geneeswijze kastanjes bloedingsziekte

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
henk
Nieuw
Nieuw

geneeswijze kastanjes bloedingsziekte

Post by henk »

Beste Treehuggers,

Mijn naam is Henk Jansen ik ben beginnend boomverzorger en zit op het Helicon waar ik de opleiding bos en natuur beheer volg. Ik Volg jullie forum al enige tijd met belangstelling! In een regionaal krantje zag ik een artikel van een man die beweerde dat zijn kastanje boom leed onder de bloeding ziekte. Een biochemicus genas de boom door het met een compressor inbrengen van 7 liter naar knoflook stinkende vloeistof.(zie link: http://i42.tinypic.com/dnlnr4.png ) Op internet vond ik de website van de man, waarop hij de werking van zijn product uitlegd! http://www.allicin-treecare.nl
Ik ben zeer benieuw wat jullie van dit product vinden!

Mvg,

Henk Jansen
Harrie
Treehugger
Treehugger

Re: geneeswijze kastanjes bloedingsziekte

Post by Harrie »

Uit onderzoek is gebleken dat het injecteren van kastanjes meer kwaad dan goed doet en dan heb ik het nog niet eens over wat ze erin spuiten.
Hoe wil je een bast ziekte genezen door in houtvaten een middel te injecteren dat dan via verdampende bladeren terug naar de bast gaat.
En met het doorboren van de stam doorbreek je nog eens barrieres zodat de boom nog vatbaarder word voor schimmels.

Niet doen, gewoon groeiplaats verbeteren blijft altijd de best optie.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Wil jij een echt eerlijk antwoord Henk?
Door 7 liter knoflookpreparaat in de bodem te injecteren breng je 7 liter organische stof in de bodem. Alle toevoegingen van organisch materiaal in de bodem bij kwakkelende bomen is goed. Je hoeft daar echter geen knoflookpreparaat voor te gebruiken. Je kan ook (hoe absurd het ook klinkt, maar het werkt hetzelfde) erwtensoep, gekookte spaghetti of gestoomde oliebollen gebruiken.

Vele onbehandelde aangetaste bomen hebben het jaar erna minder of geen nieuwe guttatieplekken (bruine vloeistof uittredend uit de stam) en je mag dus ook niet zeggen dat het dankzij het injecteren van knoflook of smeren van geitenvet met knoflook is dat de aantasting niet verder gaat.

Het aantastingsbeeld is grillig. Er kan jaren telkens weer een aantasting zijn van een bepaald deel van de stam, maar het kan ook ineens stagneren. De aantasting kan op een bepaalde plaats op de stam zitten, maar dat wil niet zeggen dat de aantasting het jaar erna op de plaats ernaast verder gaat.
Een aangetaste plek bloedt maar een paar weken en een opgedroogde aantasting zal het jaar erna niet weer op dezelfde plaats gaan bloeden dus de onzinstatement "zie je wel, de bloeding is gestopt" is kul.

Het gebruik van knoflook bij bestrijding van plaaginsecten, schimmels of bacteriën is nooit wetenschappelijk bewezen (tenzij de insecten, schimmels of bacteriën erin zijn verdronken).

Zolang de bedrijven die de producten injecteren onwetende gewillige slachtoffers vinden die hopen op genezing, zolang zullen dit soort kwakzalverspraktijken blijven bestaan.

De professionele boomverzorgingswereld is tot een consensus gekomen omtrent het gebruik van dit soort preparaten en die luidt kortweg Bullshit

En dat is trouwens ook organisch materiaal en bij matig gebruik prima voor de boom :lol:
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

moet nu wel eerlijk zijn . dat volgens mij ikzelf genees van een knoflook preparaat .
welke ziekte wil er dan nog blijven , denk zelf dat men vrouw dan vertrekt :lol: :lol:
laat een oen niet zomaar doen !
henk
Nieuw
Nieuw

Post by henk »

Beste Wolter,

Volgens mij bedoeld die man niet het injecteren van organische stof in de bodem.
Maar hij injecteert een stof allicine in de boom, met behulp van een compressor zie de onderste foto's van de link. ( http://www.allicin-treecare.com/main.php?page=fotos )
Hij beweert dat door het injecteren van de boom de bacterie die de bloeding ziekte veroorzaakt (Pseudomonas Syringae) dood gaat.
Dit gaat volgens hem door gebruikt te maken van de capillaire aanzuiging van het vaten systeem van de boom. Hij beweert dat het product uitvoerig is getest door TNO afdeling Kwaliteit van Leven en in overleg met het Ministerie van Landbouw.
Is dit niet ongeveer het zelfde als de zogenaamde Dutch Trig die btl bomendienst gebruikt waarbij de natuurlijke afweerreactie van gezonde iepen wordt gestimuleerd? ( http://www.dutchtrig.com/ned/over_dutch_trig.html )
Alleen op een iets minder subtiele manier misschien, de boom wordt door het gebruik van een compressor veel meer verwond dan met de techniek die btl bomendienst gebruikt.

Mvg,

Henk
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

dat het getest is door TNO wil niet zeggen dat het rapport wat er uit komt positief is geweest...

heel vaak word er gezegt:Door TNO getest.

maar komt er een negatief rapport uit en dat zeggen ze er niet bij!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Dat het product getest is zal best. Maar zoals ik al zei het injecteren in de vaten van kastanjes levert meer problemen op dan gewenst. Ten tweede bereikt dat middel nooit de plaats waar het zou moet zijn (als het al zou werken) dit door de verdamping in de bladeren.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

henk wrote:Volgens mij bedoeld die man niet het injecteren van organische stof in de bodem.
Dat weet ik wel Henk en zo zeg ik het ook. Hij pretendeert dat de boom gezonder wordt vanwege de Allicine. Wat heel boomverzorgend Nederland weet is dat Allicine organisch materiaal is en dat de enige werkzame interactie met de boom het feit is dat er organisch materiaal in de grond gepompt wordt.

henk wrote:Hij beweert dat het product uitvoerig is getest door TNO afdeling Kwaliteit van Leven en in overleg met het Ministerie van Landbouw.
Hij kan wel veel meer beweren. Waar iedereen alleen op zit te wachten is het rapport van deze tests waarin een positief effect van de werkzame stoffen op het ziektebeeld wordt aangetoond. De onderzoekers van Wageningen kunnen in ieder geval geen enkele positieve reactie aantonen.

henk wrote:Is dit niet ongeveer het zelfde als de zogenaamde Dutch Trig die btl bomendienst gebruikt waarbij de natuurlijke afweerreactie van gezonde iepen wordt gestimuleerd?
Nee absoluut niet. Dutch Trig werkt in ieder geval (helaas alleen dat het op veel meer in de boom reageert. Waardoor de boom uiteindelijk zwakker en zwakker wordt, maar dit terzijde).

:lol: Harrie was mij net voor zie ik.
johanvanaert
Nieuw
Nieuw

Post by johanvanaert »

kijk eens op de site van pireco.
Gebruik nu al enige tijd een aantal van hun producten tot mijn grote tevredenheid.

Johan
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Kijk eens om je heen Johan.
Zie je dan niet dat alle kastanjebomen het laatste jaar minder problemen ondervinden van de bloedingsziekte?
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

meen je dat Wolter.....
heb er de laatste tijd weer veel weggehaald die zwaar aan het terugsterven waren gedurende afgelopen groeiseizoen.

maar wellicht komt er wel verbetering in. Ga het in de gaten houden :wink:
Zou mooi zijn want er zijn veel mooie exemplaren die ik liever zie doorgroeien dan langzaam af te takelen door de bloedingsziekte.

grtn wouter
- climb fast, move slow -
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by dennis »

treespotter wrote:Zie je dan niet dat alle kastanjebomen het laatste jaar minder problemen ondervinden van de bloedingsziekte?
da lijkt :wink:
-WOUTER- wrote:meen je dat Wolter.....
heb er de laatste tijd weer veel weggehaald die zwaar aan het terugsterven waren gedurende afgelopen groeiseizoen.
inderdaad, de ergste zijn geruimd :wink:

Wat me dit jaar wel opvalt is dat ( los van de bloedingsziekte ) het blad lekker lang blijft hangen, minder schade door mineermot. Voorgaande 3 jaren haalde die bij mij op het pleintje september amper. Deze is nu nog groen. Volgens mij de rest van Nederland ook wel.
ik klim liever ... dan werken
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

op voorhand wil ik zeggen dat ik nog niet lang genoeg werk als boomverzorger om te kunnen zeggen dat ik al tientallen jaren ervaringen heb....
Maar ik heb wel eens een zeeeeer ervaren bomendeskundige horen zeggen dat hij soms na tientallen jaren zag dat bomen over een bepaalde ziekte waren heen gegroeid.
Kan je ook terug zien aan de jaarringen (o.a aan verkleuringen)
Ik heb zelf weinig geduld....maar soms moeten / kunnen we niet anders dan wachten en kijken wat de natuur in petto heeft :!:
het is echt niet allemaal op te lossen. Het zou dom zijn om te denken dat dit kan.
Het zou wel mooi zijn als de kastanje bloedingsziekte , en dan graag ook in een moeite de mineermot, zou vertrekken naar elders.
Pieter
Nieuw
Nieuw

Post by Pieter »

Beste allen,

kort mijzelf even voorstellen: Ik ben Pieter en heb na mijn BSc Groenmanagement te Gent(Belgie) een MSc Bos- en Natuurbeer gevolgd te Wageningen. Vevolgens als blesser gewerkt en nu werkzaam als boomtechnisch adviseur. Echter mijn werkervaring is nog klein bij deze en dat deel ik graag met jullie mee!
Ik wil alleen mijn pleidooi houden over het zogenaamde "TNO allicine rapport": er staat namelijk beschreven dat het inderdaad een significant effect heeft, echter gelieve te realiseren dat dit op 'platen' in laboratorium gebeurd en niet in het veld, waarbij de omstandigheden anders zijn. 'Platen' zijn als ideale groeiomgeving te beschouwen waarbij direct 1 op 1 kan getest worden of bvb Allicine werkt tegen Pseudomonas (of andersom); echter in het veld(in de boom) kan dit veeleer anders uitdraaien vanwege de zovele omgevingsfactoren....En wat zijn de gevolgen van Allacine injecteren op andere boombeschermende bacterien, insecten etc.? Dit zijn nodige vragen die gesteld moeten worden, lieft ook wetenschappelijk onderzocht.

Hopelijk heeft Henk hier nog wat aan.

groet.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Hé Pieter, welkom op Treehugs.

Ik wil er graag nog even aan toevoegen dat het onderzoek van TNO dezelfde resultaten had laten zien wanneer de 'platen' in de cola waren gedrenkt. Ook cola werkt negatief op Pseudomonas (continu plassen over eenzelfde plaat trouwens ook).

Wat ik zo ontzettend jammer vind is dat er continu aandacht aan wordt geschonken dat het middel allicine de redder is.
Verdrinken van Pseudomonas in een houtstukje wat geen verbinding meer heeft met een levende boom zal altijd tot de dood leiden van het 'onderwerp'. Dit heeft niets met de knoflook in het reddende middel te maken.
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Ik ben eens gaan kijken naar de site van allicine.

Lees ik daar het volgende:
Bij de injectiemethode wordt de stof , gebruikmakend van de natuurlijke worteldruk en de capillaire, dus aanzuigende werking van het vatensysteem, aan de sapstroom toegevoegd.
En nog verder
Veldproeven wezen uit dat toepassing van deze stof en injectiemethode het beoogde resultaat opleverden.
Als je dan naar de bijhorende foto kijkt dan kun je zien dat dat spul vanuit een capsule geïnjecteerd wordt in de stam van de boom.

Nu begrijp ik al niet hoe je injecteren in de stam kunt rijmen met 'gebruikmakend van de natuurlijke worteldruk en de capillaire, dus aanzuigende werking van het vatensysteem'. Dit lijkt mij alvast niet erg wetenschappelijk.

Maar wat ik al veel minder begrijp is dat je kunt voorbijkijken aan het effect van gaten maken in de stam en onder druk vloeistof injecteren, op het afgrendelingsmechanisme van de boom. Met andere woorden: hoe reageert de boom op die gaten die geboord worden? En wat is het effect van het onder druk injecteren van die vloeistof in de stam? Worden daar geen beschadigingen veroorzaakt die de boom ook weer moet oplossen? Dat lijkt me voor een boom, zeker wanneer die al met Pseudomonas af te rekenen krijgt, geen goede zaak.

Ik vrees dus dat het met toedienen van Allicine is zoals met veel van dat soort behandelingen: Bomen die na een dergelijke behandeling verbeteren doen dat eerder ondanks die behandeling dan dankzij die behandeling.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Philippe »

Ik heb wel in het verleden door middel van een onderzoek, watermerkziekte moeten aanbrengen in aangeplanten wilgen.
Met behulp van een mes maakten wij een wonde.
Hier werd met een pipet het vloeistof opgedaan.
Je kan dan werkelijk zien dat het vloeistof wordt opgezogen.
Nu, ik spreek van enkele druppels en dit bij 3 - 4 jarige poten van wilgen.
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

is er nog iets uit dat onderzoek gekomen
Philippe wrote:Ik heb wel in het verleden door middel van een onderzoek, watermerkziekte moeten aanbrengen in aangeplanten wilgen.
Met behulp van een mes maakten wij een wonde.
Hier werd met een pipet het vloeistof opgedaan.
Je kan dan werkelijk zien dat het vloeistof wordt opgezogen.
Nu, ik spreek van enkele druppels en dit bij 3 - 4 jarige poten van wilgen.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Post Reply