eerste telekraanvelling HULP

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

eerste telekraanvelling HULP

Post by Phille »

Een ervaringsvraagje

We kregen de opdracht een gig populier te vellen. Logisch te vellen want er zit een gigantisch gat onderin (van een afgescheurde tweede stam) dat lekker aan het rotten is.
Deze boom is volgens ons niet meer beklimbaar, hij is gewoon niet stabiel genoeg.
Moet wel in stukken worden afgebroken want kan niet in een stuk vallen.
Voor een hoogtewerker is hij onbereikbaar dus viel ons oog op een telekraan.
Nu we hebben dit nog nooit gedaan maar bij mij rijst direct volgende vraag.
De telekraan zet je af in de boom , je bevestigd een sling aan de boom en de telekraan, je zaagt het stuk af telekraan heft het weg.
MAAR dan zit je toch nog steeds in die gevaarlijke onstabiele boom OF laat je jezelf via een anker aan de telekraan naar beneden zodra het stuk in de kraan hangt?
Graag ervaren reacties
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
honda_power
Treehugger
Treehugger

Re: eerste telekraanvelling HULP

Post by honda_power »

als er een telekraan bij kan dan ,waarom een hoogwerker niet?
frits

Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Ik geloof niet dat het de bedoeling is om samen met de last in de telekraan te hangen, maar héél soms breekt nood wetten. Al vraag ik me af of het werkelijk een gevaar is om in die instabiele boom te blijven zitten, nadat je er een deel gewicht uithijst. Die paar kilo'tjes die je als klimmer weegt doet volgens mij niet veel met de stabiliteit van de rest van de boom als je er net 500kg of meer uit hebt gehaald. Dit is volgens mij meer een gevoel dat je zelf hebt, of een klein gebrek aan vertrouwen. :?
MAAR: Als je het niet vertrouwd zou ik er niet zelf aan beginnen. Je hoeft je niet te schamen :oops: om een andere, meer ervaren, klimmer in te huren toch? Dan kan jij de truukjes een beetje afkijken en begin je op een ander moment met wat eenvoudigere bomen en een telekraan! :wink:

Als er mensen zijn die hier toáál anders over denken moeten jullie het natuurlijk zeggen!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Nee Paskal, daar denk ik niet anders over. Gewoon een ervaren boomverzorger inhuren, en samen de klus klaren. Daar leer je het meest van, bovendien nog het gezondst ook... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

Zorg in ieder geval voor een ervaren kraanmachinist die vaker bomenwerk heeft gedaan,in ieder geval geen eentje die uitsluitend alleen maar bouwmateriaal heen en weer hijst.(tenzij je van spannende momentjes houdt natuurlijk...)
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by paskal »

Ik kan me voorstellen dat het je dun door de broek loopt als bovenstaande verhaal je eerste kraanklusje moet worden. En daar hou ik niet zo van, het stinkt zo :wink: Vandaar dat ik tegen Phille zou zeggen: Huur lekker een klimmer met telekraan-ervaring in, haal samen het boompje neer en ondertussen veel praten over de klus. Dan kan je een hoop leren en ga je misschien met meer vertrouwen je eerste eigen hijswerk in...

Ik heb zelf inmiddels al aardig wat boompjes weg laten tillen, en als ik terugkijk zie ik dat ik nu veel relaxter en vertrouwder boven zit tijdens het zagen/hijsen dan bij de eerste klussen. Ach ja, de eerste keer doet altijd een beetje pijn :wink:
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by joren »

hee ivo
had je laatst die nieuwe van de koker al gehad met hem moet je op passen
voor je het weet trekt hij hem door een schuurtje heen
ivo
Treehugger
Treehugger

Post by ivo »

joren wrote:hee ivo
had je laatst die nieuwe van de koker al gehad met hem moet je op passen
voor je het weet trekt hij hem door een schuurtje heen
Wij doen niets meer met De Koker,wij doen het al weer enige jaren het bomenwerk met een ander telekraanbedrijf, dus ik ben nog niet door een schuurtje heengetrokken... :)
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Bij onze eerste telekraanvelling hing er heel veel af van de man in de kraan. Hij kan er voor zorgen dat jij de volgende dag weer een kraan huurt of dat je voor altijd telekranen afzweert. We hebben ook ooit een kluns gehad en voor hem moest je echt oppassen. Hij begon te hijsen terwijl er geen teken was gegeven en dat terwijl hij de last niet kon zien en zo van die dingen...
Als er een telekraan bij kan is er trouwens nog een veel betere oplossing...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

wat nou telekraan, klimmen nondeju :!:

dit is toch een forum voor klimmers en niet voor machinisten :lol: :lol:

grtn wouter.

p.s. laat je niet gek maken door al die verhalen, werk netjes in goed overleg en met die mensen die je zelf vertrouwd en waarvan je weet dat ze professioneel bezig zijn of dit nu een grondman, collega klimmer of telekraanmachinist is.
- climb fast, move slow -
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

KIMME wrote:Bij onze eerste telekraanvelling hing er heel veel af van de man in de kraan. Hij kan er voor zorgen dat jij de volgende dag weer een kraan huurt of dat je voor altijd telekranen afzweert. We hebben ook ooit een kluns gehad en voor hem moest je echt oppassen. Hij begon te hijsen terwijl er geen teken was gegeven en dat terwijl hij de last niet kon zien en zo van die dingen...
Als er een telekraan bij kan is er trouwens nog een veel betere oplossing...
200 tons telekraan :lol: en dan in een keer afzagen :lol:
frits

tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by tjeerd »

Bomen vellen met behulp van een telekraan is gewonn een aparte klus om dat je je werk weggeeft aan een ander (de telekraan) in de arbowetgeving staat dat je niet de boom in gehesen mag worden.
bedenk alleen dat je heel goed moet inschatten waar je de ketting vastmaakt en hoe.
bedenk ook dat je echt een vluchtroute hebt en niet met je fliplijn nog tegen de stam hangt als deze op je afvliegt.

het is gewoon het tegen gestelde van afvangen zeg maar wegvangen.
zelf werk ik regelmatig met tele/hijskranen je moet 1001% vertrouwen hebben in wat je doet.

p.s. er is er ook een een cursus voor op ipc.

En die is best interresant

grtz tjeerd
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

zijn er hier mensen die zo dikwijls met een telekraan werken??? :?
ik heb tot nu toe alles al klaar gekregen zonder...
en wees gerust, daar zaten al echt enorme en rare gevallen tussen. :)
Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

wij verwijderen regelmatig met telekraan en met ons eigen verrijker. ik vind het helemaal super! gecontroleerd en grote stappen, snel thuis.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
JohnnY
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by JohnnY »

Hey jef,

Onder tussen maak ik er geen gebruik van, maar mocht er nog iets voorvallen dan overweeg ik dat zeker.. Het is een gecontroleerde manier van relatief snel afbreken van een boom.. echter je moet wel goed kijken waar de last naar toe getrokken word en rekening houden waar jezelf plaats neemt. Mocht je specefieke vragen hebben dan hoor ik het wel, in het verleden echt hEEEEEl veel mee gewerkt.. (meerdere keren per week)

Grz Johnny
Groeten Johnny van Vliet

Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

maar over welke prijzen spreken we dan?
want iets of wat telekraan komt toch ook niet gratis denk ik zo... :)
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

zolang het niet zo eindigt

Image
frits

Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Nou, als je kijkt naar de stam die staat is het een aardig boompie geweest..
Zou ook eens stuk beter geweest zijn om de mast recht boven de stempel te gebruiken, en niet direct naar achter.
Ik hark,, dus ik leef.
Alexander
Moderator
Moderator

Post by Alexander »

Trouwens ook wel een mooie roze tuinstoel bij de buren :lol:
Ik hark,, dus ik leef.
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

tja, als het overbelastingsalarmpje herrie begint te maken, draaien we toch gewoon het overbruggingssleuteltje om zeker!
leuk als je dan even naar de baas moet bellen... :D
honda_power
Treehugger
Treehugger

Post by honda_power »

tegen die tijd dat de overbelasting beveiliging gaat knipperen is het stamdeel al afgezaagd volgens mij? en hang ie dus al aan de kraan
frits

Thijs
Moderator
Moderator

Post by Thijs »

en de machinist heeft geen zicht op het werk dus puur op vertrouwen van de zager. als er dan bellen gaan rinkelen moet je dat ding HEEEEL snel aan de grond zetten. maar ik denk dat het vaak lastiger is dan het er zo uit ziet.

misschien wel teveel spanning op de kabel gezet. zager zegt dat hij los is. nog een beetje meer trekken en *poing* blok springt 2m omhoog! beetje piek spanning en *plop* daar gaat je kraan.
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Achteraf gezien hadden ze net zo goed de boom over het huis kunnen laten vallen... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Yep, Peter.
Dat is de beste oplossing.
Zie me 't al uitleggen aan de klant.
Sorry maar het is echt beter voor Uw woning als we de boom gewoonweg op uw dak vellen want als de telescoopkraan door uw kap gaat heeft u aan 2 kanten schade aan de woning.......... :lol: :lol:

Laatst een sequioa weggehaald met vriendje rein en deze kraan bleef wel netjes staan.
Dus het gaat soms ook wel eens goed.
- climb fast, move slow -
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

bedankt voor alle input maar ik reed gisteren nog maar eens langs die klant om te vragen hoe het nu uiteindelijk ging gebeuren, het is niet meer nodig. De verzekering wou zowieso niet meespelen met de cleim van de man, de buren hadden de gemeente en de politie er al bij betroken maar uiteindelijk heeft moeder natuur beslist om zelf deze boom neer te halen en hem op één van de vele hokjes in de mens zijn tuin te plaatsen.
Post Reply