Plant advies

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Plant advies

Post by ErikSint »

Is het een probleem als je een stobbe hebt weggefreest om in dat gat (voldoende groot gemaakt etc) om daar een nieuwe boom in te planten? Ik dacht zelf dat dit mogelijk is maar ik wil het wel zeker weten natuurlijk!

Mvg Erik
daar kun je boom op zeggen
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Plant advies

Post by boomverzorgingbruno »

als je alle spaanders weg neemt wel anders krijg je een verottingsproces in jou plantgat en dit proces neemt de zuurstof weg van jou nieuwe boompje .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Plant advies

Post by dennis »

En even oppassen met een reuzenzwam aantasting van de mogelijk verwijderde stobbe. De zwam aantasting maakt namelijk bij eiken en beuken meteen korte meten met je nieuwe boom. Maar dat is slechts een uitzondering :wink:
ik klim liever ... dan werken
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Plant advies

Post by WiPe »

Dat probleem van die vertering kun je al voor een groot stuk oplossen door een een drainagebuis als beluchting in de grond te steken.
Probleem blijft dan nog dat de vertering in eerste instantie de stikstof uit de bodem haalt. Daarvoor zou je goed verteerde kompost kunnen meegeven.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
ErikSint
Treehugger
Treehugger
Posts: 320
Joined: 14 Sep 2010, 17:07
Location: Bergeijk

Re: Plant advies

Post by ErikSint »

bedankt voor de reacties!
daar kun je boom op zeggen
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Plant advies

Post by dennis »

You're welkom
WiPe wrote:Dat probleem van die vertering kun je al voor een groot stuk oplossen door een een drainagebuis als beluchting in de grond te steken.
Probleem blijft dan nog dat de vertering in eerste instantie de stikstof uit de bodem haalt. Daarvoor zou je goed verteerde kompost kunnen meegeven.
Maar hier gaan we even mee verder!

Not agree

Dus goed verteerde compost haalt stikstof uit de bodem :roll:
En een teveel aan achtergebleven freespulp (daar ging het volgens mij over) kun je beter laten verteren, door het toedienen van zuurstof middels een drainagebuis :roll:


Het gebruik van drainages is volgens mij wel een beetje achterhaald. Het grootste nut van de drain voor korte termijn het gemak om direct water te krijgen bij de wortels in droge tijden. Het beheren van zuurstof en/of stikstof via een drainage is vrij nihil. En gebruik compost niet "IN" een plantgat maar enkel in de bovenste laag ( 20 a 25 cm ) dus bij het afwerken van je border/boomspiegel lichtjes erdoor spitten.
ik klim liever ... dan werken
User avatar
boomverzorgingbruno
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2391
Joined: 17 Dec 2009, 20:41
Location: leuven (BE)
Contact:

Re: Plant advies

Post by boomverzorgingbruno »

dennis wrote:You're welkom


Maar hier gaan we even mee verder!

Not agree

Dus goed verteerde compost haalt stikstof uit de bodem :roll:
En een teveel aan achtergebleven freespulp (daar ging het volgens mij over) kun je beter laten verteren, door het toedienen van zuurstof middels een drainagebuis :roll:


Het gebruik van drainages is volgens mij wel een beetje achterhaald. Het grootste nut van de drain voor korte termijn het gemak om direct water te krijgen bij de wortels in droge tijden. Het beheren van zuurstof en/of stikstof via een drainage is vrij nihil. En gebruik compost niet "IN" een plantgat maar enkel in de bovenste laag ( 20 a 25 cm ) dus bij het afwerken van je border/boomspiegel lichtjes erdoor spitten.
ja ben ik het ook niet mee eens het feit is en blijft toch dat de vertering van plantaardige resten (snippers spaanders) veel zuurstof eisen dus dit kan je misschien lokaal met je drain oplossen maar denk niet dat je het helemaal weg neemt ik blijf erbij snippers verwijderen .
laat een oen niet zomaar doen !
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Plant advies

Post by treespotter »

dennis wrote:Dus goed verteerde compost haalt stikstof uit de bodem :roll:
En een teveel aan achtergebleven freespulp (daar ging het volgens mij over) kun je beter laten verteren, door het toedienen van zuurstof middels een drainagebuis :roll:
Even goed lezen Dennis want dat wat jij impliceert dat staat er niet.

Ik gebruik al jaren geen drainagebuis meer in de bodem tijdens het planten, MAAR...
Heel af en toe (en dat was deze week ook weer een keer het geval) is het gewoon niet mogelijk om de volledige oude beworteling uit het "nieuw in te richten plantgat" te verwijderen. In dat geval snij ik een stuk drain (zonder kokos of kous-omhulsel) op maat zodat de drain onder door het plantgat gaat. Met zwart breed isolatietape omwikkel ik de uiteinden van de drain (de opening natuurlijk wel open laten :roll: ) en deze laat ik dan beide in tegenovergestelde richting boven de grond uitkomen.
Bij de bomen die ik op deze manier heb voorzien van 'bodemlucht' heb ik nog geen uitval gehad.
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: Plant advies

Post by Cas »

treespotter wrote:
dennis wrote:Dus goed verteerde compost haalt stikstof uit de bodem :roll:
En een teveel aan achtergebleven freespulp (daar ging het volgens mij over) kun je beter laten verteren, door het toedienen van zuurstof middels een drainagebuis :roll:
Even goed lezen Dennis want dat wat jij impliceert dat staat er niet.

Ik gebruik al jaren geen drainagebuis meer in de bodem tijdens het planten, MAAR...
Heel af en toe (en dat was deze week ook weer een keer het geval) is het gewoon niet mogelijk om de volledige oude beworteling uit het "nieuw in te richten plantgat" te verwijderen. In dat geval snij ik een stuk drain (zonder kokos of kous-omhulsel) op maat zodat de drain onder door het plantgat gaat. Met zwart breed isolatietape omwikkel ik de uiteinden van de drain (de opening natuurlijk wel open laten :roll: ) en deze laat ik dan beide in tegenovergestelde richting boven de grond uitkomen.
Bij de bomen die ik op deze manier heb voorzien van 'bodemlucht' heb ik nog geen uitval gehad.
Heeft een kous/kokosomhulsel dan zoveel effect op oude beworteling?
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Plant advies

Post by treespotter »

Vast niet, maar wanneer ik de eerste jaren een goede luchthuishouding in de bodem wil creëren, waarom zou ik dan een storende (duurdere) laag om de drain willen hebben.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Plant advies

Post by dennis »

Maar het is toch ook zo dat doormiddel van een drain het vochthuishouding meer beinvloedbaar is zowel het het toedienen van water bij aanplant ( da's wel handig ) als een verhoogde verdamping in hele droge tijden ( en da's minder handig). Dit is mischien wel belangrijker dan het zeer kleine verschil in zuurstofhuishouding te kunnen/willen beinvloeden.

En het restant uitlopende wortels die na een frees partij'tje blijven zitten gaan niet in de eerste 2 a 3 jaar keihard rotten/verteren. Dit waneer de nieuw aangeplante boom in die eerste 2 a 3 jaar dus die goede zuurstofhuishouding nodig heeft, heeft daar geen hinder van. Het rotten/verteren van die wortels gebeurd pas enkele jaren later ( afhankelijk van soort natuurlijk) En bij restant van freespulp begind het dus wel direct.

Ik blijf erbij zuiver je plantgat en houd plastic uit de bodem :cry:
treespotter wrote:Heel af en toe (en dat was deze week ook weer een keer het geval) is het gewoon niet mogelijk om de volledige oude beworteling uit het "nieuw in te richten plantgat" te verwijderen.
Alles is mogelijk, maar het was vast makelijker :wink:
ik klim liever ... dan werken
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Plant advies

Post by treespotter »

dennis wrote:
treespotter wrote:Heel af en toe (en dat was deze week ook weer een keer het geval) is het gewoon niet mogelijk om de volledige oude beworteling uit het "nieuw in te richten plantgat" te verwijderen.
Alles is mogelijk, maar het was vast makelijker :wink:
Dat zeg jij Dennis, maar ik weet dat dat niet het geval was. Neem van mij aan dat ik echt niet de weg van de minste weerstand neem tijdens het inrichten van de plantplaatsen.

Wat betreft dat watergeven Dennis,
dennis wrote:Ik blijf erbij zuiver je plantgat en houd plastic uit de bodem :cry:
ik denk er net zo over als jij. Al die drainpijpen die in de grond beleven zitten waren mij ook en doorn in het oog. Daarom gebruiken wij nu al een paar jaar (dit is het derde jaar) de gietranden van ITS. Gietranden zijn voor het watergeven een veel betere oplossing. Het water zakt door de hele kluit, er is meer water in één keer toe te dienen, de ongewenste ventilatie om de kluit is niet meer aan de orde en last but not least de maaischade en hondenzeikverdrinkingsdood zijn nagenoeg nul. Na het eerste of tweede jaar worden de randen weer verwijderd en de minst beschadigde randen worden herbruikt.
User avatar
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 68
Joined: 15 Oct 2010, 21:55
Location: Arnhem
Contact:

Re: Plant advies

Post by Cas »

treespotter wrote:Vast niet, maar wanneer ik de eerste jaren een goede luchthuishouding in de bodem wil creëren, waarom zou ik dan een storende (duurdere) laag om de drain willen hebben.
Yup groot gelijk heb je. Zo'n kous is nergens voor nodig als de drain maar een paar jaar nodig is.
User avatar
WiPe
Treehugger
Treehugger
Posts: 424
Joined: 13 Dec 2007, 20:28
Location: Oost-Vlaanderen

Re: Plant advies

Post by WiPe »

dennis wrote:You're welkom
WiPe wrote:Dat probleem van die vertering kun je al voor een groot stuk oplossen door een een drainagebuis als beluchting in de grond te steken.
Probleem blijft dan nog dat de vertering in eerste instantie de stikstof uit de bodem haalt. Daarvoor zou je goed verteerde kompost kunnen meegeven.
Maar hier gaan we even mee verder!

Not agree

Dus goed verteerde compost haalt stikstof uit de bodem :roll:
En een teveel aan achtergebleven freespulp (daar ging het volgens mij over) kun je beter laten verteren, door het toedienen van zuurstof middels een drainagebuis :roll:


Het gebruik van drainages is volgens mij wel een beetje achterhaald. Het grootste nut van de drain voor korte termijn het gemak om direct water te krijgen bij de wortels in droge tijden. Het beheren van zuurstof en/of stikstof via een drainage is vrij nihil. En gebruik compost niet "IN" een plantgat maar enkel in de bovenste laag ( 20 a 25 cm ) dus bij het afwerken van je border/boomspiegel lichtjes erdoor spitten.

Ik zou hier soms wat vaker moeten komen, dan kan ik zelf sneller reageren ipv dat aan anderen over te laten.
dennis wrote:Dus goed verteerde compost haalt stikstof uit de bodem :roll:
Geen idee waar je dat vandaan hebt. Die bewering komt alvast niet van mij :roll:

En wat die drain betreft: ik heb al vaker bomen zien doodgaan door zuurstofgebrek na aanplant. Redenen genoeg: te diep planten, te nat (eventueel oor badkuipeffect), navertering van organisch materiaal in de bodem,...
En ik heb ook al vaak gezien hoe drainagebuizen misbruikt worden om bomen die te diep geplant zijn alsnog een kans te geven om te overleven. Ik heb ook mijn twijfels bij het gebruik van drainagebuizen als verluchting in een standplaats die wegens allerhande problemen ongeschikt is.
Maar je moet het kind niet met het badwater weggooien. Als je wil vermijden dat je boom problemen kijgt met onvoldoende verteerde snippers die in de bodem de zuurstof kunnen wegtrekken, is een drainagebuis een mogelijke oplossing. Maar ook niet meer dan dat.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Re: Plant advies

Post by treespotter »

WiPe wrote:is een drainagebuis een mogelijke oplossing. Maar ook niet meer dan dat.
Precies, niet meer dan dat.
User avatar
dennis
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 759
Joined: 26 Jan 2009, 19:51
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Plant advies

Post by dennis »

ja uiteindelijk toch duidelijk :D
ik klim liever ... dan werken
Post Reply