Iepenziekte

Discussie en vragen over alle onderwerpen behalve materiaal en veiligheid
Post Reply
Peterke
Treehugger
Treehugger

Iepenziekte

Post by Peterke »

Ik ben verschoten hoe snel iepenziekte toeslaat! Ik zit hier in de Spaanse Pirineeën bij kenissen en zag dat er al verschillende bomen afgestorven waren t.o.v. vorig jaar. Het bleken allen bergiepen te zijn. Begin vorige week zag ik op een bergiep (die 2 jaar geleden geknot werd) een paar droge takken, daags nadien nog een paar, en na een week was al meer dan de helft van de takken helemaal verdroogd.
Is hier iets aan te doen? Hoe best te handelen zodat niet alle iepen er moeten aan geloven?
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Re: Iepenziekte

Post by treespotter »

Meer dan ervoor zorgen dat de rest van de bomen in ideale groeiomstandigheden staan kun je niet.
Zo snel mogelijk de aangetaste bomen ruimen zodat de kevertjes die uit gaan komen niet de andere bomen kunnen 'aanvliegen'.
Na jaren onderzoek is gebleken dat preventief injecteren tegen iepziekte een averechts effect heeft. Bomen die geïnjecteerd zijn verzwakken waardoor de bomen in de jaren erna een grotere kans hebben op afsterven door iepziekte.
Peterke
Treehugger
Treehugger

Post by Peterke »

Thanks voor de raad. Deze namiddag ben ik de buurt gaan afspeuren naar alle soortgenoeten en ben verschoten van het grote aantal iepen dat ik hier in de bergen aantref. T' zal dus dweilen met de kraan open worden...
Een boer hier vlakbij vertelde mij dat er al een massa iepen ("OM" in't catalaans) verdwenen zijn in de regio. spijtig, maar helaas. :(
peppel
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by peppel »

Wolter, wie heeft dat onderzoek gedaan dan? Stichting iepenwacht friesland zegt iets heel anders! Dat het wel degelijk effect heeft om iepen preventief te enten.
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Cas »

Het heeft wel effect, als je maar jaarlijks blijft injecteren en geen iepen mist.
Peterke
Treehugger
Treehugger

Post by Peterke »

Cas wrote:Het heeft wel effect, als je maar jaarlijks blijft injecteren en geen iepen mist.
Da's dus zeker uitgesloten in deze situatie... een hele bergflank vol bomen waarvan ongeveer 5% iepen. Spijtig dat de overheid zich niet bezighoud met deze problematiek.
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Cas »

Peterke wrote:
Cas wrote:Het heeft wel effect, als je maar jaarlijks blijft injecteren en geen iepen mist.
Da's dus zeker uitgesloten in deze situatie... een hele bergflank vol bomen waarvan ongeveer 5% iepen. Spijtig dat de overheid zich niet bezighoud met deze problematiek.
Dan houdt het op met inenten in ieder geval. Iepen inenten heeft alleen effect als elke jaarring wordt geinjecteerd. Doe je dat niet dan is de kans op iepziekte net zo groot of misschien zoals Wolter al zei nog groter.
Dutch Trig wordt wel geleverd in meerdere landen. Probeer ze anders eens te adviseren hierover. BTL zal vast wel geinteresseerd zijn om in NOG een land het middel te leveren.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Volgens mij zei ik dat de kans op iepziekte-aantasting juist groter wordt wanneer je die bomen blijft injecteren.
En wie dat onderzoek heeft gedaan? Vraag maar eens aan de BTL in welke (deel)gemeente(n) er absoluut niet meer mag worden geïnjecteerd. :roll:
Maar van mij krijg je dat niet te horen...
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Cas »

treespotter wrote:Volgens mij zei ik dat de kans op iepziekte-aantasting juist groter wordt wanneer je die bomen blijft injecteren.
Je zei niks. Je schreef het. Al kan ik dat niet vinden in je zinsbouw.
En wie dat onderzoek heeft gedaan? Vraag maar eens aan de BTL in welke (deel)gemeente(n) er absoluut niet meer mag worden geïnjecteerd. :roll:
Maar van mij krijg je dat niet te horen...
Hoef ik ook niet. Ook ik werk niet meer voor BTL. Ik heb al vaker gehoord over zulke onderzoeken, ook toen ik daar nog werkte, maar toch blijven ze in andere gemeenten wel inenten.
Ze moeten maar kijken wat ze doen. Wijchen wordt in ieder geval volgepompt met "New Horizons" :P.
treespotter
Prinses Irene
Prinses Irene

Post by treespotter »

Cas wrote:Wijchen wordt in ieder geval volgepompt met "New Horizons" :P.
Nou maar hopen dat er ook andere soorten tussen worden geplant. Anders kan het wedden op één paard daar op termijn ook verkeerd gaan uitpakken (net als de rondweg van Houten waar, in de jaren '80 en nu rond het nieuwe gedeelte, pak hem beet 4000 'probleemvrije' kastanjes aangeplant zijn).
berry
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by berry »

Nou het "volpompen" valt ook wel mee!
Er word alleen bij aanplant van nieuwe lanen ook weer de iep mee in overweging genomen en dat is wel fijn omdat dit een paar jaar geleden wel anders was.
Want de iep hoort toch wel thuis in het nederlandse landschap!
He that plants trees loves others beside himself
Cas
Niet meer nieuw
Niet meer nieuw

Post by Cas »

treespotter wrote:
Cas wrote:Wijchen wordt in ieder geval volgepompt met "New Horizons" :P.
Nou maar hopen dat er ook andere soorten tussen worden geplant. Anders kan het wedden op één paard daar op termijn ook verkeerd gaan uitpakken (net als de rondweg van Houten waar, in de jaren '80 en nu rond het nieuwe gedeelte, pak hem beet 4000 'probleemvrije' kastanjes aangeplant zijn).
Klopt. Helaas zijn die nieuwe ziektes toch niet tegen te gaan. Vroeger mocht een boom nog zelf muteren om zelf een resistentie op te bouwen. Dat is nu helaas voorbij en proberen we het zelf te doen. Een hele verantwoordelijkheid ;).
berry wrote:Nou het "volpompen" valt ook wel mee!
Er word alleen bij aanplant van nieuwe lanen ook weer de iep mee in overweging genomen en dat is wel fijn omdat dit een paar jaar geleden wel anders was.
Want de iep hoort toch wel thuis in het nederlandse landschap!
Klopt ik overdreef, maar ik ben er juist blij mee. Ik zie ook graag iepen in het landschap en dan het liefst zonder iepziekte of het gehannes ermee met inenten en wortelbarrieres etc.
Post Reply