
climb safe - think it through !
http://www.dmmclimbing.com/video.asp?id=5
jelte wrote:yip, slack is a killer!
Ik gebruik al een tijd dynamisch klim lijn als fliplijn. Ik vind dat het lekkerst loopt in de cinch,
... + alle andere dynamische invloeden op onze situatie...treespotter wrote:...maar wek op zijn minst niet de indruk dat een blok staal dezelfde impact heeft als een menselijk lichaam in een klimgordel.
Is wel zo maar je moet natuurlijk van de "worst case scenario" uit gaan. Er zijn zo veel variabelen bij de mens. Ik ken zat klimmers de toch ietsje meer wegen dan de 80kg die ze in de test gebruiken. Je heb wel een constante factor nodig om te kunnen vergelijken.treespotter wrote:Ik heb een blind vertrouwen in Dyneema.
Wanneer deze tests waren uitgevoerd met een dummy met dezelfde schokbreker specificaties als de gemiddelde klimmer dan was er niet één slingetje gebroken.
Ik zeg niet dat de test verkeerd is uitgevoerd, maar wek op zijn minst niet de indruk dat een blok staal dezelfde impact heeft als een menselijk lichaam in een klimgordel.
Ik denk dat dit een slecht voorbeeeld is. bij deze vergelijking zijn jouw kniëen de valdemper en de impact op de theepot is veeeeeeele malen minder dan wanneer je hem gewoon laat vallen.treespotter wrote:De uitgelezen kracht is de kracht van de 60 centimeter of 120 centimeter val en een massief blok en niet de uitgelezen kracht van een lichaam.
Ik zal het anders proberen uit te leggen.
Pak een oude antieke theepot en loop naar een muurtje van 60 centimeter en klim erop.
Strek je armen uit en spring met de theepot in je handen van het muurtje af.
Het ergste wat er jou is overkomen is dat de theepot heel is en dat jij een verstuikte enkel hebt.
Probeer de test nu nog eens.
Neem weer die oude antieke theepot mee naar datzelfde muurtje en klim er weer op.
Ga deze keer door je knieën en laat van voor je voeten de theepot uit je handen vallen op de klinkers 60 centimeter lager.
Hoe ziet die theepot er nu uit?
Met andere woorden (en om bij de wijze woorden van een mede treehugger te blijven). Het is niet het vallen....
En dan nog iets.
Grote kans dat wij niet een verticale val maken, maar een val en gedeeltelijke pendel.
wat er in dit filmpje gebeurt is helemaal niks nieuw. het is al sinds het eerste gebruik van dyneema bekend dat het nooit mag worden belast met een shockload maar steeds met een geleidelijke opgebouwde kracht.-WOUTER- wrote:Doet me denken aan die grap van die veiligheidshelm en pet die van een wolkenkrabber naar beneden worden gegooid om aan te tonen dat de helm dan echt wel kapot is en de pet veiliger blijkt![]()
![]()
![]()
![]()
Paar speerpunten :
- Valtesten en breektesten komen nooit overeen met het echte klimwerk.
- We gaan nu wel beter nadenken over het inzetten van dyneema...
- Afvangen (zwaar) met dyneema sling is nu dus duidelijk gevaarlijk
- en zoals die man al zegt : USE ROPE (gebruik touw!)
hoop dat niemand hier of waar dan ook in de boom ooit een dergelijke val te verduren krijgt, want dat slingetje is vervangbaar - maar de klimmer niet !
climb safe groeten wouter
Even wat aan gerekend en geschat: de piekbelasting die optreedt bij de val van een mens in een harnas, zal rond de 20% van de test-waarde van het blok staal liggen, en dan hou ik nog geen rekening met de vering van de ankerplaats. In verhouding met de stijfheid van dyneema is een mens in een klimgordel vergelijkbaar met "elastiek" en wordt de optredende kracht over een behoorlijk langere tijd uitgespreid, wat een enorme daling van de piekbelasting veroorzaakt.treespotter wrote:Nogmaals, de krachten die op de Dynafor vrijkomen bij een menselijke val halen waarschijnlijk de helft nog niet van de krachten die vrijkomen met een massieve last.