dikte prussik ?

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
arbol
Nieuw
Nieuw

dikte prussik ?

Post by arbol »

Midden september start ik de cursus boomverzorger. Waarschijnlijk zullen de eerste weken veel theorie zijn en pas na enkele weken / maanden zullen we pas de boom in gaan.
Ongeduldig als ik ben hebik al wat beginnen klimmen in de bomen in mijn tuin (berken van een 10tal m.). Alhoewel ik weet en besef dat boomklimmen anders is, heb ik de nodige kennis en ervaring met rotsklimmen en speleo. Dus ik geraak wel veilig in de bomen maar waarschijnlijk niet met de juiste en meeste conomische boomklimtechnieken.

Ik hou het dus bij "jumarren" op enkel touw (adhv jumar en croll en uiteinde touw verankerd aan andere boom) of "prussiken / foorlocken" op dubbeltouw. Mijn klimlijn krijg ik via een werplijn via boog en pijl (met een balletje ipv punt uiteraard) in de boom. Om te footlocken gebruik ik een samson speedline 13 mm, om te jumarren op enkel touw een klassiek speleo touw van 11 mm.

In afwachting van de cursus had ik toch al enkele vraagjes om de komende weken nog wat te klimmen in de bomen :

1.wat is de beste dikte en lengte voor je prussiklijn ?
2.gewone prussik, franse prussik of swablon prussik ?
3.bij een lokale tuinwinkel, die ook wat boomklimmateriaal heeft, geven ze de voorkeur aan het werken met een ID. Terwijl ik op het forum nooit iets lees over dit toestel. Enige reden ?

Alvast bedankt voor jullie info !
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: dikte prussik ?

Post by -WOUTER- »

Heb nog effe geduld en wacht rustig je cursus af........

dan weet je welke materialen prettig werken en wat je wel en wat je niet kunt gebruiken.
Ik vind het mooi dat je zo fanatiek bent, maar je stelt zoveel vragen met zoveel haken en ogen eraan dat we hier een complete cursus op 't forum voor je moeten gaan typen.
Dat lijkt me niet handig en wijs aangezien je nog te weinig weet van klimtechnieken in bomen. Na een paar cursusdagen klimmen zul je beter weten en kun je gaan fijnstellen van je materiaal.

succes ermee, en klim alleen met materiaal dat je NU kent en ga niet klooien met "ferrari-technieken zonder rijbewijs "

grtn wouter
- climb fast, move slow -
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Een paar tipjes van de sluier:
- de Id is gemaakt voor industrieel gebruik en is voor de boomverzorging volledig ongeschikt. Boomverzorgers hebben speciale truukjes voor hun speciale doeleinden.
- footlock in een dubbele lijn zit niet de (basis) klimcursus: voor gevorderden :D
- boomklimmen en rotsklimmen zijn niet alleen elkaars tegenpolen: rotsklimmers kunnen voordeel hebben van bepaalde boomklimtechnieken, alleen weten ze niet dat ze bestaan...

Enneh, jouw gordel is zeker ook een alpine gordel? D-haken heb je eigenlijk al direct nodig...

Ik sluit me aan bij Wouter dat je gewoon even geduld moet hebben. :wink:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Pietje wrote:Een paar tipjes van de sluier:

- boomklimmen en rotsklimmen zijn niet alleen elkaars tegenpolen: rotsklimmers kunnen voordeel hebben van bepaalde boomklimtechnieken, alleen weten ze niet dat ze bestaan...
:wink:
Gellukkig werd er in bomen al veilig geklommen ver voordat de rotsklimmers dat deden"sarcasme uit"
Hoe meer je van ALLE delen van hoogte werk weet hoe beter je het overal thuis kan brengen!
karabieners zijn ook dingen uit de rotsen,prusik ook vergeet dat niet!
boom en rots zijn geen tegenpolen maar je moet vast gaan zitten in een denk wijze.
als een boom in de rotsen groeit blijft het ook een bonzai :wink:
dus kijk verder dan je neus lang is!
Alpine butterfly...
nja k hou al op :wink:
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Grasshopper wrote:Gellukkig werd er in bomen al veilig geklommen ver voordat de rotsklimmers dat deden"sarcasme uit"
Geen sarcasme nodig Steven, Het KLOPT inderdaad dat er al eerder 'veilig' in bomen werd geklommen dan tegen de rotsen.
karabieners zijn ook dingen uit de rotsen,prusik ook vergeet dat niet!
Ik wil hier alleen wel even aan toevoegen dat (en ik weet dat dat ver voordat jij geboren was :lol: ) wij NIET de karabijnhaken uit de bergsport gebruikten, maar dat de karabijnhaken die wij gebruikten van meet af aan al een speciaal boomverzorgers item waren. De bergsporthaken hadden een andere schroefsluiting. De 'onze' hadden veel meer draad over de sluiting waardoor deze meer omwentelingen nodig hadden om rond (open) te draaien. De meest moderne van 'onze' haken bestaat nu nog steeds en is nog steeds in de handel (zelfs in bergsportwinkels), jawel, nu sinds jaren in de handel onder de merknaam Stubai, een stalen haak met schroefsluiting.
boom en rots zijn geen tegenpolen maar je moet vast gaan zitten in een denk wijze.
Volgens mij gebruiken rotsklimmers de lijnen alleen maar als valbeveiliging en de rots als klimobject. Boomverzorgers gebruiken de lijnen als klimobject en voor het positioneren in de boom. Als jij jou klimsysteem gebruikt als valbeveiliging dan moet je toch echt jouw klimmethode of gebruikte materialen aanpassen. Deze twee fundamentele verschillen geven het verschil aan van het rots- of boomklimmen en is waarschijnlijk de reden waarom booverzorgers zeggen dat het twee absoluut verschillende systemen zijn.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:Deze twee fundamentele verschillen geven het verschil aan van het rots- of boomklimmen en is waarschijnlijk de reden waarom booverzorgers zeggen dat het twee absoluut verschillende systemen zijn.
Yep, dat is wat ik bedoel. Kijk maar naar: statische lijn versus elastische lijn, buitenkern versus binnenkern, eerst je lijn naar boven versus voorklimmen, etc etc etc.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
arbol
Nieuw
Nieuw

Post by arbol »

Bedankt voor al jullie antwoorden en reacties en ik begrijp volkomen dat het onmogelijk is om hier alles uit te leggen...dus ik zal mijn geduld proberen nog enkele maanden op de proef stellen. Maar mocht toch iemand ierts over de dikte van het prussik touwtje iets kunnen zeggen zou dit leuk zijn ( ik veronderstel een 2tal mm dunner dan het klimtouw ?)

En inderdaad, hoe meer ik wat in mijn bomen klauter in mijn tuin, hoe meer ik besef dat de technieken en materialen van het rotsklimmen vrij beperkt zijn en dat ik nog heel veel zal moeten leren. Het leuke aan boomklimmen is blijkbaar het aanbod aan mogelijkheden (toch volgens de topics op het forum) en allerlei knopen die effectief gebruikt worden.

Het verrast me dat footlocken niet zal aan bod komen in de cursus (daar gaat mijn ervaring van het survivalrunnen....).

@ Pietje : ik gebruik de Petzl Sequoia SRT en dus neit een klassieke klimgordel.

I
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Prima gordel, de Sequoia. Die bestond nog niet toen ik begon...

Het footlocken is methode om op een ergonomische manier naar de top te klimmen. Twee "maren":
1 je moet toch een beetje kunnen gooien wil je een footlocklijn op een goede plek in de boom kunnen hangen wil je er echt plezier van hebben
2 het duurt even voor de meeste mensen de "slag" van het footlocken te pakken hebben.

Oftewel: voor de gevordeden.

(Overigens hebben alpine-klimmers vaak weinig moeite (in verhouding met boomklimmers) met de footlock: dat komt met jou dus wel goed!)
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

en goed opletten welke tak je uit kiest die je gooit...
je kan bij hoge punten niet altijd zien of het wel of niet 100% goed is...
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Een verrekijker kan dan een heel nuttige tool zijn.
Maar zoals het bij ieder begin handig is... Go low and go slow...

Op een meter boven de grond kan je alles wat nieuw is gerust uitproberen. Alleen daar een fout maken hoeft niet iets te zijn zijn waar je de rest van je leven aan herinnerd moet worden.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
mvdlans
Nieuw
Nieuw

Post by mvdlans »

Een prussik touwtje in de bergsport is 6 tot 7 mm dik. Gebruik je dikker dan klemt hij niet goed om het enkel of dubbeltouw heen en remt de boel dus niet.

Welke prussik je gebruikt maakt niet uit, de standaard en franse werken allebei. De laatste die je noemt ken ik niet.

Overigens zou je ook een mechanische prussik kunnen gebruiken zoals de Shunt van Petzl, kan je voor enkel en dubbeltouw gebruiken.

Greetz,

Michiel
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

mvdlans wrote:en prussik touwtje in de bergsport is 6 tot 7 mm dik. Gebruik je dikker dan klemt hij niet goed om het enkel of dubbeltouw heen en remt de boel dus niet.

Welke prussik je gebruikt maakt niet uit, de standaard en franse werken allebei. De laatste die je noemt ken ik niet.

Overigens zou je ook een mechanische prussik kunnen gebruiken zoals de Shunt van Petzl, kan je voor enkel en dubbeltouw gebruiken.
Oke, weer een halve zool die gevaarlijke uitspraken doet op een forum voor boomklimmers... :x ..Haal je berichtje er maar snel af MvdLans anders gebeuren er nog nare ongelukken :!: .

grtn wouter
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja eigenlijk heb je gelijk Wouter. Hier moet je toch op reageren voor er iets gebeurt waarvan je achteraf dacht 'dit had ik kunnen voorkomen'. Gisteravond las ik die post al en dacht toen, hier ga ik geen energie in steken.

M noemt lijndiktes die als ze van een foute materiaalkeuze zijn binnen een meter 'exploderen' en vertelt er voor het gemak ook maar niet bij op wat voor footlocklijn ze gebruikt worden.

Maar waar maak jij je druk om "SRT Wouter". Jij footlockt toch ook niet meer :lol:
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:M noemt lijndiktes die als ze van een foute materiaalkeuze zijn binnen een meter 'exploderen' en vertelt er voor het gemak ook maar niet bij op wat voor footlocklijn ze gebruikt worden.
Alpinisten gebruiken 6-7mm prusiklijn om jezelf te redden: mocht je na een voorkllimmersval onder een overhang hangen, dan kun je met een prusiktouwtje klimmen in het touw waar je in hangt. Vanwege de elastische kernmantellijn van 10.5mm dik klopt het advies van M voor dit gebruik van een pruisische knoop. Maar dan gebruik je de knoop statisch, niet-schuivend.

En boomverzorgers gebruiken de prusik voornamelijk schuivend met hele andere lijnen dan die elastische kernmantellijn. En daarom is dit goedbedoelde advies van Michiel heel gevaarlijk voor boomverzorgers.

Dus, Michiel, hou het forum in de gaten als het gaat over boomklimwedstrijden, of kom op 17 oktober naar het Wasven in Eindhoven en leer over de klimtechnieken van boomverzorgers! Tot die tijd even alleen lezen... :wink:
mvdlans
Nieuw
Nieuw

Post by mvdlans »

Mea Culpa jongens,

Ik was er even te snel van uit gegaan dat jullie op dezelfde manier prusikken als met klimmen. Overigens kan je een prusik wel degelijk op een statisch of half statisch touw gebruiken zonder problemen. De knoop is echter wel altijd een back up van je abseil apparaat, 8 of reverso bijv.

Ik zal m'n goedbedoelde klim adviezen achterwege laten. Ik kon het niet laten omdat Arbol zelf over z'n klim achtergrond begon.

Greetz,

Michiel
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Top! No hard feelings!

... en, zien we je de 17e...?
(http://www.wereldboom.com/wereldboomdagen.html)
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ik moest er idd op reageren.....want als er toch iets zou gebeuren met een onachtzame klimmer die dit in de boom gaat proberen :? :?

Zie trouwens de laatste tijd veel geklooi in de boomverzorging hier in de regio.
Klimmers die 38 mm drie strengs lijn als fliplijn gebruiken, zagen met een motorhelm op in de boom :lol:
En als je dan ergens bezig bent en er komt een beginnend klimmer aangewandeld die effe je spulletjes wilt bekijken en vrolijk verteld dat zo'n lange lijn, klimsporen en een ms200t wel makkelijk zijn, maar dat 't wel een investering is.
Hoezo makkelijk..hoezo investering.....
Maar nee hoor deze jonge klimmer zat al 1,5 jaar in de bomen, met bergsportgordel, fliplijn en een stihl MS360 zonder sporen :? :?
En dat noemt zich dan een collega, nee daar zakt mijn (zaag)broek met bretelen nog van af.

"t lijkt wel of de bergen op zijn, of te vol in de alpen of zo, dat al die bergsporters in de bomen verdwalen en rare nieuwe klimtechnieken gebruiken en die ook nog eens willen delen met echte die-hard boomverzorgers alsof wij groentjes zijn........ :mrgreen:

vandaar dat ik wel op dit soort zaken wil reageren.
Niks tegen bergsporters, maar wel als ze zich met bomen gaan bemoeien. Daar hebben ze vaak de ballen verstand van en klimmen is alleen maar de manier om je werk netjes te doen. Een goede klimmer is niet per definitie een goede snoeier...

oke weer genoeg stof doen opwaaien.

grtn wouter :wink:
mvdlans
Nieuw
Nieuw

Post by mvdlans »

Pietje wrote:... en, zien we je de 17e...?
Nope, helaas ik zou wel willen maar dan moet ik 1300 km rijden. Ik woon nl in zuid-frankrijk.
-WOUTER- wrote:Een goede klimmer is niet per definitie een goede snoeier...
Daarom klim ik ook niet in de bomen maar zaag ze bij de grond af!! :wink:

Maar zonder dollen, ik kan begrijpen dat je, jullie, het zat zijn als jan en alleman met een tuigje de boom in kruipen en vanalles vernielen, incl zichzelf, zodat de echte een slechte naam krijgen. Ik gids hier in de canyons (je weet wel, abseilen door watervallen, springen, glijden etc) en je ziet hier dezelfde praktijken. Zonder helm in de canyon, geen wetsuit maar spijkerbroek!!!! aan. Klimtouwen gebruiken ipv half-statisch en ga zo maar door. Al met al een doorn in m'n oog en met een beetje pech moet ik ze dan nog redden ook uit een situatie die ze zelf gecreeerd hebben...

Greetz,

Michiel
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Geweldig.

dan snappen we elkaar helemaal.
succes daar in frankrijk

groeten wouter
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Hier een mooi voorbeeld van de 'met elkaar verweven' klimtechnieken.
Kwam dit plaatje tegen op de site van een groenbedrijf, dat zegt ook snoei- en velwerk te doen. Adverteren ook op MarktPlaats... :(

Zou de grondman in kwestie ook met een abseil8 aan de broekriem staan??

Ik mag toch hopen dat niemand van DIT forum zichzelf op deze foto herkent!!! ?
Attachments
wieisergek2.JPG
wieisergek4.JPG
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

mvdlans wrote:Ik zal m'n goedbedoelde klim adviezen achterwege laten.
Nee hoor Michiel, gewoon mee blijven doorgaan. Alleen zo worden (zo af en toe voor ons misschien vanzelfsprekende) problemen/gevaarlijke situaties besproken.
Dus... Blijf lekker posten en meedoen in de discussie.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

paskal wrote:Ik mag toch hopen dat niemand van DIT forum zichzelf op deze foto herkent!!! ?
Ik hoop van wel, wellicht kunnen we er voor zorgen dat deze man zijn pensioen gaat halen!

Manman, het linkse zagen is nog de minste onveiligheid... Helm, bril, handschoenen, er hangt nog een Silky zonder holster aan een tak (of vliegt die juist in de rondte...?)
:?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote:Manman, het linkse zagen is nog de minste onveiligheid...
??? Het was pas echt gevaarlijk als hij er zo bij had gestaan en de zaag met rechts aan het bedienen was. Met één hand zagen? Dan maakt het echt niet uit met welke hand de zaag uitschiet en door je lijn of in je andere arm eindigt.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

"wieisergek4.JPG [ 51.33 KiB | 1 keer bekeken ] "

Wie heeft de naam van de foto bedacht Paskal? Of vonden ze zelf al dat ze stom bezig waren:)
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Pietje wrote:
paskal wrote:Ik mag toch hopen dat niemand van DIT forum zichzelf op deze foto herkent!!! ?
Ik hoop van wel, wellicht kunnen we er voor zorgen dat deze man zijn pensioen gaat halen.
Daar heb jij weer gelijk in...

De naam van de foto had ik helaas zelf bedacht...
Post Reply