Big Shot en WM4

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Big Shot en WM4

Post by paskal »

Even een rondvraagje: Ik neem aan dat er velen onder ons zijn met een Big Shot in het wapenarsenaal. Waarschijnlijk weten we ook allemaal wel dat daar 'officieel' een wapenvergunning (WM4) voor nodig is... Nou vroeg ik mijzelf af of jullie die allemaal netjes hebben of wordt er algemeen een oogje dichtgedaan?

Ik ben van plan zo'n apparaat aan te schaffen, liefst alles netjes voor mekaar (incl. WM4).




Ben benieuwd hoe hier in het algemeen mee omgegaan wordt.
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by treespotter »

Wat denk je zelf Paskal. Natuurlijk niet. Ik heb mijn wapen al ontmanteld. De slagpin is verwijderd. Of in mijn geval is het rubber in kleine stukjes aan het verhuizen naar mijn biners
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Big Shot en WM4

Post by bigbird »

wwm4 is vrij mits de eigenaar de leeftijd van 18 jaar is gepasseerd en het niet direct toegankelijk voor minderjarigen is.
Je mag em voor handen hebben, maar niet bij je dragen op de (particuliere) openbareweg.

en nog even een uitleg omtrent voorhanden hebben en dragen:

voorhanden hebben. b.v. achter in de auto (dus niet voorin), mits degelijk verpakt dat je em niet gelijk kan gebruiken.

dragen b.v. gewoon ermee open en bloot op de openbare weg mee lopen,
voorin de auto gebruiksklaar hebben liggen.

een minderjarige mag een wwm4 wapen ook niet voorhanden hebben.
zit zelf in de schietsport dus ken de wet op dat gebied wel degelijk.


en natuurlijk een bron vermelding dat je het zelf nog even kan nalezen.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/g ... 15-10-2009


mvg raphael
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: Big Shot en WM4

Post by paskal »

Dat verrast mij, Raphael. De vrouw van een vriend van mij werkt bij de recherge en heeft navraag gedaan bij een collega die erg veel weet over speciale wetten, en daar kreeg ik de volgende mail over:

Hallo *****

Het gaat om een katapult, die met name genoemd is in de WWM en de circulaire WWM 2005, als "lijnwerptoestel" die voor beroepsdoeleinden geschikt is om projectielen af te schieten. In die hoedanigheid mogen ze daarvoor vergund worden met een zogenaamde WM4 vergunning.
Het redelijk belang voor het voorhanden hebben en gebruiken tijdens deze werkzaamheden moet wel worden aangetoond.
Het volgende moet aangeleverd worden ter verkrijging van het verlof:
1. Een ingevuld WM3 formulier. Deze is te downloaden van internet. (http://www.delekschutters.nl/basis/WM3%20form.pdf)
2. Aantonen op papier (werkgeversverklaring/ arbeidsverklaring) dat men werkzaam is als boomverzorger.
3. Een uittreksel uit het GBA.
4. Twee pasfoto`s en een legitimatiebewijs waarvan door ons een kopie wordt gemaakt, bij inlevering van de stukken.

Ik neem aan dat je hiermee uit de voeten kan.

Vriendelijke groeten,

*******


Dus, lijkt een klein beetje tegenstrijdig met jou verhaal, toch?
Niet dat ik aan je twijfel, maar het verraste me...
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: Big Shot en WM4

Post by paskal »

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008804/g ... 15-10-2009

Artikel 2, Categorie 1, nummer 6: Katapult.

En:
Artikel 4

1. Onze Minister kan van bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften of verboden vrijstelling of, op daartoe strekkend verzoek, ontheffing verlenen voor daarbij te omschrijven wapens of munitie, behorend tot een van de volgende groepen:

e. toestellen en voorwerpen voor beroepsdoeleinden

Hmm...
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Big Shot en WM4

Post by bigbird »

ho wacht even nu haal jij 2 dingen door elkaar denk ik.

jij hebt het over een wwm4 vergunning/verlof maar dat bestaat niet bij mijn weten,
daarintegen bestaat een ww3 vergunning/verlof zeer zeker.
dat is onder ander een vuurwapen verlof of iets dergelijks.

en dat diegene bij de politie zit zegt niets. even een voorbeeld:
Ik zit erg veel in de schietsport met vuur en luchtwapens, alle luchtwapens zijn in nederland toegestaan en vrij verkrijgbaar boven de 18 jaar mits deze geen gelijkenis hebben van een bestaand vuurwapen. (is eigenlijk nog ingewikkelder maar dit om het begrijpelijk te houden.) Ik heb een foto genomen van een replica van een bestaand vuurwapen en gevraag bij de ambtenaar bijzondere wetten en gevraagd of dit wapen was toegstaan, en tot mijn grote verbazing zei hij ja.
Ik heb daarvan een schriftelijke verklaring mogen ontvangen en ben daarmee naar mijn advocaat toegegaan en die heeft het voorgelegd aan een rechter in een proefproces. Als ik dat wapen in bezit zou hebben gehad was ik stafbaar geweest. Moraal van het verhaal dat iemand een politie agent is of iets dergelijks zegt niets.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by dennis »

de kunst van het werpen jongens=veeeeeel mooier :wink:
ik klim liever ... dan werken
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Big Shot en WM4

Post by bigbird »

jup maar en katapult valt onder catogerie 1 en is dus ten alle tijde verbode.

alles wat in catogerie 1 en 2 voorkomt is ten alle tijde verboden voor burgers.
voor gatogerie 2 kunnen alleen maar overheids diensten vrijstelling krijgen.

mvg raphael
User avatar
paskal
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 149
Joined: 26 Jan 2008, 15:05
Location: Heerhugowaard (N-H)

Re: Big Shot en WM4

Post by paskal »

Juist ja, nu ben ik het even kwijt hoor...

Een catapult valt onder cat. 1 en is dus altijd verboden, maar daar kan je een WMhoeveel? voor krijgen?

Of vergis ik me?

En dat een politie mens niet altijd gelijk heeft snap ik, HIJ haalde WM3 en WM4 door elkaar...
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by treespotter »

bigbird wrote:alles wat in catogerie 1 en 2 voorkomt is ten alle tijde verboden voor burgers.
mvg raphael
m.a.w. Bigbird, voor ons "Treehuggers" is hij vergunningsvrij :lol:
Waar maken jullie je allemaal zo druk om. Bang dat je speeltje wordt afgenomen door een overijverige diender (dat bedoel ik niet negatief naar de politie).
Ik ben laatst in een fuik gereden voor een aanhangercontrole. Alles was aanwezig en op alles werd gecontroleerd.
Ik had die dag een nogal divers repertoire. Boom controleren, klein snoeiwerk, groot snoeiwerk.
Nou heb ik een mooie laadruimte achter in de bus, maar het komt vaak voor dat ik mijn spulletjes meeneem voorin.
Één Zubat en één Gomtaro op de bijrijdersstoel. Een prikstok en sappie op de vloer naast mij en een iets te groot zakmes om mijn brood mee te smeren op het dashboard. Toen ik wegreed dacht ik; ik heb wel heel veel geluk gehad dat ik zomaar weg mocht rijden terwijl ik al die 'wapens' naast mij had liggen. Daarna dacht ik dat het niet uitmaakt wat je naast je hebt liggen totdat het niet echt voor de hand liggend is dat het naast je ligt. Een Zubat op de bijrijdersstoel van een taxichauffeur in Amsterdam. Dat is verdacht.
Kom op jongens. Als een agent jullie op de openbare weg ziet schieten met zo'n Big Shot dan zal hij hooguit komen vragen wat je aan het doen bent en dan zal hij echt niet gaan vragen naar jullie wapenvergunning.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Big Shot en WM4

Post by bigbird »

nee catogerie 1 kan niemand een wwmhoeveel voor krijgen

je kan alleen een wwm3 krijgen en dat is voor vuurwapens, en sommige kermislui en dergelijke kunnen een soort van wwm4 krijgen is in feite een ontheffing voor het gebruiken van wwm4 wapens in het openbaar op een bepaald terrein dus ook niet overal.


mvg bigbird
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Big Shot en WM4

Post by bigbird »

treespotter wrote:
bigbird wrote:alles wat in catogerie 1 en 2 voorkomt is ten alle tijde verboden voor burgers.
mvg raphael
m.a.w. Bigbird, voor ons "Treehuggers" is hij vergunningsvrij :lol:
Waar maken jullie je allemaal zo druk om. Bang dat je speeltje wordt afgenomen door een overijverige diender (dat bedoel ik niet negatief naar de politie).
Ik ben laatst in een fuik gereden voor een aanhangercontrole. Alles was aanwezig en op alles werd gecontroleerd.
Ik had die dag een nogal divers repertoire. Boom controleren, klein snoeiwerk, groot snoeiwerk.
Nou heb ik een mooie laadruimte achter in de bus, maar het komt vaak voor dat ik mijn spulletjes meeneem voorin.
Één Zubat en één Gomtaro op de bijrijdersstoel. Een prikstok en sappie op de vloer naast mij en een iets te groot zakmes om mijn brood mee te smeren op het dashboard. Toen ik wegreed dacht ik; ik heb wel heel veel geluk gehad dat ik zomaar weg mocht rijden terwijl ik al die 'wapens' naast mij had liggen. Daarna dacht ik dat het niet uitmaakt wat je naast je hebt liggen totdat het niet echt voor de hand liggend is dat het naast je ligt. Een Zubat op de bijrijdersstoel van een taxichauffeur in Amsterdam. Dat is verdacht.
Kom op jongens. Als een agent jullie op de openbare weg ziet schieten met zo'n Big Shot dan zal hij hooguit komen vragen wat je aan het doen bent en dan zal hij echt niet gaan vragen naar jullie wapenvergunning.
ja pas daar maar mee op want als je zo'n overijverige ******** tegenkomt die de avond ervoor geen of slechte sex heeft gehad dan kan je nog wel es de pisang zijn.
maar jij hebt het nu ook over zagen en dat zijn stukken gereedschap en niet per defenitie een wapen zoals een mes.
een zaag of iets dergelijks wordt pas een wapen als jij het als zodanig gebruikt een maglite bijvoorbeeld is niet per defenitie een slag wapen, maar als jij iemand zijn hersens ermee inbeukt gebruik jij het als slagwapen en valt hij onder der catogerie wwm4 net als honkbal knuppels.

en een zubat op de bijrijdersstoel van een taxichauffeur kan inderedaad verdacht zijn maar ze kunnen en mogen er niets van zeggen totdat hij er een strafbaar feit mee heeft gepleegd dan is het gebruikt als wapen.

mvg raphael

ps leuk he die wet wapens en munitie
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by treespotter »

Ja dat bedoel ik. Zolang je met je Big Shot niemand van zijn fiets af schiet is er geen hond die er om maalt waarmee jij aan het WERK bent.
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Big Shot en WM4

Post by bigbird »

ja inderdaar wolter, maar je zal net die boven staande beschreven diender tegen komen. met 1 streep om z'n schouder die graag hoger op wil komen en die heeft de vorige dag net op school les gehad en de lesstof was zaken zoals dat ben je gewoon de wel bekende ***. Maar die kans is idd erg klein en ik toch neem em niet.

ik geef al genoeg geld aan de staat, en zit liever thuis/werk dan in de bajes.

raphael
gabbel
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker
Posts: 157
Joined: 11 Jul 2008, 20:44

Re: Big Shot en WM4

Post by gabbel »

als jij kunt uitleggen en aantonen aan die juut die de avond ervoor geen of slechte sex heeft gehad waarvoor je het gebruikt is er niets aan de hand.
als jij je erg ongemakkelijk gaat gedragen bij zo iemand omdat jij weet wat je met je gereedschapkist aan boomverzorgings materiaal kan aanrichten.
heeft hij/zij een reden om jou verdacht te vinden en je spullen in belsag te nemen.
maar eerst zullen ze dan tegen je zeggen dat het niet verstandig is om die spullen voor in de auto/bus te laten liggen of verzoeken je de spullen achter in de auto/bus neer te leggen.

maar ook een juut is maar een mens, en zal echt niet alles weten.
het hangt dus af van jou houding en niet of iemand geen of slecht sex gehad heeft.
als ik dat bovenste blaadje nou eens was, wat een uitzicht had ik dan
User avatar
ivo
Treehugger
Treehugger
Posts: 453
Joined: 04 Mar 2007, 16:09

Re: Big Shot en WM4

Post by ivo »

Als ik het goed begrijp mag ik de big shot dus niet mee naar het voetbalstadion? :wink:
User avatar
bigbird
Treehugger
Treehugger
Posts: 345
Joined: 12 Oct 2009, 23:46
Location: echteld, gelderland

Re: Big Shot en WM4

Post by bigbird »

Heb even me advocaat gebeld, en hij zegt het volgende.
Is in nederland totaal verboden, is categerie 1 en is dus voor iedere burger/beroepsuitvoerende verboden. Geldt trouwens ook voor overheidsdiensten die mogen ook geen catogerie 1 wapens dragen/ bezitten.

mvg raphael
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by treespotter »

Pardon?!?!?! Je hebt gesproken met JOU advocaat? De enige twee advocaten die ik ken zijn Zwarte Kip en Scharrelaar. En neem van mij aan, van hun mag je echt met een Big Shot werken. Als je wilt kan ik hun adres wel aan jou doorgeven als je weer eens angstig wordt gemaakt door jou eigen advocaat.
Image
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by -WOUTER- »

Ga binnenkort met m'n bigshot effe naar de bank wat centjes opnemen, en zal jullie na afloop wel kunnen melden hoe 't nu echt in elkaar zit.

Dan is het voor eens en altijd duidelijk :lol: :lol: :lol:

Maar effe serieus...

ik geloof dat ik liever zou zien dat je voor een MS200 of andere kleine handzagen (wolter met zijn zubat bv) een wapenvergunning nodig hebt, da's veel makkelijker mee te nemen in een voetbalstadion, bankgebouw of op je voorstoel en brengt veel meer schade aan dan die onhandige bigshot.

vind het allemaal flauwekul.
maar zowieso is een bigshot voor watjes :lol: :lol:

grtn wouter
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by treespotter »

Weet je wat een heel groot voordeel is van een Big Shot. Er zijn mensen die hem gebruikt hebben die in de toekomst maar één brillenglas op sterkte hoeven te kopen :oops:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by -WOUTER- »

maar dat kan met werpen en ongecontrolleerde collega's ook hoor Wolter
vraag maar aan je vriend Jelte en over die keer in de efteling... :?

had ik ook bijna nog maar een halve bril nodig.

grtn w
- climb fast, move slow -
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Big Shot en WM4

Post by treespotter »

:roll: Kijk, en daar hoor je hem dan weer niet over :lol: Vertel, vertel...
Post Reply