Page 3 of 7

Re: stihl ms201T

Posted: 20 Feb 2012, 18:11
by Roel
Alleen zullen op een gegeven moment ook de onderdelen hiervan opraken, maar dat zal nog wel even duren misschien

Re: stihl ms201T

Posted: 18 Mar 2012, 13:36
by berre
probleem is reeds opgelost
heb de veranderingen aan de 201doorgevoerd en hij draait perfect
een tip moet ik nog geven aan alle gebruikers van nieuwe modellen van stihl en dat is dat je hen onder de +5graden reeds op winterstand moet zetten
laat jullie niet misleiden door de stillere uitlaat van de 201;
we hebben hem naast een 200 gezet met alle bij de juiste afstelling en een nieuwe ketting en hij is zeker even snel ,al doet het geluid anders denken

groetjes berre

Re: stihl ms201T

Posted: 18 Mar 2012, 15:18
by treespotter
Berre,
Ben jij een dealer of gebruiker/klant.
Ik heb als gebruiker/klant namelijk nog niets gehoord over een aanpassing van mijn dealer. Ik mag toch aannemen dat Stihl dit probleem elegant wil oplossen en daar zou een berichtje aan de klanten toch wel bij horen neem ik aan.

Re: stihl ms201T

Posted: 19 Mar 2012, 19:55
by tomw
alle lichte blokjes van stihl krijgen de olie niet verbrand van aspen en daardoor loopt de carter vol, zelfs bij de br600 bladblazer is het niks als ellende, wij hebben zelf een proef lopen met beide brandstoffen, met de motomix machientjes is niks mis en die op aspen lopen alleen bepaalde modellen, ms200, br series, en de hs series lopen niet goed bij ons op aspen.
kweet niet hoe het bij andere mensen zit????

Re: stihl ms201T

Posted: 19 Mar 2012, 21:21
by Peterke
Beste collega's,
Vanaf heden mag ik m'n bek opentrekken... :?

Mijn ms201T is een 2-tal weekjes geleden voorzien van een nieuwe zuiger welke door Stihl ontwikkeld werd na de vele klachten. Zo ik vernam waren er maar een 3-tal aangepaste zuigers in België beschikbaar als test.
We hebben de 2 voorbije weken continu de ms201T gebruikt en vorige week vrijdag hebben we onze (positieve) bevindingen aan de dealer doorgegeven.
Stihl zal nu de zuigers masaal aanmaken en al wie wil kan kortelings z'n zaagje kosteloos laten aanpassen.

Op de ms 200-tjes staan bij ons allemaal blaadjes van 30cm. Enkel op de ms 201T staat een bladje van 35cm. Ik moet zeggen dat we sinds de verandering van de zuiger zeer tevreden zijn van de prestaties... dat was voordien wel anders!

Re: stihl ms201T

Posted: 19 Mar 2012, 21:36
by treespotter
En hoe is de koude start na de ombouw (ook al is het nu niet zo koud)? Moet je nog steeds lang warmdraaien voordat de machine goed op toeren blijft?

Re: stihl ms201T

Posted: 21 Mar 2012, 07:03
by Peterke
De koude opstart is niet zoals bij de 200-tjes, toch nog 30 seconden volgas voor hij vinnig gaat reageren. Eens warm gaat alles naar wens.
We stelden al wel vast dat de motor bij stationair draaien een paar keer afsloeg zonder reden. Het leek wel alsof er een "energy saver-functie" op zat... na X aantal minuten valt de zaag uit.

Re: stihl ms201T

Posted: 21 Mar 2012, 12:00
by -WOUTER-
1 probleem blijkbaar opgelost en nu de andere problemen waar ik collega's over hoor klagen nog :lol: :lol: :lol:

Re: stihl ms201T

Posted: 21 Mar 2012, 18:26
by treespotter
Peterke wrote:na X aantal minuten valt de zaag uit.
Mmmm. Dan ben jij er dus zo eentje die minutenlang een zaag stationair laat draaien??? Foei toch. Wel eens gedacht aan de enorme overdosis geluidoverlast voor de buurt en collega's? Of al die uitlaatgassen die om en langs jou lichaam onnodig omhoog krullen en daarna het milieu vervuilen?

Re: stihl ms201T

Posted: 21 Mar 2012, 19:03
by -WOUTER-
en niet te vergeten je zaagbroek die zo erg warm wordt....oh ja, daar hadden ze wel over nagedacht, die zit op de 201T beter verstopt :wink:

in ieder geval geen vierkante schroeiplekken meer op je achterste....... :lol:

Re: stihl ms201T

Posted: 21 Mar 2012, 19:39
by treespotter
-WOUTER- wrote:in ieder geval geen vierkante schroeiplekken meer op je achterste....... :lol:
Ach Wouter, dat was eigenlijk alleen echt een probleem met die oranje gietaluminium deksels van de Stihl 020AV waar tijdens het 'snoeien' (ok ok, het botsen tegen de takken) de zijkant waar die grote uitlaat onder zat afbrak. Die was echt heeeeeuuuul heet.

Re: stihl ms201T

Posted: 21 Mar 2012, 19:53
by -WOUTER-
'k weet het....die heb ik ook ooit nog eentje gehad :wink:

en snel afscheid van genomen.....kreeg iedere keer een oplawaai van de uitschakelaar en de antivibratie zat alleen in mijn handen en niet op de zaag :lol: :lol: :lol:

Re: stihl ms201T

Posted: 21 Mar 2012, 21:28
by treespotter
Mooi hè. En dan te bedenken dat wij in die tijd volop met één hand aan de zaag aan het werk waren, met een zaagje wat eigenlijk volledig in onbalans aan je pols hing. Een dun glad bovenhandvat en dan boven je macht, haaks voor je met de bovenkant van het blad een waterlotje afzagen. :?
Zo'n zaagje heeft ooit vliegles van mij gekregen omdat hij niet wilde starten doordat er weer voor de zoveelste keer een pareltje tussen de elektroden van de bougie zat. :evil:
Mmmm. En dan nu miepen over een zaagje dat niet goed op toeren wil komen. :lol:

Re: stihl ms201T

Posted: 22 Apr 2012, 21:55
by berre
het gaat niet over een nieuwe zuiger maar over een aangepaste cilinder,
ik heb er al een 5 tal aangepast ,met zeer goed resultaat

Re: stihl ms201T

Posted: 22 Apr 2012, 22:06
by treespotter
berre wrote:met zeer goed resultaat
Iets specifieker Berre?
Hebben die zagen nu wel een fatsoenlijke koude start? Hoef je bij die zagen nu niet eerst een halve minuut te gassen om ze fatsoenlijk op toeren te krijgen?

Re: stihl ms201T

Posted: 22 Apr 2012, 22:23
by berre
een kleine aanpassing aan de carburator en een aangepaste cilinder lossen het probleem op
maar omdat het om een nieuw type cilinder gaat met een soort van dubbele carburator die een extra luchtlaag in de cilinder pomp moet de zaag onder de 20°HET BESTE OP WINTERSTAND BLIJVEN STAAN
je begrijpt dat een warme zaag die een koude luchtlaag in de warme cilinder krijgt niet echt goed draait
en het is aan te raden elke zaag even laten te draaien voor ze te belasten
ps .wat er veel niet weten is dat een nieuwe zaag pas na een benzine tank of 5 pas haar volle kracht ontwikkelt

Re: stihl ms201T

Posted: 23 Apr 2012, 00:10
by treespotter
Met andere woorden, of om een lang verhaal kort te houden... De koude start problemen zijn nog niet opgelost.
Berre, ik gebruik mij zaag voornamelijk tijdens het klimmend snoeien wanneer de handzaag voor mij iets te vermoeiend is. Dan zit ik niet te wachten op een zaag die je eerst een halve minuut moet warmdraaien voordat hij zijn milieuvriendelijke karakter kan tonen.
Ik kreeg via Van der Poel te horen dat de aanpassingen op het motorblokje en aan de carb alleen het opvoeren van het vermogen bewerkstelligen en niet het koude start probleem hebben getackeld.
BTW, ik gebruik het zaagje sinds afgelopen zomer en er is al een aanpassing gedaan aan de carb. Op een internationaal forum heb ik ondertussen ook al gelezen dat het boren van een gat in de uitlaat ook al een beetje extra vermogen kan bewerkstelligen.

Re: stihl ms201T

Posted: 23 Apr 2012, 09:28
by berre
diegene die ik heb aangepast en op winterstand staan (tot +20GRADEN)hebben geen probleem meer met koudstart

ps als jij je machine dadelijk na koud start vol belast wil ik die cilinders na een jaartje wel eens zien ?

Re: stihl ms201T

Posted: 23 Apr 2012, 10:08
by ludovanmil
berre wrote:een kleine aanpassing aan de carburator en een aangepaste cilinder lossen het probleem op
maar omdat het om een nieuw type cilinder gaat met een soort van dubbele carburator die een extra luchtlaag in de cilinder pomp moet de zaag onder de 20°HET BESTE OP WINTERSTAND BLIJVEN STAAN
je begrijpt dat een warme zaag die een koude luchtlaag in de warme cilinder krijgt niet echt goed draait
en het is aan te raden elke zaag even laten te draaien voor ze te belasten
ps .wat er veel niet weten is dat een nieuwe zaag pas na een benzine tank of 5 pas haar volle kracht ontwikkelt
:roll: :roll:
goh.....en dat noem je een kleine aanpassing !!! ff het hart van de machine vervangen. ja.....dat is heel vertrouwenwekkende info ! daar beurt een mens van op.
Ik vermoed dat hier een dealer aan het woord is? Berre ?? :wink:
maar goed...het zal wel eens goed komen.

Re: stihl ms201T

Posted: 23 Apr 2012, 12:19
by berre
neen ,geen dealer maar stihl technieker (al <30j)
en het kan ook zonder de cilinder te verwisselen ,het gaat hier over 4/10van een mm

als je moest weten hoeveel er bij de 200t is verandert sins de opstartfase ,de carbu,leidingen enz tot ze het beste resultaat hadden,,,,,,,,,,,,

Re: stihl ms201T

Posted: 23 Apr 2012, 18:52
by treespotter
Ik heb vanaf 1985 mijn 020AVtjes, 020Ttjes en MS200jes nooit warm gedraaid voordat ik ben gaan zagen. Starten, lopen en werken met die kadavers. Sleetse cilinders zijn bij mij nooit een reden geweest om ze af te danken.

Re: stihl ms201T

Posted: 26 Apr 2012, 19:22
by Roel
Bij ons komen de nieuwe versies 201s volgende week binnen. Ben benieuwd.

Re: stihl ms201T

Posted: 28 Apr 2012, 00:02
by boomgnoom
treespotter wrote:Ik heb vanaf 1985 mijn 020AVtjes, 020Ttjes en MS200jes nooit warm gedraaid voordat ik ben gaan zagen. Starten, lopen en werken met die kadavers. Sleetse cilinders zijn bij mij nooit een reden geweest om ze af te danken.
;sprak het kadaver dat in de boom hing
the carcass gnome

Re: stihl ms201T

Posted: 01 Jun 2012, 12:18
by berry
Gisteren een nieuwe 201t gekregen op het werk.
Hier zou een nieuwe cilinder in zitten.
Natuurlijk meteen even getest en hij heeft zeker een voorruitgang!
Hij pakt meteen op wanneer je gas geeft en houd bij dikker hout ook niet meer in!!

Re: stihl ms201T

Posted: 01 Jun 2012, 19:10
by boomgnoom
berry wrote:Gisteren een nieuwe 201t gekregen op het werk.
Hier zou een nieuwe cilinder in zitten.
Natuurlijk meteen even getest en hij heeft zeker een voorruitgang!
Hij pakt meteen op wanneer je gas geeft en houd bij dikker hout ook niet meer in!!
let op
en hout bij dikker houd niet meer in!!!!
the spelling gnome :lol: :lol: