Moeite met wegzagen stronk

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Moeite met wegzagen stronk

Post by treespotter »

Nelis wrote:jouw opmerking over meedenkende aannemers bij gemeentes,....snap ik in dit verband niet,...heeft dat iets met mij te maken??
Nee echt niet Nelis, ik dacht alleen dat dit misschien één van de dingen was die jij niet gelooft.

Natuurlijk heb ik het over bomen in een verband kerel, hoe zou er anders wortelschade ontstaan :roll: Aan de weg te frezen stobbe ja. Dat lijkt mij duidelijk, maar vooral ook gewenst. Als de bomen niet in een verband (en dan bedoel ik niet een snelverband) zouden staan dan geloof ik er óók geen ruk van :mrgreen:
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Nog een reden waarom het altijd lastig is om de stronk zo laag mogelijk af te zagen: spanning in het hout die vrij komt. Doordat de krachten door de stam in dit gebied worden afgebogen naar de wortels, is het hout onder van richting veranderende spanning gaan groeien. Als je op die plaatsen gaat zagen, dan gaat het hout meteen werken, waardoor de zaagsnede niet meer recht loopt. Je ketting gaat dan op sommige plaatsen geen hout meer snijden, omdat de beiteltjes door het klemmen van het blad geen nieuw hout meer raken.

Hoe dieper je zaagt, hoe groter dit probleem. En je merkt dat het niet door het zand komt, omdat alle beiteltjes nog gewoon scherp zijn.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

en da's nou precies mijn idee Sandra. Dus ik wil het ook wel weten.... ik ben van mening dat het met wortelcontact allemaal wel mee zal vallen en dat de schade gering zal zijn,....uitzonderingen (iepen bijvoorbeeld) daar gelaten.

vande andere kant is alleen vellen wel makkelijker ,..en als de stobbe kan en mag blijven zitten ook,..maar volgens mij moeten meer als de helft van de te rooien bomen in particuliere tuinen wijken voor uitbreidingen van bijvoorbeeld uitbouw, schutting terras enz. lijkt mij,.... :?

da was mijn punt

Niels
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

Ik ben het zo ook een beetje volledig eens met Sandra...
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik begin het idee te krijgen dat jullie het niet willen.... begrijpen of inzien.

Als ik in 'tuintjes' aan het werk ben, dan zijn het over het algemeen tuinen waarin zelfs een grote stobbe nauwelijks terug te vinden is. Ik ga daar niet aanbevelen de stobbe weg te frezen omdat die misschien eventueel wel eens gezien zou kunnen worden.
Als een solitair staande boom weggefreest moet worden voor een terras of gazon, dan lijkt het mij (maar zo te lezen ben ik de enige die daar zo over denkt zonder dat er tekeningen of twijfels over andere boomverzorgers aan te pas moeten komen) dat dat geen enkel probleem is voor andere bomen. Nee natuurlijk, als er geen wortels van andere bomen in de buurt komen hoe zou daar dan ook schade aan kunnen ontstaan.
Als ik in een laan (hier in de buurt regelmatig aangeplant op de lengtemaat Rijnlandse Roede) een boom moet vellen omdat hij niet meer te handhaven is doordat hij is afgestorven, dan is het meestal niet mogelijk om hier een nieuwe boom terug te planten.
Hiervoor spelen bij mij twee zaken een rol.
1. Is er boven de aan te planten boom voldoende ruimte om de nieuwe tot een relatief acceptabele boom uit te laten groeien.
2. En dit wil bij enkele van jullie niet echt doordringen... Hoeveel schade (en reken maar dat dat veel is bij een plantafstand van nog geen 4 meter) ga ik aanrichten bij het wegfrezen van de stobbe.
Het is voor mij godsonmogelijk om een nieuwe boom terug te plaatsen zonder wortelschade aan de resterende bomen. Dus? Dan kies ik ervoor om NIETS terug te zetten. Dus ook niet om de stobbe 70 centimeter diep en 5 meter breed weg te frezen. Nee dan laat ik de stobbe oppervlakkig wegfrezen tot net onder het maaiveld.

Hoe is deze uitleg? :roll: Duidelijk genoeg :lol:
Tsjong jonge. Laten wij elkaar nou niet telkens zogenaamd niet begrijpen want daar worden 'wij' niet echt geloofwaardiger van. Grote kans dat er dan mensen gaan afhaken omdat die geen zin hebben in weer een oeverloze discussie waarbij het gaat om (?) wat?
Hakholt
Nieuw
Nieuw

Post by Hakholt »

Berken zijn wel de makkelijkste stobben, ze rotten heel snel na een jaar ofzo al gauw weg, als je ze bedekt hebt met grond enzo.
Uitgraven wil ook wel redelijk, misschien nog makkelijker is omdrukken als er nog een meter stam staat dan knapt ie af, vantevoren de wortels rondom wel doorgehakt.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Nelis wrote:anders kan je altijd nog overwegen om de stobbe met de hand te rooien,(uurtje graven en hakken doet wonderen,..)
Er is niets mooier dan iemand noeste arbeid te zien doen :lol:
Als ze niet in de weg staan, laat die stobbes dan toch staan. Dat is het laatste aandenken aan een mooi verleden. Zie het maar als een waardig monument voor de ontvalleneImage
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

nou,.nou,....
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:Zie het maar als een waardig monument voor de ontvallene
Eerst even een kruisbeeld oid van carven...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dan krijgen Peter en Dave het nog druk :lol:
Post Reply