Reactiehout
Reactiehout
Het moet in een vrij vroeg stadium van groei ontstaan zijn, deze beuk heeft vanaf de stam wel een zusje maar staat verder geheel vrij.... een prachtig en apart gezicht.
Re: Reactiehout
ik vind de schors van de beuk wel een raar kleurtje hebben is dat geen berk of is dit een speciale cultivar van de beuk. ik ben wel een benieuw er naar

STIHL timbersports hope to get like jason
de donkere kleur komt doordat dat precies de schaduwkant van de boom is die op het noorden tegen een helling staat, 0,0 zon dus. Het kan geen cultivar zijn, enkel de franse beschutte standplaats op rode ijzerhoudende grond vol van lava-gesteente en puur graniet zou het verschil kunnen maken. de boom is verder helemaal gaaf en gezond en heeft absoluut de ruimte, het aangegroeide broertje is scheef gegroeit, die zit hem niet in de weg. Het blijft fascinerend mooi om te zien.
in duitsland,frankrijk hebben beuken een andere kleur en structuur bast.roelce wrote:ik vind de schors van de beuk wel een raar kleurtje hebben is dat geen berk of is dit een speciale cultivar van de beuk. ik ben wel een benieuw er naar![]()
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Eey, ben je al terug uit Duitsland dan...? 

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
nee ik zit er nog
op t moment erg mooie lindes gezien,1000 jaar oud...helemaal vol met ankers

mooi klussie om die er weer uit te halen...Steven wrote:nee ik zit er nog![]()

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
staat al zoveel spanning op...had even een lijntje er over gegooid om te kijken
handig zo'n bus waar al je spullen inzitten

handig zo'n bus waar al je spullen inzitten

Beetje uitlichten tot de spanning er af is, dan vervangen door een stormanker of de kabels iets verlengen....
Idd kun je met een werplijntje prima checken hoe strak ze staan.
Idd kun je met een werplijntje prima checken hoe strak ze staan.
uitlichten?
gewoon doorknippen die handel!
helmpje niet vergeten opzetten...
gewoon doorknippen die handel!
helmpje niet vergeten opzetten...

- treespotter
- Prinses Irene
Jammer hè dat er soms reddingsacties waren waarvan gedacht werd dat deze levensverlengend waren. Als de boomverzorgers er toen voor gekozen hadden om de kroon enkel en alleen te verkleinen, dan hadden 'wij' nu niet met zoveel 'tijdbommen' gezeten.
bomen hebben ook niet een oneindig leven en ik denk dat dit meer beseft moet worden.
De fysiologische leeftijd staat gewoon vast, en kan met een hele hoop geknutsel nog een beetje verlengde worden.
De fysiologische leeftijd staat gewoon vast, en kan met een hele hoop geknutsel nog een beetje verlengde worden.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
- treespotter
- Prinses Irene
Als er niet zoveel geknutseld was en er was meer 'afgebleven' dan hadden wij nu nog een enorme hoeveelheid veteranenbomen gehad 

Denk gelijk terug aan mijn wandeling op Vlieland, in het Dorp staat een rij iepen die vol zitten met soort traptreden om de boom overeind te houden, iep-ziekte, je mu r...treespotter wrote:Als er niet zoveel geknutseld was en er was meer 'afgebleven' dan hadden wij nu nog een enorme hoeveelheid veteranenbomen gehad
verder op de begraafplaats zijn ze ook zo netjes 'in stand gehouden'.....
- treespotter
- Prinses Irene
Ik herhaal mijn post nog maar even Struikrover. Dan is mijn vraag aan jou waar ik het heb over platzagen en dat 800 jaar het prima doet in de kachel.treespotter wrote:Als er niet zoveel geknutseld was en er was meer 'afgebleven' dan hadden wij nu nog een enorme hoeveelheid veteranenbomen gehad
Op de foto die jij gebruikt staat een boom die volledig afhankelijk gemaakt is van externe materialen. Waar ik het over had is dat (bijvoorbeeld 'jou' boom) bomen prima in staat zijn om voor zichzelf te zorgen. Kleine snoeiingrepen zijn eigenlijk altijd voldoende. Veel boomverzorgers moeten nog leren dat wij werken met levende organismen (/ecosystemen) en niet met statische materialen van hout en moeten nog leren dat de vorm van een jonge boom niet hetzelfde is als de vorm van een 800 jaar oude boom. Takken mogen (mits zij geen gevaar opleveren) uitzakken en een kroonvorm mag veranderen. Een uitgebroken kroondeel hoeft niet in zijn geheel te worden verwijderd en wanneer de tak geheel is afgebroken dan hoeft (sterker nog, MAG) de achtergebleven stomp niet (in onze overmatige opschoonwoede) worden afgezaagd.
Wij zetten een topatleet toch ook niet 20 jaar in een rolstoel waarna wij verwachten dat na die tijd dezelfde prestaties mogelijk zijn? Natuurlijk niet. Die atleet moet na de operatie revalideren en zo snel mogelijk weer op eigen kracht verder. Waarom kan na een kleine kroonschade en een beetje snoeiwerk een boom dan niet weer op eigen kracht verder. Nee, voor een boom gelden blijkbaar andere regels. Die moet na snoeiwerk ook nog in de tuien, hechtingen en steunen komen te 'rusten'

wie kan mij uitleggen waarom een boom zo oud mogelijk moet zijn.
en zeg nou niet van de ecologie is veel groter
of een boom van 800 jaar is veel mooier.
in een natuurlijk systeem zijn zulke oude bomen ook zeer maar dan ook zeer zeldzaam.
Dit komt door brand storm ziektes dieren ed.
ik zal nu wel enkele mensen tegen de skene skuppe maar dat is niet de bedoeling, ik ben gewoon benieuwd wat de gedachte gang hierachter is
in een natuurlijk systeem zijn zulke oude bomen ook zeer maar dan ook zeer zeldzaam.
ik zal nu wel enkele mensen tegen de skene skuppe maar dat is niet de bedoeling, ik ben gewoon benieuwd wat de gedachte gang hierachter is
Die regels gelden niet voor de boom, maar voor de portemonee van de boomverzorger en het groene imago van de wethouder die het voor elkaar gekregen heeft.treespotter wrote:Nee, voor een boom gelden blijkbaar andere regels. Die moet na snoeiwerk ook nog in de tuien, hechtingen en steunen komen te 'rusten'.

- treespotter
- Prinses Irene
Van mij hoeft een boom niet zo oud mogelijk te zijn, maar een 800 jaar oude boom vind ik wel heel erg mooi.densmee wrote:wie kan mij uitleggen waarom een boom zo oud mogelijk moet zijn.
Over welk natuurlijk systeem heb je het? In nagenoeg heel de wereld hebben 'wij' het klaargespeeld om het natuurlijk systeem op zijn kont te krijgen. Zelfs in wat wij beschouwen als één van de meest natuurlijke oerbossen (in Polen) is de natuur al een handje geholpen, maar daar staan toch echt ouwe jongens.
Die ouwe jongens hoeven ook niet zo heel veel voor te komen als ze 800 jaar kunnen worden.
[quote="Pietje Die regels gelden niet voor de boom, maar voor de portemonee van de boomverzorger en het groene imago van de wethouder die het voor elkaar gekregen heeft.
[/quote]
WHOEHAHAHAHAHA geweldig!
even over de kracht en levenswil van de stokoude tamme kastanjes hier in verweggistan;
De stronken vallen om, zijn hol, hangen scheef of al lang bosaarde geworden, maar ALTIJD groeien uit de basis weer die supersterke dikke bomen, ook op een stronk van een paar meter hoog met een stamdikte van meer dan een meter.
van de oorspronkeleijke boom is weinig over, maar wat er toch weer bovenop is gegroeid is waanzinnig. het doet ook geen afbreuk aan de vruchten.
zonder alle kunstmatige poespas wordt het ecosysteem 'boom' alleen maar groter, inclusief dat dode of geknakte hout.
wat dat betreft is het treurig gesteld met het algemene (ALGMENE!!!!!!!) bomenbeheer in de Nederlanden.

WHOEHAHAHAHAHA geweldig!
even over de kracht en levenswil van de stokoude tamme kastanjes hier in verweggistan;
De stronken vallen om, zijn hol, hangen scheef of al lang bosaarde geworden, maar ALTIJD groeien uit de basis weer die supersterke dikke bomen, ook op een stronk van een paar meter hoog met een stamdikte van meer dan een meter.
van de oorspronkeleijke boom is weinig over, maar wat er toch weer bovenop is gegroeid is waanzinnig. het doet ook geen afbreuk aan de vruchten.
zonder alle kunstmatige poespas wordt het ecosysteem 'boom' alleen maar groter, inclusief dat dode of geknakte hout.
wat dat betreft is het treurig gesteld met het algemene (ALGMENE!!!!!!!) bomenbeheer in de Nederlanden.
Wat betreft het wegzagen van oude bomen denk ik soms wel eens: heel vroegger klommen we in een boom op de vlucht voor een beer oid. Tegenwoordig gaan we juist op de vlucht voor de boom.
Geloof dat we soms wel eens een beetje doorslaan op het gebied van veiligheid.
Geloof dat we soms wel eens een beetje doorslaan op het gebied van veiligheid.
Uit ervaring weet ik er nie zo'n hele speciale en/of oude bomen bestaan in Eersel toch Guy, maar ik wil je wel eens mee nemen een rondje Nederland. Even wat exemplaren aanschouwen waar wij mensenjes ons nietig onder voelen. Even proberen voor te stellen wat er zich de laatste 200 of 300jaar onder die boom heeft afgespeeld. Elke oude boom draagt een geweldige geschiedenis met zich mee. (Wereldboom gedachte)densmee wrote:wie kan mij uitleggen waarom een boom zo oud mogelijk moet zijn.
De pest is alleen dat we er steeds zo dicht op moeten zitten met onze infra, bebouwing of simpelweg een paadje.Juist dan komt het begrip aansprakelijkheid om de hoek en volgen meteen die discusie over wel of niet behouden,veilig of niet veilig,planken of haardhout.

Staat zo'n exemplaar op een stuk grond waar eens niemand wat te zoeken heeft en er geen ontwikkelingen verwacht worden. Vinden we het allemaal prachtig. TOCH!!!
ik klim liever ... dan werken
je hebt helemaal gelijk dennis het bomenplan wat wij geschreven hebben bevat geen een fatsoenlijke boom.dennis wrote:Uit ervaring weet ik er nie zo'n hele speciale en/of oude bomen bestaan in Eersel toch Guy, maar ik wil je wel eens mee nemen een rondje Nederland. Even wat exemplaren aanschouwen waar wij mensenjes ons nietig onder voelen. Even proberen voor te stellen wat er zich de laatste 200 of 300jaar onder die boom heeft afgespeeld. Elke oude boom draagt een geweldige geschiedenis met zich mee. (Wereldboom gedachte)densmee wrote:wie kan mij uitleggen waarom een boom zo oud mogelijk moet zijn.
De pest is alleen dat we er steeds zo dicht op moeten zitten met onze infra, bebouwing of simpelweg een paadje.Juist dan komt het begrip aansprakelijkheid om de hoek en volgen meteen die discusie over wel of niet behouden,veilig of niet veilig,planken of haardhout.![]()
Staat zo'n exemplaar op een stuk grond waar eens niemand wat te zoeken heeft en er geen ontwikkelingen verwacht worden. Vinden we het allemaal prachtig. TOCH!!!
maar ik begrijp het ook heel goed dat een oude boom mooi is en ken er verschillende op de veluwe en in limburg, maar moet een boom koste wat moeite gespaard worden. is EEN aftakelende boom mooier/beter dan 1 vitale boom van mindere leeftijd
- treespotter
- Prinses Irene
Volmondig JA.densmee wrote:is EEN aftakelende boom mooier/beter dan 1 vitale boom van mindere leeftijd
Een boom hoeft toch niet vitaal, schadevrij, veilig of supergezond te zijn om gewaardeerd te mogen worden toch?
Persoonlijk zie ik liever een laan die bestaat uit verschillende soorten met een heel diverse leeftijdsopbouw. Een laan die bestaat uit één soort en dan ook nog eens van de zelfde leeftijd (lekker jong, schadevrij en eenvormig) kan mij echt niet bekoren.