jonge beuk beschermen tegen zon

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
wdwrd
Nieuw
Nieuw

jonge beuk beschermen tegen zon

Post by wdwrd »

heb bij een jonge beuk een dubbele top weggehaald. Veel te laat natuurlijk, maar ik was er niet eerder bij. De top is nu aan een kant, de westkant, niet beschut. Maar zo'n jong ding moet toch tegen zonnebrand kunnen? Of niet?
Attachments
IMG_3266.jpg
IMG_3266.jpg (16.8 KiB) Viewed 8222 times
IMG_3264.jpg
IMG_3264.jpg (21.37 KiB) Viewed 8222 times
IMG_3267.jpg
IMG_3267.jpg (23.58 KiB) Viewed 8222 times
Verbindt een eik met zijn maten: European Old Oak Network / http://wdwrd.com
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: jonge beuk beschermen tegen zon

Post by boomverzorgingbruno »

ik ga hier nu iets verklaren waardoor ik misschien wt reaktie ga los werken .
heb gehoord dat het niet zo zeer de stam zou zijn die je moet beschermen .
maar dat het wel eens zou kunnen dat het wortelpakket meer last heeft van die zo genaamde zonnebrand.
beuk is gekend voor zijn zwakke basis die bij de minste verandering(schommeling van grondwaterstand enz)last ondervind dus ik vind de stelling van deze zonnebrand toch wel stof om na te denken .
je snoeit een beuk er komt meer zon op het wortelpakket waardoor dit (opervlakig wortelgestel)lekker ligt te bakken in de zon waar het vroeger beschut was en lekker cool lag .
:?: :?:
laat een oen niet zomaar doen !
roelce
Treehugger
Treehugger

Post by roelce »

ik denk niet dat dit het geval is maar het zijn vooral de takken die er last van gaan hebben daarom zou ik de tak die er nu nog staat in wikkelen met jute doeken zodat de zon er niet direct op de schor brand dat denk ik er van

8)
greetz roel
STIHL timbersports hope to get like jason
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik denk dat hier geen probleem zal ontstaan met de zon en bezonning op de takken. In de ondergrond is niets veranderd en zo te zien heeft de boom het qua groei prima naar zijn zin. Bruno heeft op zij steenkolenbelgisch :mrgreen: prima uitgelegd waarom hier op de takken en in de kroon het probleem niet zal ontstaan. Zonnebrand ontstaat niet bij een boom die het qua groeikracht prima naar zijn zin heeft. Pas wanneer er een groeistagnatie is dan zal in de kroon zonnebrand ontstaan.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

dus de theorie die ik gehoort en gezien heb met een stevig geval hier in belgie word toch ook (h)erkend door jou wolter ? heb er een heel mooi verhaal van .van een man die en mooie beuk om zeep wou helpen en nu 20 jaar later staat die boom er nog steeds in zijn stadstuintje en het is hem niet gelukt heb hem ondertussen wel kunnen overtuigen van de waarde van zijn boom en hijzelf is ook overtuigd en heeft spijt van wat hij toen trachtte te doen . ga eens in mijn archief delven of ik er nog fotos van heb en anders paseer ik bij hem en zorg dat deze foto's op het forum komen .
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

beuken inpakken met jute is eigenlijk niet meer van deze tijd. Onderzoek (jaren gelden) heeft uitgewezen dat de temperatuur onder het jute nog steeds veel te hoog wordt. Rieten matten , waar luchtcirculatie in ontstaat , is beter.
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

KIMME wrote:b heeft uitgewezen dat de temperatuur onder het jute nog steeds veel te hoog wordt.
De temperatuur wordt misschien in sommige gevallen hoog, maar zonnebrand ontstaat door UV-straling. Jute en riet geven misschien een hogere temperatuur, maar dat is vaak toch beter dan niets doen. Nog beter is gewoon zonnebrandolie, maar dat blijft niet lang genoeg zitten :lol:
Overigens zijn de takken van deze beuk nog zo jong, dat ik er niet bang van ben.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by berry »

wanneer het beukje op goede grond staat (voor de beuk) zal hij zelf ook een reactie maken op de snoei en zal hij er ook voor zorgen dat de kale kant snel weer voorzien is van takjes en blaadjes.

Op de gulden bodem bij Arnhem staan ook verschillende grote beuken die flink opgekroond waren maar die hebben zelf weer voor stamschot gezorgd.
He that plants trees loves others beside himself
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Jonge en halfwas beuken kunnen erg veel hebben tenopzichte van hun grote (over)(groot)ouders mits de boden niet veranderd en de bemanteling(takbezetting rondom) zo goed mogelijk intakt blijft.

Maar uhh waarom moest hij er uit???

Was het een plakoksel?
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

Nee alle bomen mogen toch maar 1 top hebben :shock:

:lol:
ik klim liever ... dan werken
wdwrd
Nieuw
Nieuw

Post by wdwrd »

Ja, was een plakoksel. En het is een boom waar steeds trekkers langs moeten ( op gepaste afstand), dus hij moet wel de hoogte in.

Dank voor jullie tips en overwegingen. Ik laat hem lekker zo.
Verbindt een eik met zijn maten: European Old Oak Network / http://wdwrd.com
Post Reply