respect
wouter

-WOUTER- wrote: En geloof me als je je eigen mening nog verder doortrekt zouden we allemaal met onze fikken van alle bomen moeten afblijven - want die zijn in 90% van de gevallen echt niet gebaat bij snoeiingrepen of andere boomtechnische fratsen.
:
Kwam goed uit, mijn ETW is afgelopen jaar verlopenKIMME wrote:@Peter
ik zeg dan... intrekken dat ETW certificaat en nooit meer een boom in.
Met een ETW certificaat voorkom je niet dat er niet gerooid, gekandelaberd, ge-weet-ik-wat-nog-meer gedaan wordt. ETW zegt iets over een bepaalde hoeveelheid boomkennis. Een drempel om te voorkomen dat iedere takke(n)zager openbare bomen gaat verneuken, wat helaas nog steeds veel gebeurd. Maar verwacht niet van een ETW-er dat hij/zij nooit een gezonde boom omzaagt als daar goede redenen voor zijn, nooit een boom kandelabert als daar goede redenen voor zijn, nooit een kapstok maakt van een beuk als daar goede redenen voor zijn.KIMME wrote:je hebt net duidelijk gemaakt dat een ETW certificaat duidelijk geen zak te betekenen heeft.
De verklaring van Thomas kan ik dan perfect inpassen in wat in standsbomenvademecum deel 3 B over kandelaberen geschreven staat.thomas wrote: Maar die wilg is toch wel zodanig gesnoeid dat wij er een goed gevoel bij hebben en de klant ook. De boom, nee, die niet, die wil natuurlijk de grootste worden. Maar de tuin is te klein, dus moesten we de wilg intomen.
Thomas.

KIMME wrote:wat je hier zegt heb ik nog geen 15 minuten geleden tegen een klant gezegd die z'n volwassen eik wilde terugzetten op stompen die maximaal tot 50 cm buiten de stam mochten komen. En dat heeft WEERAL gewerkt, want we hebben nu carte blanche om de boom veilig te maken en te behouden in de oorspronkelijke vorm.
Iedere keer opnieuw kan ik mensen overtuigen om het niet te doen. iedere keer opnieuw volgen ze mijn advies... En iedere keer opnieuw zijn ze achteraf blij met het resultaat. Op een enkeling na, en dan heb ik het over 2 tot 5 keer per jaar kan ik de klant niet overtuigen en omdat ik dat dan niet wil doen zoeken ze iemand anders... En van die 2 tot 5 mensen bellen er gemiddeld de helft achteraf terug met de schamele vraag of het niet kan hersteld worden.
mensen verwonderen zich ook altijd over het feit dat ik deze werken niet aanvaard. Sommigen vragen zich af of wij wel zin hebben om iets te kunnen verdienen...
Waarom is het toch dat mensen ons advies in 95% van de gevallen volgen, en het bij anderen bijna nooit lukt?
Ik hoop dat je mij niet bij die "anderen" op een hoop gooit.KIMME wrote:Waarom is het toch dat mensen ons advies in 95% van de gevallen volgen, en het bij anderen bijna nooit lukt?

En hierop is zijn antwoord...Pietje wrote:Maar er zijn vragen waarop "kandelaberen" WEL het goede antwoord is...