Hitchclimber rapide
Hitchclimber rapide
gevonden op treetools, niets wereldschokkends, maar altijd leuk om te zien.
The NEW DMM Hitch Climber Pulley has all the same features as the original but features a roller bearing sheave in place of the bushing. Very efficient - almost no friction. Hot forged 2014 aluminum side plates
The NEW DMM Hitch Climber Pulley has all the same features as the original but features a roller bearing sheave in place of the bushing. Very efficient - almost no friction. Hot forged 2014 aluminum side plates
- Attachments
-
- hitch climber rapide.jpg (9.73 KiB) Viewed 7870 times
Take care, there's not much spare!
Re: Hitchclimber rapide
Zit er wel of geen verschil tussen the hitchclimber en the hitchclimber rapide?
rapide is met bearings, normale is met bushings
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
In Jip en Jannetaal: rapide is met kogellagers, normale is met glijlagers.Steven wrote:rapide is met bearings, normale is met bushings

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Dat verschil zal je waarschijnlijk aan de gordel als knoop verschuiver niet merken, maar het verschil is wel degelijk groot als katrol.
Voor kabelbanen tijdens klimdagen gebruiken wij de Petzl Tandem in de uitvoering "Tandem" en "Tandem Speed". Ook hier is het verschil bussen- of kogellagers en dat merk je wel degelijk in de snelheid. Ik denk dat de snelheid aan het eind van de kabelbaan de helft of misschien wel eens zoveel is met de kogelgelagerde Tandem.
Voor kabelbanen tijdens klimdagen gebruiken wij de Petzl Tandem in de uitvoering "Tandem" en "Tandem Speed". Ook hier is het verschil bussen- of kogellagers en dat merk je wel degelijk in de snelheid. Ik denk dat de snelheid aan het eind van de kabelbaan de helft of misschien wel eens zoveel is met de kogelgelagerde Tandem.
ook als "knoopverschuiver" merk je het verschil, als je uiteinden van je lijn over een tak loopt waarlangs je afdaald dan merk je een groot verschil met de "gewone" hitchclimber.
Snelheid is 1, maar warmteontwikkeling door de wrijving is 2... Als ze te warm worden, loopt de smering er uit en kunnen de bussen zelfs vastlopen. 

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- treespotter
- Prinses Irene
Tuurlijk Steven, jij wel. Misschien gebruik ik daarom ondertussen wel iets anders.Steven wrote:ook als "knoopverschuiver" merk je het verschil, als je uiteinden van je lijn over een tak loopt waarlangs je afdaald dan merk je een groot verschil met de "gewone" hitchclimber.

Het zal Wolter niet lukken om je na te doen, Steven. Wij lichtgewichtjes hebben hele andere wrijvings-problemen als die zwaargewichten die toch wel beneden komen...Steven wrote:heb je het geprobeert?

- treespotter
- Prinses Irene
Wat nou... Omdat bij mij niet alles achter de schuifdeur of aan de gordel hangt te 'pronken'? Of bedoel jij die nieuwe gadget aan mijn lijn.Steven wrote:heb je het geprobeert?

wat n onzin.
Aslong as you walk the walk.
als je ergens wat over wil zeggen prima,maar probeer het dan wel eerst.
ik zeg alleen maar wat ik gemerkt heb. en nee hij hangt niet achter me schuifdeur
Aslong as you walk the walk.
als je ergens wat over wil zeggen prima,maar probeer het dan wel eerst.
ik zeg alleen maar wat ik gemerkt heb. en nee hij hangt niet achter me schuifdeur
Ok groot verschil, maar het klinkt eerder als hinderlijk dan? Tenminste voor de lichtgewichtjesSteven wrote:ook als "knoopverschuiver" merk je het verschil, als je uiteinden van je lijn over een tak loopt waarlangs je afdaald dan merk je een groot verschil met de "gewone" hitchclimber.

Kent iemand ook het prijsverschil

Take care, there's not much spare!
wat!!!! hangt iets NIET aan jouw schuifdeur!!!! dat kan bijna niet!
hahaha de bus is aan de linkerkant opgehoogd met andere veren anders stond hij scheef hihi

Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Kijk weer wat geleerd wat het verschil kan zijn met katrollen. En ik verwacht dat er wel prijsverschil zal zijn.
Maar als er ook smering nodig is voor de kogellagers moet dit ook af en toe bijgevuld worden lijkt mij? Zal nooit veel zijn. Of is het een gesloten systeem
Maar als er ook smering nodig is voor de kogellagers moet dit ook af en toe bijgevuld worden lijkt mij? Zal nooit veel zijn. Of is het een gesloten systeem
Zowel glijbussen als lagers hebben smering nodig. Het materiaal waar glijbussen van gemaakt zijn, kan een klein beetje smering "opslaan". En kogellagers zijn (voor de meeste toepassingen) redelijk afgedicht.
Maar het probleem van die glijlagers is dat ze (doordat ze meer wrijving hebben dan kogellagers) eerder warm worden, waardoor de smering er eerder uitloopt, en ze dus eerder verslijten. In het algemeen kun je stellen dat kogellagers voor "hoge" snelheden zijn, en glijlagers voor "statische" toepassingen.
Voor het gebruik van een kogellager-pulley om je knoopje voort te duwen lijkt me enigzins overdreven... (sorry Steven
) Maar er zijn heus toepassingen te verzinnen waar juist deze pulley het prima doet.
Maar het probleem van die glijlagers is dat ze (doordat ze meer wrijving hebben dan kogellagers) eerder warm worden, waardoor de smering er eerder uitloopt, en ze dus eerder verslijten. In het algemeen kun je stellen dat kogellagers voor "hoge" snelheden zijn, en glijlagers voor "statische" toepassingen.
Voor het gebruik van een kogellager-pulley om je knoopje voort te duwen lijkt me enigzins overdreven... (sorry Steven

voor die toepassing is het ook overdreven peter 
prijsverschil is 20 euro of zo

prijsverschil is 20 euro of zo