kraan omgevallen met bomen rooien
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
Re: kraan omgevallen met bomen rooien
ok dennis maar is die certificering dan een bewijs van kunnen ?
volgens mij is het net als afvangen met touwen de ervaring gaat je leren hoe groot je blokken mogen zijn enz . wat kan je op een school leren op pakweg 2 dagen . is net als bij hoogwerker cursusje van 1 dag savonds examen en hup je het een certificaat .
als dat er dan toch moet komen kan je beter doen zoals bij een rijbewijs . eerst theorie en dan jaartje praktijk ervaring opdoen met op regelmatige basis les . en dan sta ik er achter .
volgens mij is het net als afvangen met touwen de ervaring gaat je leren hoe groot je blokken mogen zijn enz . wat kan je op een school leren op pakweg 2 dagen . is net als bij hoogwerker cursusje van 1 dag savonds examen en hup je het een certificaat .
als dat er dan toch moet komen kan je beter doen zoals bij een rijbewijs . eerst theorie en dan jaartje praktijk ervaring opdoen met op regelmatige basis les . en dan sta ik er achter .
laat een oen niet zomaar doen !
tja, lesje van dit, cursus van dat, opleiding voor ginder... (van weken???)
ik moet ook nog wat tijd over hebben om te werken om voor brood op de plank te zorgen, ik weet niet hoe dat bij jullie zit... en al die cursussen, certificaten en diploma's is theoretisch gezien heel mooi, maar zal voor enkelingen toch geen zak uithalen.
ik moet ook nog wat tijd over hebben om te werken om voor brood op de plank te zorgen, ik weet niet hoe dat bij jullie zit... en al die cursussen, certificaten en diploma's is theoretisch gezien heel mooi, maar zal voor enkelingen toch geen zak uithalen.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
ik blijf erbij laat het ons lekker basic houden , touwtje, zaagje,grondman,en werken maar 

dennis wrote:je bedoeld misschien ook door "het zoveelste ongeval", en dan komen verzekerings maatschapijen met cijfer's, en blijkt daar toch wel vraag naar extra certificering te zijn.Joris wrote:Is het niet een beetje makkelijk om ten gevolge van een ongeval de zoveelste cursus in het leven te roepen?
idd dat bedoelde ik ook dennis, alleen heb je na een tijd zoveel certificaatjes bij elkaar gespaard dat ze in de massa hun betekenis en draagkracht wel eens durven verliezen. Het is om de verzekeringen te paaien en niet om de deskundigheid van de werkende mens aan te tonen.
het verhaal van enkele jaren geleden in den Bsoch had alles te maken met een software storing in de kraan van beveiliging. De eigenaar heeft een hagel nieuwe kraan mogen ontvangen van Liebherr,....met de juiste software,....
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
heeft ie toen een nieuwe kraan voor niks gekregen dan ???
Last edited by -WOUTER- on 10 Feb 2010, 06:55, edited 1 time in total.
- climb fast, move slow -
volgens mij is dat destijds met de fabriek opgelost,.omdat het een fout was,.....enne,....ik zie Henk niet voor een obesuisd ondoordacht iemand aan,......of heb ik het nu mis????
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger

grtn w
Last edited by -WOUTER- on 10 Feb 2010, 06:54, edited 1 time in total.
Nou wil ik niet eigenwijs doen of koste wat kost gelijk hebben. Maar als ik naar dat filmpje kijk heb ik toch echt het idee dat de machinist naar boven heeft gekeken. Hieruit maak ik dan toch op dat de kraan achterover gevallen is en niet voorover gekanteld. Het zou trouwens inderdaad prettig zijn als het verhaal uit de eerste hand wordt gepubliceerd. Toch een soort van kennisdeling.
- treespotter
- Prinses Irene
Zo zag het er voor mij ook uit Harald.harald wrote:Nou wil ik niet eigenwijs doen of koste wat kost gelijk hebben. Maar als ik naar dat filmpje kijk heb ik toch echt het idee dat de machinist naar boven heeft gekeken. Hieruit maak ik dan toch op dat de kraan achterover gevallen is en niet voorover gekanteld.
er lopen nu twee verhalen door elkaar. enkele weken geleden is er in den Bosch een kraan om geknikkerd door,...........laat me raden,
...en enkele jaren geleden (toevallig ook in Den Bosch) is er een kraan omgevallen door een storing in de beveiligingssoftware van een kraan.

Houd dat nou in dat er in Braband inoverend veel met een kraan word gewekt? of dat er daar teveel op een cowboy manier mee word gespeeld
? Of zal het aan de media liggen, en is het bijv. in de randstad dagelijkse kost. Net als dat wij in culemborg een media hype hebben om niets
Vraag me eigenlijk af of er hier op de site wel eens iemand is geweest die een (bijna)kraanongeval heeft meegemaakt?
Ik kan iig wel melden dat ik er al gekke dingen door heb meegemaakt, denk dat ik van de +-25 kraan klussen nu zo'n 3 keer heb meegemaakt dat jezelf of een machinist het mis kan hebben! Het nadeel voor ons is dat het gewicht pas bekent is als het is losgezaagd is! Wat in de 3 gevallen inhield dat de machinist op een slepende manier het onderste stamstuk naar zich toe moest halen, onder het geluid van luid rinkelende bellen en toeters.
Ps; dit was allemaal bij mijn oude baas, Nu mag ik gelukkig zelf een kraan regelen, dus is dat vaak een maatje meer, of in bijv. 2 keer meer! Kosten doen er niet toe vind ik, dan gaat die goedkope ander maar lekker kraan werpen!

Vraag me eigenlijk af of er hier op de site wel eens iemand is geweest die een (bijna)kraanongeval heeft meegemaakt?
Ik kan iig wel melden dat ik er al gekke dingen door heb meegemaakt, denk dat ik van de +-25 kraan klussen nu zo'n 3 keer heb meegemaakt dat jezelf of een machinist het mis kan hebben! Het nadeel voor ons is dat het gewicht pas bekent is als het is losgezaagd is! Wat in de 3 gevallen inhield dat de machinist op een slepende manier het onderste stamstuk naar zich toe moest halen, onder het geluid van luid rinkelende bellen en toeters.
Ps; dit was allemaal bij mijn oude baas, Nu mag ik gelukkig zelf een kraan regelen, dus is dat vaak een maatje meer, of in bijv. 2 keer meer! Kosten doen er niet toe vind ik, dan gaat die goedkope ander maar lekker kraan werpen!
Ik werk regelmatig met een kraan, mestal met de terra-gator die elders op het forum al is besproken. Capaciteit is niet heel groot, maar daardoor maak je ook niet gauw de fout te grote brokken weg te hijsen... met deze kraan wel een keer ellende gehad: hoofdmast knikte opzij weg en werd toen uit de koker getrokken. Volgens de fabrikant was het geen fout van de machine, maar er kwam wel KOSTENLOOS een nieuwe kraan uit Italië en die werd op de onderbouw gemonteerd. En wat bleek? De hoofdmast werd nu met TWEE cilinders uitgevouwen, aan weerszijden één, terwijl de oude er maar ééntje had, naast de mast, waardoor waarschijnlijk de mast iets is gaan torsen.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het over een autolaadkraan van 36m, géén normale telescoopkraan.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het over een autolaadkraan van 36m, géén normale telescoopkraan.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
dat lijkt me nu net het probleem met die telekranen . als we een 80 ton pakken kunnen we lekker dikke blokken weg halen is lekker stoer. als je nu met een 30 ton kraan werkt en gewoon easy kleine blokjes weg halen en als je dan toch twijfelt waarom het blokje niet gewoon nog kleiner zagen tenslotte heb je een kraan voor je blokken te verplaatsen . want eens je blok losgezaagd is is er geen weg terug en moet het mislopen als je het verkeerd ingeschat hebt .
Heb het eerder eens gezien hier in Eindhoven (niet mijn karwei) dat als hij zijwaards gaat door het hoog liggend gewicht "als een schaap" op zijn rug terecht komt. Het zal mij niet verbazen als zo'n giek net zo veel weegt als het onderstel.harald wrote:Nou wil ik niet eigenwijs doen of koste wat kost gelijk hebben. Maar als ik naar dat filmpje kijk heb ik toch echt het idee dat de machinist naar boven heeft gekeken. Hieruit maak ik dan toch op dat de kraan achterover gevallen is en niet voorover gekanteld.
ik klim liever ... dan werken
- treespotter
- Prinses Irene
Daar heb je wel een beetje gelijk Fred.
Het is inderdaad niet zo lekker om over jezelf iets te lezen wat negatief is.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat hier meer verhuurbedrijven, kraanbedrijven, klimgordels, klimlijnen en/of motorzagen de revue kunnen passeren.
Niet iedereen heeft dezelfde ervaringen met iets of iemand en dit forum is natuurlijk wel de plaats voor de treehuggers om de discussie aan te gaan. Wanneer iemand zich 'aangesproken' voelt is hij echt vrij om hier te reageren of om zich te verdedigen.
Persoonlijk ben ik wel blij met een waarschuwing en daar heb je natuurlijk niets aan wanneer er geen naam bij staat.
Het is inderdaad niet zo lekker om over jezelf iets te lezen wat negatief is.
Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat hier meer verhuurbedrijven, kraanbedrijven, klimgordels, klimlijnen en/of motorzagen de revue kunnen passeren.
Niet iedereen heeft dezelfde ervaringen met iets of iemand en dit forum is natuurlijk wel de plaats voor de treehuggers om de discussie aan te gaan. Wanneer iemand zich 'aangesproken' voelt is hij echt vrij om hier te reageren of om zich te verdedigen.
Persoonlijk ben ik wel blij met een waarschuwing en daar heb je natuurlijk niets aan wanneer er geen naam bij staat.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
@Varreke
je hebt gelijk - ga er meteen iets aan doen !
grtn wouter
je hebt gelijk - ga er meteen iets aan doen !
grtn wouter
Om even terug te komen op de cursus vellen met telekranen
- ja deze cursus is interresant en je leert er een boel van.
(ik heb hem gevolgd)
Maar het komt altijd neer op
wat voor werk ga je doen
welke kraan heb ik nodig
wat weegt het hout
hoe snel moet de klus klaar
zoals ik het topic lees
vind ik dat de kraan te licht
er dus kleiner gezaagd had moeten worden
want de ene populier is de andere niet
en denk bij alle tijden aan jezelf
veiligheid eerst
grtz tjeerd
- ja deze cursus is interresant en je leert er een boel van.
(ik heb hem gevolgd)
Maar het komt altijd neer op
wat voor werk ga je doen
welke kraan heb ik nodig
wat weegt het hout
hoe snel moet de klus klaar
zoals ik het topic lees
vind ik dat de kraan te licht
er dus kleiner gezaagd had moeten worden
want de ene populier is de andere niet
en denk bij alle tijden aan jezelf
veiligheid eerst
grtz tjeerd
Vooral dat laatste, beter een uurtje later thuis dan de komende weken een hoop bezoek, kaartjes en ballonnen aan je ziekenhuisbed (of nog erger: bloemen op je kist
)

bedenk gewoon heel erg goed dat je niet afhankelijk bent van een grondman maar van een machine en dat het vaak niet in kilo's gaat maar in tonnen.
het kan net zo hard op je af komen als het weggaat.
dus inderdaad liever een uur later thuis dan dat je grondman je relatie iets moet mededelen
grtz
het kan net zo hard op je af komen als het weggaat.
dus inderdaad liever een uur later thuis dan dat je grondman je relatie iets moet mededelen
grtz