bruine zwam op walnoot
bruine zwam op walnoot
Op deze boom:
zitten deze zwammen:
het is een oude walnoot, die nog wel een beetje vrucht draagt. Er komt steeds meer dood hout in en ik vraag me af of de boom nog lang mee gaat. Iemand een idee wat voor zwam het is?
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Re: bruine zwam op walnoot
.....lijkt op ruige weerschijnzwam.....
't is wel een slechte foto om de zwam te determineren

- climb fast, move slow -
- treespotter
- Prinses Irene
Dat denk ik ook.-WOUTER- wrote:.....lijkt op ruige weerschijnzwam.....
dat het een slechte foto is Wolter?treespotter wrote:Dat denk ik ook.-WOUTER- wrote:.....lijkt op ruige weerschijnzwam.....
hier twee iets betere, maar met een brakke telefoon is het behelpen.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
op pagina 275 van het stadsbomenvademecum 3c staat de ruige weerschijnzwam beschreven; het vruchtlichaam is....'tenslotte zwart met een borstelig oppervlak Dus dat lijkt wel aardig overheen te komen met de foto's
Ken je het boek? Heel praktisch boek voor het determineren van ziekten en aantastingen en wat je er evt. mee kan.....
Staat nog meer bij maar dat wordt een lang verhaal....
Ken je het boek? Heel praktisch boek voor het determineren van ziekten en aantastingen en wat je er evt. mee kan.....
Staat nog meer bij maar dat wordt een lang verhaal....

- treespotter
- Prinses Irene
dhr.banuyn wrote:dat het een slechte foto is Wolter?treespotter wrote:Dat denk ik ook.-WOUTER- wrote:.....lijkt op ruige weerschijnzwam.....

Je had zeker alleen maar een telefoon met camerafunctie bij je.

Als deze zwam op zware/grote kroondelen zit dan sneuvelen deze wanneer er niet wordt ingegrepen.
Jep, ruige weerschijnzwam, maar ingrijpen wolter??
Er is daar genoeg ruimte om de boom zodat daar een takje af kan breken denk ik zo!
Maar ik zeg dit omdat ik voorbeelden ken die van elende doorgerot staande op een klein stukje hout erg weinig gewicht maken en dus niet uitbreken!
Je kent het wel zo'n boom met holle armen die 15mm schot per jaar maakt!
En denk dat dit ook zo'n geval is waar je nog jaren naar kan kijken als boom.
Ps, Dit geld in mijn beleving alleen bij noten!
suc6 ermee
Er is daar genoeg ruimte om de boom zodat daar een takje af kan breken denk ik zo!
Maar ik zeg dit omdat ik voorbeelden ken die van elende doorgerot staande op een klein stukje hout erg weinig gewicht maken en dus niet uitbreken!
Je kent het wel zo'n boom met holle armen die 15mm schot per jaar maakt!
En denk dat dit ook zo'n geval is waar je nog jaren naar kan kijken als boom.
Ps, Dit geld in mijn beleving alleen bij noten!
suc6 ermee
en toch kan je er proberen wat gewicht uit te halen....uitbreken of niet als ie kan blijven zitten is t altijd mooier 

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
ben ik niet mee eens steven. ik vind persoonlijk een boom op zijn mooist als de helft van de kroon uitgebroken is en er weer nieuwe uitlopers op ziten met dik dood hout. ik vind dat wij mensen (vrl nederland) veel te snel een boom weg halen, "omdat de boom kaprijp is" als de boom zo staat dat hij geen schade kan maken aan mensen gebouwen enzSteven wrote:uitbreken of niet als ie kan blijven zitten is t altijd mooier
ik zeg: boompje vrij lekker laten gaan.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Wat als er toch een schepper is?!
dus om te voorkomen dat mensen hem weg willen...zorgen dat ie niet uit kan breken 

-Get rid of the rope. It's only distracting you-
nope, in mijn ogen is het niet nodig om deze boom te snoeien. Ruimte genoeg geloof ik. Maar als de klant het heeeel graag wil 

- treespotter
- Prinses Irene
Timo, jij bent een boomverzorger naar mijn hart. De mooiste, spannendste bomen waaraan visueel en biologisch het meest te beleven valt zijn de gehavende bomen.
Ik liet mij in de vorige post leiden door mijn dark side alterego. Die gaf mij in dat de huidige vorm zo veel mogelijk gehandhaafd moest blijven. Kleiner maken dus.
Maar in deze boomgaard kan je natuurlijk ook gewoon afwachten en zoals Tamil ook al aangaf kan het ook nog jaren goed gaan.
Ik liet mij in de vorige post leiden door mijn dark side alterego. Die gaf mij in dat de huidige vorm zo veel mogelijk gehandhaafd moest blijven. Kleiner maken dus.
Maar in deze boomgaard kan je natuurlijk ook gewoon afwachten en zoals Tamil ook al aangaf kan het ook nog jaren goed gaan.
En dit waren nog foto's die iedereen mocht zien, er staan ergere op mijn telefoon.... (maar daar staan geen bomen of zwammen op)treespotter wrote:....
Je had zeker alleen maar een telefoon met camerafunctie bij je...
Maar de boom staat niet in de weg en valt waarschijnlijk de goede kant op (niet op het hek, dus de koeien blijven uit de tuin, anders is die ook bemest.....). Vooralsnog ga ik even niets doen, waarschijnlijk in het voorjaar wat dood hout verwijderen. Alles wat leeft laat ik zitten tot de boom zelf aangeeft er afstand te van willen nemen.
dank voor de determinatie van de zwam.
En de standplaats? is die voor verbetering vatbaar? Wordt dat gras regelmatig gemaaid? Of mag dat wat langer in de zomer, eventueel met bollen? en dan maaien in het najaar voor de noten? Of mag dat vervangen worden door een mulchlaag?
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Het gras wordt af en toe gemaaid, is vaak lang, zeker in de zomermaanden. Er was ook enige vorm van maaischade (even snel rond de onderkant met de bosmaaier....) maar dat gebeurt nu niet meer. Mulchlaag zal er niet inzitten, maar een paar bollen ga ik laten doen.
Snippers of mulch vlak rond de stam kan al enorm helpen om de maaischade te voorkomen.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
In dit geval helpt het verbod tot gebruik van de bosmaaier bij de bomen ook. Mannetje dat de tuin doet kan het geld te goed gebruiken om het te verpesten.
- treespotter
- Prinses Irene
Pas op hoor Pietje. Ik ben een enorme fan van snippers en mulchlagen, maar vlak rond de stam is een No-Go zone. Het mag dan wel de maaischade voorkomen, maar een potentiele kans creëren waarbij overdracht van 'foute' schimmels naar een stamwond plaatsvind of een medium creëren waarin wurgwortels ontstaan is nou niet echt iets waar je blij van kan worden.Pietje wrote:Snippers of mulch vlak rond de stam kan al enorm helpen om de maaischade te voorkomen.
Verbeter me waar ik er naast zit:
"foute" schimmels ontstaan met name als de laag te dik is en de temperatuur in de mulch te hoog kan worden. Via schors zal het foute schimmels niet lukken de boom binnen te komen, tenzij deze al beschadigd en/of verzwakt is.
En Wurgwortels is vooral een zaak van te abrupte overgang van "lekkere" grond naar "niet te vreten"-grond. En mulch rond de stam maakt die lekkere grond misschien nog iets lekkerder, maar het leed is al geleden.
"foute" schimmels ontstaan met name als de laag te dik is en de temperatuur in de mulch te hoog kan worden. Via schors zal het foute schimmels niet lukken de boom binnen te komen, tenzij deze al beschadigd en/of verzwakt is.
En Wurgwortels is vooral een zaak van te abrupte overgang van "lekkere" grond naar "niet te vreten"-grond. En mulch rond de stam maakt die lekkere grond misschien nog iets lekkerder, maar het leed is al geleden.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
In Canada wordt iedere boomspiegel afgewerkt met mulch. Misschien dat het wel ziektes kan veroorzaken, maar dan moet er inderdaad al maaischade of iets dergelijks op zitten wat je onderwerkt met mulch/snippers.
- treespotter
- Prinses Irene
In theorie heb je natuurlijk gelijk, maar een algemene opmerking heeft algemene opvolgers. Het lijkt mij dan ook verstandig om een kanttekening te plaatsen.Pietje wrote:Verbeter me waar ik er naast zit:
Die opmerking over wurgwortels heeft meer te maken met jonge aanplant en Volcano mulching (veel teveel en rondom tegen de stam mulchen). De hoge temperatuur heeft niet echt iets te maken met het ontstaan van foute schimmeltjes. Een te dikke laag verse snippers wel.
Niet iedere mulcher neemt de tijd om de snippers te laten composteren en wanneer er dan veel snippers bij een boom komen van een gevelde 'honingzwammenboom' dan denk ik dat de kans groot is dat een infectie wordt overgedragen via stamschade.