gezondheid grote wilgen
gezondheid grote wilgen
even het volgende,op een recreatieterrein langs de lek bij ons is een tak afgebroken en op een vrouw gevallen,gevolg vrouw dood
nu staan er meer grote wilgen langs de lek ,waar wel eens vissers/recreanten zitten
de provincie heeft nu een boomverzorger de opdracht gegeven om de bomen te controleren/risico analyse
maar ik zag hem bezig en het enige wat hij deed was een stuk barst meenemen,hij vertelde dat hij dit naar een lab stuurt
wat ziet hij hieraan?
ik kan me voorstellen beestjes(wilgenhoutrups ect)maar die zie je toch ook aan de gaten?
iemand een idee?wat dat lab bekijkt?
grt marijn
nu staan er meer grote wilgen langs de lek ,waar wel eens vissers/recreanten zitten
de provincie heeft nu een boomverzorger de opdracht gegeven om de bomen te controleren/risico analyse
maar ik zag hem bezig en het enige wat hij deed was een stuk barst meenemen,hij vertelde dat hij dit naar een lab stuurt
wat ziet hij hieraan?
ik kan me voorstellen beestjes(wilgenhoutrups ect)maar die zie je toch ook aan de gaten?
iemand een idee?wat dat lab bekijkt?
grt marijn
Re: gezondheid grote wilgen
het lijkt me eerder een snelle uitleg om niet dieper op de problemen te moeten ingaan.

- treespotter
- Prinses Irene
Dat lijkt mij ook een manier om geen antwoord te hoeven geven.
Wanneer er al iets aan die bast te zien is dan lijkt het mij dat dit ter plaatse bij de boom moet worden beoordeeld en niet in een lab waar het totaalplaatje niet zichtbaar is.
Vooropgesteld dat ik meeleef met de nabestaanden van de vrouw moet ik toch kwijt dat het weer de boom is die in het beklaagdenbankje staat.
Die boom heeft er niet om gevraagd om als schuilplaats te dienen tegen de regen of zon, dus mogen de gebruikers van deze schaduw of paraplu best wel eens in de gaten houden dat hun actie een soort van "eigen schuld risico" met zich meebrengt. Bomen op dergelijke locaties hebben mijns inziens een andere 'aansprakelijkheid' dan bijvoorbeeld bomen langs een doorgaande rijbaan.
Wanneer er al iets aan die bast te zien is dan lijkt het mij dat dit ter plaatse bij de boom moet worden beoordeeld en niet in een lab waar het totaalplaatje niet zichtbaar is.
Vooropgesteld dat ik meeleef met de nabestaanden van de vrouw moet ik toch kwijt dat het weer de boom is die in het beklaagdenbankje staat.
Die boom heeft er niet om gevraagd om als schuilplaats te dienen tegen de regen of zon, dus mogen de gebruikers van deze schaduw of paraplu best wel eens in de gaten houden dat hun actie een soort van "eigen schuld risico" met zich meebrengt. Bomen op dergelijke locaties hebben mijns inziens een andere 'aansprakelijkheid' dan bijvoorbeeld bomen langs een doorgaande rijbaan.
helemaal mee eens,in dit geval gaat het weer eens over aansprakelijkheid,is de vrouw overleden door nalatigheid van ........ja van wie ,wie gaat er over bomen in buitengebied.maar in dit geval een recreatie terrein(gemeente lopik)
wie werkte er ook weer bij betuwe boomzorg?weet jij dat?
wat je dus steeds meer ziet is dat als zoiets gebeurd ,alle gelijkende bomen getopt worden,gekandelaard enz
ze zijn zo bang voor die aansprakelijkheid...lees claim
of geld hier dat een mens zelf na moet denken,weet iemand hoe dit juridisch zit?
nu moet ik ook vermelden dat het voor het ongeval lang droog was,en de avond ervoor ernorm geregend heeft ,is het zo dat vooral wilgen zich dan helemaal volzuigen,en dat de takken dus zwaarder worden ,of is dit een broodje aap verhaal.
grt en goed weekend ,houthakkersfeest ect
marijn
wie werkte er ook weer bij betuwe boomzorg?weet jij dat?
wat je dus steeds meer ziet is dat als zoiets gebeurd ,alle gelijkende bomen getopt worden,gekandelaard enz
ze zijn zo bang voor die aansprakelijkheid...lees claim
of geld hier dat een mens zelf na moet denken,weet iemand hoe dit juridisch zit?
nu moet ik ook vermelden dat het voor het ongeval lang droog was,en de avond ervoor ernorm geregend heeft ,is het zo dat vooral wilgen zich dan helemaal volzuigen,en dat de takken dus zwaarder worden ,of is dit een broodje aap verhaal.
grt en goed weekend ,houthakkersfeest ect
marijn
- treespotter
- Prinses Irene
Mmmm. Wie werkt er ook alweer bij Betuwe boom(ver)zorg(ing). Ik denk dat dat de eigenaar is van dit forum. Maar wat heeft dat te maken met deze wilgen?
De eigenaar van de grond waar de bomen in staan is eigenaar van de bomen. Deze blijft altijd aansprankelijk voor schade veroorzaakt door deze bomen. Of hij opdraait voor de geleden schade hangt af van het feit of er kan worden gesproken over overmacht of over de toestand van onderhoud van de bomen.
Een mooie zomerdag en onvoldoende gecontroleerde of een 'nooit onderhouden' verzorgingstoestand vallen niet echt onder overmacht.
De eigenaar van de grond waar de bomen in staan is eigenaar van de bomen. Deze blijft altijd aansprankelijk voor schade veroorzaakt door deze bomen. Of hij opdraait voor de geleden schade hangt af van het feit of er kan worden gesproken over overmacht of over de toestand van onderhoud van de bomen.
Een mooie zomerdag en onvoldoende gecontroleerde of een 'nooit onderhouden' verzorgingstoestand vallen niet echt onder overmacht.
-
- Nieuw
Wij hebben in opdracht van de beheerder en de politie de bewuste wilg daags na het ernstige ongeval beoordeeld. In dit geval ligt het verhaal wat genuanceerder. Zo was het tijdens het ongeval bijvoorbeeld windstil. Ook mechanisch gezien waren er bij de volwassen boom wel degelijk verschillende opmerkingen te plaatsen. Ik kan hier niet in details gaan omdat het onderzoek nog gaande is. Interresante vraag: hoe hoog is de gevaarzetting van een boom die naast een populair strandje staat, waar tijdens het ongeval zo'n 100 mensen van de zon lagen te genieten? Zelf vind ik die net zo hoog als het plein in de stad waar 1 keer per week markt is.
share, care, learn & grow
Of een park waar 1x per jaar een cultureel festival gehouden wordt. Zo zijn er in Helmond twee mensen overleden toen ze gingen schuilen voor een onweersbui tijdens "Artimond". De bomen waren VTA-niet-veilig bevondenJan-Willem wrote:Zelf vind ik die net zo hoog als het plein in de stad waar 1 keer per week markt is.

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
dat is het nadeel van een eenzijdig verhaal natuurlijk! nuances bepalen veel, hopelijk levert het onderzoek een duidelijk beeld waar we uit kunnen leren. VTA is tenslotte een methode die voortdurend kan bijgeschroefd worden.
- treespotter
- Prinses Irene
Hé Jan-Willem, wat heeft het laboratorium gezegd van het stuk 'barst?'.Jan-Willem wrote:Wij hebben in opdracht van de beheerder en de politie de bewuste wilg daags na het ernstige ongeval beoordeeld.

- Kristian E
- Nieuw
Ik ben dit jaar in Polen geweest, en daar geldt dus ook daadwerkelijk het 'eigen risico'. Mocht er een tak uit een boom breken: pech gehad, dan had je daar maar niet moeten staan.treespotter wrote:Die boom heeft er niet om gevraagd om als schuilplaats te dienen tegen de regen of zon, dus mogen de gebruikers van deze schaduw of paraplu best wel eens in de gaten houden dat hun actie een soort van "eigen schuld risico" met zich meebrengt. Bomen op dergelijke locaties hebben mijns inziens een andere 'aansprakelijkheid' dan bijvoorbeeld bomen langs een doorgaande rijbaan.
Nu zeg ik niet dat we dat in Nederland zo moeten doen, maar soms overdrijven we in NL wel erg.
Waar gezaagd wordt, vallen snippers
- treespotter
- Prinses Irene
In Zweden ook. Wanneer daar een dode berk met weerschijnzwam naast de rijbaan staat, dan gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen. Ik vroeg toen aan een landgoedeigenaar waar hun aansprakelijkheid lag. Weet je wat zijn antwoord was? "Wanneer hij over de straat valt dan moeten wij ervoor zorgen dat de boom binnen drie maanden is opgeruimd".
Vandaar dat er daar op de binnenwegen met 70 kilometer per uur allemaal Volvo's rondrijden met megaver- en breedstralers. Bij ons moet dat met 120 met kleine peertjes van verlichting
Vandaar dat er daar op de binnenwegen met 70 kilometer per uur allemaal Volvo's rondrijden met megaver- en breedstralers. Bij ons moet dat met 120 met kleine peertjes van verlichting

Ik zit me net hetzelfde af te vragen... kan jij daar even duidelijkheid in brengen, marijn?treespotter wrote:Mmmm. Wie werkt er ook alweer bij Betuwe boom(ver)zorg(ing). Ik denk dat dat de eigenaar is van dit forum. Maar wat heeft dat te maken met deze wilgen?
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
uhm Marijn. ik ben niet bekend met deze bomen. Het kan eventueel hoveniersbedrijf "De Betuwe" zijn of "Boomtotaalzorg"!