Zwammen op stamvoet linde
- De houtmaai
- Nieuw
Zwammen op stamvoet linde
Ik heb bij een klant zwammen op de stamvoet van een linde gezien.
Ik denk dat het gaat over de echte honingzwam en de platte tonderzwam.
Moeten we nu bang zijn voor windworp en dus de boom gaan vellen of is er nog iets aan te doen. Er is wellicht wortelschade door bouw woning buurman.
De boom staat vrij kort langs zijn woning en die van de buurman.
Als boom weg moet wil de klant er een nieuwe aanplanten. Is verstandig of kunnen we beter enkele jaren wachten, de besmetting komt toch vanuit de grond dacht ik.
Ik heb foto's met de gsm gemaakt, maar hoe moet ik die hier plaatsen?
Ik denk dat het gaat over de echte honingzwam en de platte tonderzwam.
Moeten we nu bang zijn voor windworp en dus de boom gaan vellen of is er nog iets aan te doen. Er is wellicht wortelschade door bouw woning buurman.
De boom staat vrij kort langs zijn woning en die van de buurman.
Als boom weg moet wil de klant er een nieuwe aanplanten. Is verstandig of kunnen we beter enkele jaren wachten, de besmetting komt toch vanuit de grond dacht ik.
Ik heb foto's met de gsm gemaakt, maar hoe moet ik die hier plaatsen?
Re: Zwammen op stamvoet linde
http://imageshack.us/
klikken op browse en uploaden maar!
resize image aanklikken voor als de foto's toch wat te groot uitvallen voor dit forum
grtzz
klikken op browse en uploaden maar!
resize image aanklikken voor als de foto's toch wat te groot uitvallen voor dit forum

grtzz
We wachten op de foto
Maar doe al eens wat wortelonderzoek (vrijgraven zonder schade aan te richten)
dan krijg je waarschijnlijk een beter beeld van de toestand van de boom.
En als het dan om ganoderma gaat die tast enkel verzwakte en beschadigde wortels aan dus nieuwe aanplant geen probleem. Honingzwam wel.
Maar doe al eens wat wortelonderzoek (vrijgraven zonder schade aan te richten)
dan krijg je waarschijnlijk een beter beeld van de toestand van de boom.
En als het dan om ganoderma gaat die tast enkel verzwakte en beschadigde wortels aan dus nieuwe aanplant geen probleem. Honingzwam wel.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
Ik dacht altijd dat honingzam zowieso in de bodem zit, overal, en dat 'ie pas binnendringt als er een verzwakking is. Misschien kan Wolter daar iets zinnigs over zeggen?Phille wrote:Honingzwam wel.
Het goede van honingzwam is dat hij eerst de boom dood maakt (cambium opeten) en dan pas de stevigheid aantast.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Dat is niet helemaal waar Pietje. Op linde kan het wel degelijk een veroorzaker van stabiliteitsproblemen zijn. De invalspoort van de schimmel kan op esdoorn wel een andere uitwerking hebben. Binnen via een wortelschade is vaak een stabiliteitsprobleem en binnen via een oppervlakkige schade betekend inderdaad meestal een snel sterfgeval waarbij de stabiliteit niet direct in gevaar komt. In dit geval zou ik eerst met een prikstok en een schep meer zekerheid proberen te zoeken.Pietje wrote:Het goede van honingzwam is dat hij eerst de boom dood maakt (cambium opeten) en dan pas de stevigheid aantast.
Yep, duidelijk!
Enneh... zit honingzwam overal in de grond...?
Enneh... zit honingzwam overal in de grond...?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Waarschijnlijk net zo ja als dat er op de hele wereld op elke vierkante meter ongeveer 70 zaadjes liggen van straatjesgras.
Mooi, dus stronk uitgraven en grond uitwisselen kan ook naar het fabeltjes-rijk verwezen worden..?treespotter wrote:Waarschijnlijk net zo ja als dat er op de hele wereld op elke vierkante meter ongeveer 70 zaadjes liggen van straatjesgras.
Lijkt mij niet Honingzwam kan dan krachten opdoen in de achtergebleven stronk en sterker worden, zou je er dan een nieuwe boom langs zetten met waarschijnlijk wortelschade dan zou het zo maar weer eens opnieuw raak kunnen zijn."Pietje".Mooi, dus stronk uitgraven en grond uitwisselen kan ook naar het fabeltjes-rijk verwezen worden..?
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Het enige dat echt werkt om honingzwam kwijt te raken op een besmette lokatie is ;
...NAPALM...
in alle andere gevallen gewoon een tijd wachten tot de honingzwam haard is uitgeraast in de oude stronk en dan pas nieuwe boom aanplanten.
...NAPALM...

in alle andere gevallen gewoon een tijd wachten tot de honingzwam haard is uitgeraast in de oude stronk en dan pas nieuwe boom aanplanten.
- climb fast, move slow -
De rhizomorfen (dropveters) van een honingzwam (net als sporen van andere schimmels) zitten overal in de grond als ze daar kunnen leven, als een boom verzwakt of beschadigd is slaan ze daar toe. Op de locatie waar de aangetaste boom staat zitten de rhizomorfen in de grond, 10 meter verderop zitten ze waarschijnlijk ook in de grond. Eerst wachten tot de rhizomorfen zijn uitgeraasd heeft dus niet veel zin want, de rhizomorfen zijn zowiezo in de buurt.
- treespotter
- Prinses Irene
Ik zal toch de stobbe blijven wegfrezen en de oude wortels zo veel mogelijk verwijderen en het gat afvullen met grond gemengd met een beetje bladaarde. Een oude stobbe en dode wortels in de bodem bij een jonge aanplant zijn volgens mij schadelijker voor de bodemluchthuishouding dan de mogelijke infectie door een in de grond aanwezige schimmel.
- De houtmaai
- Nieuw
http://img408.imageshack.us/g/021220090 ... ction=edit
Hier kan je de foto's zien.
Ik ga zaterdag nog maar eens terug kijken bij de linde boom.
De klant heeft al wel gezegd dat als de boom niet te 'genezen' is dat hij hem weg wil en een nieuwe in de plaats wil.
Hier kan je de foto's zien.
Ik ga zaterdag nog maar eens terug kijken bij de linde boom.
De klant heeft al wel gezegd dat als de boom niet te 'genezen' is dat hij hem weg wil en een nieuwe in de plaats wil.