kraan omgevallen met bomen rooien

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Nelis
Treehugger
Treehugger

kraan omgevallen met bomen rooien

Post by Nelis »

Dus hier in de buurt kunnen ze er ook wat van :? :? :?

http://www.youtube.com/watch?v=HdIMJszsT9I
roelce
Treehugger
Treehugger

Re: kraan omgevallen met bomen rooien

Post by roelce »

ja de gaat gaat weer een dure rekening worden man man man :lol: :lol:
STIHL timbersports hope to get like jason
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Het zal vast niet, maar ik hoop dat de machinist zijn gordel om had. Hoe heeft dit zo kunnen gebeuren.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

met de populieren werd het te gevaarlijk . jaja dat kunnen ze nu wel zeggen maar dat komt ervan als je boomzagers in een speeltuin loslaat . helemaal los geslagen :lol: :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Ik heb vandaag via wat bronnen wat meer info gekregen over de aanleiding van dit ongeval.

De grote klus is aangenomen door een groot groenvoorziener.
Deze heeft een boomklimmer uit de regio ingeschakeld om te assisteren en natuurlijk te zorgen dat de kettingen van de telekraan netjes en goed in de bomen worden vastgemaakt.
Deze klimmer kon door ziekte niet komen werken en heeft zijn broer, die voorzover ik heb begrepen niet kan klimmen, het werkje laten opknappen. Deze heeft met een hoogwerker de kettingen vastgemaakt vrij laag aan de kroon, aangezien de hoogwerker niet hoger ging. Deze heeft een inschatting gemaakt van de massa. 3 ton volgens mijn infobron. Vervolgens vrij dicht onder het punt waar de kettingen vastzaten deze top van 6 ton in de kraan gezaagd die op 40 meter stond.
Top zwiept compleet ondersteboven en bij die enorme krachten kon de kraan 't niet meer houden en ging de kraan vrolijk mee...... :?

Ben heel erg benieuwd bij wie de verzekering dit geintje gaat declareren..... :?
Want dit is natuurlijk duidelijk en een foute inschatting van de machinist - en van de zager.

Ik heb deze verse info uit redelijk betrouwbare bron, maar 't kan natuurlijk altijd zo zijn dat het verhaal niet helemaal klopt....maar dat kan ik zo snel niet nagaan.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
joren
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by joren »

heb het kraan bedrijf weer niks verdient in deze slechte tijd
hoop dat niemand het mag overkomen die met een kraan moet werken
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

-WOUTER- wrote:Ik heb vandaag via wat bronnen wat meer info gekregen over de aanleiding van dit ongeval.

De grote klus is aangenomen door een groot groenvoorziener.
Deze heeft een boomklimmer uit de regio ingeschakeld om te assisteren en natuurlijk te zorgen dat de kettingen van de telekraan netjes en goed in de bomen worden vastgemaakt.
Deze klimmer kon door ziekte niet komen werken en heeft zijn broer, die voorzover ik heb begrepen niet kan klimmen, het werkje laten opknappen. Deze heeft met een hoogwerker de kettingen vastgemaakt vrij laag aan de kroon, aangezien de hoogwerker niet hoger ging. Deze heeft een inschatting gemaakt van de massa. 3 ton volgens mijn infobron. Vervolgens vrij dicht onder het punt waar de kettingen vastzaten deze top van 6 ton in de kraan gezaagd die op 40 meter stond.
Top zwiept compleet ondersteboven en bij die enorme krachten kon de kraan 't niet meer houden en ging de kraan vrolijk mee...... :?

Ik heb gehoord dat de machinist zijn stempel ook niet geborgd met een pen (zo moet het officieel, anders moet de cilinder hem uit houden en als daar de druk te hoog wordt klapt of een slang of een overdruk ventiel) had, dus de extra krachten en een niet geborgde stempel zijn teveel geweest

Ben heel erg benieuwd bij wie de verzekering dit geintje gaat declareren..... :?
Want dit is natuurlijk duidelijk en een foute inschatting van de machinist - en van de zager.

Ik heb deze verse info uit redelijk betrouwbare bron, maar 't kan natuurlijk altijd zo zijn dat het verhaal niet helemaal klopt....maar dat kan ik zo snel niet nagaan.

grtn wouter
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Freerk
Treehugger
Treehugger

Post by Freerk »

Dan moet die broer in die hoogwerker toch wel ballen hebben als volleyballen, of zo dom als een volleybal. Hij zal toch alle kleuren van de regenboog in zijn onderbroek hebben zitten..... :shock:
De ene dag een takkedag, dan weer een snipperdag.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

die broer heeft direkt gebelt hey is dat normaal dat die kraan omvalt als je daar iets aanhangt.die zieke broer is direkt genezen :?
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

stempel van een telekraan borgen met een pen? huh?,...
harald
Nieuw
Nieuw

Post by harald »

Zo als ik kon zien is de kraan achterover gevallen. Dan moet het toch wel erg lomp gegaan zijn lijkt mij. Die broer heeft wel een leuk verhaal voor in de kroeg. Zou zo in New Kids On The Block kunnen(comedy central).
harald
Nieuw
Nieuw

Post by harald »

Ik wist trouwens niet dat jij een broer had Wouter :wink: :wink:
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Nee, de kraan is niet achterover gevallen. dat zou technisch gezien ook onmogelijk zijn :lol:
Door de kracht en het moment zal een kraan al snel op zijn giek belanden en dan ligt ie letterlijk op zijn kop !

Ene ik heb geen broer - wel 2 zussen die dit ook zouden kunnen hoor :lol: :lol:
Last edited by -WOUTER- on 10 Feb 2010, 06:56, edited 1 time in total.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

http://www.youtube.com/watch?v=lxX9-dcJ7NA

op deze link zie je hoe de ongevalen gebeuren met een kraan en boom zagen
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

De net met cursus gestarte IPC te schaarsbergen smult hiervan tuurlijk. Met deze berichten duurt het niet lang meer er een verplichting van certificaat komt voor het werken met Tele kranen. :roll:

Al ben ik overtuigd dat je met het inschaten van hout/gewicht veel ervaring moet hebben en dat niet genoeg in een cursus kan leren.

Denk dat ik alvast ga spaaren! :mrgreen: (cursusje)
ik klim liever ... dan werken
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

@ dennis voor je eerste telekraan in duigen sparen :mrgreen:
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik denk dat die cursus op Schaarsbergen een hele goede zaak is. Nou ben ik zelf niet bekend met die cursus, maar ik kan mij voorstellen dat één van de belangrijkste zaken die daar aan de cursisten wordt meegegeven is dat je vooral kleine stappen moet nemen. Grote halen snel thuis betekend maar al te vaak heel laat thuis (als je mazzel hebt).
Waarom wordt er toch zo vaak gekozen voor een kraan die het net kan doen. Is die paar euro's besparing echt zo veel waard? Ik snap er werkelijk geen barst van.
Alle klimmers leren tegenwoordig waar hun materialen aan moeten voldoen.
Lijnen en karabijnhaken in het klimsysteem hebben een veiligheidsfactor van pak hem beet 20
Lijnen in een dynamisch afvangsysteem moeten een factor 10 zijn van de te vangen last.
Katrollen en whoopys van het topanker zelfs een factor 20.
Waarom o waarom is het dan toch mogelijk dat alle veiligheidsmarges zo makkelijk over boord worden gezet tijdens het kraanwerk.
Een certificaat moeten hebben voor het kraanwerk? Ik vind het een goed idee en ik zou het ook erg op prijs stellen wanneer een certificerende instantie hier zou komen uitleggen waarom het zo'n goed idee is.
babyface
Nieuw
Nieuw

Post by babyface »

ik kan er wel inkomen dat deze cursus in het leven geroepen wordt.

je zal het inschatten van het gewicht niet goed kunnen leren, ik weet zelf niet helemaal wat het inhoud maar ik neem aan dat ze je leren over de capisieteit van de kraan en welke wl je moet aanhouden en hoe en waar je de kettingen moet vast maken.

ipc heeft ook een cursus Vellen met behulp van de sorteerknijper

ik denk dat dit ook een cursus is die nuttig in het vak kan zijn aangezien een collega een tijd terug al weer bij het vellen met sorteergreiper een ongeval had.

en ik ben van menning dat het toch wel goed is om de jonge generatie (waaronder ik) goed voortebereiden op zulk werk met zo min mogelijk ongevallen.

gr. vincent
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

treespotter wrote:Waarom o waarom is het dan toch mogelijk dat alle veiligheidsmarges zo makkelijk over boord worden gezet tijdens het kraanwerk.
zoals je zelf al zegt, GELD en ook beetje onkennis.

En wat mij altijd verbaast is dat als het om trekkers, grote machines en tele kranen gaat, in de meeste mensen een macho naar boven komt.
Mischien speeld dat ook mee?! :wink:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

wel dennis dat is de nagel op de kop zie .

zijn we niet allemaal grote macho's als we kunnen zwaaien met grote machines en veel materiaal . KEI STOER toch . en dan komt het verschil zij die weten waar ze mee bezig zijn en de andere . en hier zit gewoon het verschil ongevallen kunnen gebeuren .
maar meestal is het door macho gedrag,winstbejag,en stoerdoenerij dat het mis loopt .
maar door zoeen voorvallen worden de andere ook allemaal samen gezet als cowboys en macho's . :idea: mischien toch maar snel erkend beroep maken van boomverzorging
Joris
Treehugger
Treehugger

Post by Joris »

Is het niet een beetje makkelijk om ten gevolge van een ongeval de zoveelste cursus in het leven te roepen? Het eeuwige probleem met dergelijke zaken is dat alleen de mensen die al juist bezig zijn er naartoe gaan. Alle andere macho's en andere amateurs zullen deze zaken niet volgen en ongevallen zullen er blijven gebeuren.
Het is jammer dat zo'n zaken gebeuren.
Ik hoop dat er bij dit geval niemand ernstig gewond werd, maar het zal je maar overkomen.

Logisch verstand is een parameter die velen blijkbaar niet meer inschakelen, grenzen verleggen en de maximum van zaken testen en verleggen is voor velen leuker dan correct zaken doen en veilig en juist werken.

gelukkig telt dit niet voor de meeste treehuggers!! (de meeste maar hopelijk allemaal!)
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

dit is dus een waarheid als een koe . waarom zijn we etw omdat we het anders willen waarom zijn we treehugers omdat we het anders willen .
ik vind persoonlijk vellingen met telekraan al een klein beetje over de top .
heb er ook eentje gedaan bij mijn vorige werkgever . en bewijst het dan niet dat we willen uitpakken met stoere machines en laten zien van kijk eens wat wij doen .
is het niet gewoon leuker boompje lekker afblokken op 2m² en de zooi opruimen dat vind ik pas een staaltje kunstwerk . waar is de fun als je het boompje met een kraan weg neemt . en snel naar huis kan . om het met de woorden van men vader te zeggen ( en ik sta ook niet altijd achter zijn woorden) "als het plezierig is dan is het niet werken " laat ons maar gewoon fun maken en het boompje klein zagen en dan kunnen de mansen (klanten) zeggen dit is lekker proffesioneel gedaan
frans
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by frans »

toch zou ik graag een filmpje zien van het gebeuren zelf, al zal dat er niet zijn.
ik vind het namelijk nogal vaag dat de kraan op zijn kont zit,
waardoor ik ga denken dat de machinist

(1)hem teveel op spanning heeft gezet
waardoor de kraan met last achterover is gegaan bij het los komen
van het hout waardoor de tak er met veel snelheid is af geschoten>> omhoog!
en door dat zijn contra gewicht toen ineens heel even aan de verkeerde kant hing
en de kraan achter over is gegaan

(2)zijn mast niet ver genoeg heeft uitgeschoven
waardoor de top een zwaai heeft gemaakt toen hij los is gezaagt
richting de kraan maar net langs de mast waardoor de last ineens even eens aan de
zelfde kant trok als het contra gewicht en voila, kraan op zn kont

beide ideeen lijken mij wel onwaarschijnlijk maar daarvoor zijn het ook maar ideen
iemand anders een idee warom de kraan op zijn kont zit? terwijl bij vele andere ongelukken met de kraan dat juist niet gebeurd?
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Frans,

40 meter uitgeschoven en topje van 7 ton omgedraaid, dus niet teveel spanning, maar zwaar in de overbelasting. Door de val zal de kraan vanzelfsprekend op zijn zwaartepunt uitkomen als hij onderweg niets tegenkomt en ligt ie dus op zijn kop/kont.

Niet achterover gevallen, want dat gaat alleen lukken als ie zijn contragewichten is vergeten los te koppelen en zijn stempels losgooit. Dat is enkele jaren geleden in 's-Hertogenbosch al gebeurd.

grtn wouter
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Joris wrote:Is het niet een beetje makkelijk om ten gevolge van een ongeval de zoveelste cursus in het leven te roepen?
je bedoeld misschien ook door "het zoveelste ongeval", en dan komen verzekerings maatschapijen met cijfer's, en blijkt daar toch wel vraag naar extra certificering te zijn.
Post Reply