gransfors felling ratel

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
Post Reply
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "

gransfors felling ratel

Post by jelte »

Kwam dit tegen....weet niet als dit al oud nieuws is??

Kan wel handig zijn :idea:

http://www.stalpen.com/engelska/demofil ... n_eng.html
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Re: gransfors felling ratel

Post by timo »

hij is niet nieuw meer jelte :wink: . ziet er wel handig uit ja. maar twijfel nog aan die voet waar hij op staat. :( ik denk dat je bij een wat zachtere boden zo dat ding in de grond liert. en wat te zeggen als die boom toch net een beetje teveel druk naar achteren gaat geven als je bezig bent met de velsnede :shock: (die lier je echt niet over dat dooie punt heen. plus weg voet de grond in) op het filmpje zie je ook dat het lieren best zwaar gaat. :wink:
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Inderdaad het ziet er zwaar uit. Wanneer de slinger zou kunnen ratelen dan zou je een ideale stand kunnen aannemen om eraan te trekken of duwen. En die punt zag ik ook al verdwijnen in de grond :roll:

En volgens mij wordt jou één ding als eerste geleerd wanneer je aan het vellen slaat. Blijf vooral niet met je kinnebakkes achter de boom rondhangen. Nou is de kans van opscheuren erg klein bij achteroverhangende bomen, maar toch.

Dit lijkt op een gevalletje schoenmaker blijf bij je leest. De bijlen van Gränsfors zijn onovertroffen, maar dit ding weet ik zo net nog niet.

By the way Jelte. Een beetje laat, maar toch nog gefeliciteerd met die kleine grote makker van jullie.
Phille
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Phille »

Dit apparaat wordt in belgie al een aantal jaren gebruikt door productievellers en die zijn er laaiend enthousiast over.
MAAR je moet de voor en de nadelen vandien kennen.
Bv bij een zachte bodem wordt het ding wel eens ondersteund door een stamstuk of dikke tak om het verzakken te voorkomen.
T is eigenlijk wel een handig hebbeding maar nogal duur om zo maar bij in je bus te leggen.
ER ZIT MEER IN HET HART VAN EEN BOOM DAN WAT DE BIJL KAN BLOOTLEGGEN
tjeerd
Reguliere Bezoeker
Reguliere Bezoeker

Post by tjeerd »

Doet mij een beetje denken aan een verbouwde dommekracht

denk dat je daar ook meer mee kan en voor minder geld

mvg tjeerd
Philippe
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Philippe »

T'is een zeer interessant apparaat.
In het verleden zeer veel gebruikt.
In plaats van een tire-fort te sleuren moet je nu enkel 1 toestel meenemen.
Het draaien valt best mee tenzij het bomen zijn die een beetje overhangen. Dan kan het idd zwaarder worden.
Nu, mijn advies is toch altijd een een velspie inkloppen want je kan nooit weten (in beginfase).
Bij zware gevallen kan je een combi van gransfor met tire fort toepassen.
De prijs is idem als een tire fort.
Het voordeel is wel dat je geen ankerpunt nodig hebt.
Wat ik meestal deed bij zachte bodems was ofwel een plakje ofwel wat takjes eronder. Zo om het contactoppervlak te vergroten.
Het nadeel wat ik vond was het punt dat in de boom wordt gedrukt. als je de gransfor niet wegneemt bij het vallen van de boom, dan kan de punt serieus krom trekken.
In verband met de domme kracht, idd. Gaat ook. Echter moet je wel wat zaagwerk verrichten om deze te installeren. Maar het gaat.

Greetz
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

Philippe wrote:Het draaien valt best mee tenzij het bomen zijn die een beetje overhangen. Dan kan het idd zwaarder worden.
Greetz
ik vind 2 houten wiggen en een grote ton hamer best werken :wink: . om daar nou z,on duur aparaat voor te pakken :?
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
jelte
" Kiwi Treehugger "
" Kiwi Treehugger "

Post by jelte »

treespotter wrote:Inderdaad het ziet er zwaar uit. Wanneer de slinger zou kunnen ratelen dan zou je een ideale stand kunnen aannemen om eraan te trekken of duwen. En die punt zag ik ook al verdwijnen in de grond :roll:

En volgens mij wordt jou één ding als eerste geleerd wanneer je aan het vellen slaat. Blijf vooral niet met je kinnebakkes achter de boom rondhangen. Nou is de kans van opscheuren erg klein bij achteroverhangende bomen, maar toch.

Dit lijkt op een gevalletje schoenmaker blijf bij je leest. De bijlen van Gränsfors zijn onovertroffen, maar dit ding weet ik zo net nog niet.

By the way Jelte. Een beetje laat, maar toch nog gefeliciteerd met die kleine grote makker van jullie.
Bedankt!, tja al weer 4 jaar oude time flys when you are having fun:)
Jelte Buddingh'
["To tree or knot to tree....."]
Post Reply