"secret weapon"

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

"secret weapon"

Post by Pietje »

Ik snapte al niet hoe Guy en Erwin zo snel overstapten naar andere delen van de onbeklimbare amerikaanse eiken, maar het bleek dat ze een geheim wapen hadden ingezet:
The Apple Hook
Last edited by Pietje on 16 Aug 2010, 16:55, edited 1 time in total.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Joris
Treehugger
Treehugger
Posts: 431
Joined: 03 Feb 2009, 16:04
Location: Sint Katelijne Waver (B)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by Joris »

je de onnavolgbare enterhaak!! verantwoord ? waarschijnlijk niet, handig? zeker wel!


ik heb guy het al een paar keer zien gebruiken en het heeft zo zijn voordelen.
User avatar
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "
Posts: 368
Joined: 25 Feb 2007, 07:18

Re: "secret weapon"

Post by jelte »

Joris wrote:je de onnavolgbare enterhaak!! verantwoord ? waarschijnlijk niet, handig? zeker wel!


ik heb guy het al een paar keer zien gebruiken en het heeft zo zijn voordelen.
voegt niet aan je klim vaardigheid toe... maakt je zeker wat lui :wink: maar wel handig... boven blijven zo lang mogelijk!
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
User avatar
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 956
Joined: 11 May 2010, 13:19
Location: Tiel
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by timo »

heeft er iemand een filmpje van :?: :)
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by -WOUTER- »

Het is gewoonweg de haak met de biner aan de klimlijn klikken en over een tak gooien en dan heb je een vast punt om te traverseren.
Maar, het is geen topanker he. Dus niet zomaar aan gaan hangen zonder back-up want het is geen gekeurd klimmateriaal. Zeer handig voor oversteken op hoogte en snel een lastige kroon doorlopen.

Ik ben er zelf geen favoriet van aangezien je niet meer zelf gaat nadenken over een mogelijke alternatieve klimroute waarbij je klimtechnische hoogstandjes kunt uitproberen. Nu gooi je eigenlijk een 2e anker op afstand en gaat aan een enkele lijn traverseren.

Een mooier voorbeeld van een dergelijke oversteek actie op afstand vond ik enige tijd geleden in NZ op een site:

http://www.youtube.com/watch?v=63_nLZchBpo
- climb fast, move slow -
Mikwi
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 62
Joined: 27 Mar 2010, 13:43

Re: "secret weapon"

Post by Mikwi »

Handig, dat is zeker. Wat ik veel gebruik is gewoon een dikke vette knoop aan het einde van mijn klimlijn die ik door een oksel gooi en dan trek ik me er naar toe.

Zelfde principe
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by Pietje »

Das geen big shot maar een big foot...! :lol:

Maar wat een mooi trukje om je werpzakje terug te halen! Inderdaad een leuke vervanger van de enterhaak; zo heb je in 1 keer een bruikbaar anker. Het gewicht van het haakje komt volgens mij vrij nauw: als 'ie te licht is, dan wordt hij tegen het oksel getrokken en heb je geen ruimte om je haak te zwaaien, en als hij te zwaar is krijg je hem niet naar het oksel toe...

Bedankt Wouter, mooi filmpje! Gaan we binnenkort proberen!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by Pietje »

Mikwi wrote:Wat ik veel gebruik is gewoon een dikke vette knoop aan het einde van mijn klimlijn die ik door een oksel gooi en dan trek ik me er naar toe.
Hmm, doe mij dan maar zo'n haak... :lol:

Als de haak vast zit, dan zit hij vast. Maar als je naar de haak toe beweegt en ondertussen in het hoofdanker hangt, dan verandert de richting waarmee er aan de haak getrokken wordt. En dan kan de haak verschuiven, verdraaien en zelfs losschieten. Niet voor niets op sommige wedstrijden niet toegestaan!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
Harrie
Treehugger
Treehugger
Posts: 518
Joined: 29 Mar 2007, 21:48
Location: Aalst-Waalre

Re: "secret weapon"

Post by Harrie »

Op het BKK gebruikte Erwin in de master ook zo'n haak om naar een andere boom te gaan.
Dat bespaarde hem toch een hele hoop klimwerk.

Wat betreft dat kleine haakje aan een werplijn dat lijkt me een gigantisch gepiel voor dat je beet hebt en de lijn weer in kan halen, wie weet hoeveel uur er tussen uit is geknipt in het filmpje.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by Pietje »

Harrie wrote:Wat betreft dat kleine haakje aan een werplijn dat lijkt me een gigantisch gepiel voor dat je beet hebt en de lijn weer in kan halen, wie weet hoeveel uur er tussen uit is geknipt in het filmpje.
Niet alleen dat, maar je moet ook nog een werplijn in de boom meenemen, terug in het tasje doen en zo... :?
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by boomverzorgingbruno »

en die katapult op zijn voet vond ik ook maar een geklungel. :roll:
denk dat het systeem van erwin wel goed werkt maar er hoort een handleiding bij .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
NannoB
Treehugger
Treehugger
Posts: 483
Joined: 28 Dec 2009, 10:40
Location: Bennekom
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by NannoB »

boomverzorgingbruno wrote:....
denk dat het systeem van erwin wel goed werkt maar er hoort een handleiding bij .
eensch. En daarnaast een stukje begeleiding/backup.
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: "secret weapon"

Post by jef »

hmmm, nog wat meer zooi bij aan de gordel. :?
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by boomverzorgingbruno »

met die hoogwerker van jou geraak je ook van de ene boom in de andere zonder haak :lol: :lol: :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: "secret weapon"

Post by jef »

Ik ben beetje bij beetje meer aan het klimmen bruno, er zijn zo van die momenten dat dat sneller gaat. niet altijd het snoeien/vellen op zich, maar als ik klim ben ik daar direkt met mijn jeep met aanhanger en hakselaar, met de hoogwerker moet ik die nadien nog gaan halen als ik de hoogwerker met de vrachtwagen terug naar huis doe.
zeker als je van die werkjes hebt waar er maar 1 of 2 boompjes moeten gedaan worden.
maar euh...
de hoogwerker wordt voorlopig nog niet verkocht hoor! :D
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: "secret weapon"

Post by jef »

tja, en soms geraak je met de hoogwerker gewoon niet meet uit de boom... :oops:
User avatar
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2789
Joined: 29 Sep 2007, 10:14
Location: Vorstenbosch (noord brabant)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by -WOUTER- »

vertel vertel....
- climb fast, move slow -
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by KIMME »

jef wrote:tja, en soms geraak je met de hoogwerker gewoon niet meet uit de boom... :oops:

tja...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
jef
Treehugger
Treehugger
Posts: 480
Joined: 10 Nov 2008, 22:55
Location: Kasterlee Belgie

Re: "secret weapon"

Post by jef »

technisch mankementje aan de machine, en dan wordt ik een beetje pissed op de hoogwerker.heeft kimme wel gezien dacht ik zo :)
een geluk dat het de laatste boom was...
heb je die takjes er trouwens uitgekregen Kim?
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by boomverzorgingbruno »

dan weet ik weer waarom ik altijd een touw van 40 m en een grigri mee neem in de hoogwerker :wink: :wink:
laat een oen niet zomaar doen !
KIMME
Treehugger
Treehugger
Posts: 727
Joined: 12 May 2006, 18:56
Location: Diest
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by KIMME »

Ik denk dat jouw hoogwerker ook wat last had van de stress...
ja geen probleem, jef...In een uurtje met wat klimwerk was het klaar... we hebben daar trouwens filmpjes van gemaakt.
Klimlijn en afdaalapparaat in de hoogwerker meenemen is trouwens altijd heel erg slim.
Dat leer je wel als je vijf uur op 20 meter hoogte hebt gezeten bij nul graden en gierende wind wegens "vergeten diesel in te doen"... En waar ligt je gsm dan? precies... op het dashboard van je lekker warme auto.
Moest het niet geweest zijn dat die vent bij zijn thuiskomst om 10 's avonds zich nog afvroeg waarom mijn jeepje er nog stond zou ik er waarschijnlijk de volgende morgen als een fishstick uitgezien hebben...
En dat zijn dan ook de dagen dat je niet klimt omdat je vaste grondman een week naar oostenrijk is...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 65
Joined: 28 Dec 2007, 14:49
Location: Dinxperlo

Re: "secret weapon"

Post by peppel »

hmmz kimme, niet echt handig om te gaan snoeien zonder grondman:S
ik weet ook niet met welk merk hoogwerker je werkt maar met een jlg kom je altijd weer beneden! als de diesel op is gebruik je de accu om beneden te komen. is ook de accu stuk dan kan volgens mij de grondman met de handpomp de hoogwerker bedienen.
vind ook niet echt handig om een tas met klimlijn in het bakkie te hebben staan. staat altijd in de weg. hetzelfde als met twee man in het bakkie, die staat 9 van 10 keer ook in de weg:) grt steven
User avatar
Steven
Moderator
Moderator
Posts: 1615
Joined: 13 Nov 2007, 16:47
Location: den haag
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by Steven »

dan neem je een klein tasje met een 9 mm lijn,50 meter past in een heel klein tasje
en hangt niet in de weg!

een stuk veiliger in mijn ogen
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by boomverzorgingbruno »

de eerste regel van een goede redding wat je zelf kan doen is al gedaan dus touwtje mee en afdaal apparaat gaat al jaren mee en staat nooit in men weg in het bakkie . maar ik geraak altijd wel beneden.
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: "secret weapon"

Post by treespotter »

boomverzorgingbruno wrote:de eerste regel van een goede redding wat je zelf kan doen is al gedaan dus touwtje mee en afdaal apparaat gaat al jaren mee en staat nooit in men weg in het bakkie . maar ik geraak altijd wel beneden.
Juist, maar dan is een 20 meter lijntje vaak ook al voldoende en Peppel, dat hangt in een hoekje van de bak echt niet in de weg...
Post Reply