Wat moet je met zo'n boom??
- Robvanwing
- Nieuw
Wat moet je met zo'n boom??
Ja, wat moet je met zo'n boom?
Voor mijn VTA opdracht was het een mooi object.
Het is een populier metertje of 25.
Voor mijn VTA opdracht was het een mooi object.
Het is een populier metertje of 25.
- Attachments
-
- Hij staat behoorlijk scheef
- DSCN3202.JPG (27.86 KiB) Viewed 8944 times
-
- lengtescheur vanaf de stamvoet ca. 1 meter
- DSCN3192.JPG (30.57 KiB) Viewed 8944 times
-
- Je kan zo naar de anderekant kijken door de lengte scheur.
- DSCN3194.JPG (16.14 KiB) Viewed 8944 times
Re: Wat moet je met zo'n boom??
Het is daar niet druk zie ik en zover ik kan zien is er weinig gevaar als hij valt of uitscheurt, maar als ambternaar is dat makkelijk beslissen in je eigen gemeente.
Zou ik voor een bedrijf werken had ik em laten verwijderen als het vallen een gevaar kan opleveren. In mijn ogen is een populier van deze grootte nader onderzoek niet waard.
Zou ik voor een bedrijf werken had ik em laten verwijderen als het vallen een gevaar kan opleveren. In mijn ogen is een populier van deze grootte nader onderzoek niet waard.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
verankeren aan het achterstaande flatgebouw....dit zijn nou net de mooiste bomen. Zo'n rechtoe rechtaan populier is minder sprekend dan eentje waar je doorheen kunt kijken. Kroontje uitlichten en mooi laten staan 

- climb fast, move slow -
- Robvanwing
- Nieuw
's Morgens vroeg is het er idd nog niet druk.
Maar later op de dag wordt er echter veel gebruik van het paadje gemaakt.
Kinderen die naar school lopen en spelen op het speelveldje , mensen met hun hondje en naar het winkelcentrum.
Verankeren aan de flat erachter gaat misschien wel al staat die flat wel een behoorlijk stuk van de boom vandaan.
Maar leuke optie
Maar later op de dag wordt er echter veel gebruik van het paadje gemaakt.
Kinderen die naar school lopen en spelen op het speelveldje , mensen met hun hondje en naar het winkelcentrum.
Verankeren aan de flat erachter gaat misschien wel al staat die flat wel een behoorlijk stuk van de boom vandaan.
Maar leuke optie

helemaal eens wouter.
altijd maar die ged8ten bij sommige mensen dat een boom recht moet zijn met 4takken links 4rechts. en 1top. 

http://www.pendulaboomzorg.nl
Wat als er toch een schepper is?!
Wat als er toch een schepper is?!
Ik heb gemeentes al gekkere uitgaven zien doen, ik vind zo'n gekke boom in een parkje altijd wel iets hebben. Het pad omleggenCas wrote:In mijn ogen is een populier van deze grootte nader onderzoek niet waard.

geef die boom een kans, geef die boom een kans, geef die boom een kans, T'is dat ik geen zangtalent ben, of twas een hit geweest

Take care, there's not much spare!
- Robvanwing
- Nieuw
Is het voor de heren een geruststelling als ik zeg dat hij er gewoon nog steeds staat??
Buiten dat valt hij vergeleken met zijn soortgenoten idd erg op want die staan saai recht en correct.
Buiten dat valt hij vergeleken met zijn soortgenoten idd erg op want die staan saai recht en correct.
Ik zou de kroon wat lichter maken, en wellicht word deze populier wel ouder dan zijn broers en zussen, op twee benen staan gaat nou eenmaal makkelijker dan op 'een! 

Helemaal mee eens.Tom wrote:Ik heb gemeentes al gekkere uitgaven zien doen.Cas wrote:In mijn ogen is een populier van deze grootte nader onderzoek niet waard.
En een stoel op 3 poten wankeld nooit!Tamil wrote:Ik zou de kroon wat lichter maken, en wellicht word deze populier wel ouder dan zijn broers en zussen, op twee benen staan gaat nou eenmaal makkelijker dan op 'een!

Take care, there's not much spare!
- treespotter
- Prinses Irene
Mooie scheur.
De wortelaanzet heeft zich gestrekt en de meeste kracht is voor dit moment opgevangen door die gestrekte aanzet.
De schade is niet zomaar ontstaan. Hiervoor is een 'schade'/zwakke plek nodig die de scheur heeft getriggerd. Dit kan zijn veroorzaakt doordat windbelasting op de boom is veranderd. Het rooien van een buurboom twee/drie jaar geleden kan een oorzaak zijn. Het kan ook zijn veroorzaakt door een schimmel die in de kern van de boom voor houtafbraak zorgt. Hoe dan ook, hier moet iets gebeuren.
Op basis van de beoordeling van de foto's en aannames hoe de schade is ontstaan zou ik zeggen.
* Vellen wanneer de breuk is geïnitieerd door een schimmel.
* Of kroon innemen wanneer de schade is ontstaan door mechanische belasting. Hierna de boom jaarlijks visueel controleren?
Wat is jouw verdict Rob? Alleen jij bent er tenslotte geweest.
Voor ons is het niets anders dan gissen. Een oordeel vellen over een boom (hoe mooi de plaatjes, tomografie-uitdraai of verhalen ook zijn) is voor een boomverzorger één grote NO-GO.
De wortelaanzet heeft zich gestrekt en de meeste kracht is voor dit moment opgevangen door die gestrekte aanzet.
De schade is niet zomaar ontstaan. Hiervoor is een 'schade'/zwakke plek nodig die de scheur heeft getriggerd. Dit kan zijn veroorzaakt doordat windbelasting op de boom is veranderd. Het rooien van een buurboom twee/drie jaar geleden kan een oorzaak zijn. Het kan ook zijn veroorzaakt door een schimmel die in de kern van de boom voor houtafbraak zorgt. Hoe dan ook, hier moet iets gebeuren.
Op basis van de beoordeling van de foto's en aannames hoe de schade is ontstaan zou ik zeggen.
* Vellen wanneer de breuk is geïnitieerd door een schimmel.
* Of kroon innemen wanneer de schade is ontstaan door mechanische belasting. Hierna de boom jaarlijks visueel controleren?
Wat is jouw verdict Rob? Alleen jij bent er tenslotte geweest.
Voor ons is het niets anders dan gissen. Een oordeel vellen over een boom (hoe mooi de plaatjes, tomografie-uitdraai of verhalen ook zijn) is voor een boomverzorger één grote NO-GO.
- Robvanwing
- Nieuw
Wolter (en de andere ook) ik heb deze boom gebruikt voor mijn VTA opdracht voor school.
Mijn bevindingen bij deze boom:
Kroon: veel dood hout in de vorm van dikke lange armen, boven pad en speelveld.
Stam: veel opschot/waterlot is bij referentie bomen niet het geval.
Stamvoet: Lengtescheur van minimaal 1 meter.
matig overgroeit en aan het eind van de lengte scheur een verdikking.
met veel barsten erin in het verlengde van de lengtescheur.
Naar mijn mening staat er veel spanning op de boom.
Overige: Stam klinkt hol (met hamer op geklopt)
Ik had nader onderzoek geadviseerd Picus geluidsstomograaf om de dikte van het rest hout te bepalen of dat nog save is.
Verwijderen van de dode armen en hout.
Eventueel nog een trek proef uitvoeren voor de stabiliteit van de boom/stam.
Nader onderzoek leek mij wel op korte termijn noodzakelijk.
Om te kijken of de boom echt veilig is nog en mocht dat zo zijn idd er een attentieboom van maken en jaarlijks controleren.
Voor nu vondt ik het een risicoboom.
Mijn bevindingen bij deze boom:
Kroon: veel dood hout in de vorm van dikke lange armen, boven pad en speelveld.
Stam: veel opschot/waterlot is bij referentie bomen niet het geval.
Stamvoet: Lengtescheur van minimaal 1 meter.
matig overgroeit en aan het eind van de lengte scheur een verdikking.
met veel barsten erin in het verlengde van de lengtescheur.
Naar mijn mening staat er veel spanning op de boom.
Overige: Stam klinkt hol (met hamer op geklopt)
Ik had nader onderzoek geadviseerd Picus geluidsstomograaf om de dikte van het rest hout te bepalen of dat nog save is.
Verwijderen van de dode armen en hout.
Eventueel nog een trek proef uitvoeren voor de stabiliteit van de boom/stam.
Nader onderzoek leek mij wel op korte termijn noodzakelijk.
Om te kijken of de boom echt veilig is nog en mocht dat zo zijn idd er een attentieboom van maken en jaarlijks controleren.
Voor nu vondt ik het een risicoboom.
Ik kan me voorstellen dat de tomograaf het niet goed meer doet (dwz geen betrouwbaar resultaat geeft) als de scheur open staat doordat er geluidsdruk weglekt. Maar ik ben zowiezo vrij sceptisch tegen dat apparaatRobvanwing wrote: Ik had nader onderzoek geadviseerd Picus geluidsstomograaf om de dikte van het rest hout te bepalen of dat nog save is.

De kennis + ervaring van de gene die de meting doet en de plaatjes interpreteert is belangrijker dan de meting

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
-
- Treehugger
id zoals eerder, kroon uitlichten en in de gaten houden. Denk dat in de jaren de stam tegen elkaar aan gaat groeien. Als dat doorgaat, kan het zijn dat ze uit elkaar gedrukt gaan worden. Zal nog wel ff duren. Zolang t kan boom behouden.
Wees groen en boom verzorging, be green and treecare.
Als de boom hol is , en toch evt. geveld moet worden, laat dan in iedergeval het stamstuk staan, grote kans dat er vleermuizen inzitten!!!
ivo wrote: grote kans dat er vleermuizen inzitten!!!

Zaagadvies!

Dit ben ik trouwens niet.
- Robvanwing
- Nieuw
HELAAS !!!
Deze boom is niet meer.
Vorige week is hij afgebroken en verwijderd.
Heb de stammen zien liggen en hij was idd al aardig aan het rotten.
Deze boom is niet meer.
Vorige week is hij afgebroken en verwijderd.
Heb de stammen zien liggen en hij was idd al aardig aan het rotten.