kraan omgevallen met bomen rooien
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger

Re: kraan omgevallen met bomen rooien
@ dennis voor je eerste telekraan in duigen sparen 
laat een oen niet zomaar doen !
- treespotter
- Prinses Irene

Ik denk dat die cursus op Schaarsbergen een hele goede zaak is. Nou ben ik zelf niet bekend met die cursus, maar ik kan mij voorstellen dat één van de belangrijkste zaken die daar aan de cursisten wordt meegegeven is dat je vooral kleine stappen moet nemen. Grote halen snel thuis betekend maar al te vaak heel laat thuis (als je mazzel hebt).
Waarom wordt er toch zo vaak gekozen voor een kraan die het net kan doen. Is die paar euro's besparing echt zo veel waard? Ik snap er werkelijk geen barst van.
Alle klimmers leren tegenwoordig waar hun materialen aan moeten voldoen.
Lijnen en karabijnhaken in het klimsysteem hebben een veiligheidsfactor van pak hem beet 20
Lijnen in een dynamisch afvangsysteem moeten een factor 10 zijn van de te vangen last.
Katrollen en whoopys van het topanker zelfs een factor 20.
Waarom o waarom is het dan toch mogelijk dat alle veiligheidsmarges zo makkelijk over boord worden gezet tijdens het kraanwerk.
Een certificaat moeten hebben voor het kraanwerk? Ik vind het een goed idee en ik zou het ook erg op prijs stellen wanneer een certificerende instantie hier zou komen uitleggen waarom het zo'n goed idee is.
Waarom wordt er toch zo vaak gekozen voor een kraan die het net kan doen. Is die paar euro's besparing echt zo veel waard? Ik snap er werkelijk geen barst van.
Alle klimmers leren tegenwoordig waar hun materialen aan moeten voldoen.
Lijnen en karabijnhaken in het klimsysteem hebben een veiligheidsfactor van pak hem beet 20
Lijnen in een dynamisch afvangsysteem moeten een factor 10 zijn van de te vangen last.
Katrollen en whoopys van het topanker zelfs een factor 20.
Waarom o waarom is het dan toch mogelijk dat alle veiligheidsmarges zo makkelijk over boord worden gezet tijdens het kraanwerk.
Een certificaat moeten hebben voor het kraanwerk? Ik vind het een goed idee en ik zou het ook erg op prijs stellen wanneer een certificerende instantie hier zou komen uitleggen waarom het zo'n goed idee is.
ik kan er wel inkomen dat deze cursus in het leven geroepen wordt.
je zal het inschatten van het gewicht niet goed kunnen leren, ik weet zelf niet helemaal wat het inhoud maar ik neem aan dat ze je leren over de capisieteit van de kraan en welke wl je moet aanhouden en hoe en waar je de kettingen moet vast maken.
ipc heeft ook een cursus Vellen met behulp van de sorteerknijper
ik denk dat dit ook een cursus is die nuttig in het vak kan zijn aangezien een collega een tijd terug al weer bij het vellen met sorteergreiper een ongeval had.
en ik ben van menning dat het toch wel goed is om de jonge generatie (waaronder ik) goed voortebereiden op zulk werk met zo min mogelijk ongevallen.
gr. vincent
je zal het inschatten van het gewicht niet goed kunnen leren, ik weet zelf niet helemaal wat het inhoud maar ik neem aan dat ze je leren over de capisieteit van de kraan en welke wl je moet aanhouden en hoe en waar je de kettingen moet vast maken.
ipc heeft ook een cursus Vellen met behulp van de sorteerknijper
ik denk dat dit ook een cursus is die nuttig in het vak kan zijn aangezien een collega een tijd terug al weer bij het vellen met sorteergreiper een ongeval had.
en ik ben van menning dat het toch wel goed is om de jonge generatie (waaronder ik) goed voortebereiden op zulk werk met zo min mogelijk ongevallen.
gr. vincent
zoals je zelf al zegt, GELD en ook beetje onkennis.treespotter wrote:Waarom o waarom is het dan toch mogelijk dat alle veiligheidsmarges zo makkelijk over boord worden gezet tijdens het kraanwerk.
En wat mij altijd verbaast is dat als het om trekkers, grote machines en tele kranen gaat, in de meeste mensen een macho naar boven komt.
Mischien speeld dat ook mee?!
ik klim liever ... dan werken
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger

wel dennis dat is de nagel op de kop zie .
zijn we niet allemaal grote macho's als we kunnen zwaaien met grote machines en veel materiaal . KEI STOER toch . en dan komt het verschil zij die weten waar ze mee bezig zijn en de andere . en hier zit gewoon het verschil ongevallen kunnen gebeuren .
maar meestal is het door macho gedrag,winstbejag,en stoerdoenerij dat het mis loopt .
maar door zoeen voorvallen worden de andere ook allemaal samen gezet als cowboys en macho's .
mischien toch maar snel erkend beroep maken van boomverzorging
zijn we niet allemaal grote macho's als we kunnen zwaaien met grote machines en veel materiaal . KEI STOER toch . en dan komt het verschil zij die weten waar ze mee bezig zijn en de andere . en hier zit gewoon het verschil ongevallen kunnen gebeuren .
maar meestal is het door macho gedrag,winstbejag,en stoerdoenerij dat het mis loopt .
maar door zoeen voorvallen worden de andere ook allemaal samen gezet als cowboys en macho's .
Is het niet een beetje makkelijk om ten gevolge van een ongeval de zoveelste cursus in het leven te roepen? Het eeuwige probleem met dergelijke zaken is dat alleen de mensen die al juist bezig zijn er naartoe gaan. Alle andere macho's en andere amateurs zullen deze zaken niet volgen en ongevallen zullen er blijven gebeuren.
Het is jammer dat zo'n zaken gebeuren.
Ik hoop dat er bij dit geval niemand ernstig gewond werd, maar het zal je maar overkomen.
Logisch verstand is een parameter die velen blijkbaar niet meer inschakelen, grenzen verleggen en de maximum van zaken testen en verleggen is voor velen leuker dan correct zaken doen en veilig en juist werken.
gelukkig telt dit niet voor de meeste treehuggers!! (de meeste maar hopelijk allemaal!)
Het is jammer dat zo'n zaken gebeuren.
Ik hoop dat er bij dit geval niemand ernstig gewond werd, maar het zal je maar overkomen.
Logisch verstand is een parameter die velen blijkbaar niet meer inschakelen, grenzen verleggen en de maximum van zaken testen en verleggen is voor velen leuker dan correct zaken doen en veilig en juist werken.
gelukkig telt dit niet voor de meeste treehuggers!! (de meeste maar hopelijk allemaal!)
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger

dit is dus een waarheid als een koe . waarom zijn we etw omdat we het anders willen waarom zijn we treehugers omdat we het anders willen .
ik vind persoonlijk vellingen met telekraan al een klein beetje over de top .
heb er ook eentje gedaan bij mijn vorige werkgever . en bewijst het dan niet dat we willen uitpakken met stoere machines en laten zien van kijk eens wat wij doen .
is het niet gewoon leuker boompje lekker afblokken op 2m² en de zooi opruimen dat vind ik pas een staaltje kunstwerk . waar is de fun als je het boompje met een kraan weg neemt . en snel naar huis kan . om het met de woorden van men vader te zeggen ( en ik sta ook niet altijd achter zijn woorden) "als het plezierig is dan is het niet werken " laat ons maar gewoon fun maken en het boompje klein zagen en dan kunnen de mansen (klanten) zeggen dit is lekker proffesioneel gedaan
ik vind persoonlijk vellingen met telekraan al een klein beetje over de top .
heb er ook eentje gedaan bij mijn vorige werkgever . en bewijst het dan niet dat we willen uitpakken met stoere machines en laten zien van kijk eens wat wij doen .
is het niet gewoon leuker boompje lekker afblokken op 2m² en de zooi opruimen dat vind ik pas een staaltje kunstwerk . waar is de fun als je het boompje met een kraan weg neemt . en snel naar huis kan . om het met de woorden van men vader te zeggen ( en ik sta ook niet altijd achter zijn woorden) "als het plezierig is dan is het niet werken " laat ons maar gewoon fun maken en het boompje klein zagen en dan kunnen de mansen (klanten) zeggen dit is lekker proffesioneel gedaan
toch zou ik graag een filmpje zien van het gebeuren zelf, al zal dat er niet zijn.
ik vind het namelijk nogal vaag dat de kraan op zijn kont zit,
waardoor ik ga denken dat de machinist
(1)hem teveel op spanning heeft gezet
waardoor de kraan met last achterover is gegaan bij het los komen
van het hout waardoor de tak er met veel snelheid is af geschoten>> omhoog!
en door dat zijn contra gewicht toen ineens heel even aan de verkeerde kant hing
en de kraan achter over is gegaan
(2)zijn mast niet ver genoeg heeft uitgeschoven
waardoor de top een zwaai heeft gemaakt toen hij los is gezaagt
richting de kraan maar net langs de mast waardoor de last ineens even eens aan de
zelfde kant trok als het contra gewicht en voila, kraan op zn kont
beide ideeen lijken mij wel onwaarschijnlijk maar daarvoor zijn het ook maar ideen
iemand anders een idee warom de kraan op zijn kont zit? terwijl bij vele andere ongelukken met de kraan dat juist niet gebeurd?
ik vind het namelijk nogal vaag dat de kraan op zijn kont zit,
waardoor ik ga denken dat de machinist
(1)hem teveel op spanning heeft gezet
waardoor de kraan met last achterover is gegaan bij het los komen
van het hout waardoor de tak er met veel snelheid is af geschoten>> omhoog!
en door dat zijn contra gewicht toen ineens heel even aan de verkeerde kant hing
en de kraan achter over is gegaan
(2)zijn mast niet ver genoeg heeft uitgeschoven
waardoor de top een zwaai heeft gemaakt toen hij los is gezaagt
richting de kraan maar net langs de mast waardoor de last ineens even eens aan de
zelfde kant trok als het contra gewicht en voila, kraan op zn kont
beide ideeen lijken mij wel onwaarschijnlijk maar daarvoor zijn het ook maar ideen
iemand anders een idee warom de kraan op zijn kont zit? terwijl bij vele andere ongelukken met de kraan dat juist niet gebeurd?
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger

Frans,
40 meter uitgeschoven en topje van 7 ton omgedraaid, dus niet teveel spanning, maar zwaar in de overbelasting. Door de val zal de kraan vanzelfsprekend op zijn zwaartepunt uitkomen als hij onderweg niets tegenkomt en ligt ie dus op zijn kop/kont.
Niet achterover gevallen, want dat gaat alleen lukken als ie zijn contragewichten is vergeten los te koppelen en zijn stempels losgooit. Dat is enkele jaren geleden in 's-Hertogenbosch al gebeurd.
grtn wouter
40 meter uitgeschoven en topje van 7 ton omgedraaid, dus niet teveel spanning, maar zwaar in de overbelasting. Door de val zal de kraan vanzelfsprekend op zijn zwaartepunt uitkomen als hij onderweg niets tegenkomt en ligt ie dus op zijn kop/kont.
Niet achterover gevallen, want dat gaat alleen lukken als ie zijn contragewichten is vergeten los te koppelen en zijn stempels losgooit. Dat is enkele jaren geleden in 's-Hertogenbosch al gebeurd.
grtn wouter
- climb fast, move slow -
je bedoeld misschien ook door "het zoveelste ongeval", en dan komen verzekerings maatschapijen met cijfer's, en blijkt daar toch wel vraag naar extra certificering te zijn.Joris wrote:Is het niet een beetje makkelijk om ten gevolge van een ongeval de zoveelste cursus in het leven te roepen?
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger

ok dennis maar is die certificering dan een bewijs van kunnen ?
volgens mij is het net als afvangen met touwen de ervaring gaat je leren hoe groot je blokken mogen zijn enz . wat kan je op een school leren op pakweg 2 dagen . is net als bij hoogwerker cursusje van 1 dag savonds examen en hup je het een certificaat .
als dat er dan toch moet komen kan je beter doen zoals bij een rijbewijs . eerst theorie en dan jaartje praktijk ervaring opdoen met op regelmatige basis les . en dan sta ik er achter .
volgens mij is het net als afvangen met touwen de ervaring gaat je leren hoe groot je blokken mogen zijn enz . wat kan je op een school leren op pakweg 2 dagen . is net als bij hoogwerker cursusje van 1 dag savonds examen en hup je het een certificaat .
als dat er dan toch moet komen kan je beter doen zoals bij een rijbewijs . eerst theorie en dan jaartje praktijk ervaring opdoen met op regelmatige basis les . en dan sta ik er achter .
tja, lesje van dit, cursus van dat, opleiding voor ginder... (van weken???)
ik moet ook nog wat tijd over hebben om te werken om voor brood op de plank te zorgen, ik weet niet hoe dat bij jullie zit... en al die cursussen, certificaten en diploma's is theoretisch gezien heel mooi, maar zal voor enkelingen toch geen zak uithalen.
ik moet ook nog wat tijd over hebben om te werken om voor brood op de plank te zorgen, ik weet niet hoe dat bij jullie zit... en al die cursussen, certificaten en diploma's is theoretisch gezien heel mooi, maar zal voor enkelingen toch geen zak uithalen.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger

ik blijf erbij laat het ons lekker basic houden , touwtje, zaagje,grondman,en werken maar 
dennis wrote:je bedoeld misschien ook door "het zoveelste ongeval", en dan komen verzekerings maatschapijen met cijfer's, en blijkt daar toch wel vraag naar extra certificering te zijn.Joris wrote:Is het niet een beetje makkelijk om ten gevolge van een ongeval de zoveelste cursus in het leven te roepen?
idd dat bedoelde ik ook dennis, alleen heb je na een tijd zoveel certificaatjes bij elkaar gespaard dat ze in de massa hun betekenis en draagkracht wel eens durven verliezen. Het is om de verzekeringen te paaien en niet om de deskundigheid van de werkende mens aan te tonen.
het verhaal van enkele jaren geleden in den Bsoch had alles te maken met een software storing in de kraan van beveiliging. De eigenaar heeft een hagel nieuwe kraan mogen ontvangen van Liebherr,....met de juiste software,....
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger

heeft ie toen een nieuwe kraan voor niks gekregen dan ???
Last edited by -WOUTER- on 10 Feb 2010, 06:55, edited 1 time in total.
volgens mij is dat destijds met de fabriek opgelost,.omdat het een fout was,.....enne,....ik zie Henk niet voor een obesuisd ondoordacht iemand aan,......of heb ik het nu mis????
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger

grtn w
Last edited by -WOUTER- on 10 Feb 2010, 06:54, edited 1 time in total.
Nou wil ik niet eigenwijs doen of koste wat kost gelijk hebben. Maar als ik naar dat filmpje kijk heb ik toch echt het idee dat de machinist naar boven heeft gekeken. Hieruit maak ik dan toch op dat de kraan achterover gevallen is en niet voorover gekanteld. Het zou trouwens inderdaad prettig zijn als het verhaal uit de eerste hand wordt gepubliceerd. Toch een soort van kennisdeling.
- treespotter
- Prinses Irene

Zo zag het er voor mij ook uit Harald.harald wrote:Nou wil ik niet eigenwijs doen of koste wat kost gelijk hebben. Maar als ik naar dat filmpje kijk heb ik toch echt het idee dat de machinist naar boven heeft gekeken. Hieruit maak ik dan toch op dat de kraan achterover gevallen is en niet voorover gekanteld.
er lopen nu twee verhalen door elkaar. enkele weken geleden is er in den Bosch een kraan om geknikkerd door,...........laat me raden,
...en enkele jaren geleden (toevallig ook in Den Bosch) is er een kraan omgevallen door een storing in de beveiligingssoftware van een kraan.
Houd dat nou in dat er in Braband inoverend veel met een kraan word gewekt? of dat er daar teveel op een cowboy manier mee word gespeeld
? Of zal het aan de media liggen, en is het bijv. in de randstad dagelijkse kost. Net als dat wij in culemborg een media hype hebben om niets
Vraag me eigenlijk af of er hier op de site wel eens iemand is geweest die een (bijna)kraanongeval heeft meegemaakt?
Ik kan iig wel melden dat ik er al gekke dingen door heb meegemaakt, denk dat ik van de +-25 kraan klussen nu zo'n 3 keer heb meegemaakt dat jezelf of een machinist het mis kan hebben! Het nadeel voor ons is dat het gewicht pas bekent is als het is losgezaagd is! Wat in de 3 gevallen inhield dat de machinist op een slepende manier het onderste stamstuk naar zich toe moest halen, onder het geluid van luid rinkelende bellen en toeters.
Ps; dit was allemaal bij mijn oude baas, Nu mag ik gelukkig zelf een kraan regelen, dus is dat vaak een maatje meer, of in bijv. 2 keer meer! Kosten doen er niet toe vind ik, dan gaat die goedkope ander maar lekker kraan werpen!
Vraag me eigenlijk af of er hier op de site wel eens iemand is geweest die een (bijna)kraanongeval heeft meegemaakt?
Ik kan iig wel melden dat ik er al gekke dingen door heb meegemaakt, denk dat ik van de +-25 kraan klussen nu zo'n 3 keer heb meegemaakt dat jezelf of een machinist het mis kan hebben! Het nadeel voor ons is dat het gewicht pas bekent is als het is losgezaagd is! Wat in de 3 gevallen inhield dat de machinist op een slepende manier het onderste stamstuk naar zich toe moest halen, onder het geluid van luid rinkelende bellen en toeters.
Ps; dit was allemaal bij mijn oude baas, Nu mag ik gelukkig zelf een kraan regelen, dus is dat vaak een maatje meer, of in bijv. 2 keer meer! Kosten doen er niet toe vind ik, dan gaat die goedkope ander maar lekker kraan werpen!
Ik werk regelmatig met een kraan, mestal met de terra-gator die elders op het forum al is besproken. Capaciteit is niet heel groot, maar daardoor maak je ook niet gauw de fout te grote brokken weg te hijsen... met deze kraan wel een keer ellende gehad: hoofdmast knikte opzij weg en werd toen uit de koker getrokken. Volgens de fabrikant was het geen fout van de machine, maar er kwam wel KOSTENLOOS een nieuwe kraan uit Italië en die werd op de onderbouw gemonteerd. En wat bleek? De hoofdmast werd nu met TWEE cilinders uitgevouwen, aan weerszijden één, terwijl de oude er maar ééntje had, naast de mast, waardoor waarschijnlijk de mast iets is gaan torsen.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het over een autolaadkraan van 36m, géén normale telescoopkraan.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het over een autolaadkraan van 36m, géén normale telescoopkraan.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger

dat lijkt me nu net het probleem met die telekranen . als we een 80 ton pakken kunnen we lekker dikke blokken weg halen is lekker stoer. als je nu met een 30 ton kraan werkt en gewoon easy kleine blokjes weg halen en als je dan toch twijfelt waarom het blokje niet gewoon nog kleiner zagen tenslotte heb je een kraan voor je blokken te verplaatsen . want eens je blok losgezaagd is is er geen weg terug en moet het mislopen als je het verkeerd ingeschat hebt .
Heb het eerder eens gezien hier in Eindhoven (niet mijn karwei) dat als hij zijwaards gaat door het hoog liggend gewicht "als een schaap" op zijn rug terecht komt. Het zal mij niet verbazen als zo'n giek net zo veel weegt als het onderstel.harald wrote:Nou wil ik niet eigenwijs doen of koste wat kost gelijk hebben. Maar als ik naar dat filmpje kijk heb ik toch echt het idee dat de machinist naar boven heeft gekeken. Hieruit maak ik dan toch op dat de kraan achterover gevallen is en niet voorover gekanteld.