Krom zaagblad

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Krom zaagblad

Post by mvdlans »

Ola,

Ik heb een MS361 en vind het echt een superzaag. Het zaagblad is alleen een beetje krom, een mm of 2. Met het zagen van dikke stukken hout heeft de zaag nu de neiging vast te lopen in het hout.

Kan je een zaagblad weer echt krijgen door terug te buigen? Eventueel met heetstoken.

Ik verwacht dat dit niet heel gemakkelijk gaat dus waarschijnlijk wordt het een nieuw zaagblad. Nou zit er een rollomatic e op, 45 cm, en ik vind het zaagblad niet heel erg stijf. Dus ik zit er aan te denken om er een rollomatic es blad op te zetten, dat is een massief blad. Iemand ervaring? De duromatic is geloof ik erg duur.

Ook denk ik er over om een 40 cm blad te gebruiken ipv de 45 die ik nu heb. Een korter blad is stijver lijkt me. Maar een langer blad met dus een langere ketting blijft langer scherp. Of is dit te verwaarlozen?

Bedankt voor het meedenken,

Michiel
mvdlans
Nieuw
Nieuw
Posts: 17
Joined: 27 Sep 2009, 21:19

Re: Krom zaagblad

Post by mvdlans »

Oh ja, vergeet ik nog een ding. Als ik besluit een 40 cm zaagblad te kopen, kan ik dan mijn oude 45cm ketting in laten korten bij een vakman of kan die op de plank bij het zaagblad?

Greetz,

Michiel
User avatar
Jur
Nieuw
Nieuw
Posts: 12
Joined: 21 Sep 2009, 13:48
Location: Diepenveen (Gem. Deventer)
Contact:

Re: Krom zaagblad

Post by Jur »

Dit ligt aan de maat van de ketting, anderen zullen je meer info geven.
densmee
Treehugger
Treehugger
Posts: 590
Joined: 04 Mar 2008, 18:21
Location: eersel

Re: Krom zaagblad

Post by densmee »

mvdlans wrote:Oh ja, vergeet ik nog een ding. Als ik besluit een 40 cm zaagblad te kopen, kan ik dan mijn oude 45cm ketting in laten korten bij een vakman of kan die op de plank bij het zaagblad?

Greetz,

Michiel
kettingen inkorten geeft alleen maar ellende het klinken van kettingen moet zo veel mogelijk vermeden worden.

Ik moet toegeven dat de stihl zaagbladen iets sneller buigen dan die van oregon, maar bij normaal gebruik moet dit toch eigenlijk niet kunnen.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Krom zaagblad

Post by Pietje »

densmee wrote: Ik moet toegeven dat de stihl zaagbladen iets sneller buigen dan die van oregon,
Ik heb me altijd laten vertellen dat alle bladen van oregon afkomen, ongeacht welk merk er op staat. Misschien maakt oregon speciaal voor stihl "slappere" bladen...? Kan me bijna niet voorstellen...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Krom zaagblad

Post by treespotter »

Waar heb jij die wijsheid vandaan Pietje. Stihl is na Oregon de grootste bladen en kettingen fabrikant van de wereld. Stihl is qua materiaal innovatie koploper.
De bladen en kettingen van Kox komen wel van Oregon.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: Krom zaagblad

Post by Pietje »

treespotter wrote:Waar heb jij die wijsheid vandaan Pietje.
Helicon Opleidingen Jan Loerakker

:?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Krom zaagblad

Post by treespotter »

Pietje wrote:
treespotter wrote:Waar heb jij die wijsheid vandaan Pietje.
Helicon Opleidingen Jan Loerakker

:?
OK
Post Reply