oliepompafstellinng

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
Jochem
Nieuw
Nieuw

oliepompafstellinng

Post by Jochem »

Hi,

Nadat mn zaag (Husqvarna 372) eventjes stil heeft gestaan trok ik m vandaag eens aan en er liep behoorlijk wat olie bij de ketting weg. Ook kwam de olie er behoorlijk rijkelijk van de ketting af waaien en het druppelde ook weg bij het tandwiel.
Nadat ik het zagblad er even af heb gehad zag ik dat het olietoevoersppleetje (of hoe t heet) in het zaagblad verstopt zat, dit heb ik schoongemaakt en heb de zaag weer eens aangetrokken. Toch kwam de olie er nog onder uit druppelen en ben toen gaan denken aan de afstelling van de oliepomp. Die is uietraard af te stellen met het stelschroefje onder de zaag, maar ik vroeg me af hoeveel slagen jullie die open zetten? Wat is gangbaar? Als je het stelschroefje helemaal dicht draait, hoeveel slagen draaien jullie deze dan open?

Ik hoor graag van jullie!!

Jochem
(net voorgesteld in het topic ''forum'')
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: oliepompafstellinng

Post by -WOUTER- »

Iedere zaag die je wat langer stilzet zal langzaam gaan lekken bij de olietoevoer.
weet niet hoe de standaard afstelling bij husqvarna is.

gewoon effe proberen en kijken of er olie in de ketting en geleider komt

succes grtn wouter
- climb fast, move slow -
callum-aan
Treehugger
Treehugger

Post by callum-aan »

Jochem wrote:het olietoevoersppleetje
Drie keer woord waarde :-)
Zo ga ik hem voortaan ook noemen.

Er van uitgaande dat de zaag de normale toevoer had voor zijn stilstand denk ik dat je gewoon een stukje moet zagen en dat het dan goed zou moeten zijn. Het lijkt me sterk dat de instelling zou verlopen als je de zaag niet gebruikt.
Verbruikt ie dan nog te veel dan per 1/4de slag dicht draaien tot het goed is. Let op dat je hem niet te zuinig zet.
En gooi er ajb bio-olie in als je dat al niet deed.

Welkom hier!

Gr Paul
Me transmitte sursum Caledoni!!
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

kijk olie (als het bioolie is ) kan er niet teveel zijn beter goede smering dan slecht lopen (komen aleen maar ongelukken van) 8) maar paul heeft gelijk als je zaag vroeger goed stond waarom nu dan niet meer .
en als je het echt wil testen boel dicht kwart slag open zetten gas geven op het vers gewassen raam van je vrouw en als je geen olie spoor ziet klein kwart slagje meer en opnieuw proberen tot je merkt dat er een duidelijk zich is van de olie die van de ketting komt (en dan mag je de emmer en de vod nemen om de ramen te lappen ) :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Bij de meester Husqvarna zagen heeft de olietoevoer 3 standen (ik weet niet bij welke types dit allemaal is) . Meestal staat ie op de middelste wat standaard is, daarnaast kun je wat meer of wat minder geven. Vaak bij hardere houtsoorten geef ik wat meer olie als bij zachtere houtsoorten. Ook je bladlengte is belangrijk.

Als je meerdere slagen kan maken, even testen van te voren. Leuk voorbeeld trouwens van Bruno :lol: dan zie je het tenminste echt goed!
Post Reply