wat zou dit kunnen zijn
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
wat zou dit kunnen zijn
wat zou dit kunnen zijn ? aaantasting zit op de stam van een wat oudere Catalpa bignonoioides. (zie foto / bijlage)
De plekken zijn wat zacht / gummieachtig. Geen idee wat het is, ook in mijn boek niets kunnen vinden.
De boom oogt niet vitaal, behoorlijk wat (weliswaar wat kleinere) dode takken. Kroon is niet meer gesloten. Boom staat voor een groot deel in de verharding (klinkers) en een deel met zijn voeten in de border.
De plekken zijn wat zacht / gummieachtig. Geen idee wat het is, ook in mijn boek niets kunnen vinden.
De boom oogt niet vitaal, behoorlijk wat (weliswaar wat kleinere) dode takken. Kroon is niet meer gesloten. Boom staat voor een groot deel in de verharding (klinkers) en een deel met zijn voeten in de border.
- Attachments
-
- Catalpa rosmalen.doc
- (531.5 KiB) Downloaded 67 times
Re: wat zou dit kunnen zijn
Is dit dezelfde locatie als van die Juglans? Dan zou ik toch eerst de standplaats eens controleren. Je geeft geen enkele bijkomende informatie over wat er op die standplaats aan de hand zou kunnen zijn.. Op die manier is het wel erg moeilijk om een zinvol antwoord te gven.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Niet helemaal mee eens, dat je niets weet over de standplaats.
Maar vooruit ; zogezegd de boom staat grotendeels in de verharding ( klinkers). In de borders staat een taxushaag en lage vaste planten (Pachysandra)
We zitten in Brabant, dus de ondergrond is zand (geen humus). Ik weet (nog niet) wat er in de bovenlaag zit, direct onder de bestrating Boom staat vrij / vol in de zon.
Maar vooruit ; zogezegd de boom staat grotendeels in de verharding ( klinkers). In de borders staat een taxushaag en lage vaste planten (Pachysandra)
We zitten in Brabant, dus de ondergrond is zand (geen humus). Ik weet (nog niet) wat er in de bovenlaag zit, direct onder de bestrating Boom staat vrij / vol in de zon.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Verticillium....zaag wat takjes weg en kijk eens naar de cambiumlaag verkleuringen e.d.
hoge concentratie GSM zendmasten daar in Rosmalen...

hoge concentratie GSM zendmasten daar in Rosmalen...

- climb fast, move slow -
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Zal t.z.t. een tak afzagen om de mogelijke verkleuring waar te nemen.
En wat de straling betreft.....de hoveniers waar ik daar mee samen werk staan wel vaak te bellen.
Dat is overigens vooral storend voor de klant, daar stoor ik me ook aan als ik klant ben. Daar heb ik ze toevalligerwijs afgelopen week op gewezen. En zo waar ze volgden mijn advies nog op ook. Wordt de boom nu weer beter ??? vast niet zeker
En wat de straling betreft.....de hoveniers waar ik daar mee samen werk staan wel vaak te bellen.

Dat is overigens vooral storend voor de klant, daar stoor ik me ook aan als ik klant ben. Daar heb ik ze toevalligerwijs afgelopen week op gewezen. En zo waar ze volgden mijn advies nog op ook. Wordt de boom nu weer beter ??? vast niet zeker

- treespotter
- Prinses Irene
Wat moet er te zien zijn op de foto Ludo?
En wat weet ik nu eigenlijk? Hoe lang liggen die klinkers daar? Hoe is die border in de laatste jaren onderhouden? Onkruidbestrijding? Diep spitten? Bemesten?ludovanmil wrote:Niet helemaal mee eens, dat je niets weet over de standplaats.
Zijn er recent andere graafwerken in de buurt van die boom gebeurd? Is het terrein opgehoogd?
Het zou me niet verbazen dat die tuin de laatste jaren behoorlijk onder handen is genomen en dat die verharding behoorlijk recent is. Naar mijn ervaring is Verticillium bij Catalpa heel vaak gerelateerd aan de stanplaats, cq een gebrekkige zuurstofvoorziening in de ondergrond. Dat lijkt me bij zand niet direct een probleem, tenzij er de laatste jaren serieuze veranderingen zijn gebeurd binnen de kroonprojectie. En dan heb ik het niet per sé over afgelopen winter...
Boompje groot, plantertje dood?
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
ik snap je vraag niet? of zie je de plekken op de stam niet ? gecombineerd met de uitleg....treespotter wrote:Wat moet er te zien zijn op de foto Ludo?
- treespotter
- Prinses Irene
Ik zie plekken waar the bovenste deel van de losse schorsplaten is verwijderd.
Is daaronder het houtweefsel zichtbaar? Volgens mij is daaronder het cambium met daarbuiten nieuw bastweefsel nog in takt.
Probeer de foto's eens rechtstreeks in het bericht te plaatsen Ludo. Er zijn legio fotobewerkingsprogramma's waarmee je de resolutie kan aanpassen.
Is daaronder het houtweefsel zichtbaar? Volgens mij is daaronder het cambium met daarbuiten nieuw bastweefsel nog in takt.
Probeer de foto's eens rechtstreeks in het bericht te plaatsen Ludo. Er zijn legio fotobewerkingsprogramma's waarmee je de resolutie kan aanpassen.
Irfanview is hier prima voor geschikt:
http://www.tucows.com/preview/194967
Window selecteren van wat je wilt laten zien, CTRL-Y haalt alles eromheen weg, CTRL-R voor nieuwe afmetingen en klaar is Ludo
http://www.tucows.com/preview/194967
Window selecteren van wat je wilt laten zien, CTRL-Y haalt alles eromheen weg, CTRL-R voor nieuwe afmetingen en klaar is Ludo

De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
huuh........
uuh, ik ben al zo blij dat ik uberhaupt een plaatje op het world wide web krijg, en nou zou ik moeten doordringen to de masterclass foto's bewerken, jongens....
ik weet niet of ik dat ga trekken.

uuh, ik ben al zo blij dat ik uberhaupt een plaatje op het world wide web krijg, en nou zou ik moeten doordringen to de masterclass foto's bewerken, jongens....
ik weet niet of ik dat ga trekken.
- treespotter
- Prinses Irene
Ik weet niet of wij het blijven trekken dat er, om jou plaatjes te bekijken, eerst een tekstverwerkingsprogramma moet worden opgestart om dan een wazig Worddocument te mogen bekijken.
Ga de komende drie dagen tussen het footlock oefenen maar eens proberen of je een plaatje rechtstreeks op Treehugs kan krijgen. Daar maak je ons in ieder geval heeeeeeel blij mee.

Ga de komende drie dagen tussen het footlock oefenen maar eens proberen of je een plaatje rechtstreeks op Treehugs kan krijgen. Daar maak je ons in ieder geval heeeeeeel blij mee.