zonnebrand

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
peterede
Nieuw
Nieuw

zonnebrand

Post by peterede »

hallo

ik heb een paar weken terug een paar honderd jonge beukjes gesnoeid (tussen de 1en 3 jaar).
niet teveel eruit gehaald in verband met verbranden

nu was de provincie niet tevreden,en vond dat er meer uitmoest.
vandaag terug geweest en met iemand van de provincie samen die bomen nog een keer gesnoeid.

meer takken eruitgehaald bovenin en de onderste anderhalve meter helemaal kaal.

hoe zit het nu met verbranden van de stam? of zat ik de eerste snoeibeurt fout?

gr peter

ik heb geen foto,s gemaakt maar het is de weg tussen eerbeek en dieren

op google kan je de beukjes redelijk goed zien
linkie

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 8,,0,16.61
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: zonnebrand

Post by treespotter »

Volgens mij heb jij bij de eerste snoeibeurt de juiste maatregel getroffen.
Opkronen 'omdat het moet' is lariekoek. Die jonge bomen moeten een mooi wortelpakket gaan vormen. Dit kunnen ze alleen maar doen bij de gratie aanwezige CO2/zonlicht omzettende fabriekjes. Bladvolume dus.
Je hoeft bij goede groeiers niet bang te zijn dat de bomen last gaan krijgen van zonnebrand, maar wanneer de bomen populair gezegd 'in de stress schieten' door de veel te heftige tweede snoeiactie waarbij waarschijnlijk veel te veel van die fabriekjes zijn verdwenen dan is ook zonnebrand één van de negatieve mogelijkheden.

Jammer hoor dat de boombeheerder niet wil inzien dat regelmatig (om het jaar dus) bij jonge bomen een beetje snoeien beter is voor de bomen en hun eigen portemonnee.

Ga de volgende keer niet meer mee met de vraag om er meer uit te halen en laat de boombeheerder maar eens uitleggen waarom hij het nodig vind om dat wel te doen. Hij kan hiervoor vanuit boomtechnisch oogpunt geen goede reden aandragen.
Post Reply