Quercus Palustris
Als boomverzorger kom je vaak voor dilemma's te staan, neem nou dit voorbeeld:
Behouden of Verwijderen??
Een uitgescheurde plakoksel van een Palustris op zo'n 3 á 4 meter hoogte. De 2 kroondelen hangen aan elkaar door middel van een stormanker.
De boomeigenaar wilt graag de Palustris behouden, de vraag is nu ga je hier mee in?? en zoja wat zou je oplossing/werkwijze zijn?
In de volgende PowerPoint presentatie kan je onze keuze zien.
klik hier om een powerpoint presentatie te bekijken over de Quercus Palustris (Moeraseik).
Behouden of Verwijderen??
Een uitgescheurde plakoksel van een Palustris op zo'n 3 á 4 meter hoogte. De 2 kroondelen hangen aan elkaar door middel van een stormanker.
De boomeigenaar wilt graag de Palustris behouden, de vraag is nu ga je hier mee in?? en zoja wat zou je oplossing/werkwijze zijn?
In de volgende PowerPoint presentatie kan je onze keuze zien.
klik hier om een powerpoint presentatie te bekijken over de Quercus Palustris (Moeraseik).
Eddie @ 24-11-2005 21:32:43:Ja, wat is wijsheid ??
In eerste instantie moet je bij z'n boom als boomverzorger niet te emotioneel worden (dat doet de klant wel)
En ik zou toch adviseren de boom te kappen.
Wil de klant nou voor 100 % de boom behouden, dan kun je met dit soort maatregelen aan de slag gaan.
Ik zou wel even heel goed over de veiligheids risico's en over je aansprakelijkheid nadenken.
Tevens moet je goed kijken naar de sterkte en levensduur van de te gebruiken ijzerwaren.
Maar ik vindt het wel stoer.
groeten Ed.
In eerste instantie moet je bij z'n boom als boomverzorger niet te emotioneel worden (dat doet de klant wel)
En ik zou toch adviseren de boom te kappen.
Wil de klant nou voor 100 % de boom behouden, dan kun je met dit soort maatregelen aan de slag gaan.
Ik zou wel even heel goed over de veiligheids risico's en over je aansprakelijkheid nadenken.
Tevens moet je goed kijken naar de sterkte en levensduur van de te gebruiken ijzerwaren.
Maar ik vindt het wel stoer.
groeten Ed.
Tamil @ 25-11-2005 12:44:13:Dat was ook ons advies om de boom te kappen, maar ja klanten willen soms het onmogelijke, en dan ga je toch nadenken.
De boom word overigens ieder jaar gecontroleerd, en om de 3/5jaar steeds weer gesnoeid. Het risico neemt de klant op zich (maar met vreemde weersomstandig is het inderdaad tricky). De opzet is iig de boom toch nog een aantal jaren te rekken.
Heeft er iemand enig idee om andere of betere materialen te gebruiken hiervoor?
De boom word overigens ieder jaar gecontroleerd, en om de 3/5jaar steeds weer gesnoeid. Het risico neemt de klant op zich (maar met vreemde weersomstandig is het inderdaad tricky). De opzet is iig de boom toch nog een aantal jaren te rekken.
Heeft er iemand enig idee om andere of betere materialen te gebruiken hiervoor?
bert plaat @ 25-11-2005 21:40:58:Bekende beelden jullie powerpoint! Wij hebben in het begin van de jaren tachtig ook een boom zo behandeld. Opdracht van een architect, die had zijn villa naast de boom zo ontworpen dat deze perfect naast de boom paste. Dus....
Overigens; het is nu 25 jaar later en die boom staat er nog. Harstikke vitaal, beeldbepalend. De ingreep heeft nu al een kwart eeuw bomenlol extra opgeleverd. Zo te zien zal jullie boom er in 2030 ook nog wel staan. Laten we niet te calvinistisch doen; leuke klus en iedereen blij!!!
Overigens; het is nu 25 jaar later en die boom staat er nog. Harstikke vitaal, beeldbepalend. De ingreep heeft nu al een kwart eeuw bomenlol extra opgeleverd. Zo te zien zal jullie boom er in 2030 ook nog wel staan. Laten we niet te calvinistisch doen; leuke klus en iedereen blij!!!
luc Noordman @ 03-12-2005 15:12:13:Ik onderschrijf het verhaal van bert want ik was er bij. Nog een hele klus he dat boren! Maar helaas ken ik ook een aantal voorbeelden waarbij de boom na een storm alsnog verloren ging. In een geval waren de hechtingen finaal doormidden gebroken. In het geval v/d moeraseik is het denk wel de moeite van het proberen waard. Zo te zien hebben jullie genoeg gesnoeid en andere zekerheden ingebouwd om de boom nog een kans te geven. de groeten v Luc
Ronald Schra @ 29-12-2005 00:12:52:Hallo,
opmerking over dat boren....
Met die kleine handboor even linksom laten draaien. Als het goed is zit daar een L/R regeling op. Gebruik je een vleugelboor, dan vaak en op tijd het gat ruimen anders loopt die vast. Ik werk liever met houtspiraalboren omdat die minder last hebben van 'zoeken' op de nerf en draad en veel netter de vezels snijden. Verder hebben wij een 1 persoons motorgrondboor stihl bt120C aangepast voor deze boren. (booropnemer die op de spline-as past) Door het lagere toerental (190 tegenover de 900 van de handboor) en het grotere vermogen boort het ook rustiger en controleerbaarder. De vastsla veiligheid van de bt120C is ook wel ERG prettig. Het nadeel is dat deze niet linksom draait. We hebben hiervoor op de booropnemer een grote zeskant waar een overbemeten sokketang of bahco op kan om terug te draaien. De houtspiraalboren zijn tegenwoordig moeilijk te vinden. Vooral lange zijn schaars en duur. Onze set komt via via van een dump en zijn van de US Engineers geweest.
Enkele foto's staan op mun webstek onder werktuigen.
www.boomstamhuis.nl
grtz Ronald
opmerking over dat boren....
Met die kleine handboor even linksom laten draaien. Als het goed is zit daar een L/R regeling op. Gebruik je een vleugelboor, dan vaak en op tijd het gat ruimen anders loopt die vast. Ik werk liever met houtspiraalboren omdat die minder last hebben van 'zoeken' op de nerf en draad en veel netter de vezels snijden. Verder hebben wij een 1 persoons motorgrondboor stihl bt120C aangepast voor deze boren. (booropnemer die op de spline-as past) Door het lagere toerental (190 tegenover de 900 van de handboor) en het grotere vermogen boort het ook rustiger en controleerbaarder. De vastsla veiligheid van de bt120C is ook wel ERG prettig. Het nadeel is dat deze niet linksom draait. We hebben hiervoor op de booropnemer een grote zeskant waar een overbemeten sokketang of bahco op kan om terug te draaien. De houtspiraalboren zijn tegenwoordig moeilijk te vinden. Vooral lange zijn schaars en duur. Onze set komt via via van een dump en zijn van de US Engineers geweest.
Enkele foto's staan op mun webstek onder werktuigen.
www.boomstamhuis.nl
grtz Ronald
miklos suijk @ 10-04-2006 22:29:39:Goed opgeknapt die boom. je moet altijd kijken of er geen andere manier is om zo`n boom te behouden maar in dit geval zou ik ook zeker teruggrijpen naar de oude chirurgen methode. We kunnen wel meteen roepen dat zo`n boom weg moet maar ik weet zeker dat zo`n boom nu nog jaren staat zonder onaanvaardbaar risico. Wij hebben nog veel van dit soort bomen in onderhoud en de klanten zijn er nog steeds blij mee. Kappen kan altijd nog als het echt gevaar gaat opleveren dus wat mij betreft goed werk vericht.
berry @ 21-06-2006 18:55:26:ik vind het een leuke oplossing maar staat die boom er bv nog tien jaar was misschien de aanplant van een nieuwe grote maat palustris ook iets geweest.
want als die nog tien jaar kan groeien staat er ook alweer een flinke "gezonde" boom. maar helaas is het soms moeilijk om de klant hiervan te overtuigen. MOOIE KLUS!!!!
want als die nog tien jaar kan groeien staat er ook alweer een flinke "gezonde" boom. maar helaas is het soms moeilijk om de klant hiervan te overtuigen. MOOIE KLUS!!!!
Zjoske @ 21-06-2006 20:44:10:He Berry,
Ik ben zeer blij dat deze boom nog staat. Een nieuwe grote boom planten vindt ik dit geval niet echt een optie. A- het is duur(der dan de opknapbeurt B- deze moet dan ook nog willen aanslaan daarnaast moet je weer tien???? denk een jaar of dertig wachten voor dat je weer dezelfde maat hebt. Verder wil ik graag weten wat voor een klanten je hebt want de meeste die ik tegen kom moet ik overtuigen een boom niet te kappen/toppen.
Daarnaast denk ik dat je als boomverzorger best emotioneel over bomen moet zijn en de klant is koning het meest laten gelden als je de boom als klant ziet.
GRRRR Zjoske
Ik ben zeer blij dat deze boom nog staat. Een nieuwe grote boom planten vindt ik dit geval niet echt een optie. A- het is duur(der dan de opknapbeurt B- deze moet dan ook nog willen aanslaan daarnaast moet je weer tien???? denk een jaar of dertig wachten voor dat je weer dezelfde maat hebt. Verder wil ik graag weten wat voor een klanten je hebt want de meeste die ik tegen kom moet ik overtuigen een boom niet te kappen/toppen.
Daarnaast denk ik dat je als boomverzorger best emotioneel over bomen moet zijn en de klant is koning het meest laten gelden als je de boom als klant ziet.
GRRRR Zjoske
berry @ 26-06-2006 19:42:12:hee zjoske
ik heb over het algemeen geen moeite met klanten het nadeel van toppen te laten inzien. natuurlijk lukt het niet altijd. vaak zitten mensen al zolang tegen een boom aan te hikken dat ze echt niks anders willen. maar helaas kan ik ze niet helpen met toppen. en dat je als boomverzorger emotioneel over je vak moet zijn dat spreekt voor zich maar als een boom gewoon niet kan worden behouden om een bepaalde reden vind ik het ook geen probleem als hij dan weg moet. je moet wel realistisch blijven denken. toch?
greetz berry
ik heb over het algemeen geen moeite met klanten het nadeel van toppen te laten inzien. natuurlijk lukt het niet altijd. vaak zitten mensen al zolang tegen een boom aan te hikken dat ze echt niks anders willen. maar helaas kan ik ze niet helpen met toppen. en dat je als boomverzorger emotioneel over je vak moet zijn dat spreekt voor zich maar als een boom gewoon niet kan worden behouden om een bepaalde reden vind ik het ook geen probleem als hij dan weg moet. je moet wel realistisch blijven denken. toch?
greetz berry
tarzan @ 08-07-2006 12:07:59:Dilema er is geen dilemma. Als boomeigenaar bereid is te investeren en ook in de toekomst nazorg te verlenen dan is dittoch fantastisch!! Er zijn bomen die op die wijze doorboord geschroefd en gestangd te zijn nog vele jaren mee kunnen! en als de boom dan na een tijd toch te grote mancos gaat vertonen dan kun je langzaamaan wat mij betreft de boom steeds meer innemen. Ik dacht ook altijd dat als een boom een ernstig gebrek heeft dat deze dan maar weg moet. maar daar denk ik sins onze bomenreis naar Engeland wel anders over! Die bomen kunnen zoooooooooo ongelooflijk oud worden!!!! 2e 3e generatie kroon. de boom stort wel in maar vanuit zijn wortels, onderstam of aflegger gaat de boom gewoon weer door! Ik denk dat wij hetn niet meer moeten hebben over de max. leeftijd van een boom!
tarzan @ 08-07-2006 12:24:51:en berry! Ik sta altijd te kijken hoe GEMAKKELIJK mijn klanten te overtuigen zijn niet te toppen!! MEnsen weten gewoon niet beter! Maar leg ze gewoon uit wat de nadelen zijn en wat je dan wel kunt doen. De meeste mensen bedoelen het echt goed maar ze snappen het gewoon niet. Stel je eens voor wat de belevingswereld van die mensen is . EEn boom is een grote struik op een paal meeer weten ze niet dus ze beseffen echt niet dat alleen de buitenkant van de boom leeft wat er gebeurt met grote snoeiwonden etc. echt waar als jij met een deskundig verhaal komt dan zijn mensen heel goed te overtuigen. dan haal je hier en daar wat takken helemaal weg (opkronen en/of uitlichten) roept heel hard "wat een licht opeens in uw tuin he mevrouw!!!!" en iedereen is blij. De mensen die ECHT willen toppen die kun je het beste adviseren om contact op te nemen met de plaatselijke '"beunhaas of hovenier" ik geef ze gelijk naam en adres van diegene en vertel er bij dat "dit soort mensen niets om uw boom geven dus alles doen als u maar betaalt." Stel je eens voor dat jij hetzelfde meemaakt bij aanschaf van een computer of outo. laat jij je dan niet overtuigen door een verkoper die jou doodleuk het adres van de concurrent geeft en zegt van ja het is wel goedkoper en past beter in uw idee maar het is wel echt zooi wat die man/vrouw verkoopt?????!! nou ik zou dan echt niet naar die beunhaas gaan voor mijn outo of comp. Ik zou echt het idee hebben van die goeie verkoper die heeft hart voor zijn product en gaat niet alleen maar om het geld.! die houd ik te vriend.
berry @ 09-07-2006 13:07:47:heb je helemaaal gelijk in.
wij hebben in de buurt ook zon beunhaas zitten die waarschijnlijk iedereen kent:jan van vulpen.
maar die heeft nu ook zon negatieve naam opgebouwd dat hij ook geen werk meer krijgt.
het is alleen jammer dat mensen soms naar de prijs kijken en niet naar de boom en de vakkundigheid waarmee die gesnoeid word.
wij hebben in de buurt ook zon beunhaas zitten die waarschijnlijk iedereen kent:jan van vulpen.
maar die heeft nu ook zon negatieve naam opgebouwd dat hij ook geen werk meer krijgt.
het is alleen jammer dat mensen soms naar de prijs kijken en niet naar de boom en de vakkundigheid waarmee die gesnoeid word.