Afstellen

Nieuwe kettingzaag, klimtechnieken, zaagtechnieken, afvangen, enzovoort
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Afstellen

Post by Pietje »

Hoi!
Mijn nieuwe 192T zaagt werkelijk belabberd, doordat mijn dealer niet in staat is dat ding af te stellen. Hij start slecht, slaat snel af, komt nog slechter op toeren dan de Huskey tophandle, stottert bij vol gas, heeft te weinig vermogen en heeft rond de uitlaat enorm veel vettige aanslag, ondanks de Aspen. Kortom, belabberd.

Weet iemand hoe de L, H en AH moet instellen? Op internet kan ik er niets over vinden en de gebruikershandleiding is van mening dat we alleen aan L mogen schroeven...

Groetjes,

Peter
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Doe geen moeite....

Volgens Nike moet er een andere carburateur op. Met de orginele voldoet de zaag aan de door Stihl zelf opgelegde milieunormen maar met de andere carb schijnt hij wel goed te lopen.
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Vreemd, want ik heb de zaag gekocht omdat die van Thomas zo lekker loopt. Het kan dus wel...!

En waar kan ik aan een betere carburateur (2x woordwaarde) vinden?

Peter

... ruilen voor wat koolzaadolie ?... ;-)
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Geen idee. Moet je bij Nike zijn....
Administrator

Post by Administrator »

Pietje wrote:En waar kan ik aan een betere carburateur (2x woordwaarde) vinden?
Scrabble is klaarblijkelijk de nieuwe Treehugs.nl hype?
:wink:
User avatar
Roel
Treehugger
Treehugger
Posts: 485
Joined: 21 May 2006, 20:01
Location: De Moer

Post by Roel »

tja ik hoor het wel vaak nu. Mijn ms 200t loopt ook niet echt lekker... (ik zaag ook met aspen, maarja) die niewe heggenscharren schijnen ook niet alles te zijn en ook die nieuwe bladblazers! ??? :?

Ik heb mensen horen zeggen dat de nieuwe carburateurs smallere gangentjes hebben voor de benzine, hierdoor komen ze snel verstopt te zitten schijnbaar of er loopt te weinig doorheen??? Dit is beter voor het milieu..
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

wat ze geloof ik gedaan hebben is een slang die van de lucht inlaat bijna recht streeks naar de uitlaat gaat. zo komt er verse lucht bij en lijkt het of hij schoner is. maar ik heb/had ook een nieuwe 020 en die heeft een nieuwe carb. gehad uit het vorige type en klaar! loopt als een zonnetje!

in scrabble taal:

watzegeloofikgedaanhebbeniseenslangdievandeluchtinlaatbijnarechtstreeksnaardeuitlaat gaat.zokomterverselchtbijenlijkhetofhijschoners.maarikheb/hadookeennieuwe020enieheefteennieuwecarb.gehaduithetvorige ypeenklaar!looptalseenzonnetje!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Heey
de mensen die voorheen met mengsmering hebben gezaagd en nu over zijn gegaan op
Aspen. Dat werkt op een of andere manier niet. Heel veel kettingzagen lopen dan slecht.
Ik raad aan om met aspen te beginnen bij een nieuwe zaag.
Ik heb er zelf namelijk ook problemen mee gehad maar toen ik de mengsmering er weer ingooide liep
ze zaag weer als en tierelier.
Hoop dat het wat probleempjes op kan lossen! :)
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Hoi Jeroen,

Ik ben na 5 jaar mengsmering (eindelijk ;-) ) overgestapt op Aspen, en merk geen verschil in starten en lopen bij mijn kettingzagen. Wel heb ik het idee dat van mijn MS180 het vermogen iets is teruggelopen, maar dat kan ook zijn doordat het weer tijd voor een grote beurt is. (100 zaaguren zijn ruim overschreden).

Maar het grote probleem is juist mijn spiksplinternieuwe 192T die van begin af aan op Aspen loopt (tenminste, als 'ie bereid is te lopen...). Van de instelling klopt geen hout, en ik zoek iemand die me kan vertellen hoe de drie stelschroefjes in de goede positie gedraaid moeten worden. Want dat kan ik in geen handleiding / internetpagina vinden... :(

Groetjes,

Peter
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

oh zo ja oke.

Als je dan die zaag ook maar iets aan het lopen krijgt en je geeft gas bij, blijft tie dan lopen??

Dan kun je zelf al wel een klein beetje aan het afstellen.
goed luisteren neem aan dat je wel kunt horen als zon zaag goed loopt :wink:
en je zegt dat hij vrij vettig is rond je uitlaat. waarschijnlijk krijgt hij dan (iets) te veel bezine.
daarom als je vol gas geeft dan smoort tie hem.

Probeer het is met iets minder bezine toevoer en anders zou ik net als de anderen een andere caberateur nemen.

succes
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Jeroen, weet jij welk schroefje voor welke functie is? Volgens mij is L voor stationair, H voor hoog en HA voor het op toeren komen. Klopt dat?

Peter
User avatar
frankb
Nieuw
Nieuw
Posts: 49
Joined: 27 Apr 2006, 00:28
Location: Harderwijk

Post by frankb »

Pietje, Breng je 192 mee naar de LB dan kijk ik er wel ff naar voor je. Ik kan je niet uitleggen waar de drie schroeven voor zijn maar als ik je zaag hoor/zie lopen lukt t me vak om m wel afgesteld te krijgen.

Groente tot de LB Frank Braat
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

Heey pietje

Bijna goed.

L= de overgangssproeier: Zorgt ervoor dat de motor van stationeer toerental vloeiend overgaat naar vol toerental.
H=de hoofsproeier : Hiermee kun je het volle toerental mee afstellen.
HA= weet ik zo niet heb hem nog nooit hoeven te gebruiken dus doe dat ook maar niet.

Denk eraan dat:

-je eerst is kijkt in het instructie boekje voor de basisafstelling.
-Is deze niet aanwezig dan ga je zelf met hele kleine draaien aan de gang +/- 1/4 slag. Je begint eerst met L. Onthoud goed hoeveel slagen de draait want dan kun je nog weer terug.
-Als dat goed loopt ga je vol gas draaien en kun je met H beginnen af te stellen.

Verder moet je proberen de machine goed warm te laten draaien. als het niet lukt jammer dan.
Ik zou je graag willen helpen maar weet niet of enschede een beetje te ver is.
En anders zou ik Frankb even vragen di heeft het volgens mij al vaker gedaan dus die zou het ook kunnen.
Asl je wilt heb ik nog wel wat tips maar kijk eerst maar is of je er zo uitkomt. anders moet je even heel precies vertellen wat er met de motor gebeurd. kan ik al heel wat op vertellen.

Succes
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

Nou, ik heb alle schroefjes dichtgedraaid, L en H opengedraaid zoals op de zaag staat geschreven en LA ingesteld zoals in de handleiding staat: opendraaien totdat de ketting stationair gaat lopen en dan een halve slag dicht. En nou doet 'ie et een stuk beter! Hoe mijn dealer 'm had ingesteld....?
Het slangetje waarmee de benzine-inlaat vast zit in de benzinetank is inderdaad ongelukkig van vorm of stijfheid: bij zagen op z'n zijkant met een wat legere tank hapert 'ie snel. Het lijkt er op dat hij niet gaat liggen waar de benzine naar toe gaat.

Maar zoals de zaag nu staat heeft hij kans net zo'n vriendje te worden als mijn MS180...

Groetjes,

Peter
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Pietje wrote:Het slangetje waarmee de benzine-inlaat vast zit in de benzinetank is inderdaad ongelukkig van vorm of stijfheid: bij zagen op z'n zijkant met een wat legere tank hapert 'ie snel. Het lijkt er op dat hij niet gaat liggen waar de benzine naar toe gaat.
Moet je ook maar met koolzaadolie gaan zagen Pietje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Dat houdt alles soepel :D
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Post by Pietje »

treespotter wrote: Moet je ook maar met koolzaadolie gaan zagen Pietje :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Dat houdt alles soepel :D
:? Ik had het over benzine, Aspen in dit geval. Laat jij jouw 020 op koolzaadolie lopen? Dan ben ik benieuwd hoe je je carburateur hebt aangepast! :D

Dat zou natuurlijk wel een revolutie zijn: Hoef je maar 1 tankje mee te nemen: tanken en smeren uit dezelfde dop! :idea:
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

Post by treespotter »

Bwoah, da's nie zo moeilijk. Je neemt een 192T stopt er een carb in van een 088 (met van die lekkere grote brandstof kanalen) en wikkelt hier de handvatverwarming omheen.

Nee, serieus. Zou het een vorm van incompatibiliteit zijn van Aspen en de slangetjes van Stihl zijn?
Vroeger had ik in mijn zaagjes ook wel last van verstafte slangetjes. Maar dit was volgens mij nog in de tijd dat ik mijn eigen mengsmering mix maakte. Ik geloof niet dat dit nog een issue is met de Stihl Motomix.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

hoezo zal dat het soepeler houden als gewone olie dan??

Ik denk dat het eerder komt dat op het moment dat je je zaag weg zet en je tankje leeg hebt. dan kan het slangetje minder soepel worden. Maar zolang dat slangetje in de olie zit gebeurd er niks mee hoor. :D
harald
Nieuw
Nieuw
Posts: 8
Joined: 18 Apr 2007, 20:45
Location: rijen

motorzaag

Post by harald »

Ik heb ongeveer dezelfde problemen met mijn 020, ms 200t tegenwoordig. Stihl heeft inderdaad toegegeven dat er een reeks serienummers is met carburateurproblemen en dit valt zodoende in de garantie!
Even terug gaan naar je leverancier en die dus achter zijn broek zitten(dat is mijn ervaring met mijn leverancier)

succes
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

Re: motorzaag

Post by Pietje »

harald wrote:Even terug gaan naar je leverancier en die dus achter zijn broek zitten(dat is mijn ervaring met mijn leverancier)succes
Ja, ik moet hoe dan ook terug naar de leverancier met het ding: ik kon hem van de week niet afzetten omdat dat prutserige aan/uit-schakelaartje niet meer wilde bewegen. De bougiekabel loshalen bleek de enige mogelijkheid om 'm stil te krijgen...!

Maar hij loopt een stuk beter dan eerst. :D

Peter
Peter
Nieuw
Nieuw
Posts: 5
Joined: 20 Mar 2007, 20:37

motorzaag

Post by Peter »

Husqvarna en nooit problemen!!!

mijn husqy tophandle is vijf jaar en werkt nog prima, enkel normale slijtage als luchtfilter en dergelijke. En een goede dealer die weet hoe hij zo'n ding moet afstellen!
User avatar
Pietje
Diehard Treehugger
Diehard Treehugger
Posts: 2303
Joined: 25 Sep 2006, 20:56
Location: Mierlo
Contact:

kettingzaag

Post by Pietje »

Peter wrote:mijn husqy tophandle is vijf jaar en werkt nog prima,
Hoi Peter, je bent ongeveer de eerste van wie ik hoor dat iemand tevreden is over de huskey-tophandle.... De meesten klagen over het moeizaam op toeren komen (al heeft mijn 192T dat nu ook), en Huskvarna presenteert elke keer weer "de nieuwe zaag die dit euvel niet meer heeft", maar ondertussen...! ;-)

Dat schakelaartje heb ik vanmorgen zelf maar opgelost en nu begint 'ie het best aardig te doen. Misschien raad ik hem nog wel eens aan anderen aan...

Andere Peter
User avatar
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene
Posts: 6044
Joined: 24 Apr 2006, 23:47
Location: Houten (NL)
Contact:

kettingzaag

Post by treespotter »

Peter wrote:enkel normale slijtage als luchtfilter en dergelijke.
Ja sorry hoor, maar wat kan er nou in godsnaam slijten aan een luchtfilter :?: :?: :?: :?:

Ik heb trouwnens 8) sinds vandaag een toerenteller voor het afstellen van de motorzagen. Ik zal hem in de bus laten liggen en hem meenemen naar de LB.
User avatar
Thijs
Moderator
Moderator
Posts: 751
Joined: 24 Apr 2006, 23:07
Location: Hoogeveen
Contact:

Post by Thijs »

moet ook iemand een boekje bij zich hebben van zijn/haar zaag. daar staan de gegevens in wat het max en min toerental is. :wink:
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
jeroenvan
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw
Posts: 72
Joined: 23 Feb 2007, 17:15
Location: Enschede

Post by jeroenvan »

zon boekje is dan wel zo makkelijk ja.

maar slijtage aan een luchtfilter kan wel degelijk.
op den duur zal het gaasje dicht gaan zitten dit kun je eerst nog verhelpen door
hem in een sopje goed schoon te maken en goed laten drogen maar dit zal
ook een keer ophouden.

maar als ik vragen mag wat heb je aan een toerenteller??
het is alleen mooi als je precies het aantal toeren wil laten draaien. maar als je
zaag goed draait waarom zou je dat dan willen??? grotere kans dat ie minder goed gaat lopen lijkt mij??
Post Reply