geweest, maar kon het zo snel niet vinden.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Post Reply