Afstellen
Afstellen
Hoi!
Mijn nieuwe 192T zaagt werkelijk belabberd, doordat mijn dealer niet in staat is dat ding af te stellen. Hij start slecht, slaat snel af, komt nog slechter op toeren dan de Huskey tophandle, stottert bij vol gas, heeft te weinig vermogen en heeft rond de uitlaat enorm veel vettige aanslag, ondanks de Aspen. Kortom, belabberd.
Weet iemand hoe de L, H en AH moet instellen? Op internet kan ik er niets over vinden en de gebruikershandleiding is van mening dat we alleen aan L mogen schroeven...
Groetjes,
Peter
Mijn nieuwe 192T zaagt werkelijk belabberd, doordat mijn dealer niet in staat is dat ding af te stellen. Hij start slecht, slaat snel af, komt nog slechter op toeren dan de Huskey tophandle, stottert bij vol gas, heeft te weinig vermogen en heeft rond de uitlaat enorm veel vettige aanslag, ondanks de Aspen. Kortom, belabberd.
Weet iemand hoe de L, H en AH moet instellen? Op internet kan ik er niets over vinden en de gebruikershandleiding is van mening dat we alleen aan L mogen schroeven...
Groetjes,
Peter
- treespotter
- Prinses Irene
- treespotter
- Prinses Irene
tja ik hoor het wel vaak nu. Mijn ms 200t loopt ook niet echt lekker... (ik zaag ook met aspen, maarja) die niewe heggenscharren schijnen ook niet alles te zijn en ook die nieuwe bladblazers! ???
Ik heb mensen horen zeggen dat de nieuwe carburateurs smallere gangentjes hebben voor de benzine, hierdoor komen ze snel verstopt te zitten schijnbaar of er loopt te weinig doorheen??? Dit is beter voor het milieu..

Ik heb mensen horen zeggen dat de nieuwe carburateurs smallere gangentjes hebben voor de benzine, hierdoor komen ze snel verstopt te zitten schijnbaar of er loopt te weinig doorheen??? Dit is beter voor het milieu..
wat ze geloof ik gedaan hebben is een slang die van de lucht inlaat bijna recht streeks naar de uitlaat gaat. zo komt er verse lucht bij en lijkt het of hij schoner is. maar ik heb/had ook een nieuwe 020 en die heeft een nieuwe carb. gehad uit het vorige type en klaar! loopt als een zonnetje!
in scrabble taal:
watzegeloofikgedaanhebbeniseenslangdievandeluchtinlaatbijnarechtstreeksnaardeuitlaat gaat.zokomterverselchtbijenlijkhetofhijschoners.maarikheb/hadookeennieuwe020enieheefteennieuwecarb.gehaduithetvorige ypeenklaar!looptalseenzonnetje!
in scrabble taal:
watzegeloofikgedaanhebbeniseenslangdievandeluchtinlaatbijnarechtstreeksnaardeuitlaat gaat.zokomterverselchtbijenlijkhetofhijschoners.maarikheb/hadookeennieuwe020enieheefteennieuwecarb.gehaduithetvorige ypeenklaar!looptalseenzonnetje!
Vallen doet geen zeer!! Neerkomen.
Heey
de mensen die voorheen met mengsmering hebben gezaagd en nu over zijn gegaan op
Aspen. Dat werkt op een of andere manier niet. Heel veel kettingzagen lopen dan slecht.
Ik raad aan om met aspen te beginnen bij een nieuwe zaag.
Ik heb er zelf namelijk ook problemen mee gehad maar toen ik de mengsmering er weer ingooide liep
ze zaag weer als en tierelier.
Hoop dat het wat probleempjes op kan lossen!
de mensen die voorheen met mengsmering hebben gezaagd en nu over zijn gegaan op
Aspen. Dat werkt op een of andere manier niet. Heel veel kettingzagen lopen dan slecht.
Ik raad aan om met aspen te beginnen bij een nieuwe zaag.
Ik heb er zelf namelijk ook problemen mee gehad maar toen ik de mengsmering er weer ingooide liep
ze zaag weer als en tierelier.
Hoop dat het wat probleempjes op kan lossen!

Hoi Jeroen,
Ik ben na 5 jaar mengsmering (eindelijk
) overgestapt op Aspen, en merk geen verschil in starten en lopen bij mijn kettingzagen. Wel heb ik het idee dat van mijn MS180 het vermogen iets is teruggelopen, maar dat kan ook zijn doordat het weer tijd voor een grote beurt is. (100 zaaguren zijn ruim overschreden).
Maar het grote probleem is juist mijn spiksplinternieuwe 192T die van begin af aan op Aspen loopt (tenminste, als 'ie bereid is te lopen...). Van de instelling klopt geen hout, en ik zoek iemand die me kan vertellen hoe de drie stelschroefjes in de goede positie gedraaid moeten worden. Want dat kan ik in geen handleiding / internetpagina vinden...
Groetjes,
Peter
Ik ben na 5 jaar mengsmering (eindelijk

Maar het grote probleem is juist mijn spiksplinternieuwe 192T die van begin af aan op Aspen loopt (tenminste, als 'ie bereid is te lopen...). Van de instelling klopt geen hout, en ik zoek iemand die me kan vertellen hoe de drie stelschroefjes in de goede positie gedraaid moeten worden. Want dat kan ik in geen handleiding / internetpagina vinden...

Groetjes,
Peter
oh zo ja oke.
Als je dan die zaag ook maar iets aan het lopen krijgt en je geeft gas bij, blijft tie dan lopen??
Dan kun je zelf al wel een klein beetje aan het afstellen.
goed luisteren neem aan dat je wel kunt horen als zon zaag goed loopt
en je zegt dat hij vrij vettig is rond je uitlaat. waarschijnlijk krijgt hij dan (iets) te veel bezine.
daarom als je vol gas geeft dan smoort tie hem.
Probeer het is met iets minder bezine toevoer en anders zou ik net als de anderen een andere caberateur nemen.
succes
Als je dan die zaag ook maar iets aan het lopen krijgt en je geeft gas bij, blijft tie dan lopen??
Dan kun je zelf al wel een klein beetje aan het afstellen.
goed luisteren neem aan dat je wel kunt horen als zon zaag goed loopt

en je zegt dat hij vrij vettig is rond je uitlaat. waarschijnlijk krijgt hij dan (iets) te veel bezine.
daarom als je vol gas geeft dan smoort tie hem.
Probeer het is met iets minder bezine toevoer en anders zou ik net als de anderen een andere caberateur nemen.
succes
Heey pietje
Bijna goed.
L= de overgangssproeier: Zorgt ervoor dat de motor van stationeer toerental vloeiend overgaat naar vol toerental.
H=de hoofsproeier : Hiermee kun je het volle toerental mee afstellen.
HA= weet ik zo niet heb hem nog nooit hoeven te gebruiken dus doe dat ook maar niet.
Denk eraan dat:
-je eerst is kijkt in het instructie boekje voor de basisafstelling.
-Is deze niet aanwezig dan ga je zelf met hele kleine draaien aan de gang +/- 1/4 slag. Je begint eerst met L. Onthoud goed hoeveel slagen de draait want dan kun je nog weer terug.
-Als dat goed loopt ga je vol gas draaien en kun je met H beginnen af te stellen.
Verder moet je proberen de machine goed warm te laten draaien. als het niet lukt jammer dan.
Ik zou je graag willen helpen maar weet niet of enschede een beetje te ver is.
En anders zou ik Frankb even vragen di heeft het volgens mij al vaker gedaan dus die zou het ook kunnen.
Asl je wilt heb ik nog wel wat tips maar kijk eerst maar is of je er zo uitkomt. anders moet je even heel precies vertellen wat er met de motor gebeurd. kan ik al heel wat op vertellen.
Succes
Bijna goed.
L= de overgangssproeier: Zorgt ervoor dat de motor van stationeer toerental vloeiend overgaat naar vol toerental.
H=de hoofsproeier : Hiermee kun je het volle toerental mee afstellen.
HA= weet ik zo niet heb hem nog nooit hoeven te gebruiken dus doe dat ook maar niet.
Denk eraan dat:
-je eerst is kijkt in het instructie boekje voor de basisafstelling.
-Is deze niet aanwezig dan ga je zelf met hele kleine draaien aan de gang +/- 1/4 slag. Je begint eerst met L. Onthoud goed hoeveel slagen de draait want dan kun je nog weer terug.
-Als dat goed loopt ga je vol gas draaien en kun je met H beginnen af te stellen.
Verder moet je proberen de machine goed warm te laten draaien. als het niet lukt jammer dan.
Ik zou je graag willen helpen maar weet niet of enschede een beetje te ver is.
En anders zou ik Frankb even vragen di heeft het volgens mij al vaker gedaan dus die zou het ook kunnen.
Asl je wilt heb ik nog wel wat tips maar kijk eerst maar is of je er zo uitkomt. anders moet je even heel precies vertellen wat er met de motor gebeurd. kan ik al heel wat op vertellen.
Succes
Nou, ik heb alle schroefjes dichtgedraaid, L en H opengedraaid zoals op de zaag staat geschreven en LA ingesteld zoals in de handleiding staat: opendraaien totdat de ketting stationair gaat lopen en dan een halve slag dicht. En nou doet 'ie et een stuk beter! Hoe mijn dealer 'm had ingesteld....?
Het slangetje waarmee de benzine-inlaat vast zit in de benzinetank is inderdaad ongelukkig van vorm of stijfheid: bij zagen op z'n zijkant met een wat legere tank hapert 'ie snel. Het lijkt er op dat hij niet gaat liggen waar de benzine naar toe gaat.
Maar zoals de zaag nu staat heeft hij kans net zo'n vriendje te worden als mijn MS180...
Groetjes,
Peter
Het slangetje waarmee de benzine-inlaat vast zit in de benzinetank is inderdaad ongelukkig van vorm of stijfheid: bij zagen op z'n zijkant met een wat legere tank hapert 'ie snel. Het lijkt er op dat hij niet gaat liggen waar de benzine naar toe gaat.
Maar zoals de zaag nu staat heeft hij kans net zo'n vriendje te worden als mijn MS180...
Groetjes,
Peter
- treespotter
- Prinses Irene
Moet je ook maar met koolzaadolie gaan zagen PietjePietje wrote:Het slangetje waarmee de benzine-inlaat vast zit in de benzinetank is inderdaad ongelukkig van vorm of stijfheid: bij zagen op z'n zijkant met een wat legere tank hapert 'ie snel. Het lijkt er op dat hij niet gaat liggen waar de benzine naar toe gaat.

treespotter wrote: Moet je ook maar met koolzaadolie gaan zagen Pietje![]()
![]()
![]()
Dat houdt alles soepel

Dat zou natuurlijk wel een revolutie zijn: Hoef je maar 1 tankje mee te nemen: tanken en smeren uit dezelfde dop!

- treespotter
- Prinses Irene
Bwoah, da's nie zo moeilijk. Je neemt een 192T stopt er een carb in van een 088 (met van die lekkere grote brandstof kanalen) en wikkelt hier de handvatverwarming omheen.
Nee, serieus. Zou het een vorm van incompatibiliteit zijn van Aspen en de slangetjes van Stihl zijn?
Vroeger had ik in mijn zaagjes ook wel last van verstafte slangetjes. Maar dit was volgens mij nog in de tijd dat ik mijn eigen mengsmering mix maakte. Ik geloof niet dat dit nog een issue is met de Stihl Motomix.
Nee, serieus. Zou het een vorm van incompatibiliteit zijn van Aspen en de slangetjes van Stihl zijn?
Vroeger had ik in mijn zaagjes ook wel last van verstafte slangetjes. Maar dit was volgens mij nog in de tijd dat ik mijn eigen mengsmering mix maakte. Ik geloof niet dat dit nog een issue is met de Stihl Motomix.
motorzaag
Ik heb ongeveer dezelfde problemen met mijn 020, ms 200t tegenwoordig. Stihl heeft inderdaad toegegeven dat er een reeks serienummers is met carburateurproblemen en dit valt zodoende in de garantie!
Even terug gaan naar je leverancier en die dus achter zijn broek zitten(dat is mijn ervaring met mijn leverancier)
succes
Even terug gaan naar je leverancier en die dus achter zijn broek zitten(dat is mijn ervaring met mijn leverancier)
succes
Re: motorzaag
Ja, ik moet hoe dan ook terug naar de leverancier met het ding: ik kon hem van de week niet afzetten omdat dat prutserige aan/uit-schakelaartje niet meer wilde bewegen. De bougiekabel loshalen bleek de enige mogelijkheid om 'm stil te krijgen...!harald wrote:Even terug gaan naar je leverancier en die dus achter zijn broek zitten(dat is mijn ervaring met mijn leverancier)succes
Maar hij loopt een stuk beter dan eerst.

Peter
motorzaag
Husqvarna en nooit problemen!!!
mijn husqy tophandle is vijf jaar en werkt nog prima, enkel normale slijtage als luchtfilter en dergelijke. En een goede dealer die weet hoe hij zo'n ding moet afstellen!
mijn husqy tophandle is vijf jaar en werkt nog prima, enkel normale slijtage als luchtfilter en dergelijke. En een goede dealer die weet hoe hij zo'n ding moet afstellen!
kettingzaag
Hoi Peter, je bent ongeveer de eerste van wie ik hoor dat iemand tevreden is over de huskey-tophandle.... De meesten klagen over het moeizaam op toeren komen (al heeft mijn 192T dat nu ook), en Huskvarna presenteert elke keer weer "de nieuwe zaag die dit euvel niet meer heeft", maar ondertussen...!Peter wrote:mijn husqy tophandle is vijf jaar en werkt nog prima,

Dat schakelaartje heb ik vanmorgen zelf maar opgelost en nu begint 'ie het best aardig te doen. Misschien raad ik hem nog wel eens aan anderen aan...
Andere Peter
- treespotter
- Prinses Irene
kettingzaag
Ja sorry hoor, maar wat kan er nou in godsnaam slijten aan een luchtfilterPeter wrote:enkel normale slijtage als luchtfilter en dergelijke.

Ik heb trouwnens

zon boekje is dan wel zo makkelijk ja.
maar slijtage aan een luchtfilter kan wel degelijk.
op den duur zal het gaasje dicht gaan zitten dit kun je eerst nog verhelpen door
hem in een sopje goed schoon te maken en goed laten drogen maar dit zal
ook een keer ophouden.
maar als ik vragen mag wat heb je aan een toerenteller??
het is alleen mooi als je precies het aantal toeren wil laten draaien. maar als je
zaag goed draait waarom zou je dat dan willen??? grotere kans dat ie minder goed gaat lopen lijkt mij??
maar slijtage aan een luchtfilter kan wel degelijk.
op den duur zal het gaasje dicht gaan zitten dit kun je eerst nog verhelpen door
hem in een sopje goed schoon te maken en goed laten drogen maar dit zal
ook een keer ophouden.
maar als ik vragen mag wat heb je aan een toerenteller??
het is alleen mooi als je precies het aantal toeren wil laten draaien. maar als je
zaag goed draait waarom zou je dat dan willen??? grotere kans dat ie minder goed gaat lopen lijkt mij??