http://www.youtube.com/watch?v=HdIMJszsT9I
-WOUTER- wrote:Ik heb vandaag via wat bronnen wat meer info gekregen over de aanleiding van dit ongeval.
De grote klus is aangenomen door een groot groenvoorziener.
Deze heeft een boomklimmer uit de regio ingeschakeld om te assisteren en natuurlijk te zorgen dat de kettingen van de telekraan netjes en goed in de bomen worden vastgemaakt.
Deze klimmer kon door ziekte niet komen werken en heeft zijn broer, die voorzover ik heb begrepen niet kan klimmen, het werkje laten opknappen. Deze heeft met een hoogwerker de kettingen vastgemaakt vrij laag aan de kroon, aangezien de hoogwerker niet hoger ging. Deze heeft een inschatting gemaakt van de massa. 3 ton volgens mijn infobron. Vervolgens vrij dicht onder het punt waar de kettingen vastzaten deze top van 6 ton in de kraan gezaagd die op 40 meter stond.
Top zwiept compleet ondersteboven en bij die enorme krachten kon de kraan 't niet meer houden en ging de kraan vrolijk mee......![]()
Ik heb gehoord dat de machinist zijn stempel ook niet geborgd met een pen (zo moet het officieel, anders moet de cilinder hem uit houden en als daar de druk te hoog wordt klapt of een slang of een overdruk ventiel) had, dus de extra krachten en een niet geborgde stempel zijn teveel geweest
Ben heel erg benieuwd bij wie de verzekering dit geintje gaat declareren.....![]()
Want dit is natuurlijk duidelijk en een foute inschatting van de machinist - en van de zager.
Ik heb deze verse info uit redelijk betrouwbare bron, maar 't kan natuurlijk altijd zo zijn dat het verhaal niet helemaal klopt....maar dat kan ik zo snel niet nagaan.
grtn wouter
zoals je zelf al zegt, GELD en ook beetje onkennis.treespotter wrote:Waarom o waarom is het dan toch mogelijk dat alle veiligheidsmarges zo makkelijk over boord worden gezet tijdens het kraanwerk.
je bedoeld misschien ook door "het zoveelste ongeval", en dan komen verzekerings maatschapijen met cijfer's, en blijkt daar toch wel vraag naar extra certificering te zijn.Joris wrote:Is het niet een beetje makkelijk om ten gevolge van een ongeval de zoveelste cursus in het leven te roepen?