en nog een aantasting
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
en nog een aantasting
zelfde tuin (Rosmalen) NB aantasting op een Notenboom / Juglans regia.
lijkt op wortelrot, of mogelijk toch iets anders ? Boom staat (nagenoeg) geheel in het gras. Boom ziet er verder tof uit. Mooie volle en gesloten kroon.
zie bijlage / foto
lijkt op wortelrot, of mogelijk toch iets anders ? Boom staat (nagenoeg) geheel in het gras. Boom ziet er verder tof uit. Mooie volle en gesloten kroon.
zie bijlage / foto
- Attachments
-
- aantasting op notenboom.doc
- (555 KiB) Downloaded 91 times
Re: en nog een aantasting
Ik zie geen wortelaanzetten. Is die grond recent opgehoogd? Zou me in ieder geval niet verbazen. Het lijkt me alvast een goed idee dat je daar een spade in handen neemt en uitzoekt hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten.
Boompje groot, plantertje dood?
Dat is pas duurzaam aanplanten!!!
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
He Wipe, grond is zeker niet opgehoogd. Spade in de grond zetten is geen slecht plan. de beste eigenaar is wel erg aan zijn gazonnetje ( ongeveer 1/2 hectare...) gehecht.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Gutatie plekken op de stamvoet, kijk eens naar Rhizomorfen van de honingzwam op maaiveld hoogte.....en laat de uitkomst even weten
- climb fast, move slow -
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
He Wouter, ben niet zo goed met moeilijke woorden .... Rhizomorfen ff opgezocht...okay , harde snoeren van in elkaar gestrengelde hyfen . Oh ja, zoals de Quercus palustris in Sint- Michielsgestel....
Als nu maar niemand gaat vragen wat hyfen zijn.....
Zal de komende keer dat ik in deze tuin werk de boom eens nader onderzoeken.
bedankt
bedankt
kweet dat je tweet, maar mss weet niet iedereen dat ehludovanmil wrote:He Wouter, ben niet zo goed met moeilijke woorden .... Rhizomorfen ff opgezocht...okay , harde snoeren van in elkaar gestrengelde hyfen . Oh ja, zoals de Quercus palustris in Sint- Michielsgestel....
bedankt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schimmeldraad
Take care, there's not much spare!
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
bedankt Tom, nu weet ik het ook.
- treespotter
- Prinses Irene
WiPe wrote:Ik zie geen wortelaanzetten. Is die grond recent opgehoogd? Zou me in ieder geval niet verbazen. Het lijkt me alvast een goed idee dat je daar een spade in handen neemt en uitzoekt hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten.
Hé Ludo, grond is ZEKER opgehoogd. Spade in de grond zetten is nu zeker TE LAAT.ludovanmil wrote:He Wipe, grond is zeker niet opgehoogd. Spade in de grond zetten is geen slecht plan. de beste eigenaar is wel erg aan zijn gazonnetje ( ongeveer 1/2 hectare...) gehecht.
Ludo, misschien moet jij nog een beetje wennen aan de bewoordingen van boomverzorgers en de tijdspanne die zij bedoelen.
Wanneer je bij een noot staat en aan de klant vraagt of er in een recent verleden is opgehoogd, dan moet je erbij zeggen dat je daar de laatste zeven jaar mee bedoeld.
Zeker weten dat dat gazonnetje daar op deze manier nog geen zeven jaar ligt.
Ik heb vandaag een halve nothofagus weggehaald. Nee, er was niets met de bodem gebeurd. Maar even later "nou, ik heb wel met een anti-schimmel-spul de haag eronder bewerkt, maar dat zal toch niet...."
Ja dus.
Ja dus.
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
- -WOUTER-
- Diehard Treehugger
Nothofagus heeft toch snel last van afsterving in de kroon, of dat een schimmel of bacterie is weet ik niet meer zeker, maar waarschijnlijk kun je de rest van de boom over een jaartje of wat helemaal wegzagen....
- climb fast, move slow -
- treespotter
- Prinses Irene
In De Bilt stond de Parklaan vol met 20 jaar oude schijnbeuken. Een paar jaar geleden is de bestrating 'aangepast'. Ieder jaar erna zijn er minimaal 7 verwijderd en nu staan er nog maar een paar (waarvan nu al duidelijk is dat deze 2013 niet gaan halen).
Jammer hoor. Maar "Is er in het recente verleden..." en "geen veranderingen in de groeiplaats/het doorwortelde gebied?" moeten toch uitgelegd blijven worden.
Jammer hoor. Maar "Is er in het recente verleden..." en "geen veranderingen in de groeiplaats/het doorwortelde gebied?" moeten toch uitgelegd blijven worden.
WiPe wrote:Ik zie geen wortelaanzetten. Is die grond recent opgehoogd? Zou me in ieder geval niet verbazen. Het lijkt me alvast een goed idee dat je daar een spade in handen neemt en uitzoekt hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten.
-WOUTER- wrote:Gutatie plekken op de stamvoet, kijk eens naar Rhizomorfen van de honingzwam op maaiveld hoogte.....en laat de uitkomst even weten
De ervaring leert me dat het ene het andere niet uitsluit. Als een boom zodanig verzwakt dat die honingzwam de afgrendeling doorbreekt dan is daar vaak een reden voor. Ik zie die twee reacties dan ook als twee (onvolledige, maar) correcte antwoorden.
En ja, ik ben ook maar een klein jongetje dat graag gelijk krijgt...
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
.Hé Ludo, grond is ZEKER opgehoogd. Spade in de grond zetten is nu zeker TE LAAT.
Ludo, misschien moet jij nog een beetje wennen aan de bewoordingen van boomverzorgers en de tijdspanne die zij bedoelen.
Wanneer je bij een noot staat en aan de klant vraagt of er in een recent verleden is opgehoogd, dan moet je erbij zeggen dat je daar de laatste zeven jaar mee bedoeld.
Zeker weten dat dat gazonnetje daar op deze manier nog geen zeven jaar ligt.[/quote]
Okay, Wolter, er vanuit gaande dat jouw aanname klopt> wat wel goed mogelijk is, want bij nader inzien. De tuin is een aantal jaren geleden opnieuw aangelegd...
Wat is volgens jou dan daar het directe gevolg van ? gerelateerd wat we nu zien aan deze boom ?
Zeker weten dat dat gazonnetje daar op deze manier nog geen zeven jaar ligt.[/quote]
Okay, Wolter, er vanuit gaande dat jouw aanname klopt> wat wel goed mogelijk is, want bij nader inzien. De tuin is een aantal jaren geleden opnieuw aangelegd...
Wat is volgens jou dan daar het directe gevolg van ? gerelateerd wat we nu zien aan deze boom ?
- treespotter
- Prinses Irene
Het bastweefsel van een noot is er niet op gemaakt om onder de grond te functioneren. Verder is het bodemleven waarmee de gemiddelde boom samenleeft enorm selectief in de groeiplaats waar het leeft. Wanneer dit milieu dan ineens om zeep wordt gebracht door meer dan 5 centimeter grond op te hogen dan is het niet meer dan logisch dat een boom daar na een paar jaar een negatieve reactie op laat zien.
Wanneer je bij een noot wordt geroepen die het moeilijk heeft dan is de oorzaak in 99% van de gevallen terug te voeren op groeiplaatsveranderingen. Is het een ophoging dan kan het in enkele gevallen voldoende zijn om de stam voorzichtig vrij te graven tot het originele maaiveld. Nogmaals het bastweefsel van de stam is niet in staat om in de bodem levende schimmels zoals honingzwam te weren.
Aan de foto's te zien is het in dit geval te laat om hier nog actie te ondernemen. Wanneer jij hier een prikstok pakt dan kun je het bastweefsel zonder moeite verwijderen en zul je zien dat alle weefsel van waaruit de boom 'groeit' is afgebroken (lees vernietigd).
Wanneer je bij een noot wordt geroepen die het moeilijk heeft dan is de oorzaak in 99% van de gevallen terug te voeren op groeiplaatsveranderingen. Is het een ophoging dan kan het in enkele gevallen voldoende zijn om de stam voorzichtig vrij te graven tot het originele maaiveld. Nogmaals het bastweefsel van de stam is niet in staat om in de bodem levende schimmels zoals honingzwam te weren.
Aan de foto's te zien is het in dit geval te laat om hier nog actie te ondernemen. Wanneer jij hier een prikstok pakt dan kun je het bastweefsel zonder moeite verwijderen en zul je zien dat alle weefsel van waaruit de boom 'groeit' is afgebroken (lees vernietigd).
- ludovanmil
- Diehard Treehugger
Helder. okay bedankt !
wel 'opvallend', dat de boom er nog verder zo 'fris' uitziet.....
Maar ja, mogelijk woekerd er iets van binnenuit wat aan de buitenkant nog niet zo zichtbaar is (in de kroon althans).
Maar ja, mogelijk woekerd er iets van binnenuit wat aan de buitenkant nog niet zo zichtbaar is (in de kroon althans).
Dat is het mooie van Honingzwam; de bast wordt losgegeten waardoor de boom "opeens" dood is. De xyleenstroom heeft namelijk weinig last van een loszittende bast. Pas als de wortels sterven door gebrek aan suikers, gaat de boom zichtbaar achteruit. En dat kan dan in een paar maanden gebeurd zijn.ludovanmil wrote:Helder. okay bedankt !
De helft van de economische wetenschap is buitengewoon nuttig voor onze samenleving, maar niemand kan met zekerheid zeggen welke helft.
Xyleenstroom? In een boom? Niet moeilijk dat die boom dood gaat...Pietje wrote:De xyleenstroom heeft namelijk weinig last van een loszittende bast. Pas als de wortels sterven door gebrek aan suikers, gaat de boom zichtbaar achteruit. En dat kan dan in een paar maanden gebeurd zijn.
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Xyleen
Tenzij je natuurlijk het xyleem bedoeld. Dan kan ik het weer wel begrijpen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Xyleem
Sorry hoor, maar hoewel ik zelven ook niet vrij ben van dit soort stommiteiten vond ik die toch te grappig om ze te laten liggen.
Goed voorzetten doet goed inkoppen
- treespotter
- Prinses Irene
Tsjonge WiPe, heb jij even mazzel dat Pietje niet dyslectisch is. Anders zou je aan de gang blijven met het Wipepedia-pagina's plaatsen. Vat je hem.... WiPepedia-pagina. bwhahahaha.
sorry, grapje. Kon het even niet laten.
sorry, grapje. Kon het even niet laten.
-
- Nieuw
En wat kun je dan het beste doen?? Grond afgraven rondom de boom??treespotter wrote: Wanneer dit milieu dan ineens om zeep wordt gebracht door meer dan 5 centimeter grond op te hogen dan is het niet meer dan logisch dat een boom daar na een paar jaar een negatieve reactie op laat zien.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
de grond niet ophogen of op zijn minste een verluchting onder de verhoging verwerken.John GZ3500 wrote:En wat kun je dan het beste doen?? Grond afgraven rondom de boom??treespotter wrote: Wanneer dit milieu dan ineens om zeep wordt gebracht door meer dan 5 centimeter grond op te hogen dan is het niet meer dan logisch dat een boom daar na een paar jaar een negatieve reactie op laat zien.
als je de boom na een 5 tal jaar ziet aftakelen is er niets of toch heel weinig aan te doen nog .
laat een oen niet zomaar doen !
- treespotter
- Prinses Irene
Sterker nog, wanneer je na 5 jaar dan weer gaat afgraven dan maak je voor een tweede keer meer kapot dan dat je goed doet.
- boomverzorgingbruno
- Diehard Treehugger
en vind je de graszoden terug van 5 jaartreespotter wrote:Sterker nog, wanneer je na 5 jaar dan weer gaat afgraven dan maak je voor een tweede keer meer kapot dan dat je goed doet.
geleden
laat een oen niet zomaar doen !