in een wijk met olmen hebben ze de laatste jaren veel last van wortelgroei en zaailingen die in andere straatbeplanting en in de tuinen van de inwoners komen opduiken...
Is dit typisch voor olmen, wat kan een andere reden zijn (verharding ? aantastingen ? wortelschade ?) en kan hieraan iets gedaan worden ?
wortelgroei en -opslag, zaailingen olmen
Re: wortelgroei en -opslag, zaailingen olmen
Laat me raden, een woonwijk in Denderleeuw???
Het klinkt nu al alsof ze de bomen allemaal willen kapen, ik heb de situatie niet gezien. Een kijkje gaan nemen naar de hele situatie is geen slecht idee daar denk ik.
Er wordt niet echt heel veel randinfo gegeven in het mailtje (mailtjes die ik nog steeds krijg, ondanks het feit dat ik al 3 jaar in Nederland werk ondertussen, maar ja, wel grappig)

Het klinkt nu al alsof ze de bomen allemaal willen kapen, ik heb de situatie niet gezien. Een kijkje gaan nemen naar de hele situatie is geen slecht idee daar denk ik.
Er wordt niet echt heel veel randinfo gegeven in het mailtje (mailtjes die ik nog steeds krijg, ondanks het feit dat ik al 3 jaar in Nederland werk ondertussen, maar ja, wel grappig)
Take care, there's not much spare!
Inderdaad denderleeuw. Uiteraard moet er ter plaatse gezien worden...maar daarom heb ik eerst een offerte gestuurd.
Voor zover ik weet zijn olmen gevoelig voor wortelopslag wanneer ze beschadigde wortels hebben of last van verharding (oxyjet ?)
Voor zover ik weet zijn olmen gevoelig voor wortelopslag wanneer ze beschadigde wortels hebben of last van verharding (oxyjet ?)
- treespotter
- Prinses Irene
Jammer hè, dat een ongelofelijk goed overlevingsmechanisme van zo'n boom wordt gezien als defect van de boom.arbol wrote:Voor zover ik weet zijn olmen gevoelig voor wortelopslag wanneer ze beschadigde wortels hebben of last van verharding (oxyjet ?)
Het is helaas zo dat die soort op een gegeven moment uitgekozen is om in een 'vijandige' leefomgeving, die een straatboomgroeiplaats is, te moeten overleven. Dan is het toch logisch dat zo'n boom er alles aan doet om te overleven.
Wanneer wortelopdruk en/ofwortelopslag echt een probleem veroorzaakt dan zit er niets anders op dan uit te huilen en met een boomsoort verder te gaan die deze problemen niet heeft.
Je kan niet alles hebben en een gemeente moet de veiligheid van de burgers kunnen 'garanderen'. Ook die van de burgers die minder goed te been zijn.