Een kennis van mij heeft een verhuurbedrijf, hij vroeg me welke machine hij best kan nemen voor zijn 6cm Jo-Beau te vervangen. Uit andere topics bleek de concurentie tussen de JB m400 te gaan en de R-go. Zijn er nog andere merken die de moeite zijn?
Is R-go makkelijk te verkrijgen in België?
Het is dus om te verhuren, dus de machine gaat afzien, maar hij moet door deuropeningen kunnen ook.
Maar ik haal hem daar ook regelmatig dus als het iets degelijk kan zijn en ik mag mee kiezen ...
Mijn nieuwe Jo-Beau M400 werkt voor mij perfect. Flink sterker dan de M300 en gunstiger geprijst als de M500. Het op de aanhanger zetten met rijplaten gaat net alleen. Maar verder is ie lekker handzaam.
Nadeel is dat de uitlaat precies op de hoogte zit van de verlichting van de aanhanger kwam ik gisteren achter. 4 dagen had ik de aanhanger en nu al een gesmolten licht unit
Takken die stevig vertakt zijn moet je wel ff stroomlijnen met je subat. Maar de snelheid waar hij mee snippert is verrassend. De kwaliteit van de snippers is super. En de uitvoer is hoog genoeg en de snippers hebben genoeg snelheid om de aanhanger te beladen zonder telkens met de schop de snippers te verdelen.
Ik ga een rails met takeltje maken waarmee ik de machine kan laden zonder rijplaten.
Rails komt boven in de huif en kan een halve meter naar buiten glijden. M44 eraan en op takelen 1/4 draaien en naar binnen schuiven.
Ik ben gek op de R-go. Deze is duurder maar is het aller sterkste (duurzaam) en is met de 18 pk motor zelfs nog smal genoeg om door een 80 cm deur te kunnen! Je kunt deze bestellen bij Stierman uit Zutphen of in belgie bij www.Lawncare.be (Alain depiere). Ik help je graag verder als je me ff mailt. (F@tarzan.EU)
tarzan wrote:Ik ben gek op de R-go. Deze is duurder maar is het aller sterkste (duurzaam) en is met de 18 pk motor zelfs nog smal genoeg om door een 80 cm deur te kunnen! Je kunt deze bestellen bij Stierman uit Zutphen of in belgie bij http://www.Lawncare.be (Alain depiere). Ik help je graag verder als je me ff mailt. (F@tarzan.EU)
Hé Frans, ik zag op de site van Stierman dat de R-GO er is in de variant R-GO CV-18 en R-GO CV-18E. Het enige verschil wat ik kan vinden is dat er een halve centimeter dikker hout doorheen mag. Weet jij wat het verschil is tussen beide machines? Ik kan op internet niet echt serieuze informatie vinden die mij verder helpt.
Heel simpel. de ene heeft een electrische start TIP!!! de andere aan het koortje trekken. Ik had eerst een 16 pk handstart. Fijn apparaat en ik wilde geen accus en startmotoren etc.
Toch merkte ik dat een 2 cilinder 16 pk motor zonder koppeling met een touwtje aantrekken wel ging maar toch wat vervelend werd.
Voor mijn 18 PK heb ik dus maar gekozen voor de electrische staart waar ik erg tevreden mee ben.
Het enige dat ik er tot op heden mee gedaan heb is messen slijpen en een nieuwe accu (motoraccu van de Breezan) er in zetten.
tarzan wrote:Ik ben gek op de R-go. Deze is duurder maar is het aller sterkste (duurzaam) en is met de 18 pk motor zelfs nog smal genoeg om door een 80 cm deur te kunnen! Je kunt deze bestellen bij Stierman uit Zutphen of in belgie bij http://www.Lawncare.be (Alain depiere). Ik help je graag verder als je me ff mailt. (F@tarzan.EU)
Ik ben ook erg tevreden over mijn R-Go cv18. Wel heb ik zelf de scharnierbare verlenging van de invoertrechter er af geschroefd. Deze zat oorspronkelijk niet op het eerste ontwerp maar is er op gebouwd door de fabrikant om CE goedkeuring te kunnen krijgen, naar ik begrepen heb. De invoer werd daardoor een cm of 15 hoger, dus ik heb 'm er maar afgeschroefd. En het blijft nog steeds veilig, je moet wel heel rare toeren uithalen wil je bij de messen kunnen komen met je handen.
Ik denk dat de jobeau m400 ook een prima ding is, maar ik denk dat in losse bosgrond de tweewielige R-Go iets makkelijker te slepen dan de m400.
MAL wrote:Wel heb ik zelf de scharnierbare verlenging van de invoertrechter er af geschroefd. Deze zat oorspronkelijk niet op het eerste ontwerp maar is er op gebouwd door de fabrikant om CE goedkeuring te kunnen krijgen, naar ik begrepen heb. De invoer werd daardoor een cm of 15 hoger, dus ik heb 'm er maar afgeschroefd. En het blijft nog steeds veilig, je moet wel heel rare toeren uithalen wil je bij de messen kunnen komen met je handen.
Toen ik de plaatjes van de machine zag dacht ik precies 't zelfde. Wat zijn dat soort aanpassingen toch een enorme kul. Je mag blijkbaar wel een hernia krijgen van het langdurig overmatig tillen. Daar is dan weer geen CE markering voor nodig
Wat natuurlijk nog veel vreemder is, is dat de Jo Beau's gemarkeerd worden zonder zo'n klep terwijl bijna alle invoermaten gelijk zijn.
Het gaat er RGo waarschijnlijk om dat als de klep er afgeschroefd wordt, dan is de machine niet meer zoals geleverd en hoeft RGo geen verantwoording meer te nemen voor letsel aan de invoerkant.
(Even offtopic: er bestaat niet zoiets als "CE-norm". De fabrikant moet er zelf voor zorgen dat de machine aan alle relevante normen voldoet, en zet zelf CE op de machine. En maakt ook ZELF een certificaat. Als er toch een ongeluk gebeurd, en de ongelukkige kan aantonen dat dit komt omdat de machine niet aan de normen voldoet, dan is de fabrikant aansprakelijk. Dat wordt dus altijd achteraf bekeken...
Voor klimmaterialen, duikspul, en nog een paar groepen zijn uitzonderingen gemaakt: deze dienen wel gekeurd te worden door een daarvoor geschikte organisatie. Dat kun je zien aan het nummer dat achter CE staat (notified body). Maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet)
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Ik had het toch niet over een 'norm'.
Laat maar Pieterman.
Volgens mij moet een CE markering op alle kinderspeelgoed (en dus ook klimmaterialen voor boomverzorgers) zitten en zoals afgelopen zaterdag op de BBB themadag duidelijk werd dus niet op materialen die niet direct te maken hebben met de persoonlijke veiligheid. Klimmaterialen en waarschijnlijk ook versnipperaars moeten wel voldoen aan bepaalde normeringen. Dat zijn de EN normeringen (EN en een getal hierachter). Ik mag aannemen dat wanneer de machines of materialen voldoen aan deze normering dat deze dan ook een CE markering mogen voeren.
Als ik het niet goed heb dan zal er vast wel iemand op het forum zijn die het echt goed kan uitleggen.
een CE keuring gaat over consumentenbescherming.Het nummer dat daar achter staat is het herkenningsgetal van het station waar het onderzocht is. Een EN normering gaat over een industrienorm. Als je daar echt het allerfijnste detail van moet weten, dan kan je best een pm'etje sturen naar onze eigenste klimgeitebreier. De insiders weten wel wie dat is. Ik weet wel zeker dat ie dit zal lezen. Komaan, klimgeit... kan jij dit eens ophelderen.
ik heb mij deze week een R-Go 14pk aangeschaft na wat kijken en vergelijken (sorry Sandra! )
het is wel een okkazie machine die rechtstreeks van bij de producent komt en voorzien is van nieuwe messen, riemen, filters, ... en een groot onderhoud (ik vond hem nieuw iets te duur)
zaterdag enkele bomen gaan vellen en geweldig verschoten van de machine, op een dik half uur de aanhanger vol en je kan er gerust takken doorkrijgen van 10 à 12cm (moest ik toch eens proberen )
Ik heb wel direkt een kleine handwinch op de aanhanger gezet, wan je krijgt dat ding alleen niet geladen... heb ik ondervonden
proficiat jef met je aankoop , en ja van die kleine koffiemolens kan je soms hard verschieten he.
de eerste keer dat francis zijn jo beau in men handen was dacht ik ook van dit word niets maar nu ik hem meermaals gebruikt heb valt dat echt wel mee .
jef wrote:ik heb mij deze week een R-Go 14pk aangeschaft na wat kijken en vergelijken (sorry Sandra! )
het is wel een okkazie machine die rechtstreeks van bij de producent komt en voorzien is van nieuwe messen, riemen, filters, ... en een groot onderhoud (ik vond hem nieuw iets te duur)
zaterdag enkele bomen gaan vellen en geweldig verschoten van de machine, op een dik half uur de aanhanger vol en je kan er gerust takken doorkrijgen van 10 à 12cm (moest ik toch eens proberen )
Ik heb wel direkt een kleine handwinch op de aanhanger gezet, wan je krijgt dat ding alleen niet geladen... heb ik ondervonden
Mooi Jef, je zult er geen spijt van krijgen, het is een oerdegelijk apparaat. Al had ik je persoonlijk wel aangeraden voor 18 pk te gaan. Stammen zijn nooit een probleem, maar als er veel takken met blad aan zitten, of je jaagt er een volle conifeer doorheen, dan krijgt de motor het erg zwaar soms.
Verder heb ik inmiddels nog een paar aanpassingen gedaan, zodat ik de machine in 3 minuten uit elkaar kan schroeven en door de kleinste doorgangen kan krijgen. Ook ga ik nog andere assen steken zodat ik het apparaat nog 12 cm kan laten zakken tijdens het snipperen.
Veel plezier in elk geval met je prachtige machine!
Ik was op de R-Go fabriek waar ik uitgebreid met de ontwerper van de machine heb gesproken over alle veiligehiedssnufjes op de machien!
Hij vertelde mij dat bij de keuring er puur gekeken wordt naar de veiligheidsnormen voor een machine die het dichtste bij deze nieuwe machine komt. In het geval van de R-go (of Jo Beau) is dit een van diktebank (of schaaftafel) volgens deze normen wordt de machine gekeurd, en zo is dit rare opzetstuk op de trechter gekomen. Ik heb zelfs de opmerking gehad dat ik deze er gerust af kan halen!!!??? Maar dit doe ik bewust niet omdat dan zoals ik al las in dit onderwerp de fabrikant zich weer kan gaan verschuilen achter deze verandering aan de gekeurde machine! Ik heb nooit zonder dit opzetstuk gesnipperd dus weet niet beter. Ik geloof niet dat wij erg veel last er van hebben. Hetgeen wij het meest last van hebben zijn bossen met slappe takjes die in de trechter vastlopen. Verder: Als je dan toch een R-Go koopt betaal dan een paar honderd euro meer voor de 18 pk verder inderdaad een fijne machine