Citaat

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Citaat

Post by treespotter »

Vandaag lag de nieuwe T&L weer op de mat. In "De stek van..." was het deze keer de beurt aan Marc Meijer.
Hij heeft het in zijn verhaal over twee mooie grote platanen in Gouda. Deze platanen van ongeveer 110 jaar oud staan op de nominatie om verplant te worden voor de herinrichting van het stationsgebied.
Mijn persoonlijke mening? Het wordt weer tijd voor kleine stalen kooitjes. Die kunnen dan in de platanen worden gehangen met de desbetreffende projectontwikkelaars en architecten erin. Jammer dat die mensen niet verder kunnen denken dan beton en staal en groen zien als onkruid wat wel even verplaatst kan worden omdat de grond waarop het staat voor hun 'even' meer waarde heeft als gebouw. Een echte uitdaging aangaan dat kunnen ze niet. Een echte uitdaging zou zijn het echt duurzaam inpassen van dit soort mooie bomen in het project.

Ik wil jullie (voor eenieder die geen abonnement heeft op T&L) zijn laatste citaat niet onthouden. Hij heeft het hier over omgangsvormen en hoe deze meer en meer onder invloed van de 'vooruitgang' worden 'vergeten'.

"Mensen zouden wat meer respect moeten hebben voor zulke unieke bomen. Accepteren dat ze er zijn en ze waarderen in plaats van ze te zien als een probleem."

Need I say more...

Bedankt Marc :wink:
Bouke
Treehugger
Treehugger

Re: Citaat

Post by Bouke »

kan niet wachten om het artikel zelf te lezen.
Nelis
Treehugger
Treehugger

Post by Nelis »

verplaatsen van platanen van 110 jaar oud,.... :? :? zo te horen een echte liefhebber,...vakgenoot,..kenner enzo,... . Daar gaan we weer met al het idioot gedoe,..stom volk.!!!!!!!
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

He die Wolter,
als ik je reactie lees, en vaker je stukjes lees, dan schuilt er in jou wel een schrijver. To the point, een humoristische ondertoon
Wat dacht je van een ingezonden brief o.i.d. van jouw hand naar een krant / tijdschrijft over dit onderwerp (bomen verplaatsen). of een rechtstreeks gesprek met de bedenker van het plan.
Prima dat je het ook hier onder de aandacht brengt. maar mijns inziens moet je ook de mensen 'bewerken' die dit soort acties in gang zetten. Heb zelf wel enige ervaring met iets aankaarten in de pers...dat geeft vaak wel beweging.
keep up the good work

Groeten
Ludo van Mil
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

treespotter wrote:Deze platanen van ongeveer 110 jaar oud staan op de nominatie om verplant te worden voor de herinrichting van het stationsgebied.
Leuk klusje voor Willy!
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Pietje wrote:
treespotter wrote:Deze platanen van ongeveer 110 jaar oud staan op de nominatie om verplant te worden voor de herinrichting van het stationsgebied.
Leuk klusje voor Willy!
Schei jij eens even lekker uit. :shock:

En Ludo, wat betreft dat schrijven. Op Treehugs durf ik dat wel. Hier kijkt toch geen enkele serieuze ziel. :lol: En zodra Tamil en Alexander mij zat zijn knikkeren ze mij er wel uit. :wink:
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

Wolter, volgens mij heb je alleen nog maar wat 'koudwatervrees'.
Dus ik vind je antwoord maar zo zo...
Kijk, treehugs is een mooi klankbord, maar in dit soort kwesties zou je een ander klankbord moeten zoeken m.i..
En dat is een SERIEUZE opmerking op een mogelijk niet al te serieus meer plezierig klankbord als deze site, van een serieuze :D collega.
See you

Ludo van Mil
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

ludovanmil wrote:Wolter, volgens mij heb je alleen nog maar wat 'koudwatervrees'.
Dus ik vind je antwoord maar zo zo...
Ha ha, Neem van mij aan Ludo dat dat koude water door mij al regelmatig is warm geschreven. Ik blijf niet aan de gang. :lol:
Ik zit nu met een leuk clubje 'boomidioten' in de redactieraad van de gezamenlijke nieuwsbrief van de KPB, NVTB en NVB. Hierin probeer ik voor de klimmers interessante artikeltjes te laten schrijven.
Wanneer jij daar telkens mijn naam onder zag staan dan zou je na twee of drie keer die pagina's gaan overslaan. :wink:
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

Communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten...
Wolter, als ik je weer eens spreek 'in real life' zal ik eens uitleggen wat ik bedoel.
See you
Ludo
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

He Ludo,

Wij willen Prinses Irene nog wel even houden, dat moet je niet zeggen zo krijgt hij nog ster allures :wink:

Voor we het weten loopt hij in een net pak, met duur gelul over bomen te praten :lol: volgens mij loopt hij liever in een zaag/ klimbroek!
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Tamil wrote:volgens mij loopt hij liever in een zaag/ klimbroek!
Die doet hij pas uit als zijn pyama aan gaat... :lol:
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by peppel »

als je bomen met respect behandeld voor en tijdens het verplanten en daarna goede nazorg levert zie ik niet in waarom er zo moeilijk gedaan word.
er zijn gewoon bomen die wel moeten wijken. dan is het kappen of verplanten. waar kies je dan voor? juist verplanten toch?
tuurlijk kan er in de aanloop naar een project beter gekeken worden of de bomen niet op de huidige plek kunnen blijven staan.
je moet ook bedenken dat bedrijven er veel geld mee kunnen verdienen met het verplanten van bomen.
en of een boom nou 10 jaar is of 110 jaar maakt helemaal niks uit. of een verplanting slaagt ligt 100% aan de voorbereiding, manier van verplanten en de nazorg. als dat goed is, is de hergroei nagenoeg 100% procent.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Pietje wrote:
Tamil wrote:volgens mij loopt hij liever in een zaag/ klimbroek!
Die doet hij pas uit als zijn pyama aan gaat... :lol:
sterker nog hij heeft een pfanner pyama!
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

peppel wrote:als je bomen met respect behandeld voor en tijdens het verplanten en daarna goede nazorg levert zie ik niet in waarom er zo moeilijk gedaan word.
er zijn gewoon bomen die wel moeten wijken. dan is het kappen of verplanten. waar kies je dan voor? juist verplanten toch?
tuurlijk kan er in de aanloop naar een project beter gekeken worden of de bomen niet op de huidige plek kunnen blijven staan.
je moet ook bedenken dat bedrijven er veel geld mee kunnen verdienen met het verplanten van bomen.
en of een boom nou 10 jaar is of 110 jaar maakt helemaal niks uit. of een verplanting slaagt ligt 100% aan de voorbereiding, manier van verplanten en de nazorg. als dat goed is, is de hergroei nagenoeg 100% procent.
kijk maar naar de kastanje op de koekamp in den haag...
http://tinyurl.com/kastanje
http://tinyurl.com/pdf-artikel
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by peppel »

die eerste link is een goed voorbeeld!
heb inmiddels in de 4 jaar dat ik boomverzoger ben al heel wat grote en kleine verplantingen gedaan met als hoogtepunt de verschuiving van een zomereik in lunteren. allemaal aangeslagen! dus kap voorkomen! alleen maar goed toch?
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

Het moet alleen geen uitgangspunt worden voor nieuwe inrichtingen!

zelfde als kandelaberen....alleen als noodoplossing ipv kap.
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

een beetje kort door de bocht Peppel :evil:
waarom zou je uberhaupt willen verplaatsen als een boom een goede plek heeft ? Verdien je de kost alleen met bomen verplaatsen? Of wil je in eerste instantie kijken naar wat goed is voor de boom ? Om dat soort vragen gaat het volgens mij om. Jou invalshoek is te eenzijdig. er is niet 1 waarheid hé......
Waarmee ik niets willen zeggen over het mogelijk succes van verplaatsingen.
Succes met verplaatsen :)

see you
Ludo van Mil
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by peppel »

als het algemeen belang zwaarder weegt dan het belang van een boom moet je kiezen. er word te vaak gekozen voor kappen. bij verplanten is vaak iedereen blij! de boom (meestal krijgt ie het beter als voor de verplanting) de opdrachtgever (krijgen een goede naam door de media aandacht) en de mensen die veel waarde aan de boom hechten. en natuurlijk diegene die de ver planting uitvoeren :D
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

peppel wrote:als het algemeen belang zwaarder weegt dan het belang van een boom moet je kiezen.
Ja juist ja, dan zou je eens moeten kiezen voor een andere stedenbouwkundige of projectontwikkelaar die wel om een bestaand object heen kan bouwen en er zelfs voor kan zorgen dat een 'zomaar een boom' een 'geweldig ingepast object waar nog steeds iedereen van kan genieten boom' kan worden.
Begrijp mij goed Peppel, ik ben niet tegen stadsvernieuwing, maar niemand zal het in zijn botte kop halen om het Muiderslot te verplaatsen omdat Amsterdam te dichtbij komt. Mocht een plaats daar in de buurt komen dan wordt er toch ook omheengebreid? Sterker nog dan zal de hele goegemeente op de achterste poten staan om de nieuwbouw daar uit de buurt te houden.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

think outside the box !
en laat die 'zo gewenste' nieuwbouw zich maar lekker aanpassen aan de oude situatie en laat die boom die daar al effe staat lekker staan.

Dan krijg je ineens veel meer sfeer, charme en heeft de nieuwbouw meteen een positieve uitstraling. Zo'n gehavende, verknipte en verplante boom wordt er nooit beter op :wink: en de lokaties waar ze worden gedropt zijn vroeg of laat toch gedoemd om weer vol te bouwen.

er zijn heel veel mooie lokaties waar de bomen wel mochten blijven staan en juist die plekken zijn bijzonder omdat de nieuwbouw meteen uitstraling heeft door het mooi ingepaste groen.

- een oude boom verplant zich niet -

en da's een wijze boeren logica die niet voor niets ooit is uitgedacht !

Het rechte pad is voor de domme, lang leve het kromme :lol:
- climb fast, move slow -
ludovanmil
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by ludovanmil »

en nou maar hopen dat er bij Peppel een 'kwartje valt' ....alhoewel, gezien zijn laatste standpunt, verwacht ik niet veel.... :(
als laatste een citaat; zo uit de van Dale : een boom die gedurig verplant wordt, gedijt zelden. de betekenis mag de geinteresseerde zelf opzoeken :) Ludo
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

Vaak is de grond waar zulk soort bomen op staan eigendom van projectontwikkelaren, en juridisch staat ze vaak weinig in de weg om (hoe groot en oud de bomen ook zijn) de zaag er in te zetten. Het bestemmingsplan zegt namelijk niet "boom", en als het wel "boom" zou zeggen, dan plant je toch een 14-16 na het omzagen van de monumentale plataan...?
Het bestemmingsplan zegt wel hoeveel er gebouwd mag worden, en dat is meestal het minimale uitgangspunt voor het verdienen van veel geld. (even de huidige markt buiten beschouwing :lol: )
Als het kiezen is tussen kappen of verplanten/verslepen, dan is voor mij de keus snel gemaakt.
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by peppel »

al die ouwe wijsheden slaan nergens op want telkens bewijzen wij het tegendeel. bomen zijn nou eenmaal minder waard dan bouwgrond. dus logisch dat bomen moeten wijken. dus beter verplanten dan kappen.
Roel
Treehugger
Treehugger

Post by Roel »

Jep zeker goed! Maar dat wil nog niet zeggen dat het meteen DE UITWEG moet zijn. Ooo boom van 120 jaar oud, die verplanten we wel even....
KIMME
Treehugger
Treehugger

Post by KIMME »

peppel wrote: bomen zijn nou eenmaal minder waard dan bouwgrond.

daar zou ik nog zo zeker niet van zijn...
JE BENT EEN RUND ALS JE MET BOMEN STUNT!!!!
Post Reply