aanschaf hakselaar
aanschaf hakselaar
Hallo boomverzorgers
Ben al een tijdje aan het zoeken naar een hakselaar achter de tractor.
De beter merken zoals Schliesing Jensen TS Dücker enz zijn peperduur voor privé gebruik.
Nu zag dat er op Marktplaats en de Duitse ebay ook hakselaars aangeboden uit China deze zijn een stuk goedkoper ongeveer 1400 euro.
Heeft iemand hier ervaring mee ik denk namelijk dat je voor dat geld niet veel goeds koopt.
En zijn de Italiaanse versnipperaars zoals Negri,Caravaggi en Ballario & Forestello goed van kwaliteit ?
Als er iemand informatie over deze versnipperaars heeft hoor ik het graag.
M.v.g. Suuske
Ben al een tijdje aan het zoeken naar een hakselaar achter de tractor.
De beter merken zoals Schliesing Jensen TS Dücker enz zijn peperduur voor privé gebruik.
Nu zag dat er op Marktplaats en de Duitse ebay ook hakselaars aangeboden uit China deze zijn een stuk goedkoper ongeveer 1400 euro.
Heeft iemand hier ervaring mee ik denk namelijk dat je voor dat geld niet veel goeds koopt.
En zijn de Italiaanse versnipperaars zoals Negri,Caravaggi en Ballario & Forestello goed van kwaliteit ?
Als er iemand informatie over deze versnipperaars heeft hoor ik het graag.
M.v.g. Suuske
- Attachments
-
- chinese hakselaar
- 1e6a_2.jpg (6.28 KiB) Viewed 13358 times
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Re: aanschaf hakselaar
TP heeft ook een nette snipperaar voor achter de tractor.
zweedse kwaliteit en tevens betaalbaar.
OBMTEC is hiervan de dealer.
kijk eens bij HOZU.NL die heeft ook vaak dit soort snipperaars staan.
succes ermee.
p.s. en chinese knoei moet je echt niet aan beginnen. dan kun je net zogoed die 1400 euro aan een goed doel schenken, dan heb je er meer plezier van.
zweedse kwaliteit en tevens betaalbaar.
OBMTEC is hiervan de dealer.
kijk eens bij HOZU.NL die heeft ook vaak dit soort snipperaars staan.
succes ermee.
p.s. en chinese knoei moet je echt niet aan beginnen. dan kun je net zogoed die 1400 euro aan een goed doel schenken, dan heb je er meer plezier van.
- climb fast, move slow -
"Help de dealer de winter door" is toch ook een goed doel...?-WOUTER- wrote:dan kun je net zogoed die 1400 euro aan een goed doel schenken,
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Bij hakselaars is het nog meer van toepassing dan wat anders...
Je krijgt waarvoor je betaalt!
Je krijgt waarvoor je betaalt!
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Die Chinese dingen, wat voor merknaam de importeur er ook op zet, ik zag er zelfs precies zo als op de foto maar dan in het groen, er stond bij "hakselaar uit Canada", ja vanuit China naar Canada en dan hier heen?
Die dingen zijn levensgevaarlijk, versnipperen is zeer gevaarlijk werk.., en wat is het nou met die dingen, de invoer pakt de takken na een aantal keren gebruiken niet meer goed op of kleine takken niet, en je wilt toch doorwerken en dus dan ga jij of iemand anders er in drukken
Want je hebt toch wel even 1400 euro er in gestoken en vind het zonde voor oud ijzer.
Zie je hoe ver ie met z'n handjes in die trechter gaat (idioot): http://www.youtube.com/watch?v=JwEkw8-xe7M
Koop liever een 2e hands Schliesing of Jensen voor zo'n 3000 tot 5000 euro, daar heb je decennia plezier van en onderdelen zijn op veel plekken oem of imitatie verkrijgbaar.
Voor die Chinese rommel word gewoon een véél slechtere kwaliteit omgesmolten-oudijzer-staal gebruikt, en voor de Duitse e.g. merken speciaal geselecteerd Krupp-staal
http://www.youtube.com/watch?v=nuYG48HLLOQ
Die dingen zijn levensgevaarlijk, versnipperen is zeer gevaarlijk werk.., en wat is het nou met die dingen, de invoer pakt de takken na een aantal keren gebruiken niet meer goed op of kleine takken niet, en je wilt toch doorwerken en dus dan ga jij of iemand anders er in drukken

Zie je hoe ver ie met z'n handjes in die trechter gaat (idioot): http://www.youtube.com/watch?v=JwEkw8-xe7M
Koop liever een 2e hands Schliesing of Jensen voor zo'n 3000 tot 5000 euro, daar heb je decennia plezier van en onderdelen zijn op veel plekken oem of imitatie verkrijgbaar.
Voor die Chinese rommel word gewoon een véél slechtere kwaliteit omgesmolten-oudijzer-staal gebruikt, en voor de Duitse e.g. merken speciaal geselecteerd Krupp-staal

http://www.youtube.com/watch?v=nuYG48HLLOQ
- treespotter
- Prinses Irene
Wat een belachelijk apparaat. Zelfs het kleine Jo Beautje snippert 10x beter. Nee wat zeg ik? Een Jo Beau snippert! Dit ding stond takken te verzamelen in de invoertrechter.
idd.
dat ding moet ik gratis nog niet hebben.
zo'n problemen om een berkentakje binnen te krijgen...
dat ding moet ik gratis nog niet hebben.
zo'n problemen om een berkentakje binnen te krijgen...
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
maar goed dat ze zo'n rot snipperaartje hebben, want op die mega aanhanger kun je toch niks kwijt...
Als ze een echte snipperaar zouden hebben, dan moeten ze ook meteen een fatsoenlijke kar kopen.
grtn wouter

Als ze een echte snipperaar zouden hebben, dan moeten ze ook meteen een fatsoenlijke kar kopen.
grtn wouter
Het blijven vrij onderhoudgevoelige appr en je koopt ze voor jaren.
Hoop dat je na 4a 5 jaar nog aan onderdelen kunt komen uit china
Koop liever een versnippr waar menig dealer een officieel service punt is, zodat het geen 2 jarig wegwerp product wordt.
Hoop dat je na 4a 5 jaar nog aan onderdelen kunt komen uit china

ik klim liever ... dan werken
- treespotter
- Prinses Irene
Dat valt echt wel mee hoor. Ik heb een VanDaele TV150 en daar heb ik in al die jaren niet echt veel onderhoud aan gehad. Hij is nu 9 jaar en er is ooit (onder garantie) een modificatie op gekomen voor de koppeling. Deze werkt nu volledig automatisch.
Heel af en toe gaat er een serie nieuwe messenblokjes op (iedere 300 uur). Deze messen hebben een hardstalen punt en hoeven niet te worden geslepen. Vijf jaar geleden en een jaar geleden heeft hij een servicebeurt gehad waarbij deze keer nieuwe messen zijn gemonteerd, en e.e.a. opnieuw is afgesteld. Een paar maanden geleden is de uitlaat vervangen.
Die onderhoudsgevoeligheid lijkt mij voor zo'n oude machine dus best wel OK.
Na de nieuwe afstelling van de laatste servicebeurt werkte de anti-stress heel erg snel en daar was ik niet zo happy mee. Vorige week zijn wij gaan zoeken naar een oplossing en hebben (Tamil vond in een elektronica kastje een papiertje met daarop de afstellingen van de anti-stress) de aangepaste instellingen weer iets veranderd en nu brult hij in een uurtje weer een 6 kuubs aanhangertje vol.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn machientje erg weinig draaiuren maakt (boomverzorgertje hè en geen bomenrooier, dus het is aan het eind van de dag maar heel even raak voor het ding).
Heel af en toe gaat er een serie nieuwe messenblokjes op (iedere 300 uur). Deze messen hebben een hardstalen punt en hoeven niet te worden geslepen. Vijf jaar geleden en een jaar geleden heeft hij een servicebeurt gehad waarbij deze keer nieuwe messen zijn gemonteerd, en e.e.a. opnieuw is afgesteld. Een paar maanden geleden is de uitlaat vervangen.
Die onderhoudsgevoeligheid lijkt mij voor zo'n oude machine dus best wel OK.
Na de nieuwe afstelling van de laatste servicebeurt werkte de anti-stress heel erg snel en daar was ik niet zo happy mee. Vorige week zijn wij gaan zoeken naar een oplossing en hebben (Tamil vond in een elektronica kastje een papiertje met daarop de afstellingen van de anti-stress) de aangepaste instellingen weer iets veranderd en nu brult hij in een uurtje weer een 6 kuubs aanhangertje vol.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn machientje erg weinig draaiuren maakt (boomverzorgertje hè en geen bomenrooier, dus het is aan het eind van de dag maar heel even raak voor het ding).
maar jij hebt een gouden vandaele, en geen chinesehoezalikhetnoemen.
bij normaal gebruik en onderhoud komt er aan een vandaele niks aan.
bij normaal gebruik en onderhoud komt er aan een vandaele niks aan.
Die Chinese breken zelfs van de sokkel af door slecht laswerk, heb ik van een ervaren gebruiker gehoort, zie je het al gebeuren met aftakas op volle toeren.
Je kunt dan beter een benzinehakselaar van MTD ofzo, of liever Cramer kopen, die zijn er wel onder de 1000 en passen zo achter in de bus of aanhanger.
Je kunt dan beter een benzinehakselaar van MTD ofzo, of liever Cramer kopen, die zijn er wel onder de 1000 en passen zo achter in de bus of aanhanger.
ik heb pas een eliet pro 3 meegenomen,snippert snel,maar wat er uit komt kun je eigenlijk geen snippers noemen,lange stroken van 10cm,of ligt dit toch aan de houtsoort(wilg en peppel)
en dit kon ik eigenlijk niet achterlaten.
maar volgens mij hebben we het hier wel eens over gehad op dit forum
anyway
en dit kon ik eigenlijk niet achterlaten.
maar volgens mij hebben we het hier wel eens over gehad op dit forum
anyway
- treespotter
- Prinses Irene
Een Eliet versnipperd niet. Die splijt het hout en als de stroken lang genoeg zijn dat wordt het uiteindelijk doorgesneden. Het is inderdaad geen elegant product om in de tuin achter te laten. Een ander nadeel is volgens mij dat de Eliet het hakselmateriaal onderin 'uitbraakt' en niet via een pijp wegspuugt. Dat is dan een beetje tobben om je aanhangertje vol te krijgen. Volgens mij is die machine ook eigenlijk bedoeld voor tuinafval en minder geschikt voor boomtakken.
Goede merken zijn:
Duits: Jensen, Schliesing, Dücker, Hussmann, TP Teunissen, Heizohack, Pöttinger.
Vandaele (Vlaanderen), Farmi (Fins), Linddana (Deens), Eschlböck (Oostenrijk).
Schliesing, Vandaele en Jensen zijn wel de meest voorkomende, dan weet je zeker dat je altijd onderdelen kunt krijgen.
Op die oude dingen zit er nog niet altijd een goede beveiliging op, daar mag iemand met personeel ook niet mee aan het werk, en no-stress en zo zit er dan ook nog niet op.
Duits: Jensen, Schliesing, Dücker, Hussmann, TP Teunissen, Heizohack, Pöttinger.
Vandaele (Vlaanderen), Farmi (Fins), Linddana (Deens), Eschlböck (Oostenrijk).
Schliesing, Vandaele en Jensen zijn wel de meest voorkomende, dan weet je zeker dat je altijd onderdelen kunt krijgen.
Op die oude dingen zit er nog niet altijd een goede beveiliging op, daar mag iemand met personeel ook niet mee aan het werk, en no-stress en zo zit er dan ook nog niet op.
- treespotter
- Prinses Irene
Suuske,
Hoe vaak en hoeveel ben jij aan het versnipperen. Moet hij per se achter een tractor zitten of kan een klein 'handgeduwd' benzine versnipperaartje het trucje ook klaarspelen. Voor een paar dagen per jaar zou ik niet zoveel neer willen leggen en als het een enkele keer veel en dik is dan zou je ook een collega kunnen vragen om eens langs te komen.
Hoe vaak en hoeveel ben jij aan het versnipperen. Moet hij per se achter een tractor zitten of kan een klein 'handgeduwd' benzine versnipperaartje het trucje ook klaarspelen. Voor een paar dagen per jaar zou ik niet zoveel neer willen leggen en als het een enkele keer veel en dik is dan zou je ook een collega kunnen vragen om eens langs te komen.
Laat dat Wouter niet horen...! Ik heb zijn Eliet super prof nog niet aan het werk gezien, maar ik geloof dat hij de Jo Beau nog niet zo gek vond.treespotter wrote:Volgens mij is die machine ook eigenlijk bedoeld voor tuinafval en minder geschikt voor boomtakken.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Vandaag een demo gezien van de GTS 1300 van GTM http://www.greentechnology.nl/.
Mooie machine, ik durf te zeggen beter dan de Jo Beau, en veel goedkoper.
Maar als je een goedkope Jo Beau wil, er staat er nu eentje op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/215438725
Mooie machine, ik durf te zeggen beter dan de Jo Beau, en veel goedkoper.
Maar als je een goedkope Jo Beau wil, er staat er nu eentje op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/215438725
- honda_power
- Treehugger
wij hebben op het werk een caravaggi bio230 pakt met gemak takken tot 10cm maar iets dikker pakt ie ook nog
enigste minpunten
de hydrolische aandrijving is wat traag dus rijd niet erg snel maar is wel sterk
de bevestiging van de invoerwals schaniert op een bout nadat die paar keer afgebroken was, hebben we een extra steuntje gelast en die er op gezet nu zit die op 2 punten vast en sindsdien is het niet meer voorgekomen en de uitlaat staat naar beneden gericht zorg dus voor dode plekken in het gras is ook wer simpel op te lossen door 45graden bochtje op de uitlaat te schroeven
voor de rest perfecte machine spuit de snippers mooi op de aanhanger en heeft geen last van iets rullere grond blijft gewoon doorrijden, en hij is vrij smal dus kan in de meeste tuinen komen

geen foto van mezelf maar van internet
enigste minpunten
de hydrolische aandrijving is wat traag dus rijd niet erg snel maar is wel sterk
de bevestiging van de invoerwals schaniert op een bout nadat die paar keer afgebroken was, hebben we een extra steuntje gelast en die er op gezet nu zit die op 2 punten vast en sindsdien is het niet meer voorgekomen en de uitlaat staat naar beneden gericht zorg dus voor dode plekken in het gras is ook wer simpel op te lossen door 45graden bochtje op de uitlaat te schroeven
voor de rest perfecte machine spuit de snippers mooi op de aanhanger en heeft geen last van iets rullere grond blijft gewoon doorrijden, en hij is vrij smal dus kan in de meeste tuinen komen
geen foto van mezelf maar van internet
frits
Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
Er is maar 1 theorie en dat is dat het in de praktijk nooit klopt
- treespotter
- Prinses Irene
Ik heb het filmpje net even zitten bekijken en bij mij kan maar een reactie naar boven komen.thomas wrote:Vandaag een demo gezien van de GTS 1300 van GTM
Wat een ongelofelijke K*Tmachine. Ik weet heel zeker dat de ontwerpers zelf nog nooit met een versnipperaar gewerkt hebben.
Ik heb vroeger.... ooit in een heel grijs verleden op de praktijkschool voor bosbouw en cultuurtechniek gezeten en daar hebben ze mij één ding erg goed ingeprent. Wees zuinig op je eigen lichaam. Hoe, vraag je jezelf dan af? Nou, pak er maar eens een plaatje van een JoBeau of van de Caravaggi van hierboven bij en noem dan maar eens het wezenlijke verschil tussen die twee machines en die GTS. Ik zal je één hint geven. Als jij met een 'zware' kettingzaag werkt, waar hou jij die dan. Op je bovenbeen of dertig centimeter ervoor. Ik probeer de machine zo dicht mogelijk bij mij te houden om mijn rug zo min mogelijk te belasten. Hoe kan je in godsnaam dicht bij een machine gaan staan als er onder de invoer geen ruimte is om er met een gezonde lichaamshouding je poten kwijt te kunnen. Na 100x je rug te hebben verdraaid vervloek je de werkhouding die je MOET aannemen voor dat barrel. Ergonomisch gezien is dat ding een 0 (nul). Dan mag jij zeggen dat hij stukken beter is dan de JoBeau (wat ik durf te betwijfelen) en dat hij veel goedkoper is, maar jij hebt maar één rug en die is meer waard dan het prijsverschil van die machines.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ik ben inderdaad enorm te spreken over mijn eliet super prof, zeer mooie snippers met het normale snipperrooster geplaatst. Daarnaast heb ik een grof rooster voor het bulk werk en dan zijn de snippers idd niet echt elegant.Pietje wrote:Laat dat Wouter niet horen...! Ik heb zijn Eliet super prof nog niet aan het werk gezien, maar ik geloof dat hij de Jo Beau nog niet zo gek vond.
De eliet gerbuik ik veel als het snoeiafval in de tuin mag achterblijven en voor kleinere bomen kun je 'm op de aanhanger laten staan en daarop snipperen. Voor grote projecten als snippers moeten worden afgevoerd is de eliet idd niet ideaal.
Wat betreft de jo-beau - sorry peter - da's niets voor mij. machientje slaat continu af en je bent veel teveel bezig met uitsnoeien en takken erin duwen. Eliet voert zelf in en hoeft weinig uit te snoeien. heb er nu zeker 175 uur met de eliet gedraaid in 1,5 jaar tijd en bevalt nog steeds goed, geen technische problemen en nagenoeg geen onderhoud.
Ik was indertijd bezig met een jensen op rupsonderstel met een breedte van 90 cm. maar die kwam veel te duur uit de bus en ik heb de eliet kunnen kopen van een collega (eliet dealer) die zich verhuurt met deze machine (http://www.houtversnipperservice.nl).
Die had ik al enkele keren ingehuurd en dat beviel zo goed dat ik zijn machine heb overgenomen en hij zelf een nieuwe heeft aangeschaft.
Takhout met een diameter van 10 - 12 cm pakt ie gemakkelijk en snippert alles in rap tempo erdoor zonder horten of stoten.
Maar ik vind dat iedereen voor zichzelf moet bepalen wat wel of niet bij hem past.
Ik persoonlijk vind een jo-beau niet prettig werken, anderen vinden een eliet niet fijn. Da's allemaal om het even als je maar je takken kunt snipperen en je werk lekker vlot verloopt.
groeten wouter
oh en peter, huur me maar een keertje in met de eliet - of ik zoek een klusje voor ons samen hierzo met eliet erbij - dan wil ik je nog wel eens horen-
grtn
BIj de grotere versnipperaars hoor je naast de invoertrechter proberen te staan als je de takken invoert, dan is de kans véél kleiner dat je door een dikke tak meegesleurt word, en ook krijg je dan alle kans om de veiligheidsbeugel in te drukken als er wat gebeurt, als je er voor staat is dat veel moeilijker, de takken drukken hem immers ook niet in.
Ik ben van plan om een keer een unimog met daarop een 3-zijdige kiepbak aan te schaffen, daarachter een Schliesing of Jensen op wielstel met eigen dieselmotor of 1 in de hef als er een aftakas op zit. Dan ben je snel verplaatsbaar en je hebt alles bij je.
Ik ben van plan om een keer een unimog met daarop een 3-zijdige kiepbak aan te schaffen, daarachter een Schliesing of Jensen op wielstel met eigen dieselmotor of 1 in de hef als er een aftakas op zit. Dan ben je snel verplaatsbaar en je hebt alles bij je.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Da's een mooie combi voor het grovere werk, maar bij een particuliere klus in een woonwijk een beetje "overkill".
Vind dat soort grof geschut ook niet echt bij het vak boomverzorging horen.
We zijn allemaal min of meer met een fijn stukje natuur bezig en een zware unimog en zware snipperaar horen daar in mijn ogen niet echt bij
maar ja, het werkt wel verrekkes
grtn wouter

Vind dat soort grof geschut ook niet echt bij het vak boomverzorging horen.
We zijn allemaal min of meer met een fijn stukje natuur bezig en een zware unimog en zware snipperaar horen daar in mijn ogen niet echt bij

maar ja, het werkt wel verrekkes

grtn wouter