Oeps!
Re: Oeps!
Ah, je gaat reclame maken voor Single Line Technics..? Ik zie tenminste een Pantinnetje aan je rechtervoet, en links heb je een sling zitten?
(Ik heb trouwens sinds een paar maanden die voetklem in gebruik en moet zeggen dat er een wereld voor je open gaat! Allerlei bewegingen worden opeens mogelijk, snel en zonder armkracht. Heerlijk!)

(Ik heb trouwens sinds een paar maanden die voetklem in gebruik en moet zeggen dat er een wereld voor je open gaat! Allerlei bewegingen worden opeens mogelijk, snel en zonder armkracht. Heerlijk!)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ik zie een poging tot SRT.
wel 2 voetascenders en geen borst croll.....
SRT werkt echt fijn met :
1 : handascender met lange lijn voor voet in te lussen
2 : borst ascender croll met schouderharnas
3 : 1 pantin voetascender
dan kun je gewoon 300 meter footlocken zonder te merken dat je je boompje al voorbij bent geklommen
't is natuurlijk op allerlei manieren te doen en met allerlei materialen uit te voeren.
dan kun je gewoon 300 meter footlocken zonder te merken dat je je boompje al voorbij bent geklommen

't is natuurlijk op allerlei manieren te doen en met allerlei materialen uit te voeren.
- climb fast, move slow -
line, rope, whatever...-WOUTER- wrote:Ik zie een poging tot SRT.

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Dat is geen poging Wouter. Dat is precies zo gedaan als jij het 1-2-3 uiteenzet. Ik weet het zeker-WOUTER- wrote:Ik zie een poging tot SRT.
dan kun je gewoon 300 meter footlocken zonder te merken dat je je boompje al voorbij bent geklommen![]()
![]()

Misschien dat Steven even een andere foto moet uitsnijden zodat het volledige systeem goed te zien is. En als hij dan ook nog eens het maximum aantal pixels horizontaal en verticaal post dan is alles goed te bestuderen.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
duidelijk Wolter,
Was op de foto's echt niet duidelijk te zien, zou zweren dat ie 2 voetascenders aanhad.
Maar zoals je aangeeft heeft ie in ieder geval wel het goede systeem om prettig te SRT'en.
klim ze samen en niet teveel foto's met helm schieten hé.
grtn wouter
Was op de foto's echt niet duidelijk te zien, zou zweren dat ie 2 voetascenders aanhad.
Maar zoals je aangeeft heeft ie in ieder geval wel het goede systeem om prettig te SRT'en.
klim ze samen en niet teveel foto's met helm schieten hé.

grtn wouter
Ik stijg veel op met mijn 'pomp'. Misschien wel bij velen bekend, maar toch even kort: Kong Ascender (l.handig) aan de gordel, met bovenaan een biner, waaraan een stuk prusiklijn naar boven, gaat door een klein rolletje naar beneden met een voetlus. Katrolletje hangt onderaan een rechts- of tweehandige ascender. Ik wil hem nog wel binnenkort gaan uitbreiden met een voetklemmetje...
Ik zal snel eens een fotootje van m'n setje maken.
Ik stijg veel op met mijn 'pomp'. Misschien wel bij velen bekend, maar toch even kort: Kong Ascender (l.handig) aan de gordel, met bovenaan een biner, waaraan een stuk prusiklijn naar boven, gaat door een klein rolletje naar beneden met een voetlus. Katrolletje hangt onderaan een rechts- of tweehandige ascender. Ik wil hem nog wel binnenkort gaan uitbreiden met een voetklemmetje...
Ik ben errug goed te spreken over SRT. Footlock ben ik waarschijnlijk niet op gebouwd (lang en vrij mager) maar misschien zou ik het gewoon héél veel moeten trainen. Vind het vooralsnog redelijk zwaar, en ik gebruik mijn energie liever om de rest van de dag lekker geconcentreerd te kunnen klimmen en zagen, zonder dat ik leeg ben door het footlocken.
Met bovenstaande pomp ben ik iets minder snel boven dan de geoefende footlockers onder ons, maar het kost me veel minder kracht en het gaat naar mijn zin snel genoeg omhoog. Single rope is ook lekker makkelijk inwerpen; geen takken in de route van de frictionsavert, als er maar een paar degelijke oksels/takken bij zitten is't al goed.
Ik ben in augustus een week in Duitsland geweest, kegels plukken in Abies en in Douglassen. Geweldig mooi werk en weer eens wat hoger dan mijn normale klussen. In die week ben ik mijn vertrouwde pompje nog extra gaan waarderen: als je zo'n 30m moet stijgen is het toch wel heeel fijn. Daarna op korte zekeringen verder naar boven lopen en ondertussen de single rope mee hijsen en tussen-ankers inbouwen. Fantastisch mooi werk, op 35m+ zakken vol 'dennenappels' plukken, in een zak stoppen en volle zakken naar beneden knikkeren. ACHTUNG!! Wat een meesterlijk uitzicht en een gevoel van vrijheid, je zou zo je vleugels uitslaan en op de thermiek opstijgen tot hoog boven de wolken
. En weer eens de kriebels bij een windvlaag!!
En als de top leeggeplukt is daal je langzaam weer af, tussenankers er weer uithalen en uiteindelijk weer langs de SR neerdalen. En aan het eind van de dag kunnen ze je tegen de muur gooien en dan blijf je plakken van de hars!!

Ik ben errug goed te spreken over SRT. Footlock ben ik waarschijnlijk niet op gebouwd (lang en vrij mager) maar misschien zou ik het gewoon héél veel moeten trainen. Vind het vooralsnog redelijk zwaar, en ik gebruik mijn energie liever om de rest van de dag lekker geconcentreerd te kunnen klimmen en zagen, zonder dat ik leeg ben door het footlocken.
Met bovenstaande pomp ben ik iets minder snel boven dan de geoefende footlockers onder ons, maar het kost me veel minder kracht en het gaat naar mijn zin snel genoeg omhoog. Single rope is ook lekker makkelijk inwerpen; geen takken in de route van de frictionsavert, als er maar een paar degelijke oksels/takken bij zitten is't al goed.
Ik ben in augustus een week in Duitsland geweest, kegels plukken in Abies en in Douglassen. Geweldig mooi werk en weer eens wat hoger dan mijn normale klussen. In die week ben ik mijn vertrouwde pompje nog extra gaan waarderen: als je zo'n 30m moet stijgen is het toch wel heeel fijn. Daarna op korte zekeringen verder naar boven lopen en ondertussen de single rope mee hijsen en tussen-ankers inbouwen. Fantastisch mooi werk, op 35m+ zakken vol 'dennenappels' plukken, in een zak stoppen en volle zakken naar beneden knikkeren. ACHTUNG!! Wat een meesterlijk uitzicht en een gevoel van vrijheid, je zou zo je vleugels uitslaan en op de thermiek opstijgen tot hoog boven de wolken

En als de top leeggeplukt is daal je langzaam weer af, tussenankers er weer uithalen en uiteindelijk weer langs de SR neerdalen. En aan het eind van de dag kunnen ze je tegen de muur gooien en dan blijf je plakken van de hars!!

SRT is trouwens prima voorzorgsmaatregel voor het geval er een ongelukje plaats zal vinden: lijn met stijgklemmen hangt alvast klaar voor de redder. Hopelijk zullen we dat nooit nodig hebben, maar je weet het natuurlijk niet van te voren, je zal niet de eerste en helaas ook niet de laatste zijn die een klimongeluk overkomt...
- treespotter
- Prinses Irene
In theorie wel ja. In de praktijk hangt de lijn klaar, maar als het op een redding aan komt dan hangt het setje voor SRT bovenin de boom.paskal wrote:SRT is trouwens prima voorzorgsmaatregel voor het geval er een ongelukje plaats zal vinden: lijn met stijgklemmen hangt alvast klaar voor de redder.
Dat het setje bovenin hangt is niet erg hoor. Als het goed is dan heeft de klimmer bovenin de boom het setje omgehangen naar de lijn die aan de boom geknoopt zit.
Ik stuur mijn setje ALTIJD naar beneden als ik mijn klimsysteem heb ingebouwd...
En vervolgens wordt het beneden weer klaargehangen voor de volgend rit omhoog.
En vervolgens wordt het beneden weer klaargehangen voor de volgend rit omhoog.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ik klim zelf vaak SRT en reintje vaak DRT.
Dan hang je je footlock systeem op als normaal en werk je een butterfly tot aan de tak. Mijn systeem pakt op de lijn die door de butterfly wordt tegengehouden en reintje pikt beide lijnen in.
Beide systemen hangen dus boven en zijn d.m.v. het eind onder de butterfly naar beneden te halen. Als ik zelf aan 't werk ben en reintje is er niet bij, dan werk ik nog steeds op bovenbeschreven manier en is SRT systeem altijd naar beneden te halen vanaf de grond.
Probleem als je de lijn aan de stam afknoopt is dat als je het spul naar beneden wilt halen je vaak het kortste eind gebruikt om aan de stam af te knopen en je dus een extra lijn eraan zult moeten knopen om het SRT-materiaal te laten zakken...
En dat zijn kostbare minuten die tijdens een rescue niet echt handig te missen zijn.
Probleem is wel dat enkele van mijn klimcollega's niet eens zouden weten hoe ze mijn systeem zouden moeten gebruiken en liever gewoon de ladder opklimmen of de dubbele ascender pakken
SRT is iets dat je ligt of niet en klimmers overtuigen werkt meestal averechts en probeer ik niet eens meer tegenwoordig. Laat ze maar lekker spierballen kweken
grtn wouter
Dan hang je je footlock systeem op als normaal en werk je een butterfly tot aan de tak. Mijn systeem pakt op de lijn die door de butterfly wordt tegengehouden en reintje pikt beide lijnen in.
Beide systemen hangen dus boven en zijn d.m.v. het eind onder de butterfly naar beneden te halen. Als ik zelf aan 't werk ben en reintje is er niet bij, dan werk ik nog steeds op bovenbeschreven manier en is SRT systeem altijd naar beneden te halen vanaf de grond.
Probleem als je de lijn aan de stam afknoopt is dat als je het spul naar beneden wilt halen je vaak het kortste eind gebruikt om aan de stam af te knopen en je dus een extra lijn eraan zult moeten knopen om het SRT-materiaal te laten zakken...
En dat zijn kostbare minuten die tijdens een rescue niet echt handig te missen zijn.
Probleem is wel dat enkele van mijn klimcollega's niet eens zouden weten hoe ze mijn systeem zouden moeten gebruiken en liever gewoon de ladder opklimmen of de dubbele ascender pakken

SRT is iets dat je ligt of niet en klimmers overtuigen werkt meestal averechts en probeer ik niet eens meer tegenwoordig. Laat ze maar lekker spierballen kweken

grtn wouter
- treespotter
- Prinses Irene
Dat is de reden dat als ik bovenin aangekomen ben en mijn klimsysteem in de boom heb zitten dat ik dan even de SRT spullen aan de 'andere' lijn (dus het korte eind wat aan de boom vast zit) hang.-WOUTER- wrote:Probleem als je de lijn aan de stam afknoopt is dat als je het spul naar beneden wilt halen je vaak het kortste eind gebruikt om aan de stam af te knopen en je dus een extra lijn eraan zult moeten knopen om het SRT-materiaal te laten zakken..
Eigenlijk hoor je de SRT lijn als volgt te installeren.
* Je maakt een lijnrem aan de boom.
* Je installeert de accesslijn en die monteer je met het lange eind door de lijnrem.
* Je klimt omhoog via het korte eind.
En nou komt het. Deze thread ging over de Unicender.
* je klimt omhoog met de Unicender. En het mooie van de Unicender is, is dat je nou al in je werksysteem zit.
Als je niet alles in de boom hoeft te snoeien dan kun je direct vanaf dat systeem je werk doen.
Mocht er dan tijdens de werkzaamheden iets mis gaan en ben jij als klimmer niet meer in staat om zelfstandig de boom uit te komen dan kan de grondman je laten zakken met de lijnrem aan de boom.
sorry, mijn fout met mijn gekopieer van 'unicender' naar 'oeps!', nu heb ik hem in de war gemaakt... 

In de Petzl industrie-catalogus worden deze SRT-lijnen altijd met een geborgde Grillon (= GriGri maar dan altijd blokkerend) of geinstalleerd zodat de grondman de klimmer naar beneden kan halen in geval van nood.
Priegel letters zijn weer weg Pascal
Oplossing: Eerst plakken in wordpad, kladblok. En dan weer plakken op de site
Oplossing: Eerst plakken in wordpad, kladblok. En dan weer plakken op de site
- callum-aan
- Treehugger
Of je maakt een grigeri onderaan de boom. Het hele systeem kan dan vanaf de grond naar beneden gehaald worden. Je hebt dan wel 1/3 lijn achter de grigeri over hebben die je met een slipsteek boven de grigeri vastzet.-WOUTER- wrote: Probleem als je de lijn aan de stam afknoopt is dat als je het spul naar beneden wilt halen je vaak het kortste eind gebruikt om aan de stam af te knopen en je dus een extra lijn eraan zult moeten knopen om het SRT-materiaal te laten zakken...
grtn wouter
Heb je een probleem in je SRT lijn kan de grondman je gecontroleerd laten zakken. Of je setje naar beneden halen als je in je klimlijn zit en je redder je moet halen.
Sebastian Hofmann gebruikte dat in Breda. Hij had zijn klimlijn ook aan zijn SRT lijn geknoopt. Hij takelde alles in 1 keer omhoog.
Me transmitte sursum Caledoni!!
Meestal stijg ik langs het 'kortste' eind op en zet ik het andere eind vast met een abseil8, zoals de 8 normaal gebruikt wordt maar dan met een extra slag eromheen (om te blocken), dan de lijn dubbel door het grote oog van de 8, slipsteek met een biner aan de lijn die omhoog gaat. De 8 maak ik aan de stam vast met een stuk klimlijn en een pruis, zoals een korte zekering zeg maar. Daar komt dan een biner met de 8 aan.
Of zoiets, ik kan het bij wijze van met de ogen dicht aanleggen, maar om het zo vanachter de PC uit te leggen is weer héél wat anders...
In ieder geval, als je die lijn maar goed borgt zodat hij niet kan slippen, gaat het opstijgen prima en kan het grondpersoneel het eventuele slachtoffer, na loshaken van de biner, gecontroleerd neerlaten.
Of zoiets, ik kan het bij wijze van met de ogen dicht aanleggen, maar om het zo vanachter de PC uit te leggen is weer héél wat anders...

In ieder geval, als je die lijn maar goed borgt zodat hij niet kan slippen, gaat het opstijgen prima en kan het grondpersoneel het eventuele slachtoffer, na loshaken van de biner, gecontroleerd neerlaten.
Bijna goed: de grigri is niet bedoeld voor deze toepassing, omdat hij pas gaat klemmen bij een zekere belasting. Dit is zo gedaan dat je er ook mee kan voorklimmen. De Petzl Grilon is een aangepaste Grigri die altijd blokkeert en daarom geschikt voor het vastzetten van je SRT-lijn.callum-aan wrote:Of je maakt een grigeri onderaan de boom.
(http://www.petzl.com/us/pro/restraint-a ... -0/grillon)
Van de andere kant: als we op de voor de boomverzorging "normale" manier in een lijn naar boven klimmen (= footlock in dubbel touw) dan hebben we geen enkele mogelijkheid om van beneden af iemand naar beneden te halen. Het is dus mooi als je het in SRT installeert, maar we doen dit eigenlijk al jaren zonder...
- treespotter
- Prinses Irene
-WOUTER- wrote:Kijk en dan blijkt die Unicender ineens zo'n handig apparaatje
p.s. Wolter, Unicender was een andere Thread....deze ging over jou foto van Steven.
Ik kan het niet allemaal meer bijhouden met dat oude lichaam van mij. Maar mocht ik iets vergeten zijn dan toch in ieder geval alvast gefeliciteerd met jullie verjaardag (of is dat weer een ander thread)paskal wrote:sorry, mijn fout met mijn gekopieer van 'unicender' naar 'oeps!', nu heb ik hem in de war gemaakt...

- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Ik vind het soms ook verwarrend zeker aangezien we met z'n allen niet echt bij de eerste topic blijven.....maar dat maakt het vaak wel leuk
jij ook gefeliciteerd wolter......

jij ook gefeliciteerd wolter......

bij enkelvoudig gebruik kan je iemand laten zakken (mannetje is dan dus de boom) http://www.petzl.com/us/files/imagecach ... mple_1.jpgPietje wrote:Bijna goed: de grigri is niet bedoeld voor deze toepassing, omdat hij pas gaat klemmen bij een zekere belasting. Dit is zo gedaan dat je er ook mee kan voorklimmen. De Petzl Grilon is een aangepaste Grigri die altijd blokkeert en daarom geschikt voor het vastzetten van je SRT-lijn.callum-aan wrote:Of je maakt een grigeri onderaan de boom.
(http://www.petzl.com/us/pro/restraint-a ... -0/grillon)
Van de andere kant: als we op de voor de boomverzorging "normale" manier in een lijn naar boven klimmen (= footlock in dubbel touw) dan hebben we geen enkele mogelijkheid om van beneden af iemand naar beneden te halen. Het is dus mooi als je het in SRT installeert, maar we doen dit eigenlijk al jaren zonder...
maar als werklijnklem lijkt hij me meer tot zijn recht te komen
http://www.petzl.com/us/files/imagecach ... uble_1.jpg
Voor mij is het echt vreemde taal sinds de SRT snap ik niks meer van klimmen
Ik merk dat ik me er echt snel in moet gaan verdiepen
@ Peter :Of bedoel je dat tijdens het werken de "grigri" niet blokeerd op zijn systeem maar juist tegen de slipsteek?

Ik merk dat ik me er echt snel in moet gaan verdiepen
Maar is het niet voldoende dan dat je je geinstaleerde set (man in noot bij een rescue ) alleen hoeft af te laten dalen, uit de "grigri" met een slipsteek er achter?Pietje wrote:Bijna goed: de grigri is niet bedoeld voor deze toepassing, omdat hij pas gaat klemmen bij een zekere belasting. Dit is zo gedaan dat je er ook mee kan voorklimmen. De Petzl Grilon is een aangepaste Grigri die altijd blokkeert en daarom geschikt voor het vastzetten van je SRT-lijn.
@ Peter :Of bedoel je dat tijdens het werken de "grigri" niet blokeerd op zijn systeem maar juist tegen de slipsteek?
ik klim liever ... dan werken
Ongeveer, Dennis! De grigri "pakt" pas als er spanning op de lijn is. Als die spanning even wegvalt, dan hoor je "klik" en gaat de lijn slippen. Als je in het losse lijndeel een slipsteek hebt gemaakt, dan komt die op een gegeven moment tegen de Grigri aan, waardoor hij weer gaat "pakken". (de vraag is dan inderdaad hoeveel kracht door de grigri en hoeveel kracht door de slipsteek wordt opgenomen...!) De grillon heeft geen last van deze "klik", die pakt gewoon altijd.dennis wrote: Maar is het niet voldoende dan dat je je geinstaleerde set (man in noot bij een rescue ) alleen hoeft af te laten dalen, uit de "grigri" met een slipsteek er achter?
De grigri en de grillon zijn beide lijnklemmen met een afdaal-mogelijkheid. De grigri is echter bedoeld als zeker-apparaat bij het sportklimmen: zekeren van voor- en na-klimmen. De Grillon is bedoeld als werklijnklem, zoals dhr.banuyn terecht opmerkt.
De Grillon wordt echter voor meer toepassingen gebruikt, en 1 van die toepassingen is het mogelijk maken vanaf de grond een ascender-croll-panting-klimmer (ofwel SRT-er) te laten zakken. Dus de Grillon (maar ook de Petzl RIG is hiervoor geschikt) wordt beneden vastgezet. De klimlijn gaat vanaf de Grillon naar het topanker, en van daar weer naar beneden naar de klimmer. Als de klimmer naar beneden moet, maak je de slipsteek (die bedoelde je, Dennis!) los en de Grillon kan bediend worden om de klimmer te laten zakken.
Die slipsteek wordt met een karabiner vastgezet om te voorkomen dat iemand per ongeluk de zaak lostrekt. (Niet dat er dan iets gebeurd, maar toch!)
Leuk spul hoor! Bestel een catalogus Petz Industriespul, of doe een cursus IRATA (staat nog wel op mijn lijstje..)
aaaaah, weer een stapje bij wat nieuwe kennis.
Dit jaar staan er een alpine trektocht en een bruiloft in mijn agenda
vandaar
maar wil mij zeker op de hoogte stellen van mogelijkheden, om weten wat aan te schaffen voor in......2011......mischien
Het gevaar van catalogus in huis halen is, dat mij had voorgenomen om na 2 jaar investeren tot alle rotzooi die nu in mijn bus ligt, effe helemaal niks meer te kopenPietje wrote:Leuk spul hoor! Bestel een catalogus Petz Industriespul, of doe een cursus IRATA (staat nog wel op mijn lijstje..)

Dit jaar staan er een alpine trektocht en een bruiloft in mijn agenda

maar wil mij zeker op de hoogte stellen van mogelijkheden, om weten wat aan te schaffen voor in......2011......mischien

ik klim liever ... dan werken