Een aantal vragen

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
ErikSint
Treehugger
Treehugger

Een aantal vragen

Post by ErikSint »

Dag Treehuggers,

Binnenkort heb ik mijn eerste klus waarin ik met onderzoek de kwalititeit van een drietal eiken wil verhogen.
De eiken zijn zo rond de 60 jaar oud en staan er vrij slecht bij. 5 jaar geleden heeft de eigenaar 2 meter langs de eiken een asfalt weg laten aanleggen naar een loods op het achter terrein. Teven heeft hij rond de eiken laurierstruiken laten planten en zo de grond 20cm verhoogd met nieuw zand gemengd met compost.

Ik denk dat deze combinatie de bomen een tik heeft gegeven en ze daarom het zo slecht doen. De verdichting om de bomen heen en de bodemsamenstelling ga ik nog controleren maar ik had van te voren al wat vragen.

Als mijn onderzoek mijn vermoedens bevestigd wil ik met voedingszuilen het bodemleven verbeteren en de bomen een tijdelijke voedingsinjectie geven.
Echter is mij verteld dat schimmeldominante humuscompost vrij duur is en het is mij niet bekend hoeveel er in 1 voedingszuil gaat.

De vragen:
Hoeveel kost deze compost per m3?
Moet de compost gemengd worden met de grond die uit het gat komt?
Met hoeveel zuilen krijg je effect?

Groeten Erik
daar kun je boom op zeggen
WiPe
Treehugger
Treehugger

Re: Een aantal vragen

Post by WiPe »

Heb je de beworteling al gecontroleerd? Als er twintig cm is opgehoogd bestaat de mogelijkheid dat er sprake is van wortelsterfte. Waarschijnlijk zal de boom er wel in slagen om op termijn die 20 cm aangevulde grond te doorwortelen. Maar ik heb er geen enkel zicht op hoe lang het geleden is dat er aangevuld is. Het lijkt me dan ook goed om eens na te gaan in welk mate de wortel daar onder geleden hebben en in welke mate de bomen zich al hebben kunnen aanpassen aan de nieuwe situatie.

Mischien zijn de bomen op dit moment meer geholpen met extra lucht aan de wortels dan met schimmeldominant spul. Misschien kun je wel beter beluchtingszuilen maken en die kompost in de bovenste twintig cm inwerken.
En wat de prijs betreft heb ik altijd geleerd dat je die best gewoon bij de leverancier opvraagt.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
Harrie
Treehugger
Treehugger

Post by Harrie »

En als je die bomen echt wil helpen kun je ook het beste die ophoging proberen op te heffen. Of zoals Wipe al zei de lager gelegen wortels beluchten.

Dat is veel belangrijker dan compost.
-WOUTER-
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by -WOUTER- »

Asfalt en verhoging kunnen zomaar het begin van het eind voor deze bomen betekenen.

beluchten en eventueel de toplaag verwijderen is de enige optie om verbetering te krijgen...indien dit nog mogelijk is en het leed niet al is geschied.

succes ermee en waak ervoor dat je niet de schuld van het afsterven van de bomen dadelijk van eventueel ingrijpen op je afroept.....

grtn wouter
- climb fast, move slow -
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger

Post by Pietje »

als de compost die de vorige eigenaar heeft doorgemengd, niet helemaal uitgewerkt is, nou, dan komt er al helemaal geen zuurstof meer bij de wortels... :?

Asfalt (mits niet heel breed, zoals bij een fietspad) is op zich niet zo heel slecht voor wortels. Het blijft er namelijk best vochtig onder, en zuurstof dringt zijdelings nog wel de grond in (mits deze natuurlijk niet door de compost is verbruikt).
Van belang is in dat geval voornamelijk hoe er verdicht is, en hoeveel wortels er weggehaald zijn, en zo...
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Steven
Moderator
Moderator

Post by Steven »

het heet niet voor niets ZOAB
-Get rid of the rope. It's only distracting you-
enricovanwees
Treehugger
Treehugger

Post by enricovanwees »

ik heb van de week voor t eerst kennis gemaakt met groeiplaats verbetering. grond was opgehoogd en er ligt bestrating. Het bedrijf deed beluchten en grondverbetering met speciale humus en korrels gemengd. Bij de nieuwe aanplant die gelijk met de herinrichting is gedaan, werd bio-bodem erbij gedaan. Het was voor mij voor het eerst en ze noemen het ploffen. Boomtotaalzorg deed de uitvoering.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
Post Reply