Foto's buitenland stage

Bespreek boeken, foto's, docu's, filmpjes, enzovoort.
Post Reply
Roel
Treehugger
Treehugger

Foto's buitenland stage

Post by Roel »

Voor school (hoveniersopleiding in Boxtel) ben ik met 3 andere klasgenoten naar Canada gegaan om daar stage te lopen. We zitten nu in het 3de jaar en dit was het laatste jaar dat we naar het buitenland konden. Volgend schooljaar is het laatste jaar en die moet je in Nederland afsluiten.

We lopen stage in tweetallen op 2 verschillende bedrijven. Een klasgenoot en ik lopen stage bij Klomp's Landscaping de andere 2 bij A Touch of Dutch Landscaping. We hebben nu 3 weken gewerkt (ongeveer dagen van 10 uur of iets langer) en tot nu toe bevalt het goed. De werkzaamheden zijn: veel planten en bomen zetten en veel mulchen. Bijna alle borders worden hier afgewerkt met een laag mulch wat totaal nieuw is voor mij. De manier van werken is wel wat anders als in Nederland, maar ik had eerlijk gezegd grotere verschillen verwacht. De grootste verschillen voor mij zijn toch wel het lange rijden, de zware grond met veel stenen en het bomen werk hier.Boomverzorging zoals wij dat kennen in Nederland, dan kennen ze hier in gedeelte totaal niet.
Laatst hadden we flink wat bomen gezet in Grand Bend, deze staan in bakken omrand door beton en onderin ligt puin wat zwaar verdicht is. Niet echt de ruimte dus om lekker te kunnen groeien en daarnaast werd ook een flink aantal bomen recht onder de stoom leidingen geplant. Dus met een aantal jaren zitten de takken te schuren tegen de kabels. De boompalen die ze hier gebruiken zijn van vurenhout en 4 bij 4 cm en 2.5m lang, ''boomband'' is een stukje tuinslang met ijzerdraad. Ronde boompalen en boomband zoals bij ons in Nederland kennen ze hier echt niet. En van kniepalen hebben ze ook nooit gehoord. Ook het boomonderhoud is hier heel anders. Hier wordt niets of nauwelijk iets aan boomverzorging gedaan. Ze vinden het geen goede investering en kosten waar je niks voor terug krijgt. Best wel apart als je dan uit Nederland komt waar het heel normaal is om dood hout uit bomen te halen als ie in de buurt van een huis staan bijv. Ik zal helaas het klimwerk voor een tijdje moeten gaan missen, maar dat wordt wel weer gecompenseerd door deze hele ervaring om hier in Canada te mogen werken. Hieronder heb ik een paar foto's van het werk.

Groeten uit Canada,

Roel
Attachments
CIMG0212.JPG
CIMG0214.JPG
CIMG0221.JPG
CIMG0223.JPG
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Foto's buitenland stage

Post by treespotter »

Dat is een leuk stukje Roel. Hou die Hollandse waarden vast. Kniepalen, goede doorwortelbare ruimte en bovengrondse uitgroeimogelijkheden zijn zaken om voor te vechten. Geniet van je stage daar en neem straks het mulchen mee naar Nederland en blijf dat bij al jou bomen doen.

En wat betreft die bomen op de foto's. Die bakken zijn meer dan groot genoeg. Met die leidingen daarboven moeten die 'jongens' niet te hard groeien en te groot worden. :wink:
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Bedankt voor de reacties. Als ik nog wat mooi zie of mee maak wat vooral met bomen te maken heeft dan laat ik het zeker weten.

Vandaag gewerkt in 30 graden en er stond totaal geen wind, morgen nog warmer maar dan is er gelukkig wel wat wind als het weer bericht klopt...
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

prachtig land hoor. Ben daar 3 weken aan het rondtoeren geweest en zou zo terug willen.
Succes met je stage en zorg dat je dadelijk de mulch expert van NL wordt !

Valt er ook nog iets te carven daarzo ?

grtn wouter
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

Roel wrote:
als het weer bericht klopt...

als het even hard klopt als dat het weerbericht hier klopt, dan zou ik nu op zoek gaan naar m'n skibroek en m'n lawinebeeper...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Heb wel een paar beelden gezien die langs de weg stonden, voornamelijk beren en adelaars. Daarnaast is hier en daar wel een boomstam met een gezicht erin gemaakt. Ik zal wel eens wat foto's maken.

Maar desondanks kennen veel mensen het carven met de motorzaag hier niet, beetje hetzelfde als in Nederland dus.

groet Roel
Kristian E
Nieuw
Nieuw

Post by Kristian E »

Dit is toch weer een heel verschil met polen. Daar heb ik de afgelopen 10 dagen vertoefd onder het mom van een school excursie (zeer mooi en educatief, vooral het oerbos).

Gezien het feit dat ik toch een boomverzorger in wording ben, heb ik ook eens gekeken naar de manier van boomverzorgen in Polen. En dit viel mij vies tegen.

De enigste keren dat er iets aan 'boomverzorging' wordt gedaan is als er een tak of een boom in de weg staat. Als er een tak in de weg hangt wordt hij weggesnoeid, maar dan op 2 à 3 meter van de stam. Aan dood hout verwijderen wordt er al helemaal niet gedacht. Zware dode takken midden in het centrum met daaronder wegen, fiets en voetpaden. Geregeld dan ook een uitgescheurde plakoksel oid gezien.

en aan dode bomen verwijderen moet men al helemaal niet denken. Ik heb voorbeelden gezien waar ik van schrok. Zware dode populieren (1 à 1,5 meter doorsnee), met rotte stam en al, langs een drukke 80 km weg. Hele bossages met grote dode berken langs treinrails.

Het kan natuurlijk zijn dat gemeentelijke besturen geen geld hier voor over hebben en de kennis ontbreekt, of dat er in Polen niet zo iets geld als een zorgplicht. Dit is namelijk zo in het oerbos, daar ga je met eigen risico het bos in.

Dit moest me toch even van het hart.
Waar gezaagd wordt, vallen snippers
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Kristian E wrote:Het kan natuurlijk zijn dat gemeentelijke besturen geen geld hier voor over hebben en de kennis ontbreekt, of dat er in Polen niet zo iets geld als een zorgplicht.
Hier heb je helemaal gelijk. Vergeet ook niet dat wij in sneltreinvaart richting de Amerikaanse claimcultuur vliegen en dat wij echt aan het doorschieten zijn in het op orde houden van onze bomen.
Jij hebt daar in Polen bomen met een zichtbare geschiedenis gezien. Bomen waar in jou ogen misschien veel mis mee is. Enge plakoksels, zwaar uitgroeiende kronen en veel dood hout. Heb jij nadat je in Polen bent geweest in Nederland ook nog zulke mooie bomen gezien?

Ik ben afgelopen week in Fleringe geweest. Daar staat de Kroezeboom. Ik kon wel janken...
Die boom is een aanfluiting voor de boomverzorging in Nederland geworden. Die boom mag blijkbaar zelf niets meer. Hier staat een dikke stam en kroon met vele meters hechtingen door zijn mik en een kroontje van niets zonder ook maar één dode tak of dode top. Ik durf te wedden dat die boom bij elke 'verzorging' weer kleiner en kleiner is geworden.

Ik hoop dat de bomen in de toekomst meer respect krijgen en dat het onnodige gezaag eens achterwege zal gaan blijven. Echt mooie bomen hebben een geschiedenis, die is er niet uitgesnoeid, die is zichtbaar en geeft de boom zijn charme.

Bomen moeten absoluut ondergeschikt zijn aan onze veiligheid, maar wij moeten niet doorschieten in onze drang naar superveiligheid.
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

We zijn weer een paar weken verder en ben ook weer wat meer te weten gekomen over de ''boomverzorging'' hier. Ik ben laatst mee gaan kijken bij een klus waar de bomen niet zo goed aangeslagen waren. Een paar bomen gingen het waarschijnlijk niet halen, door de slechte grond, bij een paar bomen was het jonge blad kapot gevroren (begin mei heeft het hier nog gesneeuwd en 's nachts redelijk gevroren) en de rest was later met het schuiven van de knoppen. Ik zag daar ook een pas geplante boom staan met een plakoksel die al open gescheurd was, normaal knip je zulke takken weg met het planten. Als ze hier voor een architect werken dan mogen ze die tak niet eens wegknippen, omdat anders de boom afgekeurd wordt wegens het ontbreken van een tak :? . Ook gebruiken ze hier geen bamboe stokken om een mooie recht stam te kweken, wat het planten wel lastiger maakt.

Van de andere kant is het wel heel mooi om te zien hoe bomen bij bijv. boerderijen gewoon kunnen groeien. Prachtige lanen met oude bomen en iedere boom is ''anders vertakt''. Hier moeten de bomen 1 rechte stam hebben, geen dood hout erin, mooi op gesnoeid zijn enz enz. Soort van perfecte boom. In veel weilanden staan ook prachtige solitaire bomen, op gesnoeid door de koeien maar voor de rest is er nooit maar dan ook nooit iets aan gedaan, geweldig om te zien. En nu ik hier ben vraag ik me ook steeds meer af, waarom iedere boom in Nederland toch gesnoeid moet worden!!??
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Roel wrote:En nu ik hier ben vraag ik me ook steeds meer af, waarom iedere boom in Nederland toch gesnoeid moet worden!!??
Dat is het 'm nou net. Er is helemaal geen MOETEN bij bomen....het is alleen willen en wij willen hier in NL ons veel te veel met alles om ons heen bezighouden en de hele bende in een soort van eenheidsworst persen.

Enige waar MOETEN snoeien in mijn ogen wel zin heeft is waar er risico's zijn en slachtoffers kunnen vallen doordat de omgeving zwaar intensief wordt gebruikt door "ons".

En canada is natuurlijk effe wat ruimer dan NL - dan heb je meteen ook veel meer ruimte voor gewoon natuurlijke niet verknipte bomen :wink:

Veel plezier daarzo en leuk om te lezen Roel.
grtn wouter
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Ik sluit mij dan maar weer eens helemaal aan bij Wouter.
Eenheidsworsten genoeg zou ik zeggen. Niet iedere mooie eik hoeft er na het snoeien uit te zien als een op zijn punt gezet ei. Wanneer daar een haagbeuk had moeten staan dan had daar wel een haagbeuk gestaan.
Ik wil wel even wat toevoegen over het in de boom binden van bamboestokken. Veel boomsoorten beginnen met een afbuigende top. Dat wil niet zeggen dat die top ook krom blijft. In 99,9% van alle gevallen begint zonder bamboe het 'negatief geotroop' rechtgroeien van de top. Daar kan een kweker alleen meestal niet op gaan zitten wachten, hij heeft rechte bomen nodig voor handeling, transport en voor de klant.
Bamboe werkt voor ons averechts. Wij willen een boom die structureel gezond in elkaar zit en die 'zelf zijn broek kan ophouden'. Voor die 0,1% die dat niet kan hebben wij allemaal wel een snoeischaartje in onze zak om het topje te ontlasten of om het in te nemen.
Ga jij als gezonde persoon in een rolstoel zitten voor een half jaar dan voel jij je daarna waarschijnlijk net zoals die gezonde aangebonden top. Slap en niet in staat om jezelf overeind te houden.
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Het is inderdaad een stukje groter hier.... :lol: Een uur en 15 min rijden naar de klus is hier maar niks, het is nog steeds wennen voor mij.
Maar in Nederland hebben we ook bomen genoeg die de ruimte hebben en toch verzorgd worden. Dat van die bamboestokken is helemaal nieuw voor mij Wolter, weer wat geleerd.

En Wouter, met het plezier maken komt het wel goed :D

roel
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Het avontuur zit er helaas weer op, het was een hele ervaring en ik heb er erg van genoten. Binnenkort zal ik nog wat foto's plaatsen van de reis.

Ik kan wel zeggen dat ik voor mijzelf de hoogste Douglas en Tsuga heb gezien, ze waren 63 meter hoog. Echt indrukwekkend om te zien dat het zo groot kan worden!

gr roel
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Roel wrote:Ik kan wel zeggen dat ik voor mijzelf de hoogste Douglas en Tsuga heb gezien, ze waren 63 meter hoog. Echt indrukwekkend om te zien dat het zo groot kan worden!

gr roel
Kijk, dat lukt jou thuis niet meer :lol: Er staan hier best wel grote jongens, maar zo groot...
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Grappig, dan ben je net effe boven Seattle geweest zeker....die heb ik daarzo ook gezien de hoogste douglas en Tsuga....of ze houden ons voor de gek daarzo

ben benieuwd naar je foto's
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

treespotter wrote:
Roel wrote:Ik kan wel zeggen dat ik voor mijzelf de hoogste Douglas en Tsuga heb gezien, ze waren 63 meter hoog. Echt indrukwekkend om te zien dat het zo groot kan worden!

gr roel
Kijk, dat lukt jou thuis niet meer :lol: Er staan hier best wel grote jongens, maar zo groot...
bij een ruime 50 meter houdt het in nederland wel op ja.
De douglassen op landgoed schovenhorst zijn waarschijnlijk het hoogste van nederland.
de bodem is daar ook wel zeer geschikt, allemaal haarpodzolgronden, leemarm fijn zand (hd-21 gwt VIII)
het enige probleem met die grote douglassen is dat ze kernrot krijgen en instabiel worden.
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Post Reply