vandaag een paar foto's binnen gekregen met het verzoek hier een uitspraak over te doen.
De foto's zijn van een goede relatie van mij en de vraag is wat het is en wat er aan te doen is. Het is in ieder geval een Olea europea (Olijf) en de enorme bastscheuren lijken mij een duidelijk geval van vorstschade.
Wat er aan te doen is zou ik echt niet weten. Mijn expertise reikt niet verder in dit geval dan gewoonweg met rust laten en de boom zijn best laten doen deze scheuren weer te overgroeien.
Het is een uitheemse soort en ik hou persoonlijk meer van echte robuuste hollandse knotwilgen dan van deze mode-verschijnsel-achtige olijfbomen.
Er zijn vast wel experts die hier meer van weten en wellicht zit er onder de mede forum gebruikers hierzo wel een echte kenner die me kan helpen.
zie foto's vandaag genomen :
expertise van forum leden gevraagd
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
expertise van forum leden gevraagd
Last edited by -WOUTER- on 03 Mar 2010, 21:16, edited 1 time in total.
- climb fast, move slow -
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
Re: expertise van forum leden gevraagd
heb hetzelfde gehad vorig jaar maar in een iets kleiner exemplaar is dus vorstschade gewoon rustig laten dicht groeien .
eigenlijk zouden al die bomen gewoon moeten kapot vriezen .
ze horen gewoon hier niet thuis
eigenlijk zouden al die bomen gewoon moeten kapot vriezen .

laat een oen niet zomaar doen !
- treespotter
- Prinses Irene
Sorry Wouter dat ik mij ermee bemoei. Ik ben zeker geen expert op het gebied van deze uitheemse soorten, maar ik weet wel hoe dit te voorkomen is.
In Engeland waren in het verleden exotische bomen een statussymbool. Op heel veel kastelen had men toen exotische vruchtdragende bomen. Deze bomen stonden of in een pot en in de zomer buiten of ze stonden het hele jaar door in een orangerie.
'Wij' weten te weinig van het verleden om met deze exoten om te gaan, maar hebben wel het geld om er één te kopen. Koop je een exoot dan hoort daar voor de winter een 'stalling' bij.
In dit geval (als de boom niet in een pot staat) zou je er een kas omheen kunnen zetten die de vorst bij de boom vandaan houdt. Het 's winters inpakken met rietmatten is hier denk ik geen optie
In Engeland waren in het verleden exotische bomen een statussymbool. Op heel veel kastelen had men toen exotische vruchtdragende bomen. Deze bomen stonden of in een pot en in de zomer buiten of ze stonden het hele jaar door in een orangerie.
'Wij' weten te weinig van het verleden om met deze exoten om te gaan, maar hebben wel het geld om er één te kopen. Koop je een exoot dan hoort daar voor de winter een 'stalling' bij.
In dit geval (als de boom niet in een pot staat) zou je er een kas omheen kunnen zetten die de vorst bij de boom vandaan houdt. Het 's winters inpakken met rietmatten is hier denk ik geen optie
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
voor dit exemplaar duidelijk te laat om nog in een kas te zetten

- climb fast, move slow -
- treespotter
- Prinses Irene
Kleiner maken, uithuilen en opnieuw beginnen 

Kleiner maken kunnen de Olijfjes heel goed zelf, als de boom niet in de weg staat gewoon laten staan, is hij door en door kappot sterft hij af, anders stoot hij het dode hout wel af. Op levensvatbaar hout komen er vanzelf nieuwe uitlopers, maar waarschijnlijk weinig blad en vrucht dit jaar (Althans zo luidt het antwoord vanuit Zuid-Frankrijk).treespotter wrote:Kleiner maken, uithuilen en opnieuw beginnen
@ Wolter
Waneer heb jij in mijn tuin staan fotograferen

ik klim liever ... dan werken
- treespotter
- Prinses Irene
Toen je net klaar was met het aanharken van dat 3 kilometer lange grindpaddennis wrote:@ Wolter