vallende blaadjes

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
jef
Treehugger
Treehugger

vallende blaadjes

Post by jef »

zat ik gisteren aan tafel met mijn vriendin en stelt ze mij daar een vraag waar ik haar het antwoord schuldig op moest blijven, komt ie:
waarom houd een beukenhaag haar blaadjes in de winter, en een beuk (boom) niet?
mijn antwoord was eigenlijk niet meer dan gewoon: eeeuuuh kweenie... heeft er hier iemand een antwoord voor mijn jolijntje?
Steven
Moderator
Moderator

Re: vallende blaadjes

Post by Steven »

heeft volgens mij te maken met de levens fase.

een jonge beuk(net geplant jonge leeftijd) laat zn blad ook niet los in de herfst.

en een beuk haag word "kunstmatig" jong gehouden
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

Veel bomen, veel meer dan de meeste mensen weten hebben een z.g.n. jeugdvorm, dat betekent dat de boom in de eerste jaren van zijn leven er een beetje of zelfs heel anders uit ziet, dan die zelfde boom in volwassen vorm.
Zo ook met de beuk, jonge boompjes houden hun blad in de winter vast, als de boom ouder wordt( meer dan 10 jaar) gaat dit verschijnsel weer over en laat hij al zijn blad voor de winter al vallen.
Indien men een beuk gebruikt voor hagen en deze steeds blijft knippen, blijft de jeugdvorm bestaan, hij kan immers door al dat knippen geen volwassen boom worden!
Zo kan het gebeuren dat een oude beukenhaag van 50 jaar nog steeds zijn blad in de winter vast houdt.
Exact de zelfde eigenschappen van dat blad vast houden, doet ook die andere soort, de haagbeuk, hoewel dat bij het ouder worden van de haag wel wat minder is, maar hagen tot 1 m. hoog houden ook al hun blad in de winter.

idd steven
laat een oen niet zomaar doen !
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dat is niet het antwoord Bruno. Jef vraagt niet tot welke leeftijd bepaalde bomen hun blad vasthouden, maar waarom. Ik heb het antwoord niet, maar ik zou mij kunnen voorstellen dat het als bescherming dient tegen de schrale winterwind op de nog dunne jonge stammetjes. En dan misschien niet zozeer voor de enkele boom, maar meer voor de groep jonge bomen in een natuurlijke verjonging in een opengeslagen bos. Door al dat blad in die hele groep jonge bomen zullen de 'middelste' bomen beter beschermd zijn tegen de elementen.
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by boomverzorgingbruno »

ja wolter waarom heeft een jonge man zijn haar nog en worden ze bij oude mannen grijs en vallen ze uit .

dat het blad in de jeugdfase erop blijft zitten zal wel iets met bescherming te maken hebben zeker
laat een oen niet zomaar doen !
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

Volgens mij heeft het gewoon te maken met of de beuk (zwaar) gesnoeid word of niet gesnoeid word.
Vooral de beuken die als haag gebruikt worden behouden na snoei hun blad, Waarom: Bescherming tegen zonnebrand? Wind Vorst ??

Waarschijnlijk een soort reactie door stress.
WiPe
Treehugger
Treehugger

Post by WiPe »

Dat staat beschreven in Thomas, Peter, 'Trees: their natural history', 2000, Cambridge University Press,286 p.; pagina 30-31

Het komt er op neer dat het blad en het grootste deel van de bladsteel afsterft, maar dat de basis van de bladsteel niet afsterft tot in het voorjaar, wanneer de kurklaag die moet zorgen voor het afstoten van het blad gevormd wordt. Het lijkt er op dat deze bomen (behalve bij beuk gebeurt dat ook bij eiken, hopbeuk, haagbeuk en suikeresdoorn) vrij laat zijn met het vormen van die kurklaag waardoor dat proces stopt wanneer het te koud wordt om dat proces pas in het voorjaar af te ronden.
Verschillende redenen zijn mogelijk: het zou kunnen dat daardoor de knoppen beschermd worden tegen de vorst.
Onderzoek heeft echter uitgewezen dat het blad dat an de boom blijft hangen meer oplosbare mineralen bevat dat bladeren die de hele winter op de grond gelegen hebben. Waarschijnlijk omdat dat blad dat blijft hangen droger is en daardoor minder aangevallen wordt door schimmels en andere bladopruimers. Wanneer het blad dan valt zijn de wortels actief en klaar om de vrijgekomen mineralen onmiddellijk op te nemen.

Maar de ervaring heeft me inmiddels geleerd dat de ene verklaring de andere niet moet uitsluiten. Bovendien kan er nog een andere verklaring zijn die even correct is als de twee die ik in dit boek gevonden heb.
Last edited by WiPe on 21 Nov 2010, 17:36, edited 1 time in total.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Dus het zou zo kunnen zijn dat de bomen proberen te voorkomen dat hun voorraadje verdwijnt tijdens de winter zonder daar zelf iets aan te hebben gehad. Mmmm. Dat klinkt aannemelijk.
Al heb ik toch een beetje mijn bedenkingen omdat de 'verjonging' toch in het bos plaatsvind op een open plek. Beuken zijn niet echt een pioniersoort die op 'dode' arme schrale grond.
timo
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by timo »

het is mij vandaag opgevallen dat een beuk van denk rond de 20jaar oud. nu al zijn blad kwijt is. op de bemanteling na. en het beukenhaagje eronder houd ook alles vast. ik denk dat het idd meer redenen kunnen zijn wrm een boom zijn blad toch weet vast te houden in de winter.
http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
jef
Treehugger
Treehugger

Post by jef »

Dank je wel voor de reacties. Ik besluit dat de ene reactie de andere een beetje aanvult en ben daarmee weeral een beetje wijzer geworden! :) Groetjes, Jolijn.
Tamil
Site Admin
Site Admin

Post by Tamil »

Mijn mening hierin is, om zijn bast te beschermen tegen vraat in tijden met weinig voedsel (sneeuw) gaat eerst het blad er aan en dan pas de rest, en wellicht is het dan al weer voorjaar. Ook gezien een beuk minder goed zijn bast overgroeid dan andere soorten en dan (zonnebrand), verminderd voedsel transport, etc

Maargoed dat is mijn bedenksel hierin, bekeken vanuit andere soorten ilex-scherp blad op jonge leeftijd tegen vraat, en bijv mammoetboom met dikke bast- tegen bosbrand, etc, etc
densmee
Treehugger
Treehugger

Post by densmee »

Tamil wrote:Mijn mening hierin is, om zijn bast te beschermen tegen vraat in tijden met weinig voedsel (sneeuw) gaat eerst het blad er aan en dan pas de rest, en wellicht is het dan al weer voorjaar. Ook gezien een beuk minder goed zijn bast overgroeid dan andere soorten en dan (zonnebrand), verminderd voedsel transport, etc

Maargoed dat is mijn bedenksel hierin, bekeken vanuit andere soorten ilex-scherp blad op jonge leeftijd tegen vraat, en bijv mammoetboom met dikke bast- tegen bosbrand, etc, etc
beuk behoort bij wildschade wel tot de minst aangetaste soorten.
reeen eten nog eerder grove den dan beuk
“Bos, natuur en landschap zijn onze zorg; bosbouw is ons vak“
Post Reply