Vezelknik

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Vezelknik

Post by Pietje »

Er gaan veel verhalen ronde over hoe vezelknik ontstaat. Wat denken jullie van deze verklaring?

(Bomennieuws november 2009, Erwin Reinhard)
"De rimpelige stam bijde beuk is ontstaan door het knikken van de vezels. De rimpels ontstaan aan de duwzijde van de boom.
Door zijwaarste buiging van de stam worden de vezels in elkaar gedrukt, knikken en buigen uit naar buiten. Deze knkkende vezels verdringen weer de naast gelegen vezels enz., enz.
In een ernstige vorm ontstaan er aan de trekzijde (windzijde) vezelscheuren in de lengterichting. En in het ergste geval treedt er stambreuk op. Deze beuk in Diepenheim, is in staat geweest de schade zelf te repareren.
Vezelknikken ontstaan vaak als gevolg van dunning. De achtergebleven beuken vangen dan meer wind. De stammen van jongen beuken zijn hier niet op ingesteld, waardoor de stammen aan de duwzijde in elkaar gedrukt worden. En aan de trekzijde uitgerekt worden.
Bij oudere beuken komt dit vezelknikken voor in de basis van de stam en rondom (zie ook Bomennieuws). Het gewicht van de stam en de kroon drukt de houtvezels in elkaar."
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: Vezelknik

Post by dennis »

En bij een verdraaing in de stam gebeurd eigelijk het zelfde alleen dan eenzijdig toch?
Dat komt dan niet zo zeer door veranderde wind belasting maar een gen eigenschap.
Heb dat Frank Rinn ook eens horen verklaren.

Reuze interessant, hoe meer je kent van die tekens van groeiwijze hoe meer een boom te vertellen heeft...........of begin ik nu te zweven 8)
ik klim liever ... dan werken
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik weet niet of het wel echt knikken is. Bij het knikken mag verondersteld worden dat de vezels eerst recht stonden. Waar ik mij meer bij kan voorstellen is dat de vergroeiing van het nieuwe weefsel, mogelijk getriggerd door overbelasting, in een andere groeirichting plaats zal vinden. Het genetisch bepaald zijn van de vergroeiing op de foto lijkt mij meer aannemelijk dan het vezel'knikken'.
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Iets in die richting is voor mij ook veel aannemelijker: ergens is de diktegroei meer getriggerd dan er boven en er onder, en na een paar jaar ontstaat er een ribbel. Zoiets
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

Ik heb dezelfde ribbels ook al gezien bij grotere beuken maar dan meer door het roteren van de stam onder invloed van de wind. Minder opvallend als op deze foto's maar toch zichtbaar. Door de jaren heen is hierdoor de kroon zelfs anders ge-oriënteerd dan enkele decenia terug. Kimme kent de boom die ik bedoel, hij staat te Scherpenheuvel, misschien heeft hij er foto's van,
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Ook van torsie heb ik het idee dat die alleen kan ontstaan in de eerste jaren van groei van een scheut, omdat de scheut dan nog flexibel is. Als er in die tijd een torsie van een paar graden ontstaat, dan groeit dat na verloop van jaren uit tot een prachtige schroefdraad. Maar later, als de kern behoorlijk verhout is, kan er volgens mij gewoon amper torsie bij komen.
Maar ik kan het mis hebben hoor! Graag discussie!
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

naar ik het heb begrepen is de kroon verdraaid geworden toen de boom toch al een degelijke omvang had en dus zeker met een vaste kern stond. Kimme wat weet jij er nog over? hopelijk sla ik hier geen bal mis.
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

fagus, castanea, aesculus en carpinus zijn een paar soorten waarvan er zelfs na 100 jaar nog torsie in kan komen. En dan draait de kroon wel degelijk een aantal graden. Het kernhout kan dan meegaan maar in sommige gevallen, en daar hebben we laatst nog een mooi voorbeeld van gezien, kan het plotseling als de spanning op 1 kant te groot word. Dan laat het kernhout als het ware los en komt daarna weer vast te zitten.
De buitenste laag die dan nog iets of wat flexibel is tordeert waardoor de vezels in een meer horizontale richting (een paar graden deflectie) komen te liggen. Dan kunnen ze in principe minder kracht dragen en dan kan er een reactie in de vorm van plaatselijke golvende verdikkingen komen. Soms is het zelfs zo erg dat als je in 1 keer de spanning eraf haalt, de stam opensplijt in spiraal vorm wegens het wegvallen van de belasting.
Dit zie je veel bij castanea met een getordeerde stam. Na het vellen splijt de stam open in spiraalvorm.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

KIMME wrote:Dit zie je veel bij castanea met een getordeerde stam. Na het vellen splijt de stam open in spiraalvorm.
HO EVEN...
Deze zogenaamde draaiing heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met het draaien van de kroon op de boom. De spiraalvormige groei heeft te maken met de krachten die op de boom af komen. Om eenzijdige belasting op te vangen is het voor de boom noodzakelijk om zich ieder jaar, telkens weer, op dezelfde plaats te compenseren. Hierdoor ontstaat de vorming van de spiraalvormige trekvezelbundels waardoor de boom zich op spanning kan houden.
Misschien kan ik de wel heel hardnekkige mythe van de draaiende bomen uit de wereld helpen door jullie het volgende voor te houden.
De 'draaigroei' komt vooral voor bij bomen in laanbeplanting. Denk nou eens heel goed na. Wat zou dat een enorme chaos in de boomkronen worden wanneer deze zich in de loop der tijd een aantal rondjes zouden ronddraaien. Boomkronen draaien NIET. Zelfs niet een klein beetje. Boomkronen van bomen die vrij staan hebben een andere kroonvorm aan de zuidwest en noordoost zijde. Zuidwest groeien de takken meer horizontaal weg en noordoost proberen de takken meer licht op te vangen door meer omhoog weg te groeien. Deze kroonvorm zal door de boom echt niet in een andere richting worden geplaatst.
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Volgens mij is de torsie terug te brengen tot celniveau.
Heb ooit een theorie gelezen waarin staat dat elke plant tijdens zijn groei tordeerd, bij de ene soort al wat duidelijker dan bij de andere.
Het heeft te maken met het feit dat onder invloed van externe factoren de celstrekking altijd aan 1 kant van de cel serker is dan aan de andere kant waardoor je torsie krijgt, maar die torsie is ingegroeid dus ze veroorzaakt zeker geen draaiende kronen volgens mij, het kan wel zo zijn dat de torsiebanden zo duidelijk zijn en op een bepaalde plaats van de boom meer spanning krijgen waardoor er scheuren ontstaan en dus bij vellen net op die plaatsen gaan opensplijten.
Maar misschien is het begrip draaiende kroon voor interpretatie vatbaar en zijn we in de discussie over hetzelfde fenomeen bezig onder een andere benaming.
Maar in geval elke plant tordeert tijdens zijn groei. :wink:
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Phille wrote:Maar in geval elke plant tordeert tijdens zijn groei. :wink:
Dat geloof ik ook, Phille, maar die torsie vindt enkel plaats in de scheut. Als de scheut eenmaal verhout is en voorzien van een paar jaarringen, dan tordeert dat stukje niet meer...
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Ik ga in elk geval op zoek naar het originele wetenschappelijk werk.
Kan misschien licht in duisternis brengen.
Ik persoonlijk geloof niet echt in het feit dat de spiralen bij bv. Castanea enkel en alleen maar reactiehout is.
Volgens mij zit die torsie er al op celniveau en dan ook in het nieuw gevormde spinthout.
Externe torsie zal wel verantwoordelijk zijn voor de verdikkking van bepaalde torsiebanden en ik vermoed dat de scheuren dan ontstaan door het loskomen van spiraalsgewijze spinthout van het vaste kernhout door constante belasting. Logisch toch?????
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

En draaiende kronen bestaan wel
Kijk maar eens naar Lord of the rings deel2 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Phille wrote:En draaiende kronen bestaan wel
Kijk maar eens naar Lord of the rings deel2 :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
O wacht, ik weet er nog één te staan. In Engeland staat er ook nog één. Hij staat in de 'tuin' van Hogward (Zwijnstein).
En ik weet er nog één. Kijk maar eens Image

en toen draaide hij zich om

Image
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

zie je wel dat ze bestaan!!!! :wink:
Tien10
Nieuw
Nieuw

Post by Tien10 »

er staan in het bos in mijn voor- en achtertuin duizenden tamme kastanjes met, jawel, allemaal gedraaide stammen met a-symmetrische kronen.
de jonge uitlopers van deze reuzen gaan nog al eens dood.
de rest van deze boompjes ontschorsen vanzelf en wat overblijft zijn kaarsrechte super-strakke rechte bomen zonder ook maar 1 onregelmatige zichtbare draaiing...
ik zie ik zie van alles is mogelijk??
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Mischien is die maan dan toch echt heel erg van invloed :lol: :lol:

En gebeurd dat ook allemaal s'nachts enzo :lol: :lol:

:?:
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

@ Dennis
Niet weer he :mrgreen:
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Een zekere heer Koppinga (jitse) kan hier wel een ophelderend antwoord geven denk ik, alleen is hij geen Treehuger maar boombioloog. Er moet haast wel een publicatie te vinden zijn waar zijn naampje onderstaat over dit sprookje.

Ben ook van mening dat torsie alleen tot celopbouw blijft uiten door de krachten die op de kroon worden uitgeoefend. Verkernt hout zal niet meedraaien en zal dus nooit een hele kroon in zijn hele leven niet mee laten draaien.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ja, het is jammer dat de grootste boomgoeroe van Nederland niet af en toe langs komt op Treehugs. Maar laten wij in ieder geval hopen dat hij wel een oogje in het zeil houdt voor het geval wij eens ongenadig uit de bocht vliegen en de plank helemaal misslaan :D
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Dan was hij wel op Treehugs, want waar gediscuseerd wordt slaan er altijd wal planken langs.
Zijn kennis is echt rete intressant, alleen bij de uitleg moet je echt scherp zijn, voor je het in de gate hebt hoor je alleen nog maar hebreews.

Daarom is een publicatie lezen van de beste man pas echt zinvol. Heeft hij ooit een boek uitgebracht Wolter. Volgens mij niet he?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ha ha, ik ga meer voor zijn muziek.
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Dennis.

Over twee weken zal ik het aan hem vragen.
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Harrie wrote:Over twee weken zal ik het aan hem vragen.
Je bedoeld op de 12de of heb je een cursus?

Ik kan trouwens niet op de 12de ben zo stom geweest mijn ouders mee te nemen dagje Brussel. Is er weer een keer een intressant onderwerp :(
Wel lekkere biertjes proeven :D
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

Harry bedoeld volgens mij de tiende,..toch?
Post Reply