http://www.youtube.com/watch?v=8elGuDkTXhw
wat ben ik toch ook een tobber en vrouwtje ongeduld
2e poging
bijgeloof of logica;
een boom, en zeker geen Juglans, niet snoeien bij wassende maan.....
ook al is het november, of december of nog net januari....
bloeden als een rund, heel de dag door...
Probeer de snoeiwonden ook wat kleiner te houden in de getoonde film is er al een groot aandeel aan kernhout te zien (maar dat verhaaltje ken je wel zeker).
Wat het bloeden betreft is het heel simpel bij notenbomen.
Als de noten er afgevallen zijn is het snoeien voorbij (dat is boerenwijsheid) beter dus in volle zomer en beginnend najaar. In november is het vrij normaal dat deze bomen al bloeden.
Maaaaaaar ik vind het wel leuk dat je geduldig het bloeden hebt zitten filmen.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Lekker hoor, esdoorn-siroop, makkelijk te maken ook!
wond is al erg klein, tis een schuine tak, kan haast niet kleiner, zaagje is haaks op het hout gezet.
Ook is het kernhout al rot door een oude inscheuring.
ben ook niet voor niets begonnen (en geeindigd) met een takje dat er op alle fronten slecht uitzag.
Vind het toch erg lastig alle tegenstrijdige info.
Op school geleerd; bomen snoeien doe je niet zomers.... (ja echt; WellantCollege), ABC bomen (incl Juglans) niet in de lente.
Helicon-boomverzorging; cursus vindt 's winters plaats.
Praktijk ; Zie zomers weinig actieve boomverzorgers (vakantie, pruimentijd enzovoorts)
Herfst, lente en winter werkt men zich de pl.... Maar dan moet je niet snoeien hoor????
pfffffff snap er niks meer van, ga wel een tijdje maan-staren, misschien dat ik daar wijzer van wordt!
Maanstaren zeker doen meditatie is goed voor de menselijke auras
En wat de ingewikkelde theorien betreft.
Snoeien doe je optimaal wanneer bomen vol in blad staan en de turgordruk op zijn hoogst is.
En geloof me dat is elk seizoen een ander tijdstip en vergeet niet dat de natuur niet voorzien heeft dat wij mensen aan de bomen gingen snoeien maw die regeltjes hebben wij mensen gemaakt MAAR natuur is geen exacte wetenschap.Bomen houden geen rekening met de langste en de kortste dag er zijn heus nog andere factoren die meespelen. En als er dan nog eens geld mee gemoeit is wordt het nog anders. DAn gaan we snoeien op de meest onlogische tijdstippen. Ik doe er alvast niet aan mee.
Om dus te antwoorden op je vraag snoei die boom in fases en in volle zomer (daar hoort november niet meer bij.)
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Tien10 wrote:pfffffff snap er niks meer van, ga wel een tijdje maan-staren, misschien dat ik daar wijzer van wordt!
Volgens mij snap jij het prima en probeer jij jou 'tegenstrijdige' verhalen absoluut niet te filteren. Geeft niet hoor Tien, ga gewoon in een ledlampje staan te staren en "vooral zo doorgaan". Dan weet je zeker dat je steeds meer werk zal gaan krijgen.
ik wil niet steeds meer werk, ben niet voor niks geemigreerd naar the middle of bossig nowhere waar bomen boom mogen zijn, met dode takken, omgevallen en weer uitlopend en complete ecosystemen in de boomkronen, met een verscheidenheid waar ze in nederland toch echt jaloers op zijn...
ik blijf niet klagen, ik vertrekgewoon lol
Ja Tien, ik mag mijn notenbomen ook pas snoeien als de meeste noten gevallen zijn. Maar gelukkig zit er dan nog voldoende blad aan zodat ik nooit last van bloeden heb.
Je woont trouwens in een mooie omgeving zag ik. Ik wil best eens langskomen, met of zonder zaag. Volgend jaar mei ben ik in je buurt, 200 km naar het oosten...